Lennuvahendite tähistamine ja tuvastamine

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
herman30
Liige
Postitusi: 1435
Liitunud: 16 Apr, 2008 18:19
Asukoht: Soome
Kontakt:

Vajan abi helikopteri registrikoodi tõlgendamisele.

Postitus Postitas herman30 »

Ehk kas on olemas mingi register kus saab vaadata kelle ja mis helikopter on kui on teada õhusõiduki registerkood OH-HOW. Nägin laupäeval 10.6 Naissaare peal lendamas.
Koptertüüp oli vist Robinson R-44 ja värv must.
zoho
Liige
Postitusi: 123
Liitunud: 27 Apr, 2017 15:39

Re: Vajan abi helikopteri registrikoodi tõlgendamisele.

Postitus Postitas zoho »

herman30
Liige
Postitusi: 1435
Liitunud: 16 Apr, 2008 18:19
Asukoht: Soome
Kontakt:

Re: Vajan abi helikopteri registrikoodi tõlgendamisele.

Postitus Postitas herman30 »

:) Täpselt see, aitäh!

Leidsin ise ka: http://www.eves-air.com/kalusto.php

Pilt
JTatikas
Liige
Postitusi: 143
Liitunud: 10 Jaan, 2014 15:15
Kontakt:

Lennuvahendite tähistamine ja tuvastamine

Postitus Postitas JTatikas »

Arvestades, kui palju Manpadse juba Ukrainas on, kaua need läänest tulevad lennukid kestavad? Kommunikatsioon maapeal ja õhus peab väga hea olema, et omasid maha ei võetaks. Esimestel päevadel võttis Ukraina õhukaitse Kiievi juures oma Su alla, kui õigesti mäletan ja seda hiljem ümber ei lükatud.
richard
Liige
Postitusi: 1088
Liitunud: 28 Sept, 2006 21:59
Kontakt:

Re: Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas richard »

JTatikas kirjutas:Arvestades, kui palju Manpadse juba Ukrainas on, kaua need läänest tulevad lennukid kestavad? Kommunikatsioon maapeal ja õhus peab väga hea olema, et omasid maha ei võetaks. Esimestel päevadel võttis Ukraina õhukaitse Kiievi juures oma Su alla, kui õigesti mäletan ja seda hiljem ümber ei lükatud.


Ehk aitaks lennukid hästi eristuvaks teha, näiteks põhja alt üleni kollaseks värvida?
laikar
Liige
Postitusi: 1089
Liitunud: 28 Apr, 2014 9:48
Kontakt:

Re: Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas laikar »

Valgevenes täna lennunduspäevad. https://t.me/Hajun_BY/1612
Mida sa pimedas näed?
ArdiS
Liige
Postitusi: 178
Liitunud: 07 Veebr, 2015 11:30
Kontakt:

Re: Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas ArdiS »

richard kirjutas:
JTatikas kirjutas:Arvestades, kui palju Manpadse juba Ukrainas on, kaua need läänest tulevad lennukid kestavad? Kommunikatsioon maapeal ja õhus peab väga hea olema, et omasid maha ei võetaks. Esimestel päevadel võttis Ukraina õhukaitse Kiievi juures oma Su alla, kui õigesti mäletan ja seda hiljem ümber ei lükatud.


Ehk aitaks lennukid hästi eristuvaks teha, näiteks põhja alt üleni kollaseks värvida?

Mingid tulukesed alla panna.
Ukraina sõjväelased helistavad Zelenskile: Härra president, teie käsk on täidetud. Kreml on vabastatud.
Zelenski: Krimm, ma ütlesin, et Krimm on vaja vabastada.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36424
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Lennukite taktikaline tähistamine

Postitus Postitas Kriku »

Ei usu, et tänapäeva lennukitele mingite suvaliste jubinate külge kruvimine hea mõte olla võiks.
Peeter
Liige
Postitusi: 2539
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Mida Ukrainast õppida?

Postitus Postitas Peeter »

Kapten Trumm kirjutas: 12 Sept, 2022 6:34Õhuruumis on tegelikult kõige tähtsam koordinatsioon ja omade-võõraste selge eristamine. Kui see ei õnnestu, siis tõhususelt järgmine liigutus ongi pisikesi aeglasi märke mitte tulistada. UKR-l on siin isegi lihtsam, sest neil on see kraami vähem ja pea kohal asuva asja tulistamisel on suur tõenäosus, et on VF oma. Olen lugenud, et VF PVO SV kasutas õppustel ka sellist ekstreemset võtet, et kui õhuruumis läks liiga tihedaks ja nende sihtmärkide eristamiseks polnud enam aega - et ÕT tulistab nt 0-1500 m ja sellest ülevalpool tulistavad ainult lennukid (lennukitel on jällegi "hard deck" 1500 m).
Olen juba korduvalt mõelnud, et kuidas küll selle "oma-võõras" süsteemiga praegu asi on? Korduvalt on ukrainlased üle võtnud töötava masina. Kui nüüd oma-võõras plokk käes on, siis: kammi aga õhku ja kui keegi vastab kutsungile, siis on see vereorklandi masin ja annagi koheselt tina. Uuenda mis sa uuendad, aga läbi vana koodi peab ju uus sisse tulema plokki. Või siis minnaksegi eetrivälist teed pidi ja ossobistid jooksevad sekretkast uue mooduliga, või siis jooksevad ossobistid kohapeale moodulile uut koodi installima? Kui sa otsustad mingi mooduli kaotuse või lihtsalt ka profülaktika mõttes kõiki uuendada, siis peab see ju ka kõikideni jõudma. Muidu juhtub lihtsalt see, et sinu enda omad õhutõrjujad lasevad su alla. St pean silmas, et kui verelane kaotas mingi "oma-võõras" mooduli ja tahab kohe kõik üksused üle viia uuele koodile, siis kui see ei jõua kõigi vere alles olevate õhutõrjujateni, siis senikaua ei saa(ks) ju ka lennata seal verelane ise- omad lasevad alla, kuna vere lennuk ise enam nendel veel vahetamata vana koodiga ZRK-dele ei vasta. Ei tohigi ju vastata. Sellise jama juures peab lahinguolukorras suisa iga ZRK-rastšjoti juurde olema pandud/määratud lisaks osssobõi otdelist üks asja jagav spetsialist sekretšik-käskjalg-krst, kes ekstra tegeleb ja vastutab antud ZRK koodi kehtivuse ja uuendamise eest. Näppida võis seda ainult eriosakonna volitatud töötaja ja see moodul oli plommi all. See oli rahuajal, aga ega sõja ajal asi leebem ole, ainult aega on palju vähem. Ja samas, kui eetrit mööda uue koodi asenduseks saadad, siis on reaalne oht, et ka see uus kood jõuab ärahõivatud masinani? Või saadetakse see süsteem lihtsalt persse ja lastaksegi kõiki, kes tunduvad allalaskmist vajavat? (ja siia sobib siis ka ette nähtud tehniline lahendus, et kuigi märk vastab oma-võõrale saab teda siiski alla lasta, st "oma-võõras" ei blokeeri raketi välja laskmist).
Viimati muutis Peeter, 12 Sept, 2022 23:01, muudetud 3 korda kokku.
2korda2
Liige
Postitusi: 1595
Liitunud: 01 Juul, 2014 11:56
Kontakt:

Mida Ukrainast õppida?

Postitus Postitas 2korda2 »

Peeter kirjutas: 12 Sept, 2022 11:19 Oen juba korduvalt mõelnud, et kuidas küll selle "oma-võõras" süsteemiga praegu asi on?
Ma ei tea, kuidas sellega tegelikult on aga digiajastul võib seda lahendada nii:
1. Keskus saadab välja raadioside paketi mis koosneb 10 miljonist sümbolist/tähemärgist. See võib olla sama pakett kogu armeele.
2. Üksuses võetakse pakett vastu varem eraldatud kindla seerianumbriga kindlat unikaalset riistvaralist võtit omava raadioga.
3. Üksuse komandör lööb sisse oma parooli. Koos sisestatud parooliga nopib nüüd riistvaraline võti sellest 10 miljonist tähemärgist 12 sobivat ja ongi olemas uus FF kood mis on vaja lennumasinatesse ja õhutõrjesüsteemidesse sisestada.

Erinevad riistvaralised võtmed viivad erinevatel positsioonidel olevate sümbolite valikuni aga lõpptulemus peab olema sama. Kui 1 vastuvõtu seade on kompromiteeritud, siis koostatakse järgmine 10miljoni sümboliga pakett nii, et selle konkreetse võtme puhul on tulemus vale. Seadmete kompromiteeritust saab kontrollida läbi tagasiside - lasta üksusel saata tagasi varem kokku lepitud sõnum (näiteks peab seal muuhulgas olema sõna "ida" kahel korral), mis krüpteeritud raadio riistvaralise võtmega. Ehk ka tagasi saadetakse 10miljonit sümbolit sisaldav pakk. Pmst on võimalik tagasisidesõnumid automaat-töödelda ja ainult "katkised" vaatab keskuse spetsialist üle.
---
Ülalolev on näidissõnum, milles peidetud väärtuse saab kõigi nende võtmetega*:
7
13
21
23
126
207
225

27
34
35
64
141
226
227

36
54
55
71
154
300
438
--
* numbrid tähistavad sümboli positsiooni. Kopeeri näiteks Notepad++-i - too näitab kenasti, mitmenda sümboli ees kursor vilgub.
Peeter
Liige
Postitusi: 2539
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Mida Ukrainast õppida?

Postitus Postitas Peeter »

2korda2 kirjutas: 12 Sept, 2022 14:36
Peeter kirjutas: 12 Sept, 2022 11:19 Olen juba korduvalt mõelnud, et kuidas küll selle "oma-võõras" süsteemiga praegu asi on?
... ja ongi olemas uus FF kood mis on vaja lennumasinatesse ja õhutõrjesüsteemidesse sisestada.
No vat ja nüüd peabki tegelema spets ossobisti sekretka odel, kes selle sisse viib. ZRK-s on "oma-võõras" plokk, mis on plommitud ja millel pole mitte ühtegi nuppu peale kaitsme ja tööpinge 3F 220V 400Hz indikaatori. Ehk siis ZRK meeskond ei tea ja ei või ja ei saa sellesse plokki midagi sisestada. Ja ta ka ei tea milline, kas tänane, uus või veel uuem kood on veel sees või on juba järgmine sisestatud. Lihtsalt meeskond teeb tööd. Ja sellist spetsiaalset krüpteeritud sidega "oma-võõras" kodeeringu muutmise saatjat-vastuvõtjat pole kindlasti ZRK peale installitud ja ZRK meeskonnal pole sellise salajase tegevuse nagu on kodeeringu muutmine jaoks ei luba ega teadmisi. Ja kui nt õhutõrjepolgu kaks masinat saadetakse eraldi mingisugusesse rindelõiku mingit objekti saatma/turvama (nt S-300, mingi tsiviilobjekt vmt), siis võib ka polgu raadiosidegi jääda kättesaamatuks, rääkimata siis oma-võõras krüpteeringu edastamisest. Need ZRK-d Osa, Tor, Buk ei ole enam nn oma väeosa hingekirjas, vaid on eraldiseisva polguna üksus kogu suurema armeegrupi alluvuses ja on määratud täitma ülesandeid kogu selle ulatuses. Lihtsalt seda kõike teades tundubki kõige kiirem lahendus ossobisti kinnitamine iga masina peale, kes garanteerib kodeerimise ja selle salajasuse. Üksus (ZRK) ei saa ise saata tagasi mingeid krüpteeritud sõnumeid mingite kokkulepitud OK-koodidega, seda saab teha ainult polgu keskne side, aga mitte mingi konkreetne ZRK-üksus.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Mida Ukrainast õppida?

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Olen juba korduvalt mõelnud, et kuidas küll selle "oma-võõras" süsteemiga praegu asi on? Korduvalt on ukrainlased üle võtnud töötava masina. Kui nüüd oma-võõras plokk käes on, siis: kammi aga õhku ja kui keegi vastab kutsungile, siis on see vereorklandi masin ja annagi koheselt tina.
Nõuka PVO (mitte PVO SV) oli neid koode vahetanud iga päev, st isegi lennuki vastase kätte sattumise probleem kestis alla 24 tunni.
Kuulsin seda kunagi ühelt oma kolleegilt, kes oli 80ndate alguses ajateenistuses PVO lennuvälja maapealses teenistuses, ametikohal sifreerija ja olla nende koodidega mässanud seal. Kuidas see täna käib, ei tea.

Olen netist lugenud ühe nõuka MiG-23 piloodi meenutusi Saksa DV-s teenides. Seal kabiinis on selline ümberlüliti, transponderi "rahuaja reziim" ja "sõja reziim". Viimase asendi lülitamist olevat mingi fiksaator takistanud, mis aga ära kadus. Hakkasid siis uudishimulikud piloodid proovima, et mis juhtub, kui sinna sõja reziimi panna. Ei juhtunudki midagi. St ei töötanud. Hakati siis edasi uurima ja selgus, et lüliti sõjareziimi asendis polnudki juhtmeid küljes (ja neid polnud ka juhtmekimbus). Ilmselt siis NSVL-s tüüpne üle salastamine. Et kas plaan oli selles, et sõjaohus oleks see asi toimima pandud (nt uute juhtmete panekuga) või kui tegu oli praagiga, siis oleks venelaste enda PVO kõigepealt enda lennuväe ära harvendanud, kui äkki taevasse ilmuks kari lennukeid, kes järelepärimise ei vasta (ja tuvastatakse vaenlasena)- fekaali venti lendamisel väga võimalik, et ei jõuta neid sadu lennukeid ühekorraga ringi ehitada :rip:
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Peeter
Liige
Postitusi: 2539
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Mida Ukrainast õppida?

Postitus Postitas Peeter »

Ma lugesin Rusti lennu materiale. See oli kunagi ammu. Seal oli selline teemaarendus, täpselt detaile ei mäleta, aga jutt on meelde jäänud niimoodi. Et kuidas õigustati läbilipsamist. (NB olles ise PVO SV-na selle asja SV poolse küljega ise kursis mõtlesin, et kuidas see küll meie masinateni oleks pidanud jõudma, et me neid alla ei laseks?) Rust lendas läbi lennuväe õppepilootide mingisuguse harjutusala. Neid oli seal ports õhus. Ja kuna mingine sepp seal õhus olles, piloodikursant, olevat-polevat suutnud oma apastraadis kuidagi oma-võõras süsteemi ümber või üle häälestada kehtivale koodile, siis selleks, et asi ära klatitud saaks viis lennujuht ise läbi mingi protseduuri (uue kodeerimise), millega anti kõikidele hetkel sektoris viibivatele märkidele uus oma-"ident". Ja kuna Rust oli parasjagu nende sektoris, siis loeti ka teda omaks, kellel kah jällegi-justkui nüüd see uuendamine ei õnnestunud ja nii ohati, loeti omaks ja lasti silmist harjutama, ja kuna pärastiseks oli ta lahkunud ja ka kõik kursandid olid olemas, siis jäigi kahe silma vahele.... No vot ja mõtlen, et õhus olles andis siis lennujuht neile uued idendid ja oligi justkui OK? Aga meie? Meil tuli plokk maha võtta ja ossobistide kätte anda? Või õigemini isegi maha võtta ei tohtinud, vaid tuli ossobist, veendus selle plommi korrasolekus, millega plokk oli auto küljes stoikas kinni, veendus ploki enda plommi korrasolekus, ja alles siis võttis ise selle mooduli välja. Mida tegid selle plokiga sekretkas ossobistid, vat seda ei tea. Meil ZRK-de peal mingit ERI-saatjat-vastuvõtjat selle ploki (uue kodeeringu jne) jaoks ei olnud ja see plokk osales ainult SOTS-radari (ringtuvastusradari) ca 13-15 GHz töös ainult saatja-vastuvõtu nõrkvooluosas samaaegselt märgilt tagasi peegeldunud signaali ja koos samaaegselt selle sama objekti poolt saadetud "oma"-tuvastussignaali positiivse tulemi kuvamises ringdispleile. Mingeid lisakrüpteeritud saatjaid ega lisasalasõnu, paroole? Ei midagi polnud. See plokk ei omanud saatevõimekust ei ise, ega ka selleks spetsiaalseid saatjaid lisaks. Punkt. See oli siis. Kuidas on praegu, seda ma ei tea, aga kuidas on just praegu sõja ajal, kui kood võib jalutama pääseda, vat see huvitab küll. Kood koodiks, aga PVO SV-sse peavad ju need kah jõudma, ja samal ajal suht operatiivselt. Tahad oma lennukeid ja rakette säästa, siis peab see uuendus kohe mingi trikiga kõigini jõudma ju. Aga ei jõua ju! Ja ossobistide abil manuaalselt koode vahetada? Kah jabur. Asi justkui nendes kunagistes D2-Mac-i iseõppivates sati piraatkaartides. Lased autoupdate võtme jalutama igasse moodulisse ja ka vastase käes olev moodul uueneb. Ei lase, siis pead ise jooksma masinast masinasse. Erand on ju see, kui moodul jalutama läheb, aga kui iga päev uuendatakse, siis läheb ju jaburaks see haldamine, et ärge praegu laske, et kus olete praegu, et toimus koodi uuendamine ja kohe käskjalg-ossobist saabub uue koodi/mooduli/jne-ga. Ja nii iga päev, vb mitu tundi passid uuenduse ootel? Sõja olukorras? Okei võrk võrguks ja saad ühe kaupa neid sulgeda avada, aga kui see masin ei olegi võrgus nagu Tor-1M või ei ole enam võrgus? Sellisel juhtumil peab ju tal olema peal plokk milles on tulevased koodid koos ajatabeliga juba sees? Ja kui ta on võrgust väljas ja omasoodu iseseisvalt toimetab (mis on täitsa loogiline ja igapäevane niigi!), siis peab tal olema autoupdate moodul sees ju? Ja seda saab siis ju ainult käsitisi juhtida? Kaughaldusega oleks selle deaktiveerimine ju puuks, ainult raketiga ZRK enda pihta?
Viimati muutis Peeter, 14 Sept, 2022 10:20, muudetud 2 korda kokku.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9095
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Mida Ukrainast õppida?

Postitus Postitas Kilo Tango »

Distantsilt saab seda tänapäeval teha nii (teoreetiliselt -praktikas ei tea, kuidas asi käib), et IFF võtmed antekse edasi üle krüpteeritud side, kus igal vastuvõtjal on oma võti. Kui mingi vastuvõtja lahkub ära, siis selle võtmed lihtsalt eemadatakse ja see IFF võtmeid enam lahti krüpteerida ei saa.

Aga Peeter, tänan sisuka kirjelduse eest. Kui minu juurde tuleks kunagi keegi, kes teataks, et "olen töötanud ka ossobistina", siis ma vähemalt tean, et sellel pole midagi pidamist sigade ja Ida-Saksamaaga.

Küsimus: kas sellel ajal, kui need plommitud plokid maha võeti oli see konkreetne ÕT seade sisuliselt rivist väljas või ainult IFF ei töötanud?
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Mida Ukrainast õppida?

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Maapealne ÕT sai tulistada ka ilma IFF-ta (ka omade pihta kui väga vaja). Lihtsalt pärast tuli onu prokurörile aru anda.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 13 külalist