www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 13 Apr, 2021 18:52

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 43 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 30 Nov, 2020 23:17 
Eemal
Liige

Liitunud: 10 Okt, 2020 22:42
Postitusi: 156
Jah, kuigi sellistel puitsildadel oli üldiselt 24-t märk ees, siis võis varu olla suur. Hea näide on eile õhtul TV6-s Top Gear saates, kus ehitati üle jõe bambussilda veoautodele. Suhteliselt sale sild paindus kõvasti, aga ei purunenud.
Kabina on sama, mis Haaslava, ainult põhjapoolsel küljel.
Kavastut mainiti 14.08.1944 ülevaates ja õhkimiskomando seal oli VG Rebase juurde saadetud ülemuse kontrolli all.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 02 Dets, 2020 11:13 
Eemal
Liige

Liitunud: 10 Okt, 2020 22:42
Postitusi: 156
Edasi läks sildadega nii nagu planeeritud. Erandiks oli Kärevere sild, kus toimunu on siiani arusaamatu. M.Laar on raamatus “Emajõgi 1944“ põhjalikult seda episoodi kirjeldanud, teen lühikese kokkuvõte: nõukogude tankid peavad 16.00 lühiajalise lahingu Degrelle meestega 4 km Tartu pool, siis tankid lähenevad, algab segadus sillakaitsjate hulgas, pioneerid peavad lühikese tulevahetuse ja kõik taganevad, 16.30 tankid ületavad silla. Õhkimine oli Saksa pioneeride ülesanne ja ärajäämise põhjus ei ole teada.
Raamatus on toodud ka mõned versioonid, miks võis sild õhkimata jääda nagu näiteks, et pioneerid ootasid Wagneri käsku või ootamatu tehniline rike, siis veel väljavõte AA Narwa staabiülema peale sõda kirjutatud raamatust, kes pidas süüdlaseks kohapealset Saksa komandori ja viimaseks M.Laari oletus, et võib-olla läks Saksa pioneeridel Kärevere sild segamini raudteesillaga, mida keelati õhku lasta.

Igatahes tekitas selline ebaõnnestumine kõrgemal pool suurt pahameelt, nii “Nord“ kui AA Narwa poolt tulid käsud viivitamatult sild tagasi võtta, hävitada ja leida ka süüdlased. Need korraldused mingit olulist lisainfot ei anna, piirdun AA Narwa A.Pi.F aruande 24.08.1944 sissekannete tsiteerimisega:
Mjr. Baumgart (AA Narva staap Id) teatab, et Kärevere silla on ületanud 10 nõukogude tanki ilma, et silda oleks õhitud. Ülemjuhatus nõuab selgitust, miks silda õigeaegselt ei hävitatud. Ob.St.B.Fhr Schaefer juhendatud vajaliku uurimisega viivitamatult alustama ja aruannet koostama. (Seda uurimisaruannet kahjuks edaspidi ei mainita kordagi.)

Viimaseks on üks korraldus, pärit AA Narwa staabist, saadetud 25.08.1944 A.Pi.F-le, pealkirjaga „Sildade hävitamiseks ettevalmistamine“ , mis sisaldab järgmist huvitavat informatsiooni:
-Armeegrupi piirkonnas on lühikese aja jooksul 2-l lõhkamiseks ettevalmistatud sillal lõhkeained ja detonaatorid ära varastatud.
1.Seetõttu kästakse kõiki hävitatavaid sildu pidevalt valvata.
2. Alates 30.08.1944 on õhkimiseks valmistatud sillad, samuti tööplaanid sildadel vastavalt lisatud sümbolitele vaja teatada kaartidel 1:50 000. Üksikud objektid antakse järjestikuste numbritega.
3. Töö edenemine anda vastavalt telefoni teel täpsustades objekti nr. A.Pi.F aruandes.
4. Uued objektid – kui aruandes vastavalt punktile 1) pole loetletud – sisse viia plaanile 1:50 000 koos objekti nr. teatamisega.
Objektide sümbolid ülevalt alla: planeeritud / töös / lõhkeained paigaldatud ... Pi üksuse poolt, ilma sütikuteta, valvab ... Pi üksus / lõhkamisvalmis ... Pi üksuse poolt, valvab ... Pi üksus.
Manus:
Emajõe sillad 3.jpg
Emajõe sillad 3.jpg [ 487.55 KB | Vaadatud 1882 korda ]


