F-35 olevikust ja tulevikust

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Hydrazine »

Lennukiehitamisest on ju veel üks vägagi hästi dokumenteeritud juhtum. NSVL ise müüs USA'le tonnide kaupa puhast titaani, millest tehti siis õige kuumakindel ja vastupidav sulam valmis ja tehti selline masin nagu SR-71, millega USA käis ja luuras üle NSVL tundlike objektide. Siis olid NSVL kindralid paanikas, ja sündiski MiG-25, aga ei saanud ka see MiG SR-71'e kätte kuigi üritusi ja intsident oli ridamisi. SR-71 puhul nagu ka F-35 puhul on üks tähelepanuväärseimaid aspekte mootor. Nojah, ühel üks teisel siiski kaks. Muud võrreldavat ei ole siin midagi peale selle, et tohutu erivõimsus on mõlemal mootoritüübil. Ja SR-71 mootorite kõige tähelepanuväärsem asi minu jaoks oli vähemalt see õhu sissevõtu koonuse juhtimine, et eri kiirustel täpselt õige rõhuga õhku saaks turbiini astmetele. Aga tal olid ju ka nö turbojet tüüpi mootorid, mitte turbofan, kus sul on bypass ja päris palju õhku läheb turbiiniastmetest mööda suure ventilaatori abiga. Et selles suhtes peaks asi ikka paika pidama veel, et turbojet tüüpi ei toimi korralikult madalal kiirusel ja kõrgusel ning turbofan kaotab jõu väga suurtel kõrgustel. F-35 mootor oma suunatava düüsiga on küll päris ime, õhukogust, mis läbi käib, mõõdeti mingitmoodi kaaluühik per sekund. Ja siis kui asi veel paberil oli, siis ei uskunud isegi jänkid ise, et sellise diameetriga mootorist nii kiiresti niipalju õhku on võimalik läbi imeda ja et selle kõige juures SFC jääb ka plaanitud vahemikku. Aga, näed P&W tegi asja ära, no ja masin on ju lennutunde kogunud ka juba oma erinevates versioonides, toimib see mootor ikka kuidagi.
Lemet
Liige
Postitusi: 19941
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Lemet »

Et MiG-25 ei suutnud SR-71ga rinda pista, kuulub taas linnalegendide valdkonda, sellest on isegi siinsel foorumil juttu olnud. Vene foorumitel on piisavalt tegevpilootide kirjeldusi sedasorti toimetamistest. Mitte mütsiloopimist, vaid tõsist ja asjalikku juttu. Isegi Tu-128ga on SR-71 tulemuslikult kollitatud

Kui on huvi, siis võib siit lugeda esimese klassi piloodi Oleg Võdrenoki vastuseid. Taat on muuhulgas lennanud peale muude tüüpide ka Tu128 ja MiG-31ga, samuti kirjeldab ta ka MiG-25 ja SR-71 omavahelisi toimetamisi.

http://www.rusarmy.com/forum/threads/vo ... 548/page-2
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Hydrazine »

No aga fakte palun. MiG-25 ei ole ju ühtegi SR-71 alla lasknud. Ja kui SR-71 tuli oma Mach 3 kiirusega ja kõrgelt, siis ei saanud ükski relv teda sappa lastes kätte. Jah, mäletan, et püüti radarile ja saadeti nö kohtumiskursile MiG'd, see oli kusagil Kamtshatka kohal, aga nad ei saanud hakkama väga lihtsal põhjusel, et see radarimudel, mis oli tooaeg ja raketid, sihtmärgi update-rate oli nii madal hoolimata võimsusest, et lase mida tahad, pihta sa ei saa, sest radari ja datalingi järgi ei saa rakett piisava kiirusega uuendusi kui kohtumiskiirus on nii suur. Ja ega lahinguvariandis MiG-25 ei küündinud ka ju SR-71 kõrgustele ja kiirustele, kõik üritused olid nö "zoom climb" tüüpi, SR-71 piloodid lihtsalt irvitasid üleval, neil ju relvi polnud ja mingeid võitlusvõimalusi, lükkasid recce-pod'id sisse ja pigem kogusid optilist ja raadioluure infot, ja kadusid oma teed.

Jah, F-35'st hakkab veidi mööda kiskuma juba.
Lemet
Liige
Postitusi: 19941
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Lemet »

No ei viitsi tühja jaurata, loe antud link läbi. Ja milleks oleks pidanud SR alla tulistama, kui see piiri ei ületanud.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Hydrazine »

Lemet kirjutas:No ei viitsi tühja jaurata, loe antud link läbi. Ja milleks oleks pidanud SR alla tulistama, kui see piiri ei ületanud.
Nojah, ju meie arusaamad ja infoallikad on asjast erinevad. Ma ei tea mis sinu viidatud artklist arvata.

