Sai üle hulga aja Soomes käidud ja siis ka viimane "Siivet" ostetud. Juhtus huvitav number olema, kus sees mitu juttu, mis ka eesti lugejale huvi pakub.
Üks lugu oli küll rohkem mudeliehitajate teemasse, aga ajaloolise tausta poolest kõlbab pigem siia. Nimelt oli seal lugu Spitfire PR XIX mudeli ehitamisest Rootsi värvides. Ajalooliseks taustaks oli toodud aga mõned faktid rootslaste luurelendudest N Liidu kohal 1948-49.
Rootslased ostsid PR (Photo Reconnaisance - foto-luure) Spitfire'id novembris 1948 ning juba 3. detsembril 1948 sooritas esimene neist (selle loo kangelane, rootsi pardanr 60) esimese luurelennu Liepaja kohale, kus tegi ka aerofotosi.
Mais tegi sama lendur (ltn Ingemar Wängstrom) vähemasti kolm luurelendu Hiiumaa ja Saaremaa kohale, Spitfire'id olid pardanr 26, 27 ja 30. Lendude kuupäevi artiklis ei anta.
Sama aasta novembris võttis sama lendur ette rootslaste pikima luurelennu - 25.09.1949 lendas sama lendur erarõivastes ning võltsitud vene passiga Kandalakša kohale ning tegi seal aerofotosi kogu lindi jagu. Seal mainitakse ka esmakordselt N Liidu hävituslennukeid, mis olid startinud ning üritanud spiooni kätte saada, kuid polnud võimelised 12-14000 m kõrgusele tõusma ning jäid kusagil enne Rovaniemi maha.
Kiire otsinguga leidsin ühe rootsikeelse raamatu, kust ilmselt saaks rohkem infi. Aga kahjuks seda raamatut ei oma ja keelt valdan ka kehvakesti. Ilmunud ka juba 2002, ilmselt ainult raamatukogude teema...
https://biblioteket.stockholm.se/titel/847708
Äkki kellegil rohkem infi kusagilt ette jäänud nende lendude kohta?
Rootslaste luurelennud N Liidu territooriumi kohal
-
- Site Admin
- Postitusi: 5565
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
Re: Rootslaste luurelennud N Liidu territooriumi kohal
Flygvappet museet väidab löjtnant Ingemar Wängströmi Spitfire pardanumbriks sel Kandalakša lennul siiski 31 olnud...
Samas on olemas pilt ka pardanumbriga 30.
EDIT: Hähh, loll... S31 näikse olevat hoopis rootsude markeerung sellele tüübile...ja enne lenduminekut olla kõik riiklikud tunnusmärgid värvi alla maetud.
Samas on olemas pilt ka pardanumbriga 30.
EDIT: Hähh, loll... S31 näikse olevat hoopis rootsude markeerung sellele tüübile...ja enne lenduminekut olla kõik riiklikud tunnusmärgid värvi alla maetud.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
-
- Site Admin
- Postitusi: 5565
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
Re: Rootslaste luurelennud N Liidu territooriumi kohal
Rootsud ostsid kokku 50 PR XIX lennukit, kui guuglit uskuda. Ilmselt neid jagus rohkem kui ainult Flygflottilj F11 jagu ja ilmselt ka pardanumbreid oli palju ja kirjult.
Huvitaks inf just lendude, mitte lennukite ja nende pardanumbrite kohta. Aga pole muidugi midagi vastu ka muu samasse teemasse sobiva infi kohta.
Huvitaks inf just lendude, mitte lennukite ja nende pardanumbrite kohta. Aga pole muidugi midagi vastu ka muu samasse teemasse sobiva infi kohta.
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 40208
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Re: Rootslaste luurelennud N Liidu territooriumi kohal
Arvatakse, et kehvalt kontrollitav Soome õhuruum (mida peale Rootsi ka muud riigid luurelendude ülelendamiseks tarvitasid) oli ka üks põhjusi, miks NSVL tegi Soomele kättesaadavaks mõningase high-tech relvastuse nagu õhutõrjeraketisüsteemid ning hävituslennukid (nt MiG-21) - mida üldiselt kapitalistlikku "laagrisse" naljalt ei antud. Kokkuvõtvalt võiks öelda, et kapitalistlikud riigid tegid oma ülelendudega Soomele tõsise teene.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 5 külalist