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 05 Dets, 2020 18:46 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Aug, 2008 22:37
Postitusi: 226
Lugege nüüd retti kommentaari lk2. Luunjaga on asi selge, foto ilust õhitud sillast olemas, aga Kavastu kohta pole mitte ühtegi tõestust peale foto. Head foorumlased, tõlkige mulle arusaamatule see repliik. Segasemat väljendust ei saa olemas olla?!?. Kuna siis foto on tõestus ja kuna mitte?


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 05 Dets, 2020 21:13 
Eemal
Liige

Liitunud: 10 Okt, 2020 22:42
Postitusi: 156
Võimalik, et eelpool näidatud 25.08.1944 korralduse põhjuseks oli Kärevere sillal toimunu. Sel hetkel kui sild oli nö. kuum teema tuli AA Narwa juhtkonnal kuidagi reageerida ning see korraldus oli täpselt see, mida võiks oodata – näitab kohest tegutsemist, asjaolude väljaselgitamist, probleemi kirjeldust ja lahendust. (Mingit muud informatsiooni Kärevere 24.08.1944 episoodi kohta edaspidi leida ei ole). Võib vaid oletada, kas õhkimiseks vajalike komponentide puudumine oli varguse tagajärg või üritati niimoodi oma vastutust vähendada.
Järgnevalt nõudis “Nord “ veel 24.08.1944 sillal toimetanud pioneeride andmeid, tänu sellele saab II.AK vastusest teada ka ebaõnnestunud õhkimisoperatsiooni juhid: vastutav ohvitser oblt. Neumann ja õhimiskomando juht allohvitser Hauenstein. Nende süü uurimine toimub II.AK sõjakohtus ja tulemustest antakse teada.
Kuigi 31.08.1944 teatab II.AK, et vaenlane on Emajõe põhjakaldalt taganema löödud ja selle taganemise käigus õhkis ise Kärevere silla, tundub, et ka siis ei õnnestunud sillale suuremat kahju teha, sest juba 03.09.1944 nõupidamisel arutavad sakslased vasturünnakul Emajõe ületamise võimalusi ja Kärevere silla korda tegemine võtab nende hinnangul 6 tundi poole kompanii suurusel üksusel. Lisatud on ka silla kandevõime 24 t.
Manus:
Emajõe sillad 4.jpg
Emajõe sillad 4.jpg [ 580.46 KB | Vaadatud 1641 korda ]


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 06 Dets, 2020 12:36 
Eemal
Liige

Liitunud: 10 Okt, 2020 22:42
Postitusi: 156
04.09.1944 alustatud Saksa vasturünnakul jõutigi Emajõe lõunakaldale, moodustades Kärevere silla juures 300x400 m sillapea. Vastase suurtükituli ja lennukitelt pommitamine ei lubanud sillaehitusega alustada, alates 06.09.1944 hakati vähehaaval taanduma kuni 07.09.1944 jõuti jälle Emajõe põhjakaldale.
Nüüd taibati II.AK staabis, et silla remontimise asemel tuleks sellest jälle vabaneda ja 08.09.1944 sai 563.GD ülesande teha 09.09.1944 õhtuks aruanne Kärevere silla seisukorrast. Kuna aerofotode järgi tundus see vaid osaliselt purustatud olevat oli vaja teostada tõhus hävitamine.
10.09.1944 nõupidamisel tunnistas 563.GD: sillatingimused ei ole ikka veel teada.
Kohal olnud Tartust pärit Est.Pol.Btl.37 ülem (kpt. Suude) täpsustas: Kärevere betoonsild purustati 1941. Otse selle kohale ehitati puitsild; selle puitsilla lasi vaenlane õhku. Sillal puudub 2 ava pikkusega 12 m.
563.GD anti käsk teha kindlaks, kas puitsild tuleb täielikult õhku lasta või on võimalik osaline hävitamine põhjapoolsel jõekaldal. Sild tuleb kindlasti õhku lasta, tähtajaks oli 12/13.09 öö.
Manus:
Emajõe sillad 5.jpg
Emajõe sillad 5.jpg [ 783.88 KB | Vaadatud 1560 korda ]


