Teenistus allveelaevadel

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Lemet
Liige
Postitusi: 19939
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Teenistus allveelaevadel

Postitus Postitas Lemet »

Et sedasorti asjadel eestlasi suht vähe teenis, siis vast pakub publikumile esmalt pisut huvi ühe osalise kirjeldus üle aasta kestnud ujumisest seitsmekümnendatel Vahemeres ja tingimustest, milles see toimus...nagu alati, kõik tähelepanekud on teretulnud.


Allveelaev "Projekt 641" Б-440. Lahinguteenistus 15.09. 1973-8.10.1974



Pilt


Aastatel 1973-74 osalesin ma kolmeteistkuulisel "autonomkal"(kolmteist kuud kestnud autonoomsel retkel-LEMET) allveelaeval Б-440, teenisin ohvitserina. Varakult meid sellisest pikaajalisest retkest ei hoiatatud ning sestap arvasime, et läheme seitsmekuulisele. Lahkumisaega varjati, kuid pärast spetsiaalse lõhkepeaga torpeedode laadimist ootasime kutset laevale, mis ka öösel saabus. Merele läksime 1973. aasta 15. septembril kell viis hommikul. Kogunemiskohta jõudmisel formeeriti allveelaevadest ja pealveelaevadest koosnev grupeering. Allveelaevadest olid grupeeringus laevatüüp „Projekt 641“- Б-409, Б-440, Б-130, Б-31, Б-105, Б-116, Б-413, allveelaeva tüüp "Projekt- 651" - К-318, pealveelaevadest aga suur allveelaevade tõrjuja "Projekt 1134Б", tankerid jms. Laevadegrupp sooritas vee peal tormide käes retke NATO allveelaevade tõrjeliinini Islandi-Faroesi joonel ning ületasid seejärel vee all selle liini. Seejärel jätkus retk taas vee peal, ajutise sunnitud sukeldumisega erakordselt tugeva tormi tõttu(lainete kõrgus ulatus viieteistkümne meetrini) ja nii Gibraltarini välja, kus grupp laiali saadeti ja ja iga laev pidi eraldi läbi lipsama, kasutades iga komandöri oskusi ja leidlikust, et varjatult Vahemerre jõuda.

Pärast Vahemerre sisenemist ootas meid ees NATO allveelaevatõrje laevade varitsus, põhiliselt oli tegu prantslastega, kes töötasid välja ja katsetasid toona oma uusimaid hüdroakustilisi süsteeme. Б-440 surus end tihedalt Aafrika ranniku vastu, et võimalikust kontaktist eemalduda. Vastu Aafrika rannikut tuli end pikalt suruda, kuni Marokoni välja, võimalik, et isegi nende territoriaalvett rikkudes, kuid avastamise eest õnnestus siiski ära minna. Edasi siirdusime Vahemere lääneosa avarustele. Allveelaeval Б-409 aga näiteks ei vedanud, prantslased avastasid ja hakkasid neid saatma.Seejärel saime suunamise patrulleerimisrajooni ja tavapärase põhiülesande- USA ballistiliste rakettidega relvastatud allveelaevade otsing, kontakti hoidmine avastatud sihtmärgiga ja lahingutegevuse alguse puhul selle torpeedodega hävitamine, soovitavalt enne seda, kui ta hakkab oma ballistilisi rakette meie territooriumi pihta välja laskma(toona oli Vahemeri ameerika allveelaevade põhiliseks stardiplatsdarmiks). Esimeseks otsingurajooniks anti meile Türreeni meri, kus me ka oma esimese allveelaeva avastasime.

Meie allveelaevade ülekaal algses staadiumis seisnes selles, et praktiliselt asusime varitsuses, käiku oli meil 2,5-3 sõlme, oma lahinguvalve piirkonnas tsirkuleerivad aatomiallveelaevad meid ei kuulnud ning „komistasid“ meie otsa juhuslikult. Märkimisväärselt aitas ka see, et laev oli uus, transistoritel töötava uue mürapellingaatorjaamaga МГ-10М. See esimene kontakt jäi kõige rohkem meelde veel sellega, et suutsime raketikandjat jälgida ebatavaliselt kaua- 1 tund ja 56 minutit. Mis jäigi meie omapäraseks rekordiks. Aga edasi, järgmises staadiumis- kontakti hoidmine ja jälitamine- seal ilmnes kohe meie tehniline mahajäämus. Meie andsime keskmise käigu(üle kuue sõlme) ja ameeriklane avastas meid kohe, alustas manöövrit ja lisas käiku. 14-16 sõlmega läks ta meie eest kergelt minema (sellist kiirust oleksime suutnud mõnda aega hoida, kuid sealjuures olnuksime täiesti kurdistunud ja kaotanuks kontakti). Kuid seekord märatses üleval äike ning olid imelised hüdroloogilised tingimused- meil õnnestus distantsi suurenedes siiki allveelaeva kuulda ja talle järgneda. Mõne aja pärast ta mõistis seda ja lasi välja imitaatori, oma mürade väga täpse koopiaga. Hoida kontakti kahe müraallikaga meie mürapellingaatorjaam ei suutnud, nagu ka määrata, milline sihtmärkidest on reaalne. Selle tulemusena kaotasime kontakti, peale mida tõusime periskoobisügavusele ja andsime tugeva äikese ja välgulöökide tõttu raskendatud olukorras edasi raadiogrammi. Horisont oli puhas.

Harilikult kestis kontakt allvee-raketikandjatega 10-20 minutit. Kauem me „supostaati“ eelpool nimetatud põhjustel kontaktis hoida ei suutnud. Kuid meie ettekanded avastamisest aitasid mereväe peastaapi märkimisväärselt, võimaldades välja selgitada aatomiallveelaevade patrullimismarsruute ja suunata nendele teisi jõude. Selle „autonomka“ kestel oli meie allveelaeval Б-440 kokku 14 püsivat kontakti allvee-raketikandjatega. Peale selle töötas laeval vee peal asudes pidevalt ka raadioluure grupp. Ma olin siiralt üllatunud nende kõrgest professionaalsusest. Vananenud vastuvõtuaparatuuriga (Р-670 Русалка) avastasid ning kuulasid nad efektiivselt pealt ameeriklaste jutuajamisi, määrasid ligikaudsed asukohad ja nende klassifikatsiooni. Nii rõõmustasid nad väga, kui suutsid esimestena tabada Vahemerre siseneva lennukikandja lennuüksuse raadiokõnelused. Harilikult teatati meile luureandmed veepealsest olukorrast Vahemeres ja Atlandil raadiogrammides, põhinedes õhuluure andmetele. Raadioluure poisid olid ajateenistujad, kuid väga terased- tõelised profid.

Akumulaatorite laadimine toimus ainult öösiti, arvestusega kolm ööpäeva vee all- öö(koidikuni) laadimiseks. Allveelaevatõrjujad meid eriti ei häirinud, kuulsime juba kaugelt kolmekordse modulatsiooniga AN\SQS-26 iseloonulikke võimsaid lähetusi. Kord riskeerisime isegi ameeriklastega- lähenesime talle 70 kaabeltau peale(kaabeltau-inglise keeles cable length on merel kasutatav pikkusühik ja võrdub 1/10 meremiili ehk 185,2 meetriga- LEMET), ta töötas hüdrolokaatoriga skaalas 150 kaabeltaud, kuid meid meid märganud. Edaspidi otsustasime mitte riskeerida. Kõige ohtlikumad olid allveelaevade tõrjeks mõeldud magnetomeetri ja kosekantse suunddiagrammiga radariga(COSECANT-SQUARED ANTENNA ilmselt- LEMET) varustet allveelaevatõrje Orionid. Avastanud otsingu(passiiv) radariga lennukiradari signaali, tuli viivitamatult sukelduda. Hullem oli, kui sel hetkel laaditi akusid. Kord otsustas kapten öösel akude laadimise ajal mitte sukelduda, et akumulaatoreid säästa, kohalelennanud Orion lülitas radari välja ja hakkas meie kursiga risti lendama, ilmselt haarates meid magnetomeetriga. Sülitasime ta peale, laadisime akud ja sukeldusime. Keegi seda kontakti ei arendanud ning jälitamist ei toimunud.

Olmest ja toitumisest. Projekt 641 oli algselt arvestatud autonoomsusele üheksakümmend ööpäeva, seda põhiliselt provisjoni ja vee poolest(80 tonni tsisternis). Minnes pikemale retkele, laaditi proviisi võimalikult rohkem. Külmikust toiduhoidla topiti ääreni täis külmutatud liha, konservid ja kuivproduktid paigutati kõikmõeldavatesse ja mõeldamatutesse kohtadesse. Et matrossikud laadimisel konserve ei varastaks, kaasas komandöri abi isikliku kontrolli all kolmandiku meeskonda, kuid olukorda see ei päästnud, madrused suutsid siiski salamisi toppida osa konserve „oma“ peidupaikadesse. Esimesena lõppes kuu aja pärast liha, esmalt külmiku tiheda sulamise tõttu „vaimselt“, seejärel ka füüsiliselt. Mindi üle liha- ja kalakonservidele. Leib oli konserveeritud(piirituses säilitatav valge batoon), seda sai süüa vaid teatud tingimustes aurutatuna. Kui seda õieti tehti, oli tulemus väga maitsev, otsekui värskeltküpsetatud. Toores kartul lõppes või mädanes samuti, mindi üle konserveeritud(plekkpurkides) kartulile, maitse oli nigel, kuid süüa kannatas. Selle lõppedes hakkasime sööma kuivatatud kartulit, (jälk maitse, tegu pole mingite krõpsudega). Põhiliseks esimeseks roaks oli kapsas, kuid toores lõppes samuti ning tuli üle minna konserveeritud kapsale metallpurkides. Kolmandal-neljandal kuul hakkasid need purgid sektsioonides kuumusest paisuma ja muutusid silindrilistest ümmargusteks. Lahus nendes muutus ohtlikuks happeliseks ühendiks, madrusel tuli sellise purgi noega avamisel olla ettevaatlik, „hape“ lendas sealt tugeva surve all välja. Seejärel leotati kapsat ööpäev vees ja alles seejärel läks see supiks. Mis ikkagi tuli välja tulihapu. Kompott oli konserveeritud, maitsev. Täiendavalt anti päevas välja 50 grammi veini, üks vobla ja üks väike šokolaad.

Mageda vee väikese varu tõttu kasutati seda vaid toiduvalmistamiseks ja joogiks. Pesemine ja pesupesemine toimus vaid mereveega, milleks anti välja või ostsime ise spetsiaalšampooni("Солнышко"). Dušš oli vaid kuuendas sektsioonis, üksik, veel oli kraanikauss teises sektsioonis. Furunkuloosi ja teiste nahamädanike ennetamiseks käis doktor igapäevaselt mööda laeva ja andis igaühele hõõrumiseks vatitüki piirituselahusega. Kuid motoristid olid ikkagi tihti haavandites. Riietus oli korpuses toimetamiseks ühekordne, marliriidest, trussikud ja T-särk, nahksussid. „Razuhha“ oli algselt ette nähtud kümnepäevaseks kandmiseks, seejärel tulnuks see utiliseerida, kuid varusid loomulikult ei jagunud ja kanti kuu ning kauemgi, kuniks need muutusid täiesti räbalateks.

Lähtudes 1962. aasta Kuuba retke kurbadest kogemustest, hakati allveelaevadele paigaldama konditsioneere. Seda tehti teises sektsioonis ühe kaheksakohalise kajuti likvideerimise arvelt. Tingimused puhkamiseks horisontaalolukorras halvenesid mõnevõrra, kuid see-eest muutus temperatuur sektsioonides talutavamaks. Konditsioneer sai töötada vaid allveelaeva veealuses asendis ja öö jooksul õnnestus temperatuuri alandada kuni 27 kraadini. Harilikult oli temperatuur sektsioonides 30-35 kraadi. Kuid kodumaine „konder“ läks tihti rivist välja, sellega piineldi, kuid meie leidlikud mehaanikud suutsid ta siiski taas tööle panna. Kui konditsioneer ei toiminud, hakkas temperatuur ähvardavalt tõusma ning ulatus esimeses sektsioonis kuni 37 kraadini, teises 42 kraadini, kuuendas aga koguni 60 kraadini. Mis oli juba raske taluda.