Aga lõpetaks asja ilma tülli minematta.

Ei ole ei MiG-25 ega MiG-31 saanud SR-71 vastu, puhtalt kiiruse ja lennukõrguse võimekuse pärast, no ei roni need MiG'id nii kõrgele kui relvad pardal ja ei püsi seal kõrgusel, zoom-climb on asja nimi, kogu mootorite jõud põhja ja ainult üks üritus, et nii kõrgele saada, siis edasi tegele sellega et kas mootorid kaotavad aru, tegele võimalusega neid taaskäivitada ja tiiva tõstejõud on nii hõredas õhus nii väike, kui tuleb jõust hoolimata varisemiskiiruse piir vastu, siis ei ole sul enam asja ühegi SR-71 vastu, vaid tegeled enda ellujätmisega.

Pole ju maha võetud, üritusi on olnud, seega ma jään enda arvamuse juurde. Selle kohta peaks ikka tonnijagu materjali isegi netist leidma, et tehti ülelende ja filmiti, pildistati, kuulati kõike. Ja ajas see NSVL taga neid SR-71'esid mis ta ajas, maha ei saadud ju ühtegi. Teema lukus minujaoks.
Lemet
Liige
Postitusi: 19941
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Lemet »

Kirjeldus näiteks ühest juhtumist...
.п. SR-71 пр RC-135 илетал регулярно и по расписанию. Было два его маршрута полёта - правая петля и левая петля. Чем это было вызвано (направление полёта его вдоль наших границ) так до конца и не ясно. Взлетал он с Англии, заправлялся в Норвежском море и начинал разгон с нобором высоты. Выходил он на свой маршрут по петле на скорости 3000-3300км/час и высотах от 20000 до 24000м. Если крутил левую петлю, то шёл вдоль Кольского п-ова, Канина п-ова, о.Колгуева и начинал крутить левую петлю вдоль Новой Земли с разворотом в сторону Норвегии, а затем снижался, заправлялся и садился опять в Англии. Если он крутил правую петлю, то выходил в район Новой Земли и правым разворотом, мимо о. Колгуева, п-ова Канина, вдоль Кольского выходил к Норвегии, потом заправлялся и садился в Англии. В это время все наши средства ПВО (ЗРВ, РТВ и Истребительная Авиация) проиводились в готовность №1, включались все средства обнаружения и поражения, а Авиация с разных аэродромов вылетала в предназначенную каждому взлетевшему для перехвата точку, в которой (если вдруг по какой-то причине произойдёт нарушение гос.границы разведчиком SR-71), можно будет с большой долей вероятности поразить нарушителя, а его обломки упадут в территориальные воды СССР. Но SR-71 ни разу не нарушил границу, не залетел за "ленточку" и регулярно пеленговал все радиосредства ПВО, которые работали по нему, а он был напичкан развед.аппаратурой "под завязку"! 
Однажды был отмечен случай, когда что-то произошло во время полёта SR-71 по правой петле. Скорее всего было что-то с его двигателем, когда он вдруг прекратил своё задание и посыпался со своего "потолка" на эшелон, который позволял ему (вероятно) лететь на одном двигателе. Перехватили интенсивный радиообмен между экипажем и пунктом управления в Норвегии, где он благополучно сел.
Меня поднимали с Талаг по SR-71 раз пять, а потом меня перевели для дальнейшей службы в Елизово (Камчатка). т.к. этот полк приступил к переучиванию на МиГ-31и нужны были инструкторы, лётчики для боевого дежурства, перегона авиатехники с завода и т.д.
На Камчатке мне тоже много пришлось полетать с БД - по R-3c"Орион", RC-135 и SR-71. Один из этих случаев я сейчас и расскажу.

Залез в свою лётную книжку, нашёл то, что и искал. 12 февраля 1988года - "Боевой вылет по SR-71". Эта «Чёрная птица» (или как его иногда называют "Чёрный Дрозд") летал на Камчатку по расписанию и вылет по нему был довольно рутинный, всё было рассчитано до секунд: - в определённое время занял готовность, по команде взлетел, в определённой точке - форсажи, набор, выход в точку предполагаемого пуска и ждёшь - может нарушит границу? Но у него видно были хорошие компьютеры - никогда не ошибался. 
Всё всегда было по раз и навсегда установленной схеме. И они, «супостаты», к ней привыкли. Но где-то у нас, в "верхах", решили проверить супостата на «вшивость» и была придумана новая схема вылета. Обычно его ждал МиГ-31 в ППС над Камчаткой, а по новой схеме вылетало два самолёта - один по обычной схеме, а второй уходил далеко в Тихий океан (т.к. SR-71 всегда шёл к побережью Камчатки на высоте 22-24 км под прямым углом, а затем левым разворотом уходил на Окинаву, едва не чиркая по "ленточке"). Штурманы на земле рассчитали всё до секунд, когда и что надо делать, чтобы SR-71 на бОльшей скорости и высоте прошёл над МиГ-31, летящем по его маршруту " и пришёл (SR-71) в точку начала своего разворота на наивыгоднейшей дальности пуска ракет с МиГ-31 в ЗПС, если SR-71 вдруг мазанёт по "ленточке". Вот тут ему будет ...... с двух сторон. Подняли пару - один пошёл в глубь Камчатки как обычно, а я, по новому маршруту, в точку начала разворота в Тихом океане. Получилось всё как надо - разогнался, набрал 20 000м, М=2.83, слушаю команды с КП. Слышу - догоняет. Когда сказали, что: -"Цель над вами, выше две тысячи", сделал крен, т.к. мешает обзору вверх переплёт фонаря и «горшок» на голове(ГШ-6А), но сразу не увидел, вернее искал не там, где он оказался. Сначала заметил какой-то блик и очень короткую инверсию, а уж потом разглядел и сам SR-71. Его видно было не очень хорошо - тёмный на тёмном фоне неба был виден только силуэт. Обгонял он меня довольно резво (его скорость при таких полётах была где-то 3300 км/час) и где-то на дальности с КП до него 10 км, я говорю штурману: - "Давай излучение!" Секунды через две-три после этого, не долетая "энное" количество км до обычной своей расчетной точки, этот "Дрозд" резко начал разворот влево от Камчатки и погнал куда-то в Тихий океан, вместо того, чтобы пойти обычным маршрутом на Окинаву. Наверно аппаратура обнаружения облучения БРЛС и оповещения о постановке его на АТАКУ у него была в порядке, да и мощность нашей БРЛС на такой дальности так «лупанула» по его сверхчувствительной аппаратуре разведки радиотехнических средств, что видно дальше играть в "кошки-мышки" и рисковать ему что-то не захотелось. Да и ситуация для него развивалась не по установленному и поэтому непривычному для него сценарию. Что с ним дальше было, я не знаю. Мне надо было строить заход на посадку, т.к. топлива у меня оставалось не так уж и много. 
Вот так мне однажды довелось спугнуть хвалёного "Дрозда".
Олег
Aga eks iga üks on oma uskumistes vaba...
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Lemet
Liige
Postitusi: 19941
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Lemet »

Veel samalt piloodilt...
...Никто не умаляет достоинств SR-71, это эпохальный самолёт, который дал толчёк развитию многих технологий. Если кому интересно, почитайте про его создание, открытие новых технологий при создании как в конструкции этого самолёта, новых течений в создании его двигателей, так и новых в форм в аэродинамике. Когда его создали и приняли на вооружение, то действенных средств борьбы с ним не было, но всё течёт, всё изменяется. Так и здесь. Появились наземные средства, которые гарантийно могли его уничтожить (С-200, С-300), так и воздушные(МиГ-25 и МиГ-31). Если для МиГ-25 надо было ещё создать условия, чтобы поразить такую высотную и скоростную цель, то МиГ-31 мог уверенно перехватывать не только такую цель, как SR-71, но и более скоростной и высотный самолёт, если бы он был бы создан. Сами США, видя безперспективность безнаказанных (мягко говоря - провокационных) полётов у границ СССР, сняли их с вооружения и эта ниша так и осталась незаполненной каким-то другим типом самолёта (за ненужностью). 
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
diesel
Liige
Postitusi: 641
Liitunud: 20 Jaan, 2011 20:47
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas diesel »

meil oli sr-71 häire rohkem puhkuse eest. kõigile oli selge, et kätte ei saa. ja kuuldavasti vähemalt meie kandis puudus ka pvo lennuväel võimekus tema kätte saamiseks. ja lendasid kodanikud enamasti jah rahvusvaheliste vete kohal, aga kuuldavasti teinekord käisid ilma suurema hirmuta ka suisa maismaa kohal. küllap siis kui oli vaja miskit täpsemalt vaadata.
vähemasti sel ajal kui mina vene kroonus teenisin, kuulus sr-71 kätte saamine pigem valdkonda - metshtat ne vredno.
aga vajadusel võiks selle teemavälise nüüd kolida sobivamasse kohta ja jätkata siin ikka kolmekümne viiega.
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Hydrazine »

Lemet, ma ei riidle, aga kogu see venekeelne jutt, tundub minujaoks propaganda. Jänkide luure on olnud tasemel, no ei olnud vene PVO'l midagi SR-71 vastu panna, mis toimiks. Isegi see Powers'i maha võtmine U2'ega, nad lasid ju ühe oma lennuki ka alla.

Ja F-35 kohta, kuulsin äsja oma USA tuttavalt, et kõva arendus softi osas käib, ja midagi oli jälle väga segamini läinud, Bitching-Betty oli kõrva karjunud, et low-altitude, low-altitude... pull-up, aga HUD'i ja visiiri peale ei olnud collision-mark'i ehk seda risti visanud. Mingit muud jama ei juhtunud aga kui kuuled selliseid asju ja natu ise ka tead kui keerukas see masin on, ma ei oska muud arvata enam sellest F-35 programmist, jänkidel juba ammu natuke tilgub omaenda varba peale sellega, teagi, kas varsti tuleb sorinal.
Lemet
Liige
Postitusi: 19941
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Lemet »

Nagu öeldud, on igaüks oma uskumistes vaba...ilmselton siis siinsel foorumil need härrased, kes oma ajateenistusest kirjeldanud MiG-25 pilootide vastavateemalisi jutuajamisi reaalelust puha punased propagandistid...aga aitab nüüd tõepoolest.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
erick
Liige
Postitusi: 152
Liitunud: 03 Juul, 2015 14:17
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas erick »

Hydrazine kirjutas:Ja F-35 kohta, kuulsin äsja oma USA tuttavalt, et kõva arendus softi osas käib, ja midagi oli jälle väga segamini läinud, Bitching-Betty oli kõrva karjunud, et low-altitude, low-altitude... pull-up, aga HUD'i ja visiiri peale ei olnud collision-mark'i ehk seda risti visanud. Mingit muud jama ei juhtunud aga kui kuuled selliseid asju ja natu ise ka tead kui keerukas see masin on, ma ei oska muud arvata enam sellest F-35 programmist, jänkidel juba ammu natuke tilgub omaenda varba peale sellega, teagi, kas varsti tuleb sorinal.
Töötades ise tarkvaraarenduses on sellised asjad tavalised. Loomulikult eeldaks, et kui mängus on inimelud, siis antakse maksimum, et selliseid apse vältida, aga praktikas võib öelda, et minu tööandjal on umbes 17 tegutsemisaasta jooksul rohkem kui kord ette tulnud "miljoni dollari bugisid". Ka parima tahtmise korral, kui kaks kvaliteedikontrollilüli järjest lasevad vea läbi, tuleb tegeleda tagajärgedega.

See on tavapärane osa tarkvaraarendusest ja kindlasti ei tähenda, et lõpuks ei saaks suurepärane ja töökindel lahendus valmis.
paul
Liige
Postitusi: 354
Liitunud: 31 Jaan, 2006 22:20
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas paul »

erick kirjutas:
Hydrazine kirjutas:Ja F-35 kohta, kuulsin äsja oma USA tuttavalt, et kõva arendus softi osas käib, ja midagi oli jälle väga segamini läinud, Bitching-Betty oli kõrva karjunud, et low-altitude, low-altitude... pull-up, aga HUD'i ja visiiri peale ei olnud collision-mark'i ehk seda risti visanud. Mingit muud jama ei juhtunud aga kui kuuled selliseid asju ja natu ise ka tead kui keerukas see masin on, ma ei oska muud arvata enam sellest F-35 programmist, jänkidel juba ammu natuke tilgub omaenda varba peale sellega, teagi, kas varsti tuleb sorinal.
Töötades ise tarkvaraarenduses on sellised asjad tavalised. Loomulikult eeldaks, et kui mängus on inimelud, siis antakse maksimum, et selliseid apse vältida, aga praktikas võib öelda, et minu tööandjal on umbes 17 tegutsemisaasta jooksul rohkem kui kord ette tulnud "miljoni dollari bugisid". Ka parima tahtmise korral, kui kaks kvaliteedikontrollilüli järjest lasevad vea läbi, tuleb tegeleda tagajärgedega.

See on tavapärane osa tarkvaraarendusest ja kindlasti ei tähenda, et lõpuks ei saaks suurepärane ja töökindel lahendus valmis.
Kuidas kirjutati tarkvara kosmosesüstikutele
http://www.fastcompany.com/28121/they-write-right-stuff

Sissejuhatuse võib vahele jätta ja kerida ka alapealkirja "Software for grown-ups" juurde. On kohti, kus sellised vead pole tavalised.
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Hydrazine »

No ehk on veidi OT aga ehk pakub kellegile siiski huvi. Lennundus siis ja mootorid, see venelaste Su-27 tüüpi P-42 rekordilennuk, kui sellega ametlikke FAI rekordilende tehti, esiteks oli ta igasugusest relvastusest ju tühi, ja isegi igat grammi aeti taga ja tal polnud isegi värvi kere peal, et oleks kergem, kah mõned kilod hoiti kokku. Ja kui need registreeritud rekordid tehti, siis oli spets süsteem, et masin oli lausa kahe BTRi küljes kinni trossidega lennuraja otsas, sest mootorid lükati täiel jõul põhja, ja kui stopper lahti läks, siis kõlks trosside otsast lahti ja minema. Sest masin oli nii kerge, et täisjõuga töötavad mootorid oleks teda lihtsalt mööda maad lohistanud, hoolimatta sellest, et sa pole pidurit lahti lasknud. Ja minuarust olid ka mootorid tal kergelt modifitseeritud, et oli tõstetud veidi turbiiniastmete rõhku ja standard AL-31F mootorist erinev turbiinide labade geomeetria. Aga P-42 peaks hoidma ikka päris mitut rekordit veel, kuigi jänkid tahtsid F-15'nega midagi sarnast teha ja ära võita, aga ei õnnestunud. P-42 peaks olema siiani kiireima tõusu rekordi hoidja. Seal olid mingid klassid, kõrguste järgi ka. Aga ma ei mõista, miks sellist tõestamist omavahel üldse mängitakse. Igatahes F-35 pole seda klassi masin.
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Hydrazine »

paul kirjutas:Sissejuhatuse võib vahele jätta ja kerida ka alapealkirja "Software for grown-ups" juurde. On kohti, kus sellised vead pole tavalised.
Kas keegi teist on ise käinud süstiku sees üldsegi? Mina olen, USA's Cape Canaveral'is, lennanud ma sellega ei ole. Üle mõistuse keeruline masin, kõige hämmastavam oli minu jaoks see keraamiliste plaatidega kere kate, mis oli vajalik kui orbiidilt naasesid. Need plaadid olid suht pisikesed, ja olid valged ja mustad, ja igal plaadil oli nummerdus peal, mille järgi peeti arvet, et kas kestab veel või vaja vahetada. Ceramic Skin Tile kutsuti. See imelik keemia, millega need kere külge käisid, see oli müstika! Ma ei üritanudki sellest aru saada, see oli nagu kuumakindel näts ja kleepis korralikult. Ja olen ise näinud demo kuidas tehnik paneb gaaskeevituse tööle ja ütleb, et look at this, this is wonderful heat absorbsion capability, plaat ei olnud paks, kas mingi 5-6 sentimeetrit vist oli see mida demoti, ühelt poolt läks asi punaselt hõõguma ja siis tehnik ütles, et pane käsi teisele poole, ära karda. Ja nii oligi, üks pool hõõgus aga teine pool oli ehk natuke soe, et kannatas palja käega katsuda. Rohkem ei tea ma sellest teemast midagi, aga see on kogemus. Aga jänkide süstik oli ka uskumatult keeruline programm, ja päris mitu inimest läks hauda ka süstikutega, ja neid masinaid ju enam lendamas pole. Sarnasus F-35 programmiga olemas, et asja liiga keeruliseks jälle ei aetaks.
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Hydrazine »

Ja rääkides veel lugusid lennundusest, kas see polnud lausa Leedu president mingil ajal, kes tegi mingi silla alt läbi inverted madallennu jõe kohal, ei suuda nime meenutada. Siin on küll võrdlusmoment, meie president ei oskaks sellist asja. Kuram, kas sellest showst ei ole videot.... Ja F-35 ei lasegi sind sellist jama korraldama, G-limiter sekkub, ADI, TRF, ja roll rate on ka piiratud, kõik on elektroonika kätes.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 20 külalist