Diana II juhtumist:
http://www.estoniaferrydisaster.net/est ... t/33.1.htm
Raadiosalvestis laevade vahel pärast Maydayd. Pikemad pausid on kahjuks välja lõigatud, nii et jääb mulje nagu oleks kiires tempos asjatatud. Kui tähelepanelikult jälgida, siis Helsingi merepäästet raadio teel kätte ei saadud, Mariellalt helistati lõpuks NMT-ga politseisse ja nood suutsid Merepäästeekeskuse raadiosse ehmatada.
https://youtu.be/V5tbah19qo8
A first Mayday call from the
ESTONIA was received at 0122 hrs. A second Mayday call was transmitted shortly afterwards and by 0124 hrs 14 ship- and shore-based radio stations, including the Maritime Rescue Co-ordination Centre (MRCC) in Turku, had received the Mayday calls.
At about this time all four main engines had stopped. The main generators stopped somewhat later and the emergency generator started automatically, supplying power to essential equipment and to limited lights in public areas and on deck. The ship was now drifting, lying across the seas.
The list to starboard increased and water had started to enter the accommodation decks. Flooding of the accommodation continued with considerable speed and the starboard side of the ship was
submerged at about 0130 hrs. During the final stage of flooding the list was more than 90 degrees.
The ship sank rapidly, stern first, and disappeared from the radar screens of ships in the area at about 0150 hrs.
Rescue efforts were initiated by MRCC Turku. About one hour after the ESTONIA had sunk, four passenger ferries in the vicinity arrived on the scene of the accident. Rescue helicopters were summoned and the first one arrived at 0305 hrs
Helikopteritest eilses EPL-is:
https://epl.delfi.ee/lp/estonia-paasteo ... d=87510963
Lõikeid artiklist:
Tund aega töötas Soome meeskond Estonia hukupaigal üksi. Teisi koptereid tabasid järjepanu äpardused, mis üksteise järel kustutasid järjest rohkemate inimeste pääsemisvõimalusi.
Rootsi valvehelikopter Q97 sai häire alles kümmekond minutit enne kolme ja jõudis õnnetuspaika tunni pärast. Meeskond korjas merest üles kuus raskes seisus merehädalist, aga piloot ei suutnud lähedalolevatele laevadele maanduda ja kopter keeras otsa mandri poole, et päästetud Hanko haiglasse viia.
--------
Teine Rootsi valvehelikopter Y65 startis alles veidi enne poolt nelja hommikul. Väljalend viibis, sest alarmisüsteem oli rikkis. Piloot tegutses küll nii kiiresti, kui suutis. Niipea kui ta kuulis olukorra tõsidusest, otsustas ta otse laevahukukohale lennata ja mitte teha reeglites ette nähtud vahepeatust meditsiinipersonali pealevõtuks. Paraku tabas kopterit teinegi äpardus: Y65 oli üles vinnanud ainult ühe inimese, kui vintsitrossi kiud katkes. Kopter pidi lahkuma ja oli viieks tunniks rivist väljas. Kui see hommikul naasis, ei leidnud meeskond enam ühtki elusat päästetavat.
Rootsi kolmas valvehelikopter Q99 oli häiret saades parasjagu teisel väljakutsel, päästes tormis hädas olnud kalalaeva meremehi. Kell pool kolm lõpetati seal töö ja lennati pärast kiiret tankimist Estonia juurde appi. Esimese lennuga päästeti kuus inimest, kuid siis oli juba eelmisest väljakutsest väsinud päästja omadega läbi ja vajas hingetõmbepausi. Piloot kasutas aega, et päästetud Utö saarele viia (vt kõrvallugu). Naastes suudeti päästa veel neli inimest.
Õnnetu päästetav suri, enne kui temani kolmandat korda jõuti.
Soome teine päästekopter OH-HVD jõudis appi alles kell pool kuus hommikul, kuigi meeskond sai õnnetusest teada juba kolm tundi varem. Asi oli selles, et Turu merepäästekeskus palus Helsingil OH-HVD välja kutsuda ja nii tehtigi, kuid baasi jõudnud meeskond jäeti ootele, kuniks Helsingi ja Turu merepäästekeskused omavahel olukorda selgitasid. Alles veidi enne kella poolt nelja oli Helsingi keskus veendunud, et Estonia on uppunud, ja kopteril lasti õhku tõusta. Hilinemisest hoolimata õnnestus OH-HVD meeskonnal päästa seitse inimest. Kuna selle meeskonna piloodid suutsid maanduda laevadele, viidi päästetud Silja Europa pardale, et mandrile lennuga mitte aega raisata.
Ebaõnn tabas teisigi koptereid. Y64-l katkes tross. Selle kopteriga juhtunu teeb eriti traagiliseks asjaolu, et üks hädaline sai kaks korda pääsulootuse, kuid hukkus lõpuks ikkagi.
-------
Kokku tegutses Estonia hukupaigal 26 kopterit, kuid ainult 11 jõudsid sinna piisavalt kiiresti, et veel ellujäänuid leida.
Helikopterid päästsid kokku 104 inimest (esimene soomlaste kopter OH-HVG meeskond päästis 45 elu, peaaegu pooled - Some märkus), laevad 34. Viimased ellujäänud leiti hommikul kella üheksa ajal.
---------
Katastroofi ajal olid eri baasides valves kolm Soome helikopterit. Meeskonnad pidid häirele reageerima ühe tunni jooksul, st selle aja jooksul kogunema. Eestil oli toona kaks Mi-2 helikopterit, kuid kuna neil polnud vintse, olid need päästeks kasutud.
Rootsis oli valves kolm helikopterit, mis pidid olema suutelised startima ühe tunni jooksul ja üks kahe tunni jooksul. Helsingi, Turu, Berga ja Tallinna helikopteribaasidest võib helikopter jõuda Estonia hukkumispaika alla kahe tunniga.
Estonia katastroofi uurinud rahvusvaheline komisjon tõi lõppraportis esile hulga kopteripääste puudusi. Õnnetust hinnates ja alarmeerimise käigus tehti vigu ning pärast esimest helikopterit saabusid järgmised kohale alles tund hiljem, kell neli hommikul, kui inimesed olid juba üle kolme tunni jäises vees olnud.
Raport kritiseeris ka seda, et väljaõpe oli puudulik. Õõtsuvatele laevadele suutsid maanduda ainult kahe Soome kopteri piloodid. Teised kopterimeeskonnad viisid päästetud mandrile, aga see raiskas aega.