Galjuune(tualette-LEMET) töötas veealuses olukorras kaks- kolmandas ja kuuendas sektsioonis, kuid järjekorrad olid reeglina haruldased. Konserveeritud toidu tõttu olid seedekulgla toimingud üliaeglased, suurt vajadust rahuldati umbes kord kolme päeva jooksul. Veepealses asendis töötas vaid üks ülemine galjun- kergkorpuses. Teisi oli veepealses asendis kasutada keelatud. Selle galjuni kasutamine oli paras ekvilibristika ime. Esiteks oli vaja oodata luba väljumiseks „üles“. Toimus see kvoodi alusel. Seejärel tuli turnida pilkases pimeduses mööda AMC-ga, haisva määrdeainega kokkutehtud tugedest ja püüda vaatamata tõmblevale ja ennustamatule õõtsumisele mitte nende vastu puutuda. Seejärel sobitada end „sõduriaugukese“ kohale, hoides kramplikult tasakaalu ja sama kramplikult kinni küljekäepidemest. Asi oli selles, et vahetult augu ees tolknes vedela prahi vastuvõtu punker, kuhu madrused valasid konveiermeetodil plekkpurkidest vedelaid jääke. Kannatada tuli nende juuresolekut ja pidevat tegevust teie nina all. Punker on kaetud pöördkaanega, avanemine asub aga veeliinil. Järjekordne laine lööb selle avause pihta ning hüdrauliline löök paiskab tihti kaane lahti ja läigatab punkri sisu luugist välja. Sestap tuleb jälgida hoolikalt vahekaugust punkrisuudmeni Kuid ärge kiirustage tahapoole toetuma- Teie tagumiku all toimub vahetpidamatu auruks ülemineva keeva vee voolamine. Liiga madalale laskumine tähendab tagumiku ärakõrvetamist, mis on juba tõsine probleem.

Lõpetades olmega meenutaaks veel, et jäledaks ebameeldivuseks oli tarakanide, kes toodi toidutaaraga kaldabaasidest laevale toodi, hoogne paljunemine,. Allveelaevadel kutsuti neid „stasikuteks“. Parasiidid kleepusid lakke ja pikeerisid sealt kajut-kampaania (ühiskajut, ohvitseride „mess“, kui seda sõna toonaste allveelaevade kohta kannatab üldse tarvitada-LEMET) lauale. Tuli katta taldrikuid oma kehaga, et vältida „toiduassortiid“. Seda teades klappisid ohvitserid tavaliselt enne „autonomkat“ rahad kokku ja doktor ostis suure koguse „Diflofossi“(nõukogudeaegne putukatõrje vahend-LEMET) balloone, mida säilitas hoolikalt esimese sisenemiseni suvalisse sadamasse. Kus peksis kõik laevast kaldale, sulges luugi ning gaasimaskides seltskond pritsis tema juhtimise all kõik ruumid läbi. Seejärel suleti kõik vaheuksed, lülitati välja ventilatsioon ja oodati tundi neli. Peale seda pühkis „puhastuskomando“ tarakanilaibad ämbrisse. Välja toodi harilikult mitu ämbrit. Puhastusaktsioonist jätkus harilikult paariks kuuks.

Kolmandal oktoobril läbisime Gibraltari väina, kuuendal aga algas Araabia-Iisraeli sõda. Brigaadi, keda me lahinguvalves asendasime, allveelaevu koju ei lastud, neid hoiti Vahemere idaosas, kuhu kiirkorras saadeti lisaks ka kaks meie brigaadi allveelaeva- Б-130 ja Б-409, Iisraeli rannikule ligemale. Sel moel oli Vahemere idaossa koondatud kuusteist nõukogude allveelaeva, neist neli tuumajõul liikuvat. Kümnendast oktoobrist hakkasid Süüria ja Egiptuse rannikule liginema meie relvatranspordid, põhiliselt soomustehnikaga. Ühte transporti ("Илья Мечников") rünnati iisraellaste poolt rakettidega, see süttis ja sattus madalikule. Paari päeva pärast saime ringraadiogrammi, mida dubleeriti ka salaside aparatuuri kaudu. Vastavalt sellele said allveelaevad lahinguülesande- vaenlase laevade hävitamine tavarelvastuse kasutamisega(silmas peeti meie transporte ründavaid laevu) ja allveelaeva tõrjerelvastuse kasutamist alveelaevade vastase kaitse huvides. Oli, millest komandöride kiilakad kolbad higistama hakkasid. Kuidas määratleda vastast? Aga kui tegu on ameerika lahinguüksustega? Ninaaparaatides on meil vaid kaks torpeedot tavaliste lõhkepeadega, ülejäänud neli on tuumapead!

Pilt
“Ilja Metšnikov“



Kahe päeva pärast muudeti see mereväe peastaabi juhend ära ja me hingasime kergendatult. Lisaks asusime sel ajal ikka veel Vahemere lääneosas ning reaalselt said seda korraldust täita vaid allveelaevad Б-130 ja Б-409. Mida nad seal tegelikuses tegid, ei ole mulle teada, kuid nende allveelaevade komandöre autasustati hiljem ordenitega.
Meile aga lubati peale selle sõja lõppu siseneda kolmeks päevaks Annaba sadamasse Alžiiris, kus täiendasime veetagavara ja osaliselt ka toiduvarusid. Esmakordselt avanes võimalus kaldaleminekuks.

Edasi jätkasime seejärel lahinguteenistuse kandmist Vahemere lääneosas. Vastu uut aastat suunati meid Vahemere idaossa, Egiptusele lähemale, ja lõpuks, jaanuaris, saabus käsk siseneda Aleksandriasse. Peale nelja kuud baasist lahkumist. Aleksandria võttis meid vastu marutuulega, vaevu suutsime trappi paigas hoida. Kuid kauaoodatud vaheaeg lahinguretkes oli siiski saabunud. Tegelesime varude täiendamisega, jooksva remondiga, külastasime linna. Anti valuutat, selle eest ostsime naistele kingitusi. Kuid ostudes tuli olla väga ettevaatlik, eriti kuldesemete ostmisel. Peteti igal sammul, meile oli see esmalt harjumatu, („metsik“ turg, meie olime harjunud nõukogude kaubandussüsteemiga, kus müüja vastutas peaga müüdud kauba eest), seejärel harjusime vähehaaval ja saime soovitusi „põliselanikelt“. Pärast kuut aega Egiptusesse saabumist asusime taas lahinguteenistusse Vahemere idaossa kuni 1974 aasta aprillini ning peale kolme kuud olime taas Aleksandrias. Seekord andsime laeva üle remondimeeskonnale, kes pidi läbi viima hädavajaliku remondi ja materiaalosa taastamise, meie meeskond aga saadeti kuuks ajaks Krimmi puhkama.

Laadusime Musta mere ujuvale raketitehnilisele baasile(ПРТБ-Плавучая ракетно-техническая база) läbisime nelja ööpäevaga teekonna läbi Bosporuse väinade Sevastoopolini. Sevastoopolis olid meil vastas juhtkonna poolt väljakutsutud naised ja me saime nendega koos olla. Ajateenistujad mahutati kasarmutesse, ohvitserid ja mitšmanid naistega aga sõitsid Jaltasse, kuid mitte sanatooriumisse, kus sel ajal oli teise allveelaeva (Б-105), vaid puhkekodusse. Ebameeldivusteks olid maja ees asuv hiiglaslik trepp, mille ühe hooga vallutamine oli allveelaevnike atrofeerunud jalgade jaoks võimatu, kuuma vee puudumine ja jääkülm vesi kraanides. Olematu oli ka selle puhkekodu toitlustus, kuid me harjusime olukorraga kiirelt ning einetasime ümbruskonna restoranikestes, kus oli imemaitsev ja üliodav köök(hooaeg polnud veel alanud- aprillikuu) ja küllastusime šašlõkkidest, ribidest ja muudest lihadelikatessidest. Pudel „Igristojet“ lõuna kõrvale maksis rubla ja 40 kopikat.

Ründas meid ka spetsmedkomisjon, testiti meid nagu küülikuid, hiljem sain teada, et meid õpiti tundma kui katsealuseid, saamaks infot inimeste pikaajalise viibimise ja töövõime säilumise osas kinnises tugevalt piiratud ruumis ühes kollektiivis. Nagu hiljem selgus, tehti seda kosmonautika vajadusteks.
Faktiliselt kestis vaba puhkus ohvitseridele kolm nädalat, ühe nädala pidi igaüks korda pidama Sevastoopoli kasarmus isikkooseisu seas distsipliini ja korra säilitamiseks, ajateenistujad võtsid aeg-ajalt huligaanitseda, noored, adrenaliin pressis peale pikka „raudvaadis“ istumist peale. Kuu aja pärast topiti meid taas pealveelaevale ning saadeti Aleksandriasse laeva vastu võtma ja seejärel taas lahinguretkele.

Niisiis, 1974 aasta maikuus siirdusime järjekordse lahinguülesande kolmekuulisele tsüklile. Peale hakkas tungima psühholoogiline väsimus. Kuid organism oli juba harjunud, täitis automaatselt ettenähtud ülesandeid. Harjus ta ka kõrgendatud temperatuuriga sektsioonides ning doktor hakkas +27 kraadise temperatuuri juures koikus teki alla pugema, sest olemine tundus külmavõitu. Meditsiiniabist- nii veider kui see ka ei tundu, ei haigestunud meeskonnast keegi(arvestamata motoristide nahaprobleeme). Ilmselt polnud suletud ruumis infektsioonil kuhugi tungida. Kuid doktor hakkas muretsema- juba jookseb „autonomka“ teine pool, temal on aga ikka veel kangelastegu sooritamata. Seejärel hakkas ta järjest kõiki meeskonnaliikmeid läbi käima ja nende enesetunde vastu huvi tundma, seda eriti mingite valude osas. Ja ennäe õnne, leidiski, mida otsis- ühel madrusel-elektrikul avastas pimesoolepõletiku tunnused. Komandörile kanti ette, et vaja on opereerida.

Asi algas õhtul, laev pandi 80 meetri sügavuses tasasele põhjale, valmistati ette operatsiooniruum , milleks sai kajut-kampaania, mis oli ühtlasi ka ohvitseride söögilaud. Kaks tundi pesti, puhastati, paigaldati tugesid valgustitele, veeti linu lakke, et tarakanid ja kondensaat alla ei sajaks. Doktorile oli operatsiooniks assistenti vaja, määruste kohaselt pidanuks selleks olema keemik-san.instruktor, meil oli selleks ajateenistuse madrus. Ja vaat nüüd ilmnes probleem- keemik on kadunud. Leida ei suudeta. Lülitusin samuti otsingutesse ja avastasin ta kõige tagumisel riiulil asuva torpeedo taha roninuna. Räägin, et roni välja ja operatsioonile! Tema aga ulub ja jookseb tatti, et mitte mingi hinna eest. Milles asi? Mina, räägib, kardan juba lapsest saadik verd ja minestan seda nähes kohe ära. Läksin doktori juurde olukorda seletama. Tema sattus segadusse, palub, et keegi teda assisteeriks. Seletasin doktorile, et assisteerida ma võin, verd ei karda, kuid sideüksuse komandörina pean olema valmis igal hetkel valmis raadiosaateks või sideseansiks, operatsiooni kestvus on aga teadmata. Siis meenus mulle, et üks minu alluv, salastatud sideaparatuuri operaator, oli enne sõjaväeteenistust jõudnud meditsiiniinstituudi teise kursuse lõpetada ja peale jutuajamist temaga soovitasin teda kohe doktorile. Nii jäigi. Operatsioon algas pärast südaööd. Kuid kestis ta ebatavaliselt kaua, doktor ei suutnud algul kuidagi pimesoolt leida, see osutus olevat kuidagi eriliselt keerdunud olevat, kui aga leidis, siis veendus, et see on tõepoolest mädane ja tuleb kiiresti eemaldada. Üldiselt, operatsioon lõppes kuskil viie paiku hommikul. Opereeritu paigutati seinakese taha tüürimehe, kes oli vahis, koikusse, opereerija viskas lähikonnas pikali ja ei lahkunud kolme ööpäeva vältel opereeritud madruse lähedusest sammugi, kuni sellel kõht esimest korda läbi käis. Üldiselt hoolitses dok tema kui lihase lapse eest. Doktori kangelastegu märgiti ära tema enda aruande järgi.

See kolmas kolmekuuline lahinguvalve tsükkel kulges ilma märkimisväärsete sündmusteta ja 74. aasta juuli lõpus suunati meid Süürias asuvasse Tartuse mereväebaasi jooksvasse remonti ja puhkama. Sildusime, kinnitasime otsad ujuva töökoja, veterani, mis seal siiani teenib, külge. Elasime sealsamas töökojas. Linna lasti meid viie inimese kaupa ja ainult erariietes. Ostudeks anti valuutat. Erinevalt egiptlastest suhtusid süürlased meisse väga hästi. Ei petnud, suhtusid lugupidavalt. Restoranikestes toideti väga maitsvalt, tasu oli mõõdukas. Alkoholiga oli kitsavõitu, kuid selgitasime kiirelt välja, et optimaalseks joogiks oli kolmenaelane kohvibrändi. Poekestes müüdi salamisi meile pornoajakirju, mis oli meie jaoks metsikuvõitu teema, kuid seda värki jälgis valvsalt kohalik Musta mere laevastiku ossobist, kes kõik avastatu konfiskeeris ja omanikud eriarvele võttis. Valuuta kulutasime põhiliselt naistele kuldehete ostmiseks ja naiste galanteriitoodetele.

Olukord sadamas oli pingeline, pidevalt seisti diversioonivastases vahis, kardeti Iisraeli allveediversante. Sestap kogusime ka kuulsust intsidendiga. Üksluisusest segaseks pööranud, otsustas leitnandist nooremtüürimees meelt lahutada, tuletades meelde õppeasutusest saadud sukeldumiskogemust akvalangiga. Pardal oli kaks sukeldumiskomplekti. Leitnant konstrueeris terve salaplaani- rääkis augu pähe minöörile, et see kindlustaks teda köiega laevalt, hoiatas kahte vahimeest, kes allveelaeval automaatidega ahtris ja vööris diversandivahti seisid, et nad kisa ei tõstaks, tassis luugi kaudu väliskorpuse alla sukeldumiskomplekti ja pani paika ajagraafiku- lõuna ja sellejärgne puhkeaeg kuni kella 14.45-ni. Sel ajal riietus ta väliskorpuse all lahti, võttis selga akvalangi ja sulpsatas laeva taga vette. Midagi huvitavat ta seal ei näinud, ainult juurikad, lisaks oli ka vesi hägune, kollase sademega. Tegi ringi ümber laeva, kuid teda hakkasid reetma õhumullikesed ning samuti jättis ta arvestamata, et neid jälgivad mitte ainult eelnevalt hoiatatud oma laeva vahimehed, vaid ka vahimehed ujuvtöökojal. Üks neist märkaski seda jälge, ja karjus laeva vahimehele, kes teda žestidega vaikseks sundis. Kuid töökoja vahimees teda ei mõistnud, (kasahh oli) ja andis häiret. Minöör mõistis olukorra ohtlikust ja sikutas nööri- aitab, roni välja. Leitnant roniski vaikselt välja, sukeldus luugikesse ja riietus ümber. Akvalang tuli kohale jätta, ning nüüd võisid sukeldujat välja anda vaid märjad juuksed. Kuid ta nihverdas end edukalt ujuvtöökoja dekile ja jälgis edasisi sündmusi juba sealt.

Samal ajal kandis töökoja vahimees ette veealuse diversandi jäljest, dekile kargas übersõjakas töökoja komandöri abi, tulistati mõned valangud vette. Ebaefektiivne. Siis käskis asetäitja tuua granaadid, kuid selgus, et need olid ilma sütikuteta. Sütikud olid luku taga, võti oli aga mitšmanist relvuri käes, kes sel hetkel sõitis bussiga supelranda. Pärast pikemat sagimist sütikud siiski hangiti, ning asetäitja heitis vette esimese granaadi, seejärel teise. Puhkes hullumaja. Läheduses seisev leitnandist „diversant“ naeris kõhu kõveraks ja kostis uudistamise peale, et milles asi, end rõõmustavat laeva pikaajalise Tartuses remondis seismise peale, sest granaadiplahvatus olla juba allveelaeva küljest roolilabad lahti rebinud. Asetäitja muutus näost kaameks ja jooksis salgakomandöri komandopunkti. Kust saabus korraldus tulistamise ja granaadipildumise lõpetamiseks ning kõigi kohalviibijate ülekuulamiseks.

Selleks ajaks oli salgakomandör jõudnud juba mereväe peastaapi teha ettekande allveediversantide avastamisest. Uurimist läbi viies ei suutnud ta midagi mõista, kuniks jõudis töökoja kasahhist vahimadruseni ja selgitas tungiva vestluse käigus välja, et see nägi dekil allveelaeva ohvitseri ja tundis selle nägupidi ära. Saša juuksed polnud veel lõplikult ära kuivanud. Edasi toimus sihikindel ülekuulamine koos osobisti kaasamisega, tuli kõik üles tunnistada. . Vaene leitnant (naljahammas, vigurvänt ja hea spetsialist) saadeti lennukiga Liitu tagasi, meile tuli aga BTš-1 gruppmaniks(mereväežargoonis kutsuti lahinguüksuse komandöri ka grupmaniks, gruppenfüüreriks või upravlenetsiks-LEMET)uus inimene.

Pärast Süüriat jäi meil veel veidi lahinguteenistust kanda, kuid karistuseks distsipliinirikkumise eest pandi meile edasiseks Vahemerel ujumiseks, Gibraltari läbimise ja kojuseilamiseks ajaks pardale brigaadi staabiülem, kes pidi laeval korra majja lööma. Isiklikult minul ja tüürimehel kulutas ta viimased närvid läbi. Peale selle jäi meil lõpu eel kasutada väga nutune toiduratsioon, toit ei läinud näljale vaatamata kurgust alla. Hiljem, kaldal, tegin kindlaks, et kaotasin kaalust ligi 20 kilogrammi, olin peenike nagu piibuork. Tagasiteel sattusime taas tormi kätte, kuid õnneks kõik laabus. Hea, et hakkasin juba retkel trükkima aruandeid aastapikkuse lahinguteenistuse täitmise kohta, see aitas hiljem kõvasti kaasa aruannete õigeaegseks esitamiseks.
Baasi tagasi jõudsime 1974. aasta kaheksandal oktoobril, 338 päeva peale lahkumist. Sadas lund, meil kästi rivistuda sillal vormis number kolm, vormikuubedes. Vaevu leidsime need üles, lipse oli vähe, keerasime igasuguseid kaltse endale kaela ning pähe läksid muljutud vormimütsid. Paljud olid sussides. Minu ees luges kaua kõnet laevastiku komandör V. Tšernavin, millest- ei mäleta, mind hakkas uskumatult külmast raputama, esmakordselt elus tundsin, mida tähendab kontrollimatu hammasteplagin. Olukorra päästis keegi madrus, kes, märganud minu seisundit, viskas selja tagant mulle õlgadele nooremmehaaniku sineli. Pärast ametlikku tervitust lasti meie juurde naised ja ma mõistsin- oleme tagasi!

----------------------------------------------
Vastused küsimustele

(Olid artikli all lisana, tõlkisin ka need ära, oma spetsiifilisuses vast pakuvad siiski kellelegi huvi- LEMET)

Ajateenistujad teenisid toona kolm aastat. Autonomka eel kadusid laevalt saladuslikult need, kel jäi teenida vähem kui aasta, erinevatel ettekäänetel viidi nad üle teistele allveelaevadele või kaldabaasi. Nii et ülejäänud mahtusid põhimõtteliselt demobilisatsiooniaega.
Laevavastased torpeedod olid meil hapnikuga 53-65K. Õppelaskmised toimusid lahinguteenistuse kestel vaid üks kord, kuskil autonomka lõpupoole. Sihtmärgiks oli ristleja 68-bis, kuid rünnak ei edenenud kuidagi, sest pardal oli juba suur ülemus- staabiülem- ja see on ainujuhtimise surm. Pealegi juhtus minööril õnnetus- mingi jubin andis saba, mille tulemusena ei rakendunud „omega“ ja +58 asemel läks torpeedo vana -8 kraadiga. Jubina tõrkest saadi teadlikuks loomulikult alles peale käsklust „tuld“.

Kahjuks praktilise torpeedo saamise asjaolusid ei mäleta, andestage, möödunud on ikkagi ligi nelikümmend aastat. Kuid ettevalmistus oli kuidagi ülepeakaela, avraalne.
Oletan, et selleks ajaks viienda operatiiveskaadri juhiks saanud energiline Akimov otsustas „raputada“ eskaadrit ja kibekähku organiseerida praktilised laskmised. Kust see torpeedo hangiti, ja kes seda kontrollis, teab vaid jumal taevas.Mingit erilist ettevalmistust mulle ei meenu
Baasis võtsime kiirkorras pardale seadmed МГ-24, МГ-34 ja ГПД. Hiljem, retke ajal, avasin nende akusektsioonid ja veendusin, et kõik akud lekkisid lootusetult. Eemaldasin need, kuid asendada polnud millegagi, seda enam, et neid elemente „Mars“ oli vaja mõõtmatutes kogustes ja need oli vaja omavahel kokku joota. Sestap ei saanud me ei МГ-24, ei МГ-34 kasutada. Tegelikult allveelaevatõrjujad meid ei jälitanud, meie seadmete efektiivsus oli aga eelmiste retkede tulemuste põhjal nii ehk naa väga madal. Põhiliseks päästevahendiks allveelaevade küttide eest jäid manööver, kiirus ja komandöri leidlikus.

ШПС МГ-10М oli kahediapasooniline, kuid kõige paremini töötas ta loomulikult madalatel sagedustel. Selle ekspluateerimisel probleeme ei olnud, kuid autonomka lõppetapil ilmnes vajadus lärmama hakanud transistoritega eelvõimendi blokkide väljavahetamiseks. Mingi varu oli, kuid kõiki välja vahetada ei suudetud. Märksa halvem oli see, et avastati kümnete antenniandurite isolatsiooni kadumine. Selgus, et veevool välis- ja survekorpuse vahel rebis kinnitustest lahti läbi kaablikinnituste metallkatted ja need, loksudes vabalt, lõikasid kaablite isolatsiooni. Katted lõigati maha ja visati minema, peale seda uut isolatsioonikadu ei täheldatud.

Praktiliselt kasutuks osutus ka lampidel töötav seade МГ-200, ballistiliste rakettidega relvastatud tuumaallveelaevu me kas ei kuulnud üldse või kuulsime väga nõrgalt, see-eest kuumutas nagu samovar. Probleemid olid tal hüdraulikasüsteemiga. Pidevalt läks kõrge niiskuse tõttu rivist välja selle generaatori kõrgpinge osa. Küll on rike siin, küll seal, lühistusid transformaatorid ja teised elemendid. Hüdrolokaatorit kasutasime allveelaevade pihta kahel korral, kaja tuli tagasi nõrgakene, laialivalguv, distants oli kahekümne kaabeltau tuuris, see-eest ameeriklane süstis minema, nagu oleks tagumikku keeva vett visatud.

Ebameeldivustest käis kõige rohkem pinda fiidersõlmede dehermetiseerumine suurtel sügavustel- 200 meetrit ja sügavamal. Vett hakkasid käbi laskma süsteemi „Paju“( Ивы) fiiderühendused, mis asusid dekil katte all ja me jäime kohe ilma suure distantsi antennist. Ühendusi sai loomulikult lahti võtta ja kuivatada vaid veepealses asendis. Läbi lasi ka „Kastani“( Каштана) vastuvõtu- saatjaseade sillal ning veepealses asendis pidi vahiohvitser käsklusi alla röökima läbi vahemehe, kuniks radist polnud avanud ja kuivatanud Kastanit sillal. „Štõr“( Штырь) aga oli niigi alati vett täis, ja lappida seda saatmiseks kõlbulikuks polnud võimalik, seade töötas vaid vastuvõtule.

Akude laadimine toimus reeglina iga kolme päeva järel koidikuni. Peamiseks mureks oli sealjuures mitte maha magada allveelaevatõrje Orioni ilmumist, mis tähendas laadimise katkestamist ja kiiret sukeldumist, mis akude tervisele oli muidugi halb. Samal ajal visati ülemise punkri kaudu ka jäätmeid välja.

Teenistus käis põhiliselt lahinguvalmiduse No.2 järgi, kolmes vahetuses. Üks vahetus oli vahis, kaks teist kas magasid või tegelesid plaanilise ettevalmistuse või jooksva remondiga. „Vahivabad“ olid komandöri asetäitja poliitalal, doktor, RTS ülem- lahinguüksuse BTš-4 komandör, OSNAZi grupikomandör, keemik-saninstruktor. Liikumisel RPD režiimis(diislitega vee all-LEMET) olid periskoopide juures vahis kõik ohvitserid. Kaks vahetust olid tüürimeestel ja kokkadel, see oli muidugi raske. Akustiku ettekande peale veealuse sihtmärgi avastamisest kuulutati välja lahinguhäire ja mindi üle lahinguvalmidusele No.1.

Vaba aega, nii kummaline kui see ka pole, oli vähe, seda kulutati reeglina täiendava une, nardõõ mängimise, juukselõikamise, lugemise ja iseseisva erialaettevalistuse peale. Pidevalt toimus õpe spetsettevalmistuse osas, kord nädalas aga püha poliitõppus. Ka piinas kapten ohvitsere taktikalise ettevalmistusega. Põhiliseks meelelahutuseks oli pinnaletõus pimeduse saabudes, suitsetajad sööstsid üles, madrused loopisid välja kogu kogunenud jälkuse, laeva ventileeriti värske õhuga. Peale seda mängisid vahist vabad taas hasartselt nardõõd.

Täiendavatest rahadest maksti välja veealused(minu arust 20%), Nordkap-Medveži joone ületamise eest täiendav raha 50%, neist osa valuutas, kui saabus käsk välismaisesse sadamasse minna+merepajuk natuuras. Viiendal teenistusaastal sain ma kapten-leitnandi auastmes ja lagingüksuse komandöri ametikohal kuskil 750 Brežnevi aegset rubla, mis tänasel päeval vastab kuskil 75 000 rublale(Ja mis omakorda vastab 1750 eurole-LEMET).

Kord anti meile luba isikkooseisu pesemiseks ühek pealveelaevadest. Ilm oli tuuline, päike paistis, sildusime probleemideta , ei mäleta enam, millise laevaga oli tegu. Kas miiniristleja või ristlejaga, kuid sellel oli suur dušširuum ilma kabiinideta, lae all jooksvate torude külge kinnitatud pihustitega. Õnnestus pesta mageda veega. Rohkem sellist võimalust polnud. Teine juhus merel sildumiseks toimus juba tagasiminekul, kusagil Biskaia lahe traaversil. Pidime staabiülema, keda brigaadikomandör hädasti vajas aruande koostamiseks brigaadi lahinguteenistuse kohta, ujuvbaasile üle andma. Tormas korralikult, trapi võtsime suurivaevu vastu, püüdes võimalikult kiiresti kõiki võimatuseni äratüüdanud staabiülemat minema saata ja jälgisime varjatud õudusega laeva lainetes visklemist- hoidku jumal, et virutab meid veel ujuvbaasi parda vastu. Kuid kõik õnnestus, arvesse võtmata seda pisiasja, et staabiülem murdis ülemineku käigus jalaluu. Pardal viibis ta meil lühikest aega, aga tundus, et terve igaviku.

Ujuvtöökoja pardal olime ainult Tartuses, elasime töökoja kajutites ja sõime selle sööklas.
Veealusest elust diisel-elektrilise allveelaeva survekorpuses märgiksin veel sellist negatiivset faktorit nagu õhu nigel kvaliteet teisel-kolmandal päeval. Abi hoidis regenaratsiooniplaate kokku(pole teada, millal nende varu saab täiendada) käskis neid töös hoida viimase vindini. CO2 kontsentratsioon ulatus 3-4 protsendini, keemikul keelas ta isikkoosseisule gaasianalüsaatori mõõtmistulemustest teadust anda, kuid saladuskatte all keemik seda siiski mulle ütles. Ja niigi oli aru saada- hingamine muutus raskeks. Kui arvestada, et õhus oli ka muid kahjulikke gaase(akumulaatoritest ja teistest seadmetest) , samuti aurustus 80 inimese kehadelt higi, on sellise atmosfääri kahjulikust raske üle hinnata. Pideva haisuga harjub nina ära, ning hinnata selle kõrget astet saab vaid pinnale tõusmisel ja ventilatsiooni sisselülitamisel. Sõna otseses mõttes haisev haamrilöök nina pihta.

Isikkoosseisuga toimunust on alatiseks mällu lõikunud radiometristi elektrilöök. Laeva veealuses asendis otsustas ta ühe seadme toidet kontrollida, tiris välja seadme bloki ja pistis käe selle alla. Käsi puutus vastu sisseehitatud pistikuklemme, mis jäid isegi väljalülitatud lokaatorjaama korral 220-voldise pinge alla. Löögist hakkas metrist ulguma ja keha läbistasid krambid. Õnneks asus kõrval teine number, kes rebis ta mitte kehast, vaid särgist haarates aparatuurist eemale. Metrist oli teadvuseta. Doktor toimetas ta kiirelt ühiskajutisse ja pani seal lauale. Vanemal oli hingamine peatunud, meie kõhetu doktor tegi talle kangelaslikult pea nelikümmend minutit kunstlikku hingamist. Kaotasime juba igasuguse lootuse, kuid doktor jätkas visalt massaaži ja puhumist, ise üleni higine ja kurnatud. Ja juhtuski, metrist elustus, hakkas esmalt hingama ja tuli seejärel teadvusele. Doktor hakkas teda tohderdama. Kannatanu käele moodustus kolmekopkase suurune nekrootiline auk, mis ähvardas edasise nekroosiga. Doktor kattis visalt vigastust Šostakovski salviga sidemega, kuni saavutas haava paranemise.

Üldiselt osutusid Projekt 641 seeria allveelaevad õnnestunuteks ja igapäevases ekspluatatsioonis töökindlateks. Kui mitte arvestada torpeedo lõhkemist 1962. aastal Б-37 peal(kus põhjus polnud allveelaevas) ja tulekahju allveelaeval Б-31 1967 aastal (mis juhtus vanema hooletuse tõttu, kes täitis kanistrist välgumihklit ja seejärel sellest sädet võlus), polnud selle seeria allveelaevadega ühtki suurt inimohvritega avariid. Survekorpuse vastupidavuses suutsime veenduda, kui allveelaev ootamatult sügavustesse vajus. Olin sel hetkel kolmandas sektsioonis(keskpostil) ja jõudsin märgata, kuidas sügavusmõõtja osuti sööstis 300 meetri märgi taha. Laeva korpus ragises nagu kokkusurutav kreeka pähkel(deformeerud survekorpus), kinni kiilusid ruumide liikuvad uksed. Ei hakanud isegi oma individuaalset päästekomplekti otsima, mõtlesin, et surm on hetkeline. Olukorra päästis vahimehaanik Ivan Kaminski, kes võttis momentaalselt vastu otsuse pinnale tõusmiseks ja samaaegselt lülitas sisse täiskäigu. Laev värises ja viskles kogu korpusega ning meie koos temaga, rohkem pole mul elus tulnud midagi taolist tunda. Rabelesime välja sellest vajumislõksust ja lõime risti ette.

Б-440 olid väiksed ja madalad väikesegabariidilised diislid 2Д42, suurepärane toode, töökindel suure ulatusega raadiojaam, head raadiovastuvõtjad, kuid kehva salvestusdiktofoniga, väga hea mürapellingaatorjaam, kuid müra salvestamiseks ülimalt sant magnetofon „Kometa“(salvestised olid kontakti kinnitamiseks hädavajalikud), vana hea otsingu "Накат", me jälgisime hoolega võrgustiku puhtust ja ja seetõttu oli vastuvõtudetektorite isolatsioon alati hea ning ei võimaldanud Orionil detektoreid tugeva signaaliga läbi kõrvetada. Raadiolokatsioonijaama „Albatros“ kasutasime ainult navigatsiooniotstarbel, ajuti see kapriisitses, kuid jooksva remondiga saime asja joonele. Vastupidavana tormide suhtes näitas end „Iva“ võimas, 17-meetrine antenn, kuid seda vaid tõstetud asendis. Naaberlaeval rebis ülesõidu ajal puhkenud metsik torm lamava antenni kinnitustest lahti ja peksis korpusesse.
Üldiselt osutus allveelaev – nõukogude laevaehituse lapsuke- töökindlaks ja ma olen laevaehitajatele tema eest tänulik. Kuid nagu iga tehnika, nõudis ka tema oskajaid ja hoolikaid ekspluateerijaid ning me püüdsime ka olla sellised, mille eest ta meie elu säilitas.
Автор Veteran

http://topwar.ru/36667-b-440-pr-641-boe ... 01974.html

http://forums.airbase.ru/2008/01/t59550 ... l#p3287122
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40205
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Teenistus allveelaevadel

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Paljud omaaegsed allveelaevnikud on ära märkinud selle "Foxtroti" töökindlust ja pikaealisust, huvitav, kas saksa "tehnoloogiasiirde" viljad?
Üks taoline allveelaev pandi hiljaaegu käiku Ukraina poolt (oli siin ka vastav teema mõttetust vanarauast).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Lemet
Liige
Postitusi: 19939
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Teenistus allveelaevadel

Postitus Postitas Lemet »

Teenistustingimused sõjajärgsetel diiselallveelaevadel ja esimeste põlvkondade aatomiallveelaevadel



Pilt


“On saabunud aeg tunnistada kõik allveelaevade meeskonnad erilise riskifaktoriga allüksusteks, tagades nende liikmetele väärikad sotsiaalsed garantiid. Me peame lõpuks teadvustama, et elame suures mereriigis. Suures isegi oma õnnetuste grandioossuse poolest, rääkimata suurtest saavutustest…Täna on iga venemaalane lausa kohustatud teadma oma allveeässade, teerajajate ja ohvrite nimesid…“

Erukontraadmiral A.T. Štõrov




Mul ei ole siiani õnnestunud meedias kohata kirjeldusi elust ja teenistusest allveelaevadel. Neil, kes pole sellega seotud, puudub vähimgi ettekujutlus allveelaevnike elust, mõned aga kadestavad nende „palka“.

Väljendit „ekstremaal“ võib julgelt tarvitada kõigi allveelaevnike puhul. Teenistus allveelaevadel tsaarilaevastikus, esimestel Venamaa allveelaevadel, aga eriti Suure Isamaasõja ajal ja ka meie päevil on ikkagi teenistus äärmusolukorras. Stress on pidev. Ja mitte ainult oli, vaid ka on ja jääb.

60-70nendatel oli laevastiku koosseisus palju praktiliselt ühesuguste elutingimustega Projekt 615, 613 ja 641 tüüpi diiselallveelaevade erinevaid modifikatsioone. Kui lugesin sellest, et USA allveelaevadel paigaldati juba Esimese Maailmasõja aegadel konditsioneerid, olin lihtsalt šokeeritud. Loomulikult, USA on rikas riik. Ta võib endale lubada kulutusi sellistele relvadele ja allveelaevade meeskondade olmetingimustele, millest meie ei saanud unistadagi.
Talvel, õhutemperatuuriga miinus kahekümnest miinus kolmekümneni oli allveelaeva sisemuses temperatuur 3-5 kraadi. Kui veepealses asendid täideti akumulaatoreid või ventileeriti laeva, oli üleüldse „dubak“. Sillal oli vahis olla sama, mis poolusel ventilaatori all seista. Keegi konstruktoritest ei mõelnud välja reaalset kaitset tuule eest. Sest kui laev läheb diislite all keskmise kiirusega vastutuules, siis lõõtsub seesama tuul kõigest läbi. Tuulevari, mis laevadele paigutati, see nõukogude insenerimõtte eesrindlik „saavutus“, ei oma midagi ühist oma nimetusega. Vahiohvitser peab esmalt selga ajama pesu, seejärel allveepesu(villane sviiter ja retuusid), püksid ja kuue, seejärel alpaka ja vati-või alpakapüksid. Jalga saapad või „elevant“-tüüpi kalossidega vildid. Kuid ka see pole veel kõik. Et truul läbi ei tõmbaks ja meresool ei rikuks ära alpaka nahka, tõmmatakse kõige peale kate. Kätte nahklabakud. Kõik. Teenistuseks valmis. Aga stopp! Kui laine ulatub sillani, kui laev sukeldub lainesse, tahad olla ju kuiv ja tõmbad peale kombinesooni. Lõpuks oled valmis asuma sillale vahiteenistusse. Tõused sillale, tõmbad ümber tuletõrjevöö ja kinnitad selle karabiinidega torni piirdesse, et laine sind minema ei uhuks. Sellist vahiohvitseri ei ole ma mitte kordagi, mitte üheski filmis näinud. Neli tundi vahti, mille kestel mattub sild teatud perioodilisusega merelaine alla ja sina kattud jääkihtidega- seda ei pea kaugeltki kõik vastu. Näidata midagi sellist ei tohi, sest ohvitser-allveelaevnik peab olema nagu filmis- „…triigitud ja pügatud ja püstol tagumikule kleebitud…“. Vaht lõppeb ja uus vahiohvitser vabastab kangiga jääst selle, kes on põhjalikult torni piirde külge kinni jäätunud ja keda ta välja vahetab. Aga proovi joosta üles-alla täies riietuses, mis muuseas ei päästnud vahiohvitseri jäämeheks muutumise eest.

Ameerika allveelaevnikel probleeme spetsiaalriietusega talvisel ajal vahis seismiseks pole. Nad panevad selga kerged reguleeritava elektrisoendusega mittemärguvad kombinesioonid. Sild ja käiguvahis oleku koht on aga tuule ja lainete eest kindlalt kaitstud.

Parem polnud olukord ka suvel, eriti autonoomsetel retkedel. Lahinguteenistuse rajoonid paiknesid valdavalt troopikas või subtroopikas, vahel ka ekvatoriaaltsoonis. Pardataguse vee temperatuur oli 200-meetrise sügavuseni +26 kraadi, ümbritseva õhu oma aga enam kui +30. Vee all aga, kus reeglina asuti, tõusis temperatuur päevasel ajal kuni +35-45 kraadini, dekid teises ja neljandas sektsioonis, kus asusid akumulaatorid, ei olnud alla 42 kraadi. Diislisektsioonis oli temperatuur +50.
Kõigis sektsioonides oli suur õhuniiskus, aurustumine ja kuni 10 ПДК ulatuv süsihappegaasi sisaldus. Ventilaatorid töötasid tühja, absoluutselt mitte jahutades, vaid ainult kuuma õhku liigutades. Veevarud olid rangelt piiratud, pesemine toimus eranditult merevee ja spetsiaalse seebiga.

Dušš oli tornis, kuid seda reeglina ei kasutatud, kuna laev pidi igal hetkel olema valmis kiirsukeldumiseks. Üks hingamispaik- sild, kuhu žetoonide alusel pääses vaid piiratud hulk inimesi. Kui laev läheb snorkli all, siis pole ka seda võimalust. Loomulikest vajadustest pole mõtet rääkidagi. Toitlustamine on organiseeritud põhiliselt konserveeritud toiduainetest, värsked toiduained aga hoidlates kaua ei seisa. Laevade komandörid osutavad erilist tähelepanu kokkade valikule, kes oskavad valmistada toitu, mis sobiks erinevate temperatuuritingimustega ega toidaks rahvast 40-kraadises kuumuses soojade roogadega. Joogivesi oli olemas, kuid piiratud kogustes. Raske on neil, kes kannatavad halva harjumuse- suitsetamise käes. Vee all on suitsetamine kategooriliselt keelatud, vee peal- ainult sillal. Tõsi küll, snorkli all ujudes oskasid meremehed töötavate diislite juures siiski suitsetada. Ja nii neljakümne viiest ööpäevast üheksakümneni.

Laeva komandör on praktiliselt vahis kakskümmend neli tundi ööpäevas, isegi magades ei „lülitu välja“ igapäevastest muredest ja probleemidest. Tüürimehe puhkeaja määrab ta ise. „M“ ja „Sredni“b tüüpi allveelaevadel „Projekt-613V“ oli lahinguarvestuses kirjade järgi ette nähtud vaid üks tüürimees, kes 45 päeva jooksul pidi ühildama oma käigu- ja tüürimehe vahti. Diiselallveelaev oli sunnitud akude laadimiseks ja õhuvarude täiendamiseks pinnale tõusma või jääma snorkeli alla, mis olid mõlemad äärmiselt ohtlikud. Oli aegu, mil laevadel üleüldse keelati snorkli all ujumine. Ka tugev kõikumine ei saa jätta avaldamata mõju meeskonnale. Eriti tugevalt mõjub see esimeses, torpeedosektsioonis, kus on kahtepidi loksumine- risti ja piki laeva.

Veepealses asendis oli töötavate diislite puhul eriti tugev müra põhiliselt viiendas sektsioonis. Vee all oli sektsioonides elektrmootorite pidev undamine, nende monotoonne hääl ärritab paljusid. Roolimeestele, nii horisontaal- kui vertikaaltüüridel, mõjub see eriti juhmistavalt, eriti öösel, kui laev liigub ökonoomsel käigul, pikka aega kurssi muutmata.

Allveelaevadel on magamiskohtade arv rangelt limiteeritud ja vastab ametikohtade nimekirjale. Siiski võetakse tihti kaasa „üleplaanilist“ isikkoosseisu ja kohti puhkuseks ei jagu. Aga „M“ tüüpi laevadel polnud üldse ette nähtud võimalust kogu meeskonna üheaegseks puhkuseks. Seal oli vaid kahevahetuseline vaht- üks vahetus on vahis, teine puhkab.

Igapäevases elus inimesed, välja arvatud haiged,õhurõhu kõikumistele, mis ennustavad ilmamuutust- tormi lähenemist, antitsüklonit, sademeid- erilist tähelepanu ei pööra. Diisellaevadel on veepealses asendis ja töötavate diislitega need muutused eriti märgatavad, otsekui „löövad“ kõrvade pihta, kui laeva üldventilatsioonisüsteem on reguleerimata või laev liigub snorkeli all.

Veidi teisiti olid lood elutingimustega aatomiallveelaevadel

Kui diiselallveelaevadel sõltusid elutingimused aastaajast ja teenistusrajoonist, siis aatomiallveelaevadel sõltus kõik laeva asendist- kas vee all või vee peal. Tänu tuumareaktori suurele energiatootlikusele oli mikrokliima sõltumatult aastaajast ja asukohast hea. Teine asi, kui laev asub vee peal ja vahiohvitser ja signaliseerija on sillal vahis. Ka siin on olukord parem, kui diisellaevadel. Aatomiallveelaevadel on diisellaevadega võrreldes suuread mõõtmed, sestap kastab ka sillal vähem.
Joogivett toodetakse suurtes kogustes ja see on piiranguteta. Külmutuskambrid võimaldavad säilitada märkimisväärseid toidukoguseid. Toitlustusnormid on suuremad ja paremad kui diisellaevadel. Kambüüsi(köök-LEMET) varustatus võimaldab leiba küpsetada kogu meeskonna vajaduste katmiseks. Autonoomse toitlustuse norm on küllaltki suur, nii maksumuse kui ka kalorsuse poolest. Suurem on see vaid katselenduritel. Kuid pidev kõrgekkvaliteediliste produktide vahetamine madalakvaliteediliste vastu (täissuitsuvorsti keeduvorsti vastu, dessertveini vahetamine tugevdatud (крепленое) veini vastu, konservide „Servjuuga tomatis“ vahetamine „Lest tomatis“ vastu jne jne.) ei võimaldanud allveelaevnikel seda, mis ette nähtud, kätte saada, rääkimata muust pidevast röövimisest. Alles peale nelja aastat teenistust tuumaallveelaevalkui ma olin Komsomolskis Amuuril, ma mitte ainult et nägin, mida kujutab endast merepajuk, vaid ka sain seda.

Harvad ei olnud juhused, kui lahinguvalve lõpul pikendati laevade merelolekut uute ülesannete täitmiseks. Kui intendant oli varganägu ja ei võtnud faktiliselt pardale toiduvaru täis“autonomka“ ajaks, vaid tegi seda vaid dokumentides, siis võis see lõpptulemusena viia lahinguülesande täitmatajätmisele. Selline juhus oli näiteks ballistiliste rakettidega relvastatud tuumaallveelaevaga „K-57“, kui selle pardal asus 26-nda allveelaevade divisjoni komandör kontraadmiral V J. Korban, kes saabus laevale 15 minutit enne selle lahkumist sadamast. Neljakümne päeva pärast peale lahinguteenistuse lõppu, kui laev pöördus juba baasi tagasi, pikendati Vaikse ookeani laevastiku komandöri otsusel retke kestvust veel viieteistkümneks päevaks. Kuna dokumentide järgi oli intendant saanud toiduaineid kuuekümneks päevaks. Viimased viisteist päeva oli meeskonna toitlustamine äärmiselt nigel- hommikuks üks kuivik hommikusöögiks, lõunaks üks lihakonserv kolme peale, õhtusöögiks taas kuivik teega. Kahju, et baasi tagasi jõudes ei antud intendanti tribunali alla, nagu seda tahtis teha divisjonikomandör.

Dušširuum koos pesumaja ja spordisaaliga, mida vajaduse korral sai kokku korjata, lõid täiendava mugavuse. Esimese põlvkonna allveelaevadel oli suitsetamine lubatud ainult laeva veepealses asendis sillal. Kui BTš-5 komandör või komdiv-3 olid suitsetajad, siis õnnestus osadel suitsumeestel teha paar kõhvi. Veealuses asendis „puhuti paat täis“, sektsioonides oli rõhk 800 ja enam millimeetrit. Seda tegid tihti eelpool mainitud mehaanikud. Liigse rõhu vähendamiseks käivitati paariks minutiks diislid, mille ümber siis kogunesid suitsetajad. Teise ja järgnevate põlvkondade laevadel olid ette nähtud suitsetamistoad, mille seinadest hakkas peagi levima ebameeldiv suitsuhais. Müraga olid lood samasugused kui diisellaevadel, kuid diislid töötasid veepealses asendis vaid lühiaegselt suruõhu varude täiendamiseks.
Aatomiallveelaev on suuteline pikka aega mitte pinnale tõusma, mis tõstab tema varjatust. Asudes saja meetri sügavusel, ei mõju talle lainetus ja ilmastikuolud. See-eest eksisteerib pidev radioaktiivse kiirguse oht. Esimese ja teise põlvkonna tuuma-allveelaevade meeskondadele ei antud mittemehaanilisi dosimeetreid üldse välja. Tegelikuses võib kiiritada saamise tõenäolsus veidi erineda mehaanikutel ja tüürimeestel. Loomulikult on põhilisteks „kiiritusobjektideks“ spets trümmimehed(спец.трюмные), juhtkond( управленцы), …(киповцы) ja radiometristid. Ja seda teadsid kõik. Nii toimus keemiku, kapten-leitnant Boriss Nefedovi sõnul allveelaeval „K-151“ 1963 aasta septembris lahinguteenistuse ajal leke kahest vasaku parda aurugeneraatorist, mis tekitas terves reaktorisektsioonis tugeva radioaktiivse gaseerituse ning kiilus kinni kõikide laevadosimeetrite skaalad. Hiljem ventileeriti pinnale tõusmata sektsioon tervele laevale laiali, mille tulemusena sai meeskond teatava kiiritushulga. Kuid millegipärast ei läinud see juhus laevastiku ülemjuhataja käskkirja isikoosseisule määratud soodustuste kohta energeetikaseadme avarii puhul.

Pikk lahinguteenistus, eriti strateegilistel allvee raketikandjatel, kui 75-80 päeva jooksul on terve meeskond valmis lahingutegevust alustama, on ettevalmistamata inimesel raske vastu pidada psühholoogilisele koormusele. Raketikandjal „K-366“ hirmutati ja kräunutati juba esimesel lahinguretkel BTš 2 isikkoosseisu lahinguüksuse komandöri poolt. Seda pinget ei pidanud üks noormadrustest vastu ning püüdis sooritada enesetappu, lüües noa endale rindu. Laevaarst avastas operatsiooni käigus südamepauna haava õmbles selle kokku. Madrus jäi ellu. See oli esimene südameoperatsioon, mis sooritati laevaarsti poolt merel, millle eest arsti autasustati medaliga „Lahinguliste teenete eest“.

Küsimusele meeskondade psühholoogilisest sobivusest lahinguteenistuse kandmisel ei pööratud kunagi tähelepanu.
Meditsiiniline teenindamine laevade baseerumiskohtades ei vastanud alati nõudmistele. Reeglina enne laevade lahinguteenistusele suundumist meditsiinilist ülevaatust ei toimunud. Piirduti vaid valikulise kontrolliga. Vedas, kui laevaarstil õnnestus läbida kirurgia-alane komandeering hospidalis. Stomatoloogiline abi laevadel praktiliselt puudus. Meil 15-ndas eskaadris oli vaid kaks hambavelskerit-alkohoolikut, kes ilma alkoholita polnud suutelised mingit abi osutama. Isegi ajateenistuse madrustelt nõudsid nad ravi eest pool liitrit piiritust, hommikuti aga ei suutnud pohmelli ja kätevärina tõttu üldse töötada.

Peale lahinguteenistust kaasati tuumalaevu ka lahinguvalvesse. Mida ohvitserid lugesid karistuseks.
Milles seisneb erinevus lahinguteenistuse ja lahinguvalve vahel? Lahinguteenistuse jooksul tõusis nende professionaalne tase. Peale selle said nad täiendavat puhkust ja tasu(nn. ookeaniraha). 60-päevases lahinguvalves asudes tuli olla pidevalt valmis 40 minuti jooksul mereleminekuks. Kogu tehnika töötas. Laevalt lahkuda ei saanud. Aga igat masti ülemuste tihedad kontroll-komisjonid? Peale nn „süütenööri“ ei teeninud kahe kuu jooksul suurt midagi.
Vaatamata eelpool kirjeldatud raskustele eelistasid allveelaevnikud olla merel, kus puudusid komisjonid ja oli vähem igat masti ülemusi ning inimesed tegelesid oma põhiülesandega- Kodumaa kaitsmisega. Õigus oli admiral Makarovil, kui ta ütles „Merel olen kodus“

Allveeteenistuse raskustest rääkides ei saa mööda minna ka laevade baseerumisrajoonidest ja perede elutingimustest. Kui need olid territooriumid, mida tihti raputasid maavärinad, vapustasid tsunamid ja üleujutused, kus pool aastat oli öö ja inimese elutegevust juhtiv bioloogiline kell hakkas tõrkuma, talvel olid lumetormid ja –sajud, suviti aga taifuunid igapäevane reaalsus, siis omal soovil tahab sealkandis harva keegi elada. Sestap püüti neid tingimusi kompenseerida mingite soodustustega- täiendava puhkuse, rahaliste lisade jmt.
Kuid ka siin lasi kaitseministeeriumi juhtkond läbi võrdsustamist, mis peale kahju midagi muud tuua ei saanudki. Igal normaalsel inimesel tekib küsimus, miks ohvitser-allveelaevnik tuumaallveelaevalt saab lisa teenistuse eest 100% palgast ja talle arvestatakse teenistust „kaks kuud ühe eest“ täpselt samuti kui pealveelaevade, kaldateenistuse või maavägede ohvitserile.
Teenistus allveelaevadel kulges pideva stressi tingimustes. Kõik tekkinud avariisituatsioonid vaikiti reeglina maha ja koondiste komandöridele neist ette ei kantud. Nii näiteks läks „Projekt 629a“ tüüpi allveelaev esimese järgu kapten K juhtimise all 1965ndal aastal lahinguteenistusse. Different-tasakaalustuse läbiviimisel Avatšinski lahes lasti selle arvestamises läbi viga, mille tulemusena tekkis märkimisväärne diferents vööri suunas. Torpeedoaparaadis olev kinnitamata lahingtorpeedo põrkus päisosaga vastu torpeediaparaadi esimest kaant. Torpeedo ülevaatusel avastati muljumine ja pragu korpuses. Vastavalt kehtivale dokumentatsioonile oleks laev pidanud baasi tagasi pöörduma ja torpeedo välja vahetama. Kuid mõistes, mida selline tegu endaga kaasa tuua võib, jättis komandör ettekande „kõrgemale poole“ tegemata ja jätkas suundumist lahinguteenistuse rajooni. Merel rihtis osavnäpust mitšman mõlgi sirgeks ja peitis prao. Juhtunust allveelaeva komandöri poolt ettekannet ei tehtud ka peale „autonomkalt“ tagasipöördumist. Torpeedo anti tagasi ilma märkusteta aj defekt avastati alles paari kuu möödudes.
Stressisituatsioonide hulka võib paigutada radiatsiooni, tulekahjud, osalised uputused või sektsioonide lekked, navigatsiooniprohmakad ja relvastuseavariid, mis kõik ühel või teisel määral juhtusid kõikidel allveelaevadel. On teda, et sõjajärgsel perioodil kaotas säja-merelaevastik 22 allveelaeva(11 tuumaallvee- ja 11 diiselallveelaeva), millistel hukkus üle 650 inimese.

Mitte kõik inimesed ei kestnud sellist „kurnamis“ teenistust.

1968 aasta märtsis, kui rakettidega relvastatud aatomiallveelaev „Projekt-675“ „K-7“ sättis end lahinguteenistusele, avastati Vaikse ookeani laevastikus meditsiinilise ülevaatuse käigus laeva komandöril esimese järgu kaptenil V.F. Janbihhil püstijalu põetud mikroinfarkti jäljed. Sellele vaatamata plaanis ta lahinguteenistusse minekut. Alle pärast divisjonikomandöri Vladimir Korbani sekkumist kõrvaldati laeva komandör retkest osavõtjate nimekirjast ja viid üle teenistusse
ВМОЛУАs. («Военно-морская орденов Ленина и Ушакова академия»-LEMET)

1976. või 1977. aasta 18. veebruaril suundus allveelaevade kaheksanda diviisi teise flotilli komandör esimese järgu kapten Juri Sergejevitš Lazarev oma diviisi allveelaeval raketilaskmistele. Samal ajal toimusid laevastikus juhtkonna staabiõppused Veikse ookeani laevastiku juhataja admiral Maslovi juhtimise all. Laevastiku staabi ohvitserid asusid Vaikse ookeani laevastiku komandopunktis, kui umbes kella 23 paiku saabus juhataja aadressile sõja-merelaevastiku kaadritevalitsusest telegramm. Selles teatati, et esimese järgu kaptenile Lazarevile omistati Ministrite Nõukogu määrusega sõjaväeline auaste „kontraadmiral“. Samal hetkel saabus Maslovi nimele laevalt, millel asus Lazarev, teade, et esimese järgu kapten Lazarev kaotas teadvuse. Oletatav diagnoos- müokardi infarkt. Mõne tunni pärast, teadvusele tulenmata, Lazarev suri. Ja ei saanud isegi teada, et sai kontraadmirali auastme. Vanust oli tal kõigest 44 aastat. Lahkamisel avastati jäljed veel kaheksast mikroinfarktist. Viimased kaks aastat oli ta olnud praktiliselt kogu aja oma diviisi allveelaevadega merel, talle ei võimaldatud ettenähtud puhkust, mis ei jätnud tema tervisele mõju avaldamata.
80-ndate algul saabus Põhjalaevastiku allveelaev „Projekt 671RT“ esimese järgu kapteni Harold Viktorovitš Mosolovi juhtimisel autonoomselt retkelt tagasi. Peale sildumist suundus ta staapi ettekandele. Tõusnud teisele korrusele, kukkus ja suri teravast südamepuudulikusest. Ka temal oli vanust vaid 44 eluaastat.
Hoolitsedes allveelaevnike tervise eest, andis laevastiku juht välja määruse, mille põhjal pidi „autonomkalt“ kestvusega 30-45 päeva tagasi tulnud meeskond kuu aja jooksul saama sanatoorset ravi kestvusega kümme päeva. Pikematel retkedel 45-60 päeva pidi meeskond saama ravi 15 päeva, 60-90 päevani- 20 sanatooriumipäeva ja 90 ja rohkem- 24 päeva. Kuid keegi laevastikujuhtkonnast polnud huvitatud sedavõrd pikkade puhkuste võimaldamisest ning puhkuste lühendamise küsimus lahendati väga lihtsalt. Retked planeeriti nii, et laev poleks merel mitte 45 päeva, vaid 43, mitte 60, vaid 58 päeva. Nii jäid ka puhkused lühemaks.
Üldiselt oli allveelaevnike meditsiinilis-sanatoorne teenistus organiseeritud äärmiselt halvasti. Oma kümneaastase teenistuse ajal allveelaevadel sain ma sanatooruimituusiku ühel, puhkekoduoma aga kahel korral. Nõukogude Liidu Euroopa osasse peretuusiku saamisel anti välja sõidudokumendid ka pereliikmetele, mida aga kasutasid põhiliselt staabiohvitserid.

Teenistus allveelaevadel- see on raske töö ja ei mingit eksootikat. Mis siis ikkagi tõukas noori inimesi seda eriala valima? Hiljutisel järjekordsel koolikaaslaste kokkusaamisel küsiti, mis tõi neid mereväe õppeasutusse. Enamus vastas, et selleks oli romantika, kohusetunne aga aitas taluda kõiki raskusi ja vaeva, mille üle kaevata oli Nõukogude Liidu relvajõudude määrusega keelatud. Mõned ülemused aga hoolitsesid selle eest, et „teenistus paradiisina ei näiks“. Vahendeid selleks oli palju. Kuid sellest teine kord.

Автор Капитан 2 ранга Островский Александр Иосифович

Первоисточник http://avtonomka.org/vospominaniya/3-po ... remal.html
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
MP
Liige
Postitusi: 252
Liitunud: 14 Jaan, 2005 14:02
Asukoht: lõuna-eesti
Kontakt:

Re: Teenistus allveelaevadel

Postitus Postitas MP »

Väga huvitav lugemine. Kuidas võis olla a.laevade reaalne tulejõud, ja ohvitserkonna mot. lahingülesannete täitmisel? Või oli nii, et torud tühjaks ja edasine on saatus. Mul endal paar tuttavat töökaaslast teenisid a.laeval, kui võimalik näitan neile lugemiseks seda artikklit.
Kasutaja avatar
Mõmps
Liige
Postitusi: 467
Liitunud: 11 Mär, 2009 13:39
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Re: Teenistus allveelaevadel

Postitus Postitas Mõmps »

Tere!
Tuumaallveelaevnike tegemistest on juttu ka ühes Enn Vaino raamatus...millises, kahjuks ei mäleta. Vist oli isand Vaino koos allveelaeval teeninuga koos haiglas ja too talle siis jutustas elust allveelaevadel. Mälu järgi olid just sellised võikamad lood: kiiritus jne...
Kel raamatud käepärast, vast laseb silmad üle...
Kõigi maade proletaarlased,palun ärge enam kunagi ühinege.
Treimani muuseumimaja :wink:
Lemet
Liige
Postitusi: 19939
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Teenistus allveelaevadel

Postitus Postitas Lemet »

Tegelikult on neist mitmes...Herr Vaino viimane staabiülem ("Raketigarnison 2")oli mereväest mahakirjutatud allveelaevnik, kes peagi peale Enn Vaino demblit siitilmast lahkus, olles enne surma veel raamatu autoril Eestis külas käinud, ""Polaaröös" oli üks selline tegelane ja ka "Mammutarmeedes" on paaris kohas juttu.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
T-62
Liige
Postitusi: 885
Liitunud: 24 Juul, 2007 9:50
Asukoht: Pärnumaa metsad
Kontakt:

Re: Teenistus allveelaevadel

Postitus Postitas T-62 »

Hea lugemine. Valdan seda va idanaabrite tähestikku ka suht vabalt, aga ikkagi hea maakeeles lugeda. Pikad pühad tulemas, saab mõned vanemad tõlkelood ka uuesti läbi lugeda.
Tänud.

P.S. Ära lase mõnel "targal", kes kõike teab ja oskab, oma tõlkimist segada.
Lemet
Liige
Postitusi: 19939
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Teenistus allveelaevadel

Postitus Postitas Lemet »

MP kirjutas: Väga huvitav lugemine. Kuidas võis olla a.laevade reaalne tulejõud, ja ohvitserkonna mot. lahingülesannete täitmisel? Või oli nii, et torud tühjaks ja edasine on saatus.
Esimese järgu kapten Bozin, kes oma teenistuse tõttu lähemat kokkupuudet allveelaevade miini-torpeedoasjandusega omas, on ilmutanud raamatu, mille eestindus võiks vast kõlada kuidagi „Olukirjeldusi torpeedoelust“ (Л.М. Бозин. Очерки торпедной жизни). Julgen seda soovitada, sest lisaks teema valdamisele on asi kirja pandud lihtsas ja nauditavas keeles ning lisaks ka kergelt humoristliku sõnaseadmisega. Raamat ise näeb välja niimoodi…

Pilt

…ja on ka netis kättesaadav. Seda muidugi (paraku) venekeelsena.
http://flot.com/publications/books/shel ... ifeessays/
Ka järgnev on sealtsamast pärit ja näikse, et epopöa Bulavadega on nõukogude/vene laevastikus pigem reegliks kui erandiks.





Torpeedo kolmanda põlvkonna laevade jaoks

Pilt



Möödunud sajandi 60-ndate keskpaigas tegeleti teise põlvkonna laevade ehitamisega. Nende tarbeks olid juba olemas torpeedod 53-61 ja СЭТ-65. Katsetusi läbis torpeedo 53-65. Päevakorral oli aga kolmanda põlvkonna allveelaevade kujundamine. Ameeriklased katsetasid juba pukseeritavate antennidega madalsagedusalas töötavate allveelaevade avastamise süsteeme ning sellesuunalisi uuringuid tegid ka meie akustikud. Allveelaevade avastamiskaugus tõotas märkimisväärselt kasvada. Suurelt kauguselt tabamine eeldas aga ka suure kiiruse, käiguvaru ja suure avastamisraadiusega torpeedosid. Mis muidugi pidid olema ka sihtmärkide osas universaalsed. Selliste torpeedodega oleks muutunud võimalikuks grupiviisiliste veepealsete sihtmärkide ründamine paljutorpeedoliste kogupaukudega suurelt kauguselt. Torpedistide ette püstitati ülesanne sellise torpeedo loomiseks…

Hõbe ja vask torpeedole 2503

Tehnilises ülesandes antud kiiruse ja laskekauguse saavutamiseks tulnuks välja töötada kaks korda suurema võimsusega elektrimootor kui senistel seeriatorpeedodel ning kaks korda mahukamad toiteallikad. Mootori läbimõõtu ei suurenda kuidagi- torpeedode kaliibrit ei muuda. Sestap suurenes selle pikkus- ligi poolteist korda. Kaks korda mahukamate energia-allikate väljatöötamise probleemiga tegeleti laboris- selleks said hõbekloriidil baseeruvad mereveega aktiveeritavad akud. Ameeriklastel sellised toiteallikad juba olid. See sai teatavaks, kui püüti välja ameeriklaste praktiline torpeedo(tegu on õppelaskmistel kasutatav ilma lõhkemehhanismita korduvkasutatav torpeedo, mis hiljem(hea õnne korral) võrkudesse püütakse ja välja tiritakse-LEMET) Mk-44. Taoliste toiteallikate massiline valmistamine oli vaja organiseerida ka meie tööstuses. Uute akude elektroodide tootmise keerukusest räägib kasvõi see fakt, et nende valmistamises osales neli organisatsiooni.

Kaks esimest hõbekloriidil põhinevat akut torpeedole 2503 valmistati juba 1973ndal aastal. Vajaliku energiamahukuse saavutamiseks pidi patarei pikkus olema kolm meetrit- lühemaga ei mänginud kuidagi välja. Mootorit lühemaks ei tee, juhtimisseadmetest ei anna samuti loobuda, nagu ka mitte lõhkesektsioonist. Lisaks tüürid, propellerid…torpeedo pikkus tuli sihandne, et ei mahtunud relvastuse kandjate aparaatidesse. Mida teha? Lühendada akude pikkust 2,6 meetrini. Tuli pisut vähendada nõudmisi kiiruse ja käigukauguse osas. Üle oma pea ei hüppa. Mõningane kiiruse ja käiguulatuse vähenemine kooskõlastati tellijaga.

Praktiliselt kõik riigi hõbedavarud olid kaheksa näidistorpeedo akudes. Sõja puhul oli aga vaja mitte hõbedat, vaid torpeedosid. Lahinguettevalmistuse käigus juhtuvad koos praktiliste torpeedode kaotusega ka mõned parandamatud hõbedakaotused. Kuid need pole kõneväärt- mitte rohkem kui poolteist tonni aastas. Iga riik säilitab väärismetallide varusid kujul, milliseid peab vajalikuks. Meie säilitasime hõbedat torpeedode akudes. Ameeriklased aga elektrijaamade voolusiinides- hõbeda takistus on pisut väiksem kui vasel. Oh neid ameeriklasi. Oskavad kõigest tulu lõigata…

Kui akusid alles välja töötati, plaaniti hõbedaostu sõprade käest- Hiina ja Tšiili, põhilised hõbedatarnijad maailmaturule. Aga kui lühendatud akude tootmine just algas, vajus kaela ennustamatu õnnetus - riigis ei jätku hõbedat. Kuis see küll juhtuda sai? Aga vat nii…

Läksime tülli Hiinaga- ja põhjalikult. Asi jõudis relvastatud kokkupõrgeteni Damanski saarel. Tšiilis haaras võimu kindral Pinochet. Hiina ja Tšiili uued juhid keeldusid meile hõbedat müümast. Mida teha? Lahendus oli vaid üks- minna üle vaskkloriidile. 1980ndal aastal algasid tööd torpeedode 2503 akudes hõbeda asendamiseks vasega. Torpeedot vajatakse juba seerias-laevad astuvad kohe-kohe rivvi- aga meie asusime alles leiutama toiteallikat torpeedole. Aga see on uus toode, sest hõbeda ja vase kloriididel on erinevad omadused. Torpeedode kandja- esimene kolmanda põlvkonna allveelaev- astub rivvi. Millega teda relvastada? Tema jaoks teisi torpeedosid, peale väljatöötatava, pole. Ja 1980nda aasta detsembri lõpul võetakse torpeedo relvastusse. Tõsi küll, tingimustega:

-valmistada üks lahingukomplekt hõbedal baseeruvate akudega

-organiseerida tootmisbaas akudes hõbeda asendamiseks vasega

Ja elektroonikatööstuse ministeerium võttis luua baasi.
Tuleb tähendada, et sõja-merelaevastiku УПВ võinuks pehmendada olukorda hõbedapuudusega. Võinuks hõbeda vase vastu vahetamise protsessi pikema aja peale venitada. Hõbedat ju oli. Kusjuures sõjalaevastiku УПВ käsutuses. Ja mitte vähe. Asja sisu seisnes selles, et elektritorpeedode akudele tarniti tagavaraelemente üle mõistuse koguses. Torpeedode СЭТ-65 akumulaatoritele tarniti 16 tagavaraelementi, see on 10%. (torpeedode kümneaastase ekspluateerimise jooksul Vaikse ookeani laevastikus vajas vahetust vaid üks element), torpeedode САЭТ–60М akumulaatoritele aga 28 elementi, mis on 18%(15 aasta jooksul ei vahetatud ühtegi elementi). Juba 1975ndal aastal esines Vaikse ookeani miini-torpeedovalitsus sõjalaevastiku УПВ ees soovitusega lõpetada akumulaatori elementide tarnimine tagavarakomplektideks nende mittevajalikuse tõttu. Tagavaaraelementide tarne lõpetati. Raske on isegi ette kujutada, millise suurusega oli vormistatud ratsionaliseerimisettepanek. Ainuüksi Vaikse ookeani laevastikus (Russki saarel) oli hõbeda surnud varu tagavarakomplektides ligi 80 tonni, kogu laevastikus aga kuskil 300 tonni. Jätkunuks 700-800 torpeedo jaoks. Hiljem, nii 1991. aasta kandis, kulus see varu Vaikse ookeani miini-torpeedovalitsuse „asjalikele“ inimestele marjaks ära. Nemad toimetasid sellega kaunilt, ajastu vaimus.

Olgu, kuidas oli, kuid vask-magneesium akud sündisid.
1983 aasta. Esimesed kuus torpeedot vask –magneesium akumulaatoritega on sündinud ning katsetatakse. Kahte Mustal merel, nelja Põhjalaevastikus. Akumulaatorid andsid voolu ja pinget vastavalt tehnilisele iseloomustusele, eksisteeris teatud sõltuvus aku võimsuse ja vee temperatuuri ja soolsuse vahel ning kiiruse sõltuvus läbitud teepikkusest. Niiviisi oli probleem musklitega torpeedo jaoks lahendatud. Sila jest…kuid ka mõistus on torpeedole vajalik!
Laskmised andsid mitte ainult tähtsaid ja oodatud, vaid ka täiesti ootamatuid tulemusi.

Teine (väga ebameeldiv) ootamatus

Sihitumisaparatuur „ei näe“ sihtmärki. Vat see on alles uudis! Ja väga, väga halb!
Torpeedo УСЭТ-80 aluseks oli võetud aparatuur, mis oli varem teiseks otstarbeks välja töötatud (Ю. Г. Иванов). Oma tehniliste näitajate poolest sobis see täiesti УСЭТ-80 jaoks. Oli vaja see sobitada numbriautomaadiga(цифровым автоматом-ilmselt peetakse siiski silmas digitaaljuhtimissüsteemi??-LEMET) ja katsetada polügoonil. (А. И. Тамбулатов, Д. П. Климовец, Арламенкова) Sobitati, katsetati, põhilise tehnilise omaduse- reageerimisraadiuse(sihtmärgi avastamise kaugus)- järgi saadi igati viisakas tulemus. Igati tehnilisele ülesandele vastav. Saadi…aga ainult Mustal merel. Kus sügavused on kilomeetritega mõõdetavad. Aga tasus vaid minna Valgele merele, kui algasid probleemid. Barentsi mere 200-meetrised sügavused, see pole teil Musta mere kilomeetrid. Ja ka põhi on kaljune, ja temperatuurihüpped, ja jää pinnal. Häireid on üle mõistuse. Ja sellistes tingimustes „ei näe“ torpeedo tihti sihtmärki.

Tulistamisi oli küll vähe, kuid piisavalt autoriteetsed komisjoniliikmed tajusid täiel määral nende kaelale kukkunud õnnetust. (Ю.Л. Корунов, С. М. Маневич). Sihitumisaparatuuri kiiresti töötavaks viimistleda- pole vähimatki võimalust. Kiiresti ja hästi ei käi kokku. Sihitumismisaparatuuri väljavahetamise vajadus torpeedol sai vältimatuks ja päevaselgeks. Küsimus oli vaid ajas.

Samal ajal algas juba lahinguettevalmistus. Täideti lahinguülesandeid, aga torpeedo sihtmärki ei leidnud.
Kolmanda põlvkonna allveelaevade koondise komandör Nõukogude Liidu Kangelane admiral Jegor Tomko (tavakasutuses Nõukogude Liidu Jegor) saatis laevu lahinguülesandele raske südamega. Laevade komandöridest endist pole mõtet rääkidagi. Teades, et torpeedod võivad sihtmärki „mitte näha“, paigutati laevad positsioonidele niimoodi, et mööda lasta oli põhimõtteliselt võimatu. Aga torpeedo ei leidnud ikkagi sihtmärki. Nördimus oli suur. Admirali võib igati mõista, tema positsioon oli kõikumatu- torpeedo peab sihtmärgile suunduma. Ei suundu? Siis on see torpeedo väljatöötajate probleem! Aga nördida aitas admiralil allveelaevade riikliku vastuvõtukomisjoni praktiliselt pidev liige esimese järgu kapten Gennadi Dementjev, tehniliste teaduste kandidaat, kes teadis teaduse valupunkte ja „tallas“ neid kõige efektiivsemal moel

Lisatingimus- torpeedo väljatöötaja peainsener A.T. Skorobogatov plaanis kaitsta dissertatsiooni akustikateemal. Kaitsmiseks esitati koondtöö akustikaprobleemidest mere madalates rajoonides, jäätingimustes, temperatuurikõikumise alades erineva soolsusega veekihtides jne. Kõik on igati soliidne. Iseenesest mõista tuli Sõja-Merelaevastiku Instituudist positiivne vastukaja. Õpetlased on oma põhimassis ju omad inimesed. Sellistel kõrgelseisvatel inimestel nagu seda on üks väljatöötamise juhtfiguuridest ja kaasõpetlane, ei saa olla pahasoovijaid. Normaalne, et oli ka kriitiliselt suhtuvaid õpetlasi, kuid sõpru oli märgatavalt rohkem ja Sõja-Mereväe Akadeemias toimunud kaitsmine kulges edukalt.

Admiral Tomko ja esimese järgu kapteni G. Dementjevi poolt toimetatud torpeedost „ülerullimine“ oli võimas. Ettekanne „kurikaelast hetmani“ kohta Kõrgemasse Atestatsioonikomisjoni kõlas nii:

„…Gretško-nimelises Sõja-Mereväe Akadeemias kaitstud ettekanne ei saa olla arvestatud kui dissertatsioon, kuna autori tööde tulemused ei ole leidnud realiseerimist teadusliku uurimus- ja tootmiskoondise „Gidropribor“ leiutistes- torpeedode УСЭТ-80 aparatuur ei vasta esitatud andmetele, varem välja töötatud sihitumissüsteemid torpeedodele СЭТ-65, СЭТ-72 ei sisalda aga tehnilisi uuendusi.“

Ja Kõrgem Atestatsioonikomisjon soovitas ettekande korduskaitsmist Popovi-nimelise Kõrgema Mereväe raadio-elektroonika õppeasutuse juures. Kaitsmine toimuski. Kuid „vandemeesteks“ olid juba teised teadurid. Hääletustulemused olid üksmeelselt sõbralikud- kõik 15 kera olid ühte värvi- mustad. On teada, et seal, kust algab akustika, lõppeb teadus. Teaduslikult seletades- „ikka juhtub!“

Aga kuidas siis Sõja-Mereväe Instituut? Kuhu vaatas ja kuidas vaatas? Kuidas osati niivõrd ebamugavasse olukorda sattuda? Aga väga lihtsalt. Instituudis oli spetsiaalne osakond, mis jälgis isesihituvate süsteemide väljatöötamist tööstuses. Osakonda juhatas esimese järgu kapten Smertin, Boriss Aleksandrovitš. Temal oli ette nähtud kanda kriminaal- ja muidugi ka moraalset vastutust isesihituvate süsteemidega seotud ebaõnnestumiste eest. Boriss loomulikult teadis asjade tõelist seisu torpeedo УСЭТ-80 aparatuuriga. Ja et mitte seda va kriminaalvastutust kanda, kadus pensioniea saabudes igaks juhuks viivitamatult erru. Ning kui asjasse sekkus prokuratuur, oli Boriss juba kaks aastat „ne pritšom“. Kõuts teadis, kelle koore…

Miini-torpeedo Peavalitsuse peaakustikuks oli tehniliste teaduste doktor Razov, A.K. Tema juures veel kolm kandidaati. Doktor pidas end alati soliidselt üleval. Algul ühe isesihitussüsteemi katsetused Balti meres ebaõnnestusid. Instituudi poolt määrati katsetuste komisjoni ka kolmanda järgu kapten Hristoforov. Normaalne ohvitser. Armastas koosolekutel kildu visata ja juhtus, et kuulutas süütu näoga:
„Aga milleks seal üks harimatu Hristoforov? Mida tema ka teab? Doktor Razov peaks oma teaduslikule autoriteedile toetudes välja uurima, milles asi!“ Teadlased ei riskeerinud naljamehi korrale kutsuda. Aga kõige karmimaks naljameheks osutus kontrollkomisjoni esimees, teise järgu kapten Žuravski, kes teatas kontrollaktis:

„Vähe sellest, et doktor Razovil pole mitte ainult et ühtegi töövihikut , tal puudub isegi salastatud kohvrit!“. Peale mida kohver viivitamatult sisse seati. Aga vaat vihikuid millegipärast- ei meenu. Nii et teadust võib teha mitut moodi. Reaalset panust torpeedode sihitumissüsteemidesse instituudi teadurid 70ndatel ja 80ndatel igal juhul ei andnud. Kirjutasid mingeid uurimistöid, aruandeid ja lõppakte. Tänud sellegi eest. Ja vaatasid seda, mida näidati. Näidata said aga väljatöötajad vaid seda, mida omasid- tulemusi katsetustest Mustal merel.

Aga mis teha? Venitada sihitusaparatuuri andmeid tehnilises ülesandes ettenähtute tasemele? Kaitsta neid igakülgselt häirete eest? See tähendanuks aastaid tööd ja kümneid(aga võib-olla ka sadu) tulistamisi Põhja- ja Kaug-Ida meredes. Lühikeses perspektiivis lahendamatu ülesanne. Lühikese aja jooksul oli võimalik vaid vahetada aparatuur sellise vastu, mis juba eksisteerib, kuigi kehvemate tehniliste omadustega. Ja sestap nii sündigugi! Sellise otsuse võttis vastu „Gidropribori“ juhataja R.V. Isakov. Kui ajutine abinõu oli see täiesti vastuvõetav lahendus. Ning ei seganud sealjuures absoluutselt edasist tööd aparatuuriga- oleks vaid finantseerimine ja Põhjas ning Kaug-Idas toimuvate tööde kindlustatus. Kuid intensiivse töö jätkamise asemel aparatuuriga lasid väljatöötajad peagi pead norgu ja käed rippu- 80ndate lõpus lõpetati igasuguste tööde finantseerimine.

Kolmas ootamatus(samuti väga ebameeldiv- pidevad tõrked)

Torpeedo УСЭТ-80 on, nagu ka allveelaev, kolmandda põlvkonna toode. Sellele töötati välja „aju“- pardaarvuti nimetusega „digitaalautomaat“ ("цифровой автомат"). Ükskõik milline uus leiutis ei ole kunagi hoobilt täiuslik. Tuletage kasvõi meelde esimisi suurtükke, lennukeid, autosid…

Digitaalautomaadi jaoks oli vaja kaasaegset elementbaasi. Raketšikutel oli see juba olemas- mikroskeemid. Samasuguse infomahu töötlemiseks olid mikroskeemidel toimivad loogikaseadmed kordades väiksemad, kui lampidel, releedel ja transistoritel toimivad analoogsed süsteemid. Mis on torpeedode puhul üpriski oluline.

Töö läks käima. Konstruktsioon (Манусевич Л. Г., Аникин С. С., Кожин Цветков Л.С.), algoritmid ja (Гурьянов В.Н., Гохберг Н.А.), katsetused instituudi laboratooriumites. Viies loodud variantidest tundus olevat vastuvõetav. Katsetati torpeedol. Tõrked torpeedo töös. Otsingud jätkusid. Viieteistkümnes variant- näis, et kõlbab. Torpeedole! Ja jälle tõrked. Kust need tulevad? Analüüs (С. М. Маневич) näitas, et häirete allikaks digitaalautomaadi töös on…torpeedo ise! Voolutugevus juhtsiinides patareist mootorini ületab 2000 amprit. Mootori enda võimsus on enam kui 300 kilovatti. Sädelus kollektoril on enam kui soliidne. Võimas impulsskiirgus. Aga mikroskeemid on (nagu idagi)teatavasti tundlik teema! Mida teha? Kaitsta digitaalautomaati häirete eest, mida’s muud. (Г.М.Сорока, Л.С.Цветков). Kõiki tehnilisi lahendusi aparatuuri kaitsmiseks tuleb kontrollida tulistamistega polügoonil. Töö jätkus. Katse ja eksituste meetodil. Parim aparatuuri variant kandis numbrit 28. Sellise töötsükli puhul nagu väljatöötamine, valmistamine, katsetamine tuleb 28sse versiooni suhtuda vähemalt lugupidamisega.

Aga kuidas on ameeriklastel? Kas samuti või kuidagi teisiti? Jänkidel on nagu alati kõik teisiti kui headel inimestel- neil on torpeedo Mk-48 soojusmootoriga. Elektrilisi agregaate – kui, siis ainult generaator torpeedo seadmete toitmiseks. Võimsusega suurusjärgus kuskil 1,2-2 kilovatti. Mis häireid saab siin olla?


Автор Капитан 1-го ранга Бозин Л.М.
http://topwar.ru/37569-torpeda-dlya-lod ... eniya.html
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
ivanorav
Liige
Postitusi: 922
Liitunud: 30 Juun, 2008 22:38
Asukoht: Soome
Kontakt:

Re: Teenistus allveelaevadel

Postitus Postitas ivanorav »

Selle ma imestasin, et kuidas need torpeedod niiii pikaks on veninud (1/3 kogu allvelaeva pikkusest)
Manused
Moskva,fotokas 2 026.jpg
ivanorav
Liige
Postitusi: 922
Liitunud: 30 Juun, 2008 22:38
Asukoht: Soome
Kontakt:

Re: Teenistus allveelaevadel

Postitus Postitas ivanorav »

:D
Moskva,fotokas 2 024.jpg
Esimene uks on torpeedoruumi keskkoht. (eelmise foto pildistamiskoht)
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 28 külalist