1. leht 1-st

1940. aasta ümbersõiduraudtee Tallinnas

Postitatud: 16 Juul, 2011 17:47
Postitas Castellum
Kes on praeguse Järvevana tee ümberehitamise käigus pandnud tähele, et kunagine Ülemiste - Järve ühendustee on üles võetud...üldist praktikat arvestades seda raudteed enam tagasi ei panda.

Tegu on EW ühe strateegilise projektiga - suurte raudteesõlmede ümbersõiduteede ehitamine, et eri suundadest tulevad koosseisud saaksid vajadusel sõita teise suunda ilma peajaama läbimata. Kavandati vist Tallinna, Tapa, Tartu, Valga ja Petseri sõlme. Tallinna oma sai just 1940. aasta pöörde kanti valmis. Teistes valmisid ka, aga millal, ei tea täpselt.

1956. a ehitati ümbersõiduteelt laiarööpmeline harutee Valdeku silikaaditehastesse, millest 1960/70-te ümbernaelutamise aegu sai uue laiarööpmelise Lelle raudtee osa. 1995. a paiku, kui tehti A. H. Tammsaare tee pikendust, võeti juba maha Keila ja Lelle raudtee vaheline jupp. Nüüd on ehk kogu ümbersõidutee kord. Või teab keegi plaane täpsemalt?

Postitatud: 16 Juul, 2011 20:06
Postitas Faust
Sellest raudteelõigust natuke juttu ka raudteelaste foorumis. Siin lehel keskosas umbes:

http://foorum.msts.pri.ee/viewtopic.php ... rve#p15000

Mis objekti juurde?

Postitatud: 22 Aug, 2011 19:48
Postitas Impiger
Maa-ameti ühel ajaloolisel kaardil on see ümbersõiduraudtee olemas. Kaart tundub olevat pärastsõjaaegne (nii umbes 1950. paiku). Ka Praegune Järvevana tee (tol ajal vist Kaare tee) on kenasti olemas. Sellelt raudteelt pöörab ära üks haru Ülemiste järve poole, kulgedes üle tänava. Ilmsesti oli seal mingi oluline objekt, mida kaardil pole (veepuhastusjaam jääb mõnevõrra Tartu maantee poole).

Pilt
Kas keegi teab, mis objekt seal asus?

Re: 1940. aasta ümbersõiduraudtee Tallinnas

Postitatud: 23 Aug, 2011 7:40
Postitas alax
Ei pidanud mingit objekti olema. Lihtsalt sobiv koht, kus ešelone peale-mahalaadida. Peale sõda olid sõjavangid, küüditamised, vägede liikumised...

Re: 1940. aasta ümbersõiduraudtee Tallinnas

Postitatud: 23 Aug, 2011 9:33
Postitas Castellum
Päris ümberlaadimisjaama jaoks puuduvad teises otsas ühendused põhiteega. Arvan, et ikkagi mingi kokreetse objekti jaoks. Ballastikarjäär? Samas on teada, et sealt pressib läbi Ülemiste järve vesi ja seal kaevandamine on pisut nagu enda alt oksa saagimine...

Re: 1940. aasta ümbersõiduraudtee Tallinnas

Postitatud: 23 Aug, 2011 12:29
Postitas Soobel
Väga imelik harutee tõesti. Seal ei ole midagi kaevandada sellises mahus, et oleks mõtet rongidega vedada.

Muidu see Ülemiste-Järve raudtee töötanud 60-dateni, kui ise 1994 raudteele tulin, siis oli pöörang Järvevana ülesõiduvahi putka taga veel alles, piimakombinaadi kõrval oli ka veel raudtee maas. Ristangut Tallinn-Väike - Liiva jaamavahega enam ei olnud. Ja päris 1990-date alguses, kui sai Pääsküla depoo vahet praktikal käidud, sai endise Pärnu mnt ülesõidu juures ehituskooli staadioni taga olevat võssakasvanud raudteed vaadatud. Eks see koristati alles siis, kui Järvevana teed pikendati ja see Pärnu mnt ja Tallinna-Järve raudtee alt läbi tuhniti. 1995-da aastani, kui sai veel Haapsalu liini sõidetud, sai veel imestatud, miks Järve jaama Ülemiste poolses sissesõidufooris punane tuli põleb. Küllap seepärast, et jaama elektriskeemi pole välja vahetatud ja vältimaks häiresignaale, peab lamp korras olema. Äkki põleb veel praegugi...

Ristposti (Järvevana ülesõiduputka) ja Liiva vaheline laiarööpmeline lõik pole kunagi olnud Tallinn-Lelle (viljandi ja Pärnu) liini osa, Lelle laiarööpmeline liin tehti seal täiesti eraldi kitsarööpmelisele selga. Liinirongid võisid seal ehk liigelda vaid neil paaril aastal, mil Tallinn-Lelle vahel töötasid kitsas ja lai raudtee üheaegselt.

Re: 1940. aasta ümbersõiduraudtee Tallinnas

Postitatud: 27 Aug, 2011 11:21
Postitas vax
Castellum kirjutas:Päris ümberlaadimisjaama jaoks puuduvad teises otsas ühendused põhiteega. Arvan, et ikkagi mingi kokreetse objekti jaoks. Ballastikarjäär? Samas on teada, et sealt pressib läbi Ülemiste järve vesi ja seal kaevandamine on pisut nagu enda alt oksa saagimine...
Miks puuduvad, seal võis sile plats olla ju.
Teine mõte, et sealt võidi näiteks vett võtta, kas siis joogivett või tuletõrje tarbeks...

Re: 1940. aasta ümbersõiduraudtee Tallinnas

Postitatud: 28 Aug, 2011 19:41
Postitas FW Anton
1967-1971 mil kitsas ja lai koos funktsioneerisid suunati Tallinn-Väiksest tulevad laiarööpmelised rongid Järvevana ülesõidu juures Liiva-Ülemiste haru peale, pöörang oli paigaldatud ülesõidust Liiva poole. Ülemiste-Järve raudtee jooksis diagonaalis läbi laia ja kitsa raudtee. Kui kitsas 1971 suleti, paigaldati kitsa asemel koheselt lai , pöörang Liiva- Ülemiste liinil likvideeriti, samuti ka üks laia teejupp üle Järvevana tee. Raudteeristid vedelesid veel tükk aega ülesõidu putka juures maas. Olen seda kõike oma silmaga näidnud ja kogenud.