F-35 olevikust ja tulevikust

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
man21
Liige
Postitusi: 822
Liitunud: 01 Juun, 2005 13:34
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas man21 »

Üleeile lugesin, et ameeriklased võtavad uuesti tootmisse F-22 Raptor-i. Kui see on tõsi, siis väga meeldiv.
Ela täiel rinnal ja kui kord kooled, siis ära kahetse elatud elu!
kaugeltuuriv
Liige
Postitusi: 7206
Liitunud: 13 Sept, 2011 17:35
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas kaugeltuuriv »

Ameeriklased siis ametlikult vabandasid norrakate ees lennukite hilinemise pärast,mis on pannud valitsuse väga ebameeldivasse olukorda.
Nimelt arvestati,et lennukid tulevad tähtaegselt ja selletõttu planeeriti ka väiksemat hooldust hetkel F-16-tele ehk siis ei ole arvestatud lisajuppide ja lisahooldustega.
Nali on veel selles,et,siis kui tehingut arutati oli Stoltenbergi valitsus 2007-2008 aastal võimul.
Kuigi opositsioon ja hetkel võimul olijad pressisid Gripenit.
Kurjad keeled siin räägivad,et Stoltenberg nii pingutas nende F35-tega ja Obama rahupreemiaga,sest silmapiiril oli kas kõrge koht ÜRO-s või NATO-s.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4868
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Troll kirjutas: "400 miljardit kulus uue hävitaja väljatöötamisele, nüüd ilmneb, et lennuki "aju" ei tööta"
http://forte.delfi.ee/news/kosmos/400-m ... d=74314005
Tundub et artiklis on küll pea kõik "tõlkes" kaduma läinud, tuntud eesti ajakirjanduse headuses :D

Artikkel refereerib seda CNNi artiklit, mis omakorda on kajastab U.S. Government Accountability Office (GAO) hinnanguid. See on üks kahest USA järelvalveasutustest, mis ka F-35 projekti hindab. Teine on varasemalt tsiteeritud DOT&E.

Probleemseks süsteemiks on ALIS, maakeeli Autonoomne Logistika Info-Süsteem. Nagu nimigi ütleb, on see peamiselt logistikaga tegelev hooldusmeeste tööriist. Kuidas sellest nüüd korraga lennuki "aju" sai, ei kujuta ette, sest lennuki lendamise sensorsüsteemide või relvastusega ei ole sellel mingit seost :D

Tegemist on tõepoolest keeruka ja kõvasti veninud mammutprojektiga. Varasemate lennukite juures tegi sama tööd mitukümmet pisemat infosüsteemi. ALIS tegeleb kõigega, alates lennujärgse diagnostikast, lõpetades reaalajas juppide tellimise ja nende saabumise korraldamise/jälgimisega. Lennujärgselt hooldusseisukorra hindamiseks, kasutab see lisaks diagnostikainfole ja lennuinfole (kui kiiresti, kus lennati, mitu G-d tõmmati jne ...) see ka igasugu heuristilisi algoritme ja andmekaevet (võrreldes antud lennukit kogu lennupargi ajalooga), et juhtida tähelepanu juppidele, mida peaks ilmselt kontrollima/välja vahetama. Samuti optimeerib see nende juppide tarnet ja tellimist üle kogu lennukipargi (tellides korraga jne). Ühesõnaga ilge mölakas logistikatarkvara projekt, mis lihtsalt karjub skoobiprobleemide järele.

Tuleb ka aru saada, et sääraseid mammuteid ei arendata 10 aastat järjest kuskil nurgataga "valmis" ja ei panda siis korraga tööle, nagu delfi viitab. ALIS on mingil kujul kasutusel ikka juba aastaid. Praegu on kasutusel versiooni 2.0.1 Lisaks saab ta pidevalt ka service-pack'ide tasemel täiendusi. Remondimeeste sõnul on küll veel pikk tee minna, kuid iga uuendusega läheb asi paremaks. Kogu testlennupark kasutab seda (ja eriti palju jamasid on just varasemate lennukitega). Samuti kasutavad seda igapäevaselt Mariinid ka oma lahingvõimelises eskadrillis.

Sisulisest probleemist:
Kõige inforohkem artikkel selle teema kohta (ilma ajakirjanike poolsete hinnanguteta) tundus olevat siin. Paar väljavõtet:
ALIS information flows from standard operating units (SOUs) at each F-35 base to a central point of entry (CPE) that connects the bases to a computer server known as the Autonomic Logistics Operating Unit (ALOU).
...
Pilots, maintainers and officers at three of five F-35 sites the GAO visited raised doubts that the system can be deployed as planned to forward locations. “For example, users are concerned about the large server size and connectivity requirements, and whether the system’s infrastructure can maintain power and withstand a high-temperature environment,” the agency said.
...
Among other issues, users the GAO interviewed were concerned that with just one national CPE and a lone ALOU, the system lacks redundancy. There is “no backup system for continuity of operations if either of these servers were to fail. Specifically, squadron leadership at two sites expressed concern about how the loss of electricity due to weather or other damaging situations could adversely affect fleet operations if either the central point of entry or the ALOU went offline.” Further, the system presents a security risk in that classified information is moved from the aircraft to the network on compact discs, and the ALOU and CPE could also be vulnerable.
GAO juhtis raportis tähelepanu kahle probleemikohale:
  • Nad kahtlevad hooldusmeeskondade poolt kasutatava SOU (Standard Operating Unit) transpordivõimekuses kaugematesse paikadesse.
  • On vaid üks keskserver (ALOU), kuhu kogu info kogutakse, millel ei tundu olevat ülekatte ja backup süsteeme
Esimese punkti osas tegid Mariinid USA sisese redeployment'i mille käigus saadi kahe tunniga need hooldusmeeste poolsed lokaalsed serverid (mille transpordikindluses kaheldakse) püsti. Hiljemalt 2017 aasta Jaanuaris läheb seesama F-35B eskadrill jaapanisse, selleks ajaks on vaja need asjad korda saada. Teine kitsaskoht on ka kindlasti probleem ja keskserver vajab pikemas plaanis dubleerimist. Mõlema osaga tegeletakse, on lihtsalt oht et kõike ei jõuta valmis paari lähema aasta jooksul.

Oluliseim fakt on vast see, et ALIS on logistika/diagnostika süsteem. Selle mittetöötamine ei muuda lennukeid korraga lennuvõimetuks. Tehnikute hinnangute järgi saaks ilma keskserverita (ALOU) lennata ikka nädalaid, kuni ehk 30 päeva. Ilma SOU'ta rahuajal ei lenda muidugi kuhugi (puudub võimalus "kaabel taha panna" ja diagnostikat teha) aga kui ikka fekaal ventikas on, ei takista see ju midagi, võib lihtsalt rohkem elusid ohtu panna.

ALIS, oma probleemidega on pildil olnud varemgi, näiteks USAF esmane lahingvõime on plaanitud varuga vahemikku august - detsember 2016. ALIS v2.0.2 valminine on põhirisk, miks praegu arvatakse, et see võib lükkuda kuni 2 kuud (ehk umbes oktoobrisse).

Vot sedasi siis ... jamasid muidugi kõvasti, aga palju sellel nüüd "ajuga" ja lennukõlbmatusega pistmist on :dont_know:
Viimati muutis Gideonic, 24 Apr, 2016 23:35, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4868
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

man21 kirjutas:Üleeile lugesin, et ameeriklased võtavad uuesti tootmisse F-22 Raptor-i. Kui see on tõsi, siis väga meeldiv.
F-22 liini varajane kinnipanek oli tõesti paras rumalus Gates'i poolt, ajal mil COIN Afganistaanis ja Iraagis kippus eelarvesse kilomeetriseid auke tegema ja seda oli vaja lappida ...

Paraku on see jutt uuest tootmiseks senimaani vaid ühe senaatori valimiseelne tegevus ("electioneering" :D). Nimelt palus ta USAF'il uurida palju maksaks liini taaskäivitamine. Neid uuringuid on varemgi tehtud ja juba 5 aastat tagasi tundus, et läheb ikka pagana kalliks:
Air Combat Command chief Gen Herbert “Hawk” Carlisle said in September that he “dreams” about the day F-22 assembly resumes, but admits it’s an expensive proposition. In 2010, a RAND study commissioned by air force placed the cost at $17 billion (2008 dollars) for 75 more aircraft.
https://www.flightglobal.com/news/artic ... er-421019/
See teeks 75 täiendava lennuki jaoks, koos kõigi lisakuludega $220M lennuki kohta 2008 aasta dollarites (inflatsioon praeguseks veel +10%). Seda siis 2010 aasta hinnangu järgi, eks näis mis uus ütleb.

Probleem ongi selles, et tootmisliini võib ju uuesti püsti ajada, kuid paljud allhankijad on varuosad lattu ära tootnud ja "pillid kotti pannud". Mitmed 90ndatel lõpu elektroonikakomponendid ei ole ammu enam tootmises, ning poleks eriti mõtet neid uuesti tootma asuda. Uuendamine aga maksaks kõvasti. Sellest ka üha soolasem hind, mida aastad edasi lähevad. Kuna eelarve väheneb niigi saaks see tulla ainult F-35 või uue pommitaja arvelt.

Võrdluseks uusima satsi LRIP9 F-35A maksab hetkel $98M (C ja B märgatavalt kallimad), Lockheed on korduvalt lubanud hinna alla tuua $85M peale 2018 aastaks (samuti 2018 aasta dollarites). Plaanis on tuua veel, kuid seda ei ole välja lubatud (eesmärk on circa 65-70M).See 2018 prognoos on üsna lühiajaline ja julge (pangem tähele mis tegelikult saab!). Iga LRIP kokkulepe on avalikustatud, näiteks LRIP8 oli veel $108M F-35A tükist. Eks näis.

f-16.net foorumis selle kohta arutlus siin.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9131
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Kilo Tango »

Gideonic kirjutas:...
Võrdluseks uusima satsi LRIP9 F-35A maksab hetkel $98M (C ja B märgatavalt kallimad), Lockheed on korduvalt lubanud hinna alla tuua $85M peale 2018 aastaks (samuti 2018 aasta dollarites). Plaanis on tuua veel, kuid seda ei ole välja lubatud (eesmärk on circa 65-70M).See 2018 prognoos on üsna lühiajaline ja julge (pangem tähele mis tegelikult saab!). Iga LRIP kokkulepe on avalikustatud, näiteks LRIP8 oli veel $108M F-35A tükist. Eks näis.

...
Ma isegi täitsa usun neid hinnaalandamise prognoose. Kõlab üsna sedamoodi, et sellises suurusjärgus võiks olla tegeliku seeriatootmise mõju.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4868
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Tundub, et Taani valis samuti F-35A (linki ei ole peaministri pressikonverents oli just äsja, f-16.net info põhjal), esialgu on plaanis osta 27 lennukit, arvu loodetakse suurendada. Kandidaadid olid veel Super-Hornet ja Eurofighter, nõudeid nähes eemaldas Saab Gripen-NG pakkumisest.
Märkimisväärne on see, F-35 oli kandidaatidest antud nõete puhul kõige odavam nii osta, üleval pidada kui ka uuendada. Üks põhjus, miks see nii on, on kindlasti see, et Taanil on käpp programmis sees algusest saadik. See tähendab ka tööstusele paremaid diile ja tellimusi mida juba on täidetud aastaid. Kuna piloote saab treenida USAs, on lennukeid selleks tarbeks vähem vaja. Tulevastest avioonika täiendusdest maksab järgnevatel aastakümnetel lõviosa kinni USAF, USN ja USMC (Kanada osakaal selles summas näiteks on 2%, Taanil peaks olema vähem) jne ...

Ühe kokkuvõtte võib leida siit:
http://www.fmn.dk/temaer/kampfly/Docume ... mmary5.pdf

rohkem materjali siin:
http://www.fmn.dk/eng/allabout/new-figh ... ghter.aspx

Üks pilt ka siit:
Figure 3.4 Grading the candidate mission effectiveness in relation to mission type and level of mission intensity

Pilt
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40173
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Märkimisväärne on see, F-35 oli kandidaatidest antud nõete puhul kõige odavam nii osta, üleval pidada kui ka uuendada.
Sellised rehkendused ei arvesta tavaliselt hunnikusse sõitmisi mootoririkke tõttu ja tuleb uus lennuk asemele osta. :)
Kõva panus on sellel, et F-35 on ühemootoriline, konkurendid on kahemootorilised. Kahemootoriline lennuk on tunduvalt keerulisem, samamoodi maksab jõuseade umbes kolmandiku masina hinnast ja neid seadmeid kulub lennuki enda eluea jooksul 3-4 tükki (vähemalt F-16-l oli, võib-olla F-35 on pikem see aeg).
Tõsi, see mootorite eelis lõpeb kohe, kui 2-3 lennukit nt FOD või muidu mootori rikkega alla sajavad. Ühemootorilisel lõpeb see tavaliselt alla sadamisega.
Soomes on Hornetitega olud vähemalt 2 juhtumit, kus lennuki on päästnud see, et teine mootor kah oli.
Taani F-16 on sellise probleemiga Tallinnas ka hädamaandunud.

F-35 on ju F-16 loogiline jätk, võimalikult lihtne, kerge ja odav ühemootoriline hävituslennuk, mida saaks toota ja kasutada massiliselt.

Tõsi, alati 2 mootorit ei päästa kah - näiteks MiG-29'l lõpeb ühe mootori lahkumine madalal (või stardil-maandumisel) tavaliselt hunnikusse sõitmisega, sest laiali asetatud mootoritega tekkiv veojõu asümmeetria on nii suur, et väiksel kiirusel pidi olema võimatu kontrollida. Venelased kunagi claimisid, et stardib ühe mootoriga - vist olid ungarlased need, kellel mootori lahkumine lõppes rattad püsti stardirajal.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4868
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Kapten Trumm kirjutas: Sellised rehkendused ei arvesta tavaliselt hunnikusse sõitmisi mootoririkke tõttu ja tuleb uus lennuk asemele osta. :)
...
F-35 on ju F-16 loogiline jätk, võimalikult lihtne, kerge ja odav ühemootoriline hävituslennuk, mida saaks toota ja kasutada massiliselt.
See oht muidugi on tõesti. Samas väga palju sõltub ka mootori enda kvaliteedist. Näiteks PW-229 lendavad F-16-ega on juhtunud tunduvalt vähem mootoriga seotud õnnetusi lennutunni kohta (ja lennandu on nad palju) kui vanemate mudelitega varustatud F-15C.

Odavam tuli F-35 ka seetõttu, et lennukere eluaeg on 8000 lennutundi (sarnaselt F-16'ele), F-18 ja Eurofighter on 6000h. Mitmekordse eluea "väntsutamistestid" (16K+ tundi) on ka tehtud kõigile mudelitele (C mudelil veel vaja tulemuste järel teatavaid kohti tugevdada, teisetel tehtud). Testide käigus leitud pragude alades on ka teatavaid tugevdusi disainitud (üldine reegel on, et pragusi tuleb alati, kui ei tule üldse, oled liiiga raske lennuki disaininud).

Taani võrdluses kasutatavad missiooniprofiilid lekkisid ka internetti, näiteks siia blogisse. Air interdiction (eelmisel graafikul AI) stsenaarium ei olnud just lihtsate killast näiteks:
Air Interdiction-scenariet:

Air Order Of Battle:

– Six SU-30MK. Four aircraft are expected to be airborne. The remaining two aircraft are on “ready state 15” at the Echo Zulu air base. The aircraft are armed with four AA-11 infrared air-to-air missiles, four PL-12 active radar missiles, SAP-518 self-protection jammer pods.

– Six MiG-29 SMT. All aircraft can be expected on “ready state 30” at Echo Zulu air base. The aircraft are armed with: Four AA-11 infrared air-to-air missiles, four PL-12 active radar missiles, Gardenia jammer pod.



Missile Order Of Battle:

Radio-frequency seeking SAMs:

– Unknown number of SA-8. The SA-8s are expected to be widely distributed and are unlocated throughout the adversary territory.

– Three SA-10. Accurate locations are unknown.

– Four SA-11. Accurate locations are unknown.

– Unknown number of SA-15. The SA-15s are expected to be widely distributed and are unlocated throughout the adversary territory.

Infrared seeking SAMs:

– Unknown number of SA-14,

– Unknown number of SA-18,

– Unknown number of SA-24.

The Infrared seeking SAMs are expected to be widely distributed and are unlocated throughout the adversary territory.
Pilt
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40173
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Taani võrdluses kasutatavad missiooniprofiilid lekkisid ka internetti, näiteks siia blogisse. Air interdiction (eelmisel graafikul AI) stsenaarium ei olnud just lihtsate killast näiteks
Eino ülla-ülla, mis piirkonnas seal "sõditakse" :D
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4868
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

kaugeltuuriv kirjutas:Ameeriklased siis ametlikult vabandasid norrakate ees lennukite hilinemise pärast,mis on pannud valitsuse väga ebameeldivasse olukorda.
Nimelt arvestati,et lennukid tulevad tähtaegselt ja selletõttu planeeriti ka väiksemat hooldust hetkel F-16-tele ehk siis ei ole arvestatud lisajuppide ja lisahooldustega.
Nali on veel selles,et,siis kui tehingut arutati oli Stoltenbergi valitsus 2007-2008 aastal võimul.
Kuigi opositsioon ja hetkel võimul olijad pressisid Gripenit.
Kurjad keeled siin räägivad,et Stoltenberg nii pingutas nende F35-tega ja Obama rahupreemiaga,sest silmapiiril oli kas kõrge koht ÜRO-s või NATO-s.
Korputsiooni kohta ei oska midagi öelda. Gripeni juures aga juhiks tähelepanu asjaolule, et "Opositsioonist on hea kõmmutada" :D NImelt pakuti Norrale mitte hetkel laialt levinud Gripen C vaid Gripen E mudelit. Tegu siiski täiesti uue lennukiga (kuigi osad uuendused kantakse üle ka C mudelile), millel on:
  • Uus mootor (sama mis super-hornetli F414-GE-39
  • Pikendatud kere, et mootor ära mahuks
  • Telik ümber ehitatud, et mahtada rohkem sisemist kütust
  • 2 uut hardpoint'i relvade jaoks, sellest ka tiibade ümberehitus
  • AESA radar, IRST ja palju muud elektroonikat ja avioonikat

Nüüd vaatame, millal pakutud Gripen E siis esmalennu tegi?
Linköpingis esitletav JAS Gripen on esimene kolmest katselennukist. Õhku tõuseb see lennuk esimest korda ilmselt sügisel.
Uue lennuki suurim tellimus on Rootsi õhujõududelt, mis kavatsevad hankida 60 uue põlvkonna JAS Gripenit. Brasiilia on tellinud umbes 30 lennukit.
Lennukite tarnimist alustatakse 2019. aastal.
http://maailm.postimees.ee/3698093/root ... jas-gripen
Selgub, et lendab alles 2016. sügisel, tarnima hakatakse 2019. Esimest valmistatud katselennukit demotakse täna. Aasta aega tagasi olid need arvud veel vastavalt 2015/2018 (wikis veel senimaani)

Võimalik et Norra lisandumisel ostjate hulka, oleks lennuk kiiremini valminud. See siiski ebatõenäoline, kuna pole kuulda olnud, et hädaks oleks olnud vähene finantseering. Venimise põhjused on pigem tüüpilised arenduse käigus ilmnevad keerukused (hävitaja disainimine ei ole kergete killast ülesanne). Näiteks arenduse käigus avastati et lennuk tuli ligi tonni võrra eeldatust raskem, selle likvideerimiseks pidi tegema omajagu korrektuure disainis, mis kõik võttis aega.

Võrdlusena esimesed 2 F-35A-d mida kasutatakse USAs treenignutel, on norrakatel juba käes, need jäävadki sinna. Järgmised jõuavad norrasse 2017, ning 2018. aastal on plaanis juba kuue lennukiga eskadrilli esmane lahingvõime saavutada.

Kokkuvõte
Ei taha kedagi rünnata Gripen E tundub väga asjalik lennuk tulevat. Lihtsalt ei tasu seepärast kõike rootslaste juttu ja lubadusi kohe puhta kullana võtta. Tähtaegade osas igatahes pole SAAB Lockheed'ist sugugi paremat klassi näidanud. "Naised saunas rääkisid" jutte levitada, kus Gripenid juba AMMMU lendaks, on muidugi lihtne :D
alari
Liige
Postitusi: 1614
Liitunud: 06 Juul, 2005 15:48
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas alari »

Taanlaste uute hävituslennukite võrdluse kokkuvõte. Päris palju teksti on tsenseeritud
https://www.scribd.com/doc/313065536/DK ... in-English
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4868
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Hollandis viibivad, testimisel olevadF-35Ad tegid Leeuwarden'is Airshow'd. Ennem seda andis presendatsiooni üka USA õhuväelane, kes juhtis F-16 agressorite eskadrilli ning circa 2003-2004 aasta Red-Flag'il lendas korduvalt F-22 vastu, mitu päeva, katsetades erinevaid lähenemisviise - kahe, nelja kaheksa ja kuueteistkümne kaupa, kooslustest, kus olid nii F-16 ja F-15. Alati lennati "täis-planK"" konfiguratsioonis (ilma väliste kütusepaakide ja püüloniteta, ainult tiivaotsa raketid) ning tankerite toetusel, et vähest kütust kompenseerida. Tulemused on selles üritusest muidugi teada, tolajal veel esmast lahingvõimet saavutamas olevat F-22'e ei suudetud kordagi sihtida.

Vahepealse kümne aasta jooksul on sarnaste tulemustega Red-Flag'e tehtud veel ja veel. Kusjuures ega agressoreid pimedas ei hoita, debriefing'ul näidatatakse kokpiti videost koos HUD'i infoga täpselt, mida F-22 piloodid nägid ja tegid. Muuseas, see juuli lähevb esmakordselt Red-Flag'ile ka Marine'ide F-35B eskadrill. Loodetavasti rakendatakse seda ka õhk-õhk rollis.

Video ise on siin. Kui vahepealsed, ehtameerikalikud, propavideo lõigud välja jätta, on päris informatiivne. Omajagu uut infot tiksub ka, näiteks täpne F-35C sisemine kütusemaht (19 750 lb).

Aegajalt viitab ta (nimesid muidugi nimetamata) ühele "viienda generatsiooni" lennukile, mille teatavad disainielemendid (näiteks liikuvad õhusissevõtud, nähtavad mootorilabad), välistavad vargsuse, ilma suurema ümberdisainita: näiteks sellel hetkel videos. Selline ümberehitus oleks ikkagi vähe tõsisem, vähemalt stiilis Hornet -> Super-Hornet või Su-27 -> Su-35 Kui soovida S-kujulisi õhusissevõtte siis vb isegi keerulisem. Näiteks võib vaese-mehe lahendusena, teha lennukist versiooni, kus õhusissevõtud on staatiliseks ning mootorilabade varjamiseks lisatud tihe radarkiirguse vastase võre (sarnase nagu F-117ele), kuid siis tekiks sigapalju probleeme helikiiruse ületamisega, samuti agressiivsemate kohtumisnurkadega jne ..

EDIT: Muuhulgas selgub paar fakti:
  • Järgneva aasta jooksul (testprogramm peaks lõppema 2017 lõpus) läheb põhirõhk sensorite ja missioonisüsteemide testimisele. Lennutestimine, kui selline hakkab lõppema.
  • Täpsemini, A-mudeli lennutestimisest läbitud 92%. Teha on veel mõned testid kõrgusvahemikus 40 000 - 50 000 jalga. See tähendab, et madalamal, kui 40 000 jalga on lennukit testitud kõigi ettenähtud koormatega, kõigil kiirustel (<= 1.6), kohtumisnurkadel ja G-del (<= 9). K.a. näiteks lennuki sisemuses kantava AIM-120C väljatulistamine 9G manöövri ajal (asi, mida senimaani suutnud vaid F-22).
  • Block 3i tarkvara arendus on lõpetatud (see millega USAF esmase lahingvõime saavutab, eeldatavasti oktoobris). Nüüdsest keskendutakse peamiselt Block 3F, ehk nn "täislahingvõime" tarkvarale.
  • Block 3F tarkvaraga on praeguseks jõutud kuuenda iteratsioonini. Hetkel on põhiline fookus juba 4-ship sensor fusion'i testimisel. Ehk siis pole küsimus niiväga enam üksiku lennuki sensorsüsteemide töös, vaid neljase grupi sensorite info ühildamises ja jagamises. Selle eesmärk on trianguleerida (võimalusel passiiselt) nii liikuvaid kui seisvaid sihtmärke, nii maas kui ka õhus, piisavalt täpselt, et nende pihta oleks võimalik kõrge tabamistõenäosusega juhitavat relvastust suunata.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4868
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Lingid videodele lennudemost ise (ja harjutamisest eelneval päeval). Arvestada tuleb, et antud masinad lendavad Block 3i tarkvaraga, mis piirab nad 7G peale.

harjutus: https://www.youtube.com/watch?v=1y61g6XkPQk
demo ise: https://www.youtube.com/watch?v=w3tstUYGS_8

Kiiruga tehtud väljavõte ülemise video MACH koonustest:
Pilt

EDIT:
Tõusu võtmine oli eelminses videos välja jäänud, lisan selle kohta teise,
Unrestricted Climb: https://www.youtube.com/watch?feature=p ... RF9HsgGgmY
cleo
Liige
Postitusi: 197
Liitunud: 28 Okt, 2008 14:50
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas cleo »

Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4868
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

http://uudised.err.ee/v/eesti/18c59bef- ... -havitajad
USA võib paigutada Baltimaadesse F-35 hävitajad

USA võib paigutada Balti riikidesse oma uusimatest varghävitajatest F-35 koosneva üksuse, kohe pärast seda, kui need on aasta teises pooles ametlikult kasutusse võetud.
«Me sooviksime, et F-35 - näiteks – teeks pisut Balti õhuturvet,» ütles kindral Herbert «Hawk» Carlisle kolmapäeval USA kongressi esindajatekoja relvajõudude komitee ees esinedes, vahendas ERRi uudisteportaal.
Esmapilgul tundub, et siin on tõlkes midagi kaduma läinud. F-22 ei käinud ju õhuturvet pakkumas, vaid korra "Euroopas ennast näitamas", baseerudes Inglismaal ning "tehes tuuri" paari lennuki kaupa, üle kogu Euroopa. Selline lähetus on ilmselt märksa tõenäolisem kui 3 kuud õhuturve.

Ei taha kohe kuidagi uskuda, et USAF saadab oma esimese ja ainukese F-35A lahing-eskadrilli, mis on just värskelt saavutanud esmase lahingvõime, koheselt kolmeks kuuks Baltikumi lähetusse. Seda enam et oma esmase lahingvõimes, on tegu põhiliselt SEAD/DEAD (Supression/Destruction of Enemy Air Defenses) lennukiga, mitte niiväga õhuturbehävitajaga. Selliseid riistu oleks püsivalt targem hoida vähemalt Poolas kui mitte Saksamaal, kus nad ei ole nii haavatavad ennem õhkutõusmist. Enda näitamise eesmärgil Baltikumi mõneks päevaks väisata, on muidugi teine asi, ja seda ilmselt silmas peetigi :)

Veel võrdluseks: Mariinide esimene F-35B eskadrill läheb Jaapanisse (oma esimesele pikemale välis-lähetusele) alles 2017. a. jaanuaris, kuigi lahingvõime saavutati 2015 juulis. Teine pool samas eskadrillist sõidab LHD-dega mitmeks kuuks merele järgmise aasta teises pooles. Teine Mariinide eskadrill sai F-35B peale alles juuni lõpus. Edaspidi on kolmin F-35B peale plaanis kahe eskadrilli kaupa aastas. USAF-il peaks sama number tõusma lähiajal nelja peale.

Seega söön oma mütsi ära, kui USAkad tõesti selle lennuki Balti Õhuturbe Missiooni raames siia toovad ennem 2019-2020 aastat, mil täislahingvõimelisi lennukeid on saada juba eskadrillide viisi (ka osadel liitlastel). See oleks ikka uskumatu poliitiline statement :shock:


P.S
Artikli lõpus on link allikale, värskele Senati hearing'ule, F-35 osas, kus ilmselt ka see tsitaat pärit. Neid toimub paar korda aastas ning viimansed on olnud küllaltki informatiivsed, selle kohta ilmselt saabuvad kokkuvõtvad uudised internetti ilmselt tänase päeva jooksul:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... MkYkfoTw_A
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 14 külalist