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 08 Dets, 2020 12:05 
Eemal
Liige

Liitunud: 10 Okt, 2020 22:42
Postitusi: 156
13.09.1944 hommikul raporteeris 563.GD: Kärevere sild on lõplkult purustatud.
Ilmselt ei olnud nõukogude pool selle hinnanguga nõus ja otsustas ise asja lõpuni viia, 14.09.1944 hommikuaruandes kirjutatakse: Kärevere silla õhkimine jätkus kell 23.00. Vaenlane õhkis kell 01.00 sama silla juures ühe sillaosa.
Lõpetuseks üks küsimus, mis tekkis lugedes seda materjali -miks ei proovitud (või ei õnnestunud, aga midagi selle kohta ei ole mainitud) Saksa poolel lennukitelt silla puruks pommitamist. Lennuväe tegevust juba 25.08.1944 selles piirkonnas kinnitab 25.08-05.09.1944 Tartu piirkonna lahingute nn. kogemuste aruanne, milles muu hulgas kirjutatakse, et pommitati oma vägesid.
Manus:
Emajõe sillad 6.jpg
Emajõe sillad 6.jpg [ 551.55 KB | Vaadatud 1432 korda ]


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 08 Dets, 2020 14:18 
Eemal
Liige

Liitunud: 13 Dets, 2004 23:14
Postitusi: 762
croman40 kirjutas:
13.09.1944 hommikul raporteeris 563.GD: Kärevere sild on lõplkult purustatud.
Ilmselt ei olnud nõukogude pool selle hinnanguga nõus ja otsustas ise asja lõpuni viia, 14.09.1944 hommikuaruandes kirjutatakse: Kärevere silla õhkimine jätkus kell 23.00. Vaenlane õhkis kell 01.00 sama silla juures ühe sillaosa.
Lõpetuseks üks küsimus, mis tekkis lugedes seda materjali -miks ei proovitud (või ei õnnestunud, aga midagi selle kohta ei ole mainitud) Saksa poolel lennukitelt silla puruks pommitamist. Lennuväe tegevust juba 25.08.1944 selles piirkonnas kinnitab 25.08-05.09.1944 Tartu piirkonna lahingute nn. kogemuste aruanne, milles muu hulgas kirjutatakse, et pommitati oma vägesid.
Manus:
Emajõe sillad 6.jpg

Olen aru saanud,et sakslastel Tartu lennuväljal sel ajal enam toiminguid enam ei olnud.Et sakslaste lennud toimusid Rakverest ja Petserist ning suvel 1944 oli Peipsi ja Võrtsjärve vaheline õhuruum vene lennukite kontrolli all.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 08 Dets, 2020 18:42 
Eemal
Liige

Liitunud: 10 Okt, 2020 22:42
Postitusi: 156
Kontrolli all või mitte, aga ühtegi Emajõe silda ei purustanud ka vene lennukid.
Sakslaste lennukid tundub, et olid rohkem nö. tuletõrje rollis ja saadeti vaid kriitilisematesse kohtadesse. Degrelle mälestustest on meelde jäänud 23.08.1944 Tartu ees kaitsel olles viimasel hetkel pääsemine tänu lennukite lahingusse sekkumisega.
Üks põhjus võib ehk olla selles, et puitsillad olid lennukipommide jaoks ebamugavad objektid- raske pihta saada, kui saabki pihta võib läbi minna ja lõhkeda põhjas või kui lõhkebki sillal, siis kahjustused ei ole suured?


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 21 Dets, 2020 19:34 
Eemal
Liige

Liitunud: 13 Dets, 2004 23:14
Postitusi: 762
Tartu Holmi sillast
väidetavalt oli 1945 aastal Punaarmee seda 1,4 m tõstnud aga 1951 oli sild igatahes selline.
Midagi nüüd ei klapi.Kõigepealt tehti kõrgemaks ja pärast uuesti madalamaks ?
Teine pilt viimasest puusillast enne kui lammutati augustis 1957


Manused:
Holmi sild 1951.jpg
Holmi sild 1951.jpg [ 76.67 KB | Vaadatud 1036 korda ]
Holmi sild kõrgemana.jpg
Holmi sild kõrgemana.jpg [ 187.11 KB | Vaadatud 1036 korda ]
Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 21 Dets, 2020 21:21 
Eemal
Liige

Liitunud: 10 Okt, 2020 22:42
Postitusi: 156
Kui vaadata 1944 ja 1945 aasta fotosid, siis on silmaga nähtav muutus toimunud.
Manus:
Holmi1944-1945.jpg
Holmi1944-1945.jpg [ 3.81 MB | Vaadatud 999 korda ]


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 21 Dets, 2020 21:31 
Eemal
Liige

Liitunud: 30 Okt, 2015 12:59
Postitusi: 2380
Vaadates Retti fotosid tuli esimese järeldusena pähe et tegemist suurvee ajaga... Emajõe veetase on kõikunud üle 4 m...
https://www.tartu.ee/et/emajoe-veetase
Manus:
veemoodusammas_JuhanVoolaid.jpg
veemoodusammas_JuhanVoolaid.jpg [ 12.04 KB | Vaadatud 993 korda ]

Tsiteeri:
Emajõe veetaseme mõõtmist alustati Tartu linnas 1867. aastal kui Tartu Ülikooli Meteoroloogia Observatoorium paigaldas Kivisillale veetaseme mõõdulati. Ajendiks oli kevadine suurvesi, mis pärast lumerohket talve põhjustas Tartu linnas ulatusliku üleujutuse. Emajõe absoluutne maksimaalne veetase on 373 cm üle jaama graafiku nulli ning pärineb sama aasta 6. maist. Absoluutne minimaalne veetase on mõõdetud 27. novembril 1939 ning see on –52 cm alla jaama graafiku nulli.

_________________
Nations whose nationalism is destroyed are subject to ruin.
Muammar al-Gaddafi


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 22 Dets, 2020 17:27 
Eemal
Liige

Liitunud: 10 Okt, 2020 22:42
Postitusi: 156
Holmi silla juures tuleb kindlasti vaadata ka 1941. augustis sakslaste ehitatud puitsilda, mis minu hinnangul on visuaalselt huvitavama lahendusega. Kärevere 1941.a silla kohta sõjaaegseid fotosid rohkem ei ole leidnud, selle ühe eespool näidatud põhjal tundub, et oli samasuguse ehitusstiiliga.
Manus:
Holmi1941-1942.jpg
Holmi1941-1942.jpg [ 2.81 MB | Vaadatud 886 korda ]


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Emajõe sillad
PostitusPostitatud: 27 Veebr, 2021 1:43 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 09 Jaan, 2007 1:05
Postitusi: 4116
Asukoht: Tartu
Dr.Sci kirjutas:
Vaadates Retti fotosid tuli esimese järeldusena pähe et tegemist suurvee ajaga...

See 1951. aasta pilt tundub jah suurvee ajal tehtud olema. Tehtud kas märtsi lõpus või veel tõenäolisemalt aprillis. Puud on veel raagus, inimesed käivad palitutes, aga madal ere õhtupäike paistab just täpselt nii nagu aprillis. Lisaks, kui hoolega vaadata, siis turuhoone poolse kalda lähedal tundub veel natuke jääd olema.

_________________
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!

"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 43 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt