www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 15 Okt, 2019 9:44

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 967 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 65  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: F-35 olevikust ja tulevikust
PostitusPostitatud: 25 Aug, 2011 22:16 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17217
Maandumise võiks lugeda planeeritud tegevuseks. Mina pidasin silmas mõnd sellist situatsiooni :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=bxZsi5SJA_E

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: F-35 olevikust ja tulevikust
PostitusPostitatud: 25 Aug, 2011 22:26 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 14 Aug, 2008 16:40
Postitusi: 4523
Lemet kirjutas:
Maandumise võiks lugeda planeeritud tegevuseks. Mina pidasin silmas mõnd sellist situatsiooni :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=bxZsi5SJA_E


No ja mida sa sealt siis ootasid? Tegemist on luurelennukiga, mis pole lahingutegevuseks mõeldudki. Loomulikult laseb MiG selle alla.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: F-35 olevikust ja tulevikust
PostitusPostitatud: 25 Aug, 2011 22:35 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17217
Seda ma ju räägingi, et UAV lendab suurepäraselt ilma piloodita täpselt senikaua, kuni keegi naha vahele ei kipu...edasi tuleb tänasel päeval vähemasti täpselt sama suurepärane kukkumine... :wink: Video peal polnud ju vähimatki märki mingist püüdest manööverdada.

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: F-35 olevikust ja tulevikust
PostitusPostitatud: 25 Aug, 2011 23:55 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 29 Jaan, 2007 9:04
Postitusi: 60
Asukoht: Tartu
Lemet kirjutas:
Seda ma ju räägingi, et UAV lendab suurepäraselt ilma piloodita täpselt senikaua, kuni keegi naha vahele ei kipu...edasi tuleb tänasel päeval vähemasti täpselt sama suurepärane kukkumine... :wink: Video peal polnud ju vähimatki märki mingist püüdest manööverdada.

Mitte ükski piloot poleks suutnud toda masinat päästa. Ega tolle UAV manööverdusvõimet ei anna just hävitaja omaga võrrelda...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: F-35 olevikust ja tulevikust
PostitusPostitatud: 26 Aug, 2011 10:50 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 14 Aug, 2008 16:40
Postitusi: 4523
TheCorruptedOne kirjutas:
Lemet kirjutas:
Seda ma ju räägingi, et UAV lendab suurepäraselt ilma piloodita täpselt senikaua, kuni keegi naha vahele ei kipu...edasi tuleb tänasel päeval vähemasti täpselt sama suurepärane kukkumine... :wink: Video peal polnud ju vähimatki märki mingist püüdest manööverdada.

Mitte ükski piloot poleks suutnud toda masinat päästa. Ega tolle UAV manööverdusvõimet ei anna just hävitaja omaga võrrelda...


Asi selles, et inimesed ei suuda vahet teha UAV-l ja UCAV-l. Viimased oleksid tõenäoliselt suutnud selle raketi eest ära põigata. Näiteks BAE Taranise kohta on kribatud järgmist:
Tsiteeri:
The Taranis demonstrator will have an MTOW of about 8000 kilograms and be of a similar size to the BAE Hawk- making it one of the world's largest UAVs – that will be stealthy, fast and be able to deploy a range of munitions over a number of targets and be able to defend itself against manned and other unmanned enemy aircraft.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: F-35 olevikust ja tulevikust
PostitusPostitatud: 26 Aug, 2011 11:28 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17217
Juttu on ju olnud siiani UAV-dest. UCAV- siinkohal hakkame vaatama juba süsteemi hinda ja tema võimekust võrreldes piloodiga hävitajatega...

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: F-35 olevikust ja tulevikust
PostitusPostitatud: 26 Aug, 2011 11:32 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 23 Veebr, 2005 20:33
Postitusi: 493
Asukoht: Tartu
Tsiteeri:
The Taranis demonstrator will have an MTOW of about 8000 kilograms and be of a similar size to the BAE Hawk- making it one of the world's largest UAVs – that will be stealthy, fast and be able to deploy a range of munitions over a number of targets and be able to defend itself against manned and other unmanned enemy aircraft.


Kõlab päris koledalt.
Pilt

_________________
... käituge nii, nagu oleks te üksi ja sõda algaks homme.


Viimati muutis MadMan, 26 Aug, 2011 12:16, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: F-35 olevikust ja tulevikust
PostitusPostitatud: 26 Aug, 2011 11:58 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 27 Sept, 2005 13:57
Postitusi: 2002
Asukoht: Harjumaa
MadMan kirjutas:
Kõlab päris koledalt.


Mis jura? Ma ei kuule midagi!

_________________
www.automobilia.ee


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: F-35 olevikust ja tulevikust
PostitusPostitatud: 27 Aug, 2011 9:14 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17217
Fotoreportaaž sellest, kuidas valmib F-35.

http://topwar.ru/6406-kak-sozdaetsya-f- ... -mire.html

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: F-35 olevikust ja tulevikust
PostitusPostitatud: 27 Aug, 2011 15:25 
Eemal
Liige

Liitunud: 03 Veebr, 2009 17:21
Postitusi: 335
Lemet kirjutas:
Seda ma ju räägingi, et UAV lendab suurepäraselt ilma piloodita täpselt senikaua, kuni keegi naha vahele ei kipu...edasi tuleb tänasel päeval vähemasti täpselt sama suurepärane kukkumine... :wink: Video peal polnud ju vähimatki märki mingist püüdest manööverdada.


Siinkohal tasuks silmaspidada vastava arengu tänast seisu ja trende. Viimane liigub just järjest suurema autonoomsuse suunas ja eks sel ole omad põhjused.

_________________
Per aspera ad astra!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: F-35 olevikust ja tulevikust
PostitusPostitatud: 11 Sept, 2011 20:02 
Eemal
Liige

Liitunud: 31 Aug, 2008 4:25
Postitusi: 488
USN Wants To Replace F-35s With UAVs


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: F-35 olevikust ja tulevikust
PostitusPostitatud: 11 Okt, 2011 9:58 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 26 Juul, 2005 13:09
Postitusi: 5579
Economisti pikk lugu UAS'idest.

Tsiteeri:
Two years ago, the US Air Force published its thinking on UAS development, “Unmanned Aircraft Systems Flight Plan 2009-2047”. The most striking thing about this document was its vision of a networked family of UAS. Drones would be built around common airframes of differing size incorporating a modular, “open-architecture” approach so they could be as flexible as possible. The medium-sized successors to today’s Reaper would be able to do more things, from defending airspace against enemy intrusion to attacking enemy air defences—all tasks that the F-35 has been designed to undertake. The largest UAS would operate as airborne warning and control aircraft (AWACs), aerial refuelling tankers, strategic lift transports and long-range bombers. Controversially, the UAS Flight Plan assumes that the next generation of drones will have artificial intelligence giving them a high degree of operational autonomy including—if legal and ethical questions can be resolved—the ability to shoot to kill.


Tsiteeri:
As China and other countries develop more accurate ballistic and cruise missiles, able to hit moving targets 1,000 miles away, America and its allies have become worried about the aircraft-carriers they have relied upon as a principal means of projecting power since 1945. Those worries are not much helped by the carrier version of the F-35 which, without external fuel tanks, has a combat radius of only 680 miles. The US Navy’s response has been to propose what it calls the Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike aircraft. It has already asked for financing and hopes—somewhat optimistically—that it will enter service by 2018. If a big, long-range UAS can operate safely from a congested carrier flight deck at sea, that would go some way to allaying fears for the future of aircraft-carriers.


Tsiteeri:
More mundane obstacles may also slow the rise of UAS. Peter Singer, director of the 21st Century Defence Initiative at the Brookings Institution, a think-tank in Washington, DC, says that at a time of falling defence spending, UAS procurement and development may lack allies against powerful and conservative constituencies. These include sceptical military bureaucrats, fast-jet pilots, and members of Congress fighting to preserve traditional weapons programmes and the jobs that go with them. But as Mr Singer concluded in a recent article in the Armed Forces Journal: “Tough budgetary environments, first generation limits and reliance on the ‘proven’ are often crucial barriers to change, but history also shows they can’t prevent the future from happening.” Two years ago, Mr Gates conceded that the F-35 would probably be the last manned strike fighter. It may take longer than the visionaries think, but the pilot in the cockpit is already an endangered species.


Pilt
bmp upload

http://www.economist.com/node/21531433


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kuuenda põlvkonna hävitajad 2030 aastaks.
PostitusPostitatud: 04 Nov, 2011 15:04 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17217
F-X ehk kuuenda põlvkonna imemasin.

Pilt


Hetkel on viienda põlvkonna hävitajad pigem lennuväeeksootika kui reaalsus. Samas ei sega miski lennundusringkondadel arutleda järgmise, kuuenda põlvkonna üle. Nagu kõigi eelnenud põlvkondadega, ilmuvad juba tööde algetapil välise se vormi määramise käigus välja erinevad tehnilised „fantaasiad“, nende hulgas nii spekulatiivsed kui ka liiga fantastilised. Ja nagu varem, ilmuvad ka praegu joonistused, mis demonstreerivad konkreetsete autorite nägemust kuuendast põlvkonnast.
Sel suvel demonstreeriti selliseid joonistusi ka lennundusnäitusel EAA AirVenture Oshkoshis. Pildid olid allkirjastatud kui „F-X“. Kuulduste põhjal töötatakse seda aparaati välja Boeingu poolt ning seeriasse peaks masin minema kuskil 2030 aasta paiku. Vähemalt planeeritakse Pentagoni poolt sel ajal viia teenistusest välja lennukid F-22. Pildilt on näha, et tulevane masin ehitatakse „lendava tiiva“ põhimõttel, mis USA viimase aja lennukiehituse tendentse silmas pidades on igati loogiline. Kuid samadel piltidel on näha maa- ja õhusihtmärkide rünnak mingi kiirgusrelva , tõenäoliselt laseri abil. Julge, väga julge. Aga kas ka võimalik?
Tuleb tunnistada, et varem või hiljem taolised süsteemid kindlasti ilmuvad, kuid vaevalt hakatakse neid seerialennukitele lähema 20-25 või isegi pikema aja pärast paigaldama. Nii et vaevalt et read laseritest ilmuvad kuuenda põlvkonna lennukite dokumentatsiooni. Aga dokumentatsioon tuleb Pentagonile esitada lähima paari aasta jooksul. Meenutagem, et möödunud talvel teatati USAs perspektiivse hävitaja väljatöötamise algusest. Samuti avalikustati selle masina relvastusse võtmise tähtajad- 2025-2030. Tuleb tunnistada, et kui kuuenda põlvkonna väljatöötamine toimub samasuguse tempo ja seiklustega, nagu see juhtus F-22ga, siis tuleb F-X relvastusse võtmise tähtaegu edasi lükata ning hea, kui seda tuleb teha vaid kord või kaks.
Pilt

Teised riigid esialgu kuuendale põlvkonnale ei mõtle. Või veel, nad katsetavad alles omi eelmiste põlvkondade hävitajaid. Tuleb märkida, et ka ameeriklaste F-35 pole veel seeriasse läinud. Kuid F-22 on juba peaaegu tootmisest maha võetud, kuigi tema kuulumine viiendasse põlvkonda kutsub esile vaidlusi, mis ei sega ameeriklastel „Raptorit“ siiski täpselt niimoodi klassifitseerida.
Pilt

Kuuenda põlvkonna masina kirjeldust pole ameeriklased esialgu veel välja töötanud ning kui ka töötavad, saaks teave sellest olema ilmselt ülimalt fragmentaalne. Kuues põlvkond on ikkagi tubli tükk asja ning vaevalt keegi oma kaarte avama kiirustab.
Seniks aga, kuniks USAF, USN ja USMC parimad ajud mõtlevad, milline peaks olema uus lennuk, proovigem luua oma ettekujutlust kuuenda põlvkonna masinast.
Kui masina loomisega hakkavad tegelema ameeriklased, on oodata katset veelgi rohkem vähendada lennuki radaritele märgatavust. Igal juhul on oma viienda põlvkonna masinaid ameeriklased just seda rada pidi arendanud. Nagu juba öeldud, on joonistusel kujutatud masin loodud lendava tiivana ilma vertikaalse sabakonstruktsioonita. Kere omakorda ei eristu märgatavalt tiiva „foonil“. Kasulikku koormat tuleb ilmselgelt kanda kere sees. Loomulikult on keresisese raketi väljalaskmisel mõningad spetsiifilised momendid, kuid USAl on juba olemas kogemus vajalike seadmete loomiseks raketi eelnevaks väljapaiskamiseks kerest. Samal ajal ei ole tõenäoline, et kasutataks analoogselt F-22 ja F-35 kombel väliseid riputuspunkte. Igal juhul tuleb kuuenda põlvkonna lennuki jaoks luua sobivate mõõtmete ja lahinguomadustega raketid.
Vaevalt hakkab kuuenda põlvkonna lennuk oma relvastuses omama ka midagi laserlikku. Kuigi kompleks YAL-1 tabab edukalt sihtmärke, tuleb süsteemi gabariitide vähenemist hävitajale sobivatesse piiridesse oodata ilmselt veel kaua. Liiatigi on ladudes veel küllaldaselt „tavapärast“ relvastust, mis tuleb samuti ära kasutada. Aga vaat torusuurtükke ameeriklaste kuuendal põlvkonnal ilmselgelt enam ei tule- 60-ndatel oli nendest loobumine ilmselt ennatlik, kuid kaasaegsed vaated õhulahingu pidamisele võimaldavad toime tulla ainult rakettidega. Igal juhul valitseb arvamus, et nii viienda, aga seda enam kuuenda põlvkonna masinad hakkavad lahinguid pidama vaid keskmistel ja suurtel distantsidel, lähenemine väiksele distantsile toimub vaid erandkorras.
Kui viienda põlvkonna hävitaja tunnuseks on helikiiruse ületamine selleks järelpõleteid kasutamata, siis kuues põlvkond peaks selleks juba ammugi suuteline olema. Siit võib teha ka järelduse mootorite võimsuse kohta, mille võimsuse ja kaalu suhtarv peaks olema 1,4-1,5. Selleks tuleb mootoriehitajatel tublisti vaeva näha. Võimalik, et tuleb isegi meenutada legendaarset Pratt & Whitney J58-P4 tema kombineeritud otsevoolu süsteemiga. Kui kanda selle kuuekümnendatest pärit tehnoloogia anatoomia üle 21 sajandisse, võib saada väga ja väga märkimisväärse veojõu ja selle tulemusena ka võimsussuhte ja kiiruse. Viimane näitaja, nagu arvavad enamus eksperte, peaks kuuendal põlvkonnal küündima juba hüperhelikiiruse(s.o. kiirused alates 5 Mach ja enam-LEMET) barjäärini. Sellised kiirused võimaldavad püüda nii vaenlase lennumasinaid, mis põhimõtteliselt peaksid lendama samasuguse kiirusega, kui ka vaenlase ballistiliste rakettide lõhkepeade blokke. Kõrgusvõimekus peaks uuel masinal võimaldama minimaalselt 30-35 km kõrgusel lendamist. Praktilist kasu tooks selline kõrgusvõimekus aga vaid siis, kui peaksid ilmuma pommitajad nagu sakslaste Silbervogeli projekt või kui tõhustatakse maapealse õhukaitse võimekust.
Kõige selle juures peab kuuenda põlvkonna mootor omama suhtelist väikest kütusekulu, et lennuk saaks omada vähegi vastuvõetavat tegevusulatust. Soovitav tegevusraadius peaks olema 2500-3000 kilomeetrit, hüperhelikiiruse juures võimaldaks see tagada vägede katet või rünnata vaenlase objekte mitte põrmugi halvemini tänapäevastest lennukitest. Kõigele sellele lisaks peavad konstruktorid seniste arengusuundade jätkumisel lisama ka muudetava suunaga veojõu. N.n „dogfight“ lahinguid suures koguses ei ole ilmselt oodata, kuid mainitud võimekus võib olla kasutatav näiteks ka lennuki stardiomaduste parendamisel.
Ei saa jätta tunnistamata, et nii neljanda kui ka viienda põlvkonna lennukite põhiliseks koostisosaks on pardaaparatuur. Kuuenda põlvkonna masina kabiinis tuleks oodata mitte vaid tavapäraset vedelkristallidel ekraane või kiivrivisiiril asuvaid sihtimissüsteeme, vaid ka visiiris paiknevaid täisväärtuslikke HUD-süsteemide asendajaid. Igal juhul käib töö selliste süsteemide väljatöötamiseks täie käiguga juba mitmendat aastat, mille näiteks on ameeriklaste poolt F-35 jaoks välja töötatud HMD. Siia võib veel lisada nn. „läbipaistva kabiini“* ja veel üht-teist. Kuuenda põlvkonna sihtimis-navigatsioonikompleks võib omada ka mõningaid tehisintellekti elemente. Vähemalt peaks ta olema suuteline eristama sihtmärke, määrama ära nende prioriteetsuse ning andma lendurile vaid kõige tähtsamat infot, et too ei peaks end raiskama valikutele, mida võib tema eest teha automaatika. Ideaalis peaks süsteem tooma ekraanile märgi põhiparameetrid- kauguse selleni, kõrguse, tüübi jne, aga samuti soovitama vahendi selle hävitamiseks. Nii jääks piloodi osaks vaid kinnitada masina valikut ja rakett välja lasta. Või vabastada pomm. Või siis mitte kinnitada ning valida vahendid iseseisvalt, kuigi süsteem peaks teda ka siinkohal aitama. On tõenäoline, et vaatamata elektroonika arengule jääb nii kuuenda kui ka seitsmenda põlvkonna masinate puhul siiski viimane, otsustav sõna inimesele.
Tihti võib kuulda arvamust, et kuuenda põlvkonna masin peaks olema üleüldse pilooditu. Kuid tänase päeva seis tehisintellektiga seotud tööde osas ei võimalda esialgu usaldada arvutile lahinguülesannete täitmist. Muidugi võib valmistada distantsjuhtimisega masina, kuid isegi väga hästi šifreeritud signaali võib vaenlane suhteliselt lihtsate vahenditega summutada. Nii et esialgu on veel elus piloodist kabiinis loobuda varavõitu.
Siiski peab elektroonika teda igati aitama. Selleks peab lennukil olema täielik komplekt „välise olukorra“ andureid, alates radarist ja ОЛСist (оптико-локационная станция) kuniks vaenlase radari hoiatussüsteemide ja raketidedektoriteni. Kusjuures kõik see peab olema tänase päeva seisust veelgi kaasaegsem. Vähemärgatavuse huvides oleks seegi, kui lennuki pardal asuv raadio-elektrooniline aparatuur oleks suuteline töötama mitte ainult „tavalises“ režiimis, vaid minimaalse kiirgusega või parimal juhul hoopis ilma selleta. F-22 ja F-35 on ameeriklased juba püüdnud midagi taolist teha, kuid üksikasju pole antud teemal esialgu teada.
Pilt
Veel üks tuleviku lennuki elektroonika kohustuslik omadus on tihe integreerumine kõikvõimalike juhtumis ja sihtmärgile suunamise süsteemidega. Hävitaja peab sihtmärgi otsimisel ja ründamisel tegema koostööd nii teiste lennukite kui ka maapealsete süsteemidega. S.t. kui näiteks üks lüli lennukitest või maapealne radarijaam avastab sihtmärgi, peavad sellest momentaalselt teada saama kõik nii õhus kui maa peal. Sarnane süsteem on olemas juba praegu, kuid tulevikus peab see olema täielikult automatiseeritud kuni sinnani, et piloot saab samaaegselt infot nii sihtmärgi kui ka selle optimaalse ründamisviisi kohtakui just tema lennuk on sobivaim vaenlast ründama.
Et kuuenda põlvkonna lennuk ise ei langeks rünnaku ohvriks, peab ta, nagu juba täheldatud, olema vähemärgatav nii raadio- kui ka infrapuna diapasoonis. Sellesuunalisi leiutisi on juba ammu tehtud ning jääb vaid neid üle täiustada. Analoogne seis on ka raadio-elektroonilise võitluse vahenditega.
Kokkuvõttes võib ettekujutust kuuenda põlvkonna masinast iseloomustada järgmiselt: väliselt näeb masin välja vaid pisut futuristlikult, sest kunstniku nägemust piiravad ka veel aerodünaamika seadused ning eksisteeriv tehnoloogia.
Samal ajal peituvad peamised arengud lennuki sisemuses- uuel elementbaasil baseeruv pardaelektroonika annab suurema võimekuse kui kaasaegsed süsteemid seda teevad, seda sealjuures väiksemate gabariitidega. See tähendab ühtlasi, et kütuse ja kasuliku koorma jaoks vabaneb suurem ruum. Samuti nõuab kuues põlvkond inimese vahetut kohalviibimist, kuigi tema töö on märkimisväärselt kergemaks muudetud.
Aga süsteeme, mis pärinevad teadusliku fantastika teostest- täiesti autonoomsed juhtarvutid, laser- või elektromagnetrelv või siis võimalus tegutseda nii atmosfääris või väljaspool seda- neid tuleb esialgu ilmselt veel oodata. Minimaalselt seitsmenda põlvkonnani. Ning tegelema ei hakata sellega kindlasti mitte enne 2050 aastat. Ning ka see, tuleb märkida, on üpriski optimistlik prognoos: isegi praegu on ameeriklased sunnitud tunnistama, et reaalne aeg, mil kuues põlvkond relvastusse võetakse, on kuskil 2035-2040. Ka teistes riikides, sealhulgas ka Venemaal, juhtub see vaevalt et varem. Pealegi pole keegi peale ühendriikide sellesuunalistest töödest teada andnud.

*“läbipaistev kabiin“- olukord,kus laialipaigutatud sensorite abil kuvatakse piloodile ümbrust ka selles suunas, mis on läbipaistmatult metalliga kaetud, näiteks läbi lennuki põhja või tagumist alumist poolsfääri. Mõnes mõttes sarnaneb süsteem näiteks juba pikemat aega bussidel ja tänaseks päevaks ka sõiduautodele jõudnud tagurdamiskaameratele, kuid on muidugi rängalt komplitseeritum kasvõi selles osas, et pilt kuvatakse kiivrivisiirile ilmselt vastavalt pea pööramisele, bussijuhil aga tuleb päikeseprillide ettepanemise asemel need hoopis eet võtta ja armatuuris olevat kaamerat piiluda.- LEMET.

Автор Рябов Кирилл

http://topwar.ru/8163-f-x-ili-chudo-yud ... eniya.html

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kuuenda põlvkonna hävitajad 2030 aastaks.
PostitusPostitatud: 04 Nov, 2011 16:51 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 14 Aug, 2008 16:40
Postitusi: 4523
Üldiselt on see jutt üks paras ajakirjanduslik plära. "Täiustame, arendame, peenendame, tihendame" ei ole põlvkonnavahetuse sisu. See, mida autor kirjeldab on (üksikuid erandeid ja jaburusi välja jättes) pigem 5+ põlvkond kui 6 põlvkond.

Arvestades hetkeseisu tahkislaserrelvade arendamisel võib enam kui kindel olla, et need on relvastuses üsna pea. Esialgu vähemalt enesekaitserelvana, kuid pikemas perspektiivis ilmselt ka ründeotstarbelise relvana. Kiirgusrelvade kasutamine suurendab oluliselt hävituslennuki taktikalist paindlikkust, mistõttu võib hävitajate kasutamine oluliselt muutuda.

Tõenäoliselt on kuuenda põlvkonna lennukitest olemas nii mehitatud kui mehitamata versioonid, mida kasutatakse koos näiteks nii, et lahinguülesannet täidavad 1-2 mehitatud lennukid ja neid saatvad mehitamata masinad.

Kõige suurem jaburus on see hüperkiiruste teema. No ei hakka hävitajad lendama ei kolmekordse helikiirusega, ammugi mitte viiekordsega. Autor ei oma elementaarsetest füüsikaseadustest vähematki ettekujutust, mistõttu ei tule ta ilmselt selle pealegi, et viiekordse helikiirusega lennuki plaaner erineb niivõrd suures ulatuses alahelikiirusel manöövervõimet eviva hävitaja plaanerist, et nende ühitamine on pehmelt öeldes idiootne mõte. Otsevoolumootorite kasutamisel kasvab kütusekulu niigi olulisel määrel, mis kasuliku lasti jaoks eriti ruumi ei jäta. Hüperhelikiiruste saavutamsieks vajaliku mootori eriimpulss on turboventilaatormootorite omast 4-5 KORDA väiksem, ning selle kordaja vähendamine olulises ulatuses praktikas mõeldava keemiaga (me ei hakka siin kõnelema vesiniku -liitiumi geeli põletamsiest jms. eksootikast) on võimatu.

Kahuri kaotamine pardalt on mõeldav vaid siis kui see asendatakse tahkislaseriga. Mis tähendab seda, et see on kuuenda põlvkonna jaoks ilmselt reaalsus. F-35-le ilmselt paigaldatav enesekaitselaser ei ole selleks piisav.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kuuenda põlvkonna hävitajad 2030 aastaks.
PostitusPostitatud: 04 Nov, 2011 17:00 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17217
Tsiteeri:
No ei hakka hävitajad lendama ei kolmekordse helikiirusega...


Austet KT..mmm...MiG-25 has a top speed of Mach 2.83+ (as high as Mach 3.2, but at risk of significant damage to the engines) :roll: Ja aasta oli siis 1964(??) Sama ka SR-71 kohta- max kiirus Mach 3.3, lennukõrgus 26 000 m, tegevuskaugus 6000 km ja aasta samuti kuuekümnendate keskpaik. Nii et kolmekordne kiirus ei tohiks küll midagi väga ulmelist olla, erinevalt hüperkiirusest.

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 967 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 65  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 8 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt