Parvlaev "Estonia" hukkumine

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Suletud
Welber
Liige
Postitusi: 452
Liitunud: 23 Okt, 2014 19:46
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Welber »

Lemet kirjutas: Tegelikult on visiiri vigastus igati loogiline, pirnvööri konstruktsioon on tõepoolest selline, et keskel on püstine tugev vahesein, mis võib etendada seda va "labidatera" rolli ning seda katab metallleht...
Sõltub kindlasti laevast, kuid ega ta 1A jääklassiga laeval ka papist pole.
Tankeri pirnvöör jätab sellise ümara lohukese:
https://twitter.com/TheNewOcean/status/ ... 33/photo/1
Bonis nocet, quisquis pepercerit malis.
Welber
Liige
Postitusi: 452
Liitunud: 23 Okt, 2014 19:46
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Welber »

Siin üks kokkulitsutud pirnvöör ka:
https://www.ccg-gcc.gc.ca/publications/ ... 5-eng.html
Bonis nocet, quisquis pepercerit malis.
Walter2
Liige
Postitusi: 4001
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Walter2 »

Mida arvata sellest, et Rootsi pool peaministri enda isikus oli kindel juba loetud tunnid peale õnnetust et süüdlaseks oli purunenud visiir ja seda olukorras, kus visiiri polnud veel merepõhjast üleski leitud? :wall: Selline väide oli kirjas Torsselli Estonia raamatus.
Tundub et rootslastel oli juba kindel plaan kuidas sündmust edasi menetleda ja mis suunas uurimine peaks kulgema.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36585
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Kriku »

Fakt, et visiir oli lahti / ära tulnud oli ju teada ning sellisena juba siis kõige tõenäolisem seletus juhtunule.
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Kulibin »

Jah, see on fkakt, et visiir oli eest ära aga pole ühtegi fakti mis ammendavalt tõestaks, et visiiri lõhkus tormilaine. Pigem vastupidi, on piisavalt materjali ja arvutusi mis tõestavad, et torm poleks selliseid purustusi tekitanud. Nagu eelnevalt olen seletanud, pole avatud visiir piisav põhjus seletamaks järsult tekkinud kreeni. Kreeni selgitaks vaid laeva autodeki aluste ruumide kiire täitumine veega kreenipoolses osas. Autodekilt ei ole vee sattumine alumistesse ruumidesse sellisel hulgal võimalik.
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Ghostship
Liige
Postitusi: 367
Liitunud: 02 Jaan, 2020 1:13
Asukoht: Kraken
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Ghostship »

Esimesed päevad domineeris vähemalt Eesti meediaruumis teooria, et autodekil olnud kaubaautod läksid tormis liikvele ja kallutasid laeva külili. Visiiri teema tuli natuke hiljem? Seda võiks vanadest lehtedest täitsa järgi vaadat millal Bildti jutt põhiteooriaks muutus.
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Kulibin »

* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Dr.Sci
Liige
Postitusi: 3309
Liitunud: 30 Okt, 2015 11:59
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Dr.Sci »

https://www.delfi.ee/news/paevauudised/ ... d=91246757
Estonia huku uurimiskomisjoni juht aastail 2005-2009 - Margus Kurm - algatas neljapäeval avaliku vestlusringi, milles kutsus katastroofi uurinud isikuid ajakirjanduses avaldatud väidete üle debateerima. Jaan Metsaveer, üks adressaatidest, keeldus seda tegemast.
"Ma ei ole huvitatud debatist, jäägu see siiski juristide tegevussfääri," põhjendas Tallinna Tehnikaülikooli emeriitprofessorist laevainsener oma seisukohta. "Kuna meie keeled on väga erinevad, siis ma ei näe mõtet jätkata debatti. Ma loobun edasisest arutelust."

Vahemärkus... kirjutan ise kahel käel alla. Ma võin siin ka ju arendada müstilisi teooriaid ja olla samas ka nende poolt või vastu aga debateerida... või anda ajakirjanikule intervjuu tuginedes oletustele ja kontrollimata faktidele on teinekord umbes sama räpaseks tegev kui täis peaga kaasaegses välipeldikus pimedas samaaegselt keha kergendada ja oksendada, unustades aga potikaant kergitada.
Margus Kurm on eelnevalt märkinud järgmist:

VÄIDE: Kiirelt ümber läinud laev ei upu, vaid jääb tundideks (vahel isegi päevadeks) veepinnale põhi ülespidi hulpima. Laeva takistab uppumast laeva veetihedasse põhjaosasse lõksu jäänud õhk.

Professor Metsaveer on ajakirjanduses väitnud, et Estonia suuruse laeva (pikkus 155 m, laius 25 m) kohta see ei kehti. Mina väidan, et kehtib küll.

SSPA konsortsiumi järeldused Estonia kohta:

1) Estonia upub alles siis, kui autotekk ja kõik selle kohal olevad ruumid on veega täidetud ning autoteki all asuvatest ruumidest on vee all 83% ehk seal on 10 791 m3 vett. Teistpidi öeldes, Estonia pinnal hoidmiseks piisab 2104 m3 õhust, mis moodustab vähem kui 3 % laeva kogumahutavusest. Sõltuvalt õhu asukohast võib laeva üks ots olla vee all, kuid täielikult laev põhja ei vaju.

2) Kui laeva pealisehitis ujutatakse üle, pöörab laev ennast alati kõigepealt ümber ja alles siis hakkab uppuma, ehk see, et püstivuse kaotanud laev hakkaks uppuma juba 90º või 120º kreeni juures, ei ole võimalik. Nii simulatsioonid kui ka katsed mudeliga näitasid, et arvestatav kalle ahtri suunas ei teki enne, kui kreen on 170º. Kuni selle ajani püsis laev peaaegu horisontaalasendis. Veelgi enam, nii simulatsioonid kui ka katsed näitasid, et laev püsis peaaegu horisontaalasendis ehk ulpis põhi ülespidi ka mingi aja pärast ümberminekut.

/.../

Esimese kahe väitega seotud probleem kokku:

Kui vesi tuleb Estonia suguse ro-ro tüüpi reislaeva autotekile, läheb laev mõne minutiga ümber ja jääb tundideks (või isegi päevadeks) põhi ülespidi merepinnale hulpima. Estonia püsis püsti umbes pool tundi ja kui lõpuks ümber oli läinud, läks kohe ka põhja. Ehk, Estonia käitus täpselt vastupidi sellele, kuidas on käitunud teised laevad.

Emeriitprofessori Metsaveeri vastus

Jaan Metsaveer sõnas oma pöördumises, et soovib Kurmi teemaarendusele vastata vaid nii palju, et täpsustab oma seisukohta Kurmi valitud märkuste kohta.

1. Rannalaine. Sügavas vees levivate lainete parameetrid - see tähendab: laine pikkus, kõrgus, kiirus ja ka veeosakeste likumise sügavus - on omavahel seotud. Madalas vees on aga vedeliku osakeste liikumine sügavuses moonutatud ja see kajatub ka laine teistes parameetrites. Seetõttu süvavee lained ja madalvee lained käituvad erinevalt ja neid võrrelda ei ole mõttekas.

2. Püstuvus. Laeva püstuvus on seotud kahe tähtsa keskme kõrgustega. Need on laeva raskuskese ja laeva kujuga määratud metatsenter, mis on sisuliselt ujuvusjõu kese. Lisaks nende kahe keskme omavahelisele asendile kõrgustpidi mõjutab püstuvust veel lasti liikuvus.

Laevade uppumised saab Metsaveeri sõnutsi jagada kolme rühma:

1. Laeva voolab vesi ruumi, mis on raskuskeskmest madalamal. Sellisel juhul laeva püstuvus ei vähene ja kui laev upub, siis püstiasendis. Tüüpnäide on Titanic.

2. Lisamass (vesi või muud esmed) tuleb laevale raskuskeskmest kõrgemale ja seda massi on nii palju, et uus ühine raskuskese tõuseb metatsentrist kõrgemale. Siis tõesti on laev mõne hetkega kummuli. See, kas laev jääb kummuli ujuma või mitte, sõltub laeva ujuvusvarust ja sellest, kui palju surutakse laeva jäänud õhku kokku. Tavaliselt väiksemad laevad jäävad ujuma, suuremad mitte.

3. Laeva tuleb vesi raskuskeskmest madalamale, kuid suurele pinnale. Laeva staatiline püstuvus jääb positiivseks, kuid koormus on väga liikuv. Algselt laeva püstiasendis liikuva veehulga suurenedes püstuvus järjest väheneb. Kui püstuvus läheneb nullile, läheb laev hetkega märkimisväärsesse kreeni, kuid mitte kummuli. Selles uues tasakaaluasendis püsib vesi ühes pardas väheliikuvana, seetõttu stabiilsus taastub. Seda vett võib käsitleda kui paigalpüsivat suvalist koormust. Näiteks ESTONIA juhtum.

Selgitus

ESTONIA juhtumi puhul oli raskuskese umbkaudu 3 meetrit autotekist kõrgemal, metatsenter sellest veelgi kõrgemal.

Kuni viisiiri irdumiseni voolas vesi laeva rambi külgedelt ja see hulk vett ei viinud veel laeva kreeni. Hetkeline kreeni minek ca 15 kraadi toimus umbes visiiri irdumisega samal ajal. Kuna laev oli algselt ca 0,5 meetri kaldega ahtrisse, siis laeva voolav vesi kogunes ka järjest enam ahtrisse. Kalde suurenemisega ahtrisse aga kaasnes vööri tõus veepinnast kõrgemale.

See ja rambi pendeldamine ilmselt ei lasknud liiga suuri veehulki kiiresti laeva. Mingil hetkel autode kinnitused purunesid ja parema parda autod libisesid kiiresti vastu paremat parrast, vasaku parda autod aga vastu kesksektsiooni. Kuna kesksektsioon on suhteliselt nõrk, võis selles tekkida märkimiväärseid vigastusi, nii et ka sealt pääses vesi autoteki alla. Edasi suurenesid nii veehulk autotekil kui ka kreen ja diferent ahtrisse ning lõpuks, kui ahter jäi vee alla, kaotas laev pikistabiilsuse ja läks ahter ees põhja.
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Kulibin »

See ja rambi pendeldamine ilmselt ei lasknud liiga suuri veehulki kiiresti laeva. Mingil hetkel autode kinnitused purunesid ja parema parda autod libisesid kiiresti vastu paremat parrast, vasaku parda autod aga vastu kesksektsiooni. Kuna kesksektsioon on suhteliselt nõrk, võis selles tekkida märkimiväärseid vigastusi, nii et ka sealt pääses vesi autoteki alla. Edasi suurenesid nii veehulk autotekil kui ka kreen ja diferent ahtrisse ning lõpuks, kui ahter jäi vee alla, kaotas laev pikistabiilsuse ja läks ahter ees põhja.
[/quote][/quote]
Kui see pärineb laevainseneri suust siis ta kas ei tunne konkreetse laeva ehitust või ajab pada. Olles vaid põgusalt tuttav tehasejoonistega, väidan, et kesksektsioon on sellel laeval üks struktuurielementidest mis tagavad jäikuse. Väidan täie kindlusega, et veoatod ja mis iganes seal autodekil olid, poleks seda suutnud vigastada sellisel määral mis oleks põhjustanud rebendeid.
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Dr.Sci
Liige
Postitusi: 3309
Liitunud: 30 Okt, 2015 11:59
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Dr.Sci »

Kulibin kirjutas:
See ja rambi pendeldamine ilmselt ei lasknud liiga suuri veehulki kiiresti laeva. Mingil hetkel autode kinnitused purunesid ja parema parda autod libisesid kiiresti vastu paremat parrast, vasaku parda autod aga vastu kesksektsiooni. Kuna kesksektsioon on suhteliselt nõrk, võis selles tekkida märkimiväärseid vigastusi, nii et ka sealt pääses vesi autoteki alla. Edasi suurenesid nii veehulk autotekil kui ka kreen ja diferent ahtrisse ning lõpuks, kui ahter jäi vee alla, kaotas laev pikistabiilsuse ja läks ahter ees põhja.
Kui see pärineb laevainseneri suust siis ta kas ei tunne konkreetse laeva ehitust või ajab pada. Olles vaid põgusalt tuttav tehasejoonistega, väidan, et kesksektsioon on sellel laeval üks struktuurielementidest mis tagavad jäikuse. Väidan täie kindlusega, et veoatod ja mis iganes seal autodekil olid, poleks seda suutnud vigastada sellisel määral mis oleks põhjustanud rebendeid.
Ka see kesksektsioon koosneb tegelikult terasplaatidest ja karkassist... autode liikumisel tekkiv muljumine ei pruugi lõhkuda tervet karkassi aga avada läbipääsu veele. Ja lp emeriitprofessor pole laevainsener... vaid vaatab olukorda mehaanikaseaduste seisukohast.
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Kulibin »

Ok, ma vastan sellele, mehhanikaseadused ei põhjenda tema väiteid ilma tugevusarvutuste ja simulatsioonideta.
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Dr.Sci
Liige
Postitusi: 3309
Liitunud: 30 Okt, 2015 11:59
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Dr.Sci »

Kulibin kirjutas:Ok, ma vastan sellele, mehhanikaseadused ei põhjenda tema väiteid ilma tugevusarvutuste ja simulatsioonideta.
Ma võiks vabalt Hennessy vahele panna et ta on neid arvutusi Estonia jaoks ajalises mõttes teinud vähemalt 100x rohkem kui kes iganes akf siin foorumis. Simulatsioonid... teate mis oli arvutustehniline võimekus 1995 vs 2020. Umbes nagu erinevus vibu ja vintpüssi vahel. Seepärast tulebki nüüd uus uurimine, mitte konkreetselt selle augu enese pärast.
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Kulibin »

Viimati muutis Kulibin, 03 Okt, 2020 20:00, muudetud 1 kord kokku.
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Crispy
Liige
Postitusi: 858
Liitunud: 03 Veebr, 2016 14:53
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Crispy »

Ma huvi pärast küsin, et kuidas nägi välja sõidukite kinnitamine Estonial? Kui ma 1,5a tagasi Soome sõitsin laevaga, siis küll ei näinud, et veokeid kuidagi kinni oleks tõmmatud. Seisid niisama...
Või kehtib see vaid tormise mere korral?
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 3344
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Madis Reivik »

Simulatsioonid on head kui on vaja tõestada kas hüpotees mahub füüsikaseaduste piiridesse. Aga ei saa kuidagi simuleerida konkreetset visiiri kukkumist, sest algtingimusi ei ole võimalik 100% taastada.

Deformatsioonisimuleerimine on isegi aastal 2020 ikka totaalne teadus, see ei ole lihtne staatikaarvutus SolidWorksis.

Aga jah, kui on pirnis mõlk, siis saab simulatsioonis hinnata kas selle tekitamiseks vajalik jõud on samas suurusjärgus kukkumisenergiaga.
Suletud

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Google [Bot] ja 57 külalist