Teie lehm õhku ei tõuse...!
Postitatud: 04 Veebr, 2014 23:28
Õige pea, 13-ndal märtsil, täitub 98 aastat päevast, mil veeres katsetustele lennukikonstruktor V.A. Slesarevi hiiglaslik aeroplaan "Svjatogor"- kõige suurem lennuaparaat, mis Tsaari-Venemaal ehitati. Kahjuks oli konstruktsioon ebaõnnestunud, lennuki saatus aga mitte eriti kadestusväärne.
Nagu teada, oli Svjatogor tegelane vanadest vene bõliinadest, kes suri ülepingutusest, püüdes teise vägilase Mikula Sejaninovitšiga sõlmitud kihlveo võitmiseks tõsta kotti, milles oli "kogu sellesinase maailma raskus". Pole teada, mida mõtles Kogu Venemaa Lennunduse Šeff suurvürst Aleksander Mihhailovitš, kui ta uue raskepommitaja sellise nimega ristida käskis, kuid see sümboolne nimetus osutus prohvetlikuks. Vaatamata kõigile Slesarevi pingutustele ja tohututele rahadele, mis projekti paigutati, ei suutnudki Svatogor" end maast lahti rebida.
Slesarev, olles suurvürsti juures soosingus, sai inseneridiplomi Saksamaal ning pidas end suureks lennunduse asjatundjaks, kuigi polnud kuni "Svjatogori" ehituseni ühtegi lennukit projekteerinud. "Ilja Morometsi" loojat Igor Sikorskit nimetas ta põlglikult diletandiks.
Kuid ükski diplom ei suuda asendada inseneritalenti ja praktilisi kogemusi. Slesarev oletas ekslikult, et kahest mootorist koguvõimsusega 400 hobujõudu on piisavalt tohutu lennumasina, mille tiivaulatus oli 36 meetrit ja kaal üle kuue ja poole tonni, lendutõusmiseks.
Lisaks sellele kasutas Slesarev kahjulikku "saksa" jõuallikate paigutuse skeemi, kus mootorid paigutati keresse ning liikumine kanti tiibade vahele kinnitatud propelleritele üle rihmade abil. Katsetustel rihmad tihti katkesid, libisesid ega taganud vajalikul määral mootorite võimsuse propelleritele edasiandmist. Vaat kuidas kirjeldas "Svatogori" katsetusi sündmuste pealtnägija, lendur Sergei Nikolski:
"Svjatogori kabiini sisenesid staabikapten Gorškov(lendur-katsetaja, autori märkus) Slesarev, mehaanik ja motorist. Käivitusid mootorid. Staabikapten juhtis kindlalt masinat.
"Svatogor" veeres angaarist välja ja lippas mööda lennuvälja.
Esmalt suundus õhulaev vastu tuult. Lennuväli lõppes, kuid lennuk veeres endiselt ega tõusnud õhku.
Gorškov pööras aparaadi tuule suunda ning juhtis selle taas startima. Ja taas keeldus "Svjatogor" õhku tõusmast.
Neli korda püüdis Gorškov lennukit õhku tõsta. Seejärel pöördus ta Slesarevi poole, kuulutas talle lihtsalt:
"Teie lehm ei lenda. Lubage lõpetada!"
Gorškovil osutus olevat õigus. Kõik järgnevad stardikatsed nägid välja täpselt samuti. Slesarev asendas rihmülekanded kettidega, kuid ka see ei andnud soovitud tulemust- aeroplaani energiavarustatus jäi ikka liiga madalaks. Kõik lõppes sellega, et järjekordsetel stardikatsel novembris murdis "Svjatogor" sassii. Kuna projekti perspektiivitus oli selleks ajaks juba ilmne, siis raha masina remondiks enam ei eraldatud, vaid tassiti lennuk lihtsalt lennuvälja serva, kus ta pikkamisi ära mädanes.
Slesarevi enda saatus oli sama kurb. 1921. aastal 37 aasta vanusena lasti ta maha omaenda Peterburi korteris. Vastavalt ametlikule versioonile langes ta endise armukese, kellegi Ksenja Trotsi armukadeduse ohvriks.
"Svjatogori" ehitus Lebedevi lennukitehases Peterburis.
"Svjatogor" Komandandi lennuväljal. Masina mõõtmed on aukartustäratavad
"Svjatogori" väljatöötajad ning ehituses osalenud lennuki taustal. Neljas paremalt(heledas ülikonnas) V.A. Slesarev.
http://vikond65.livejournal.com/35175.html
Nagu teada, oli Svjatogor tegelane vanadest vene bõliinadest, kes suri ülepingutusest, püüdes teise vägilase Mikula Sejaninovitšiga sõlmitud kihlveo võitmiseks tõsta kotti, milles oli "kogu sellesinase maailma raskus". Pole teada, mida mõtles Kogu Venemaa Lennunduse Šeff suurvürst Aleksander Mihhailovitš, kui ta uue raskepommitaja sellise nimega ristida käskis, kuid see sümboolne nimetus osutus prohvetlikuks. Vaatamata kõigile Slesarevi pingutustele ja tohututele rahadele, mis projekti paigutati, ei suutnudki Svatogor" end maast lahti rebida.
Slesarev, olles suurvürsti juures soosingus, sai inseneridiplomi Saksamaal ning pidas end suureks lennunduse asjatundjaks, kuigi polnud kuni "Svjatogori" ehituseni ühtegi lennukit projekteerinud. "Ilja Morometsi" loojat Igor Sikorskit nimetas ta põlglikult diletandiks.
Kuid ükski diplom ei suuda asendada inseneritalenti ja praktilisi kogemusi. Slesarev oletas ekslikult, et kahest mootorist koguvõimsusega 400 hobujõudu on piisavalt tohutu lennumasina, mille tiivaulatus oli 36 meetrit ja kaal üle kuue ja poole tonni, lendutõusmiseks.
Lisaks sellele kasutas Slesarev kahjulikku "saksa" jõuallikate paigutuse skeemi, kus mootorid paigutati keresse ning liikumine kanti tiibade vahele kinnitatud propelleritele üle rihmade abil. Katsetustel rihmad tihti katkesid, libisesid ega taganud vajalikul määral mootorite võimsuse propelleritele edasiandmist. Vaat kuidas kirjeldas "Svatogori" katsetusi sündmuste pealtnägija, lendur Sergei Nikolski:
"Svjatogori kabiini sisenesid staabikapten Gorškov(lendur-katsetaja, autori märkus) Slesarev, mehaanik ja motorist. Käivitusid mootorid. Staabikapten juhtis kindlalt masinat.
"Svatogor" veeres angaarist välja ja lippas mööda lennuvälja.
Esmalt suundus õhulaev vastu tuult. Lennuväli lõppes, kuid lennuk veeres endiselt ega tõusnud õhku.
Gorškov pööras aparaadi tuule suunda ning juhtis selle taas startima. Ja taas keeldus "Svjatogor" õhku tõusmast.
Neli korda püüdis Gorškov lennukit õhku tõsta. Seejärel pöördus ta Slesarevi poole, kuulutas talle lihtsalt:
"Teie lehm ei lenda. Lubage lõpetada!"
Gorškovil osutus olevat õigus. Kõik järgnevad stardikatsed nägid välja täpselt samuti. Slesarev asendas rihmülekanded kettidega, kuid ka see ei andnud soovitud tulemust- aeroplaani energiavarustatus jäi ikka liiga madalaks. Kõik lõppes sellega, et järjekordsetel stardikatsel novembris murdis "Svjatogor" sassii. Kuna projekti perspektiivitus oli selleks ajaks juba ilmne, siis raha masina remondiks enam ei eraldatud, vaid tassiti lennuk lihtsalt lennuvälja serva, kus ta pikkamisi ära mädanes.
Slesarevi enda saatus oli sama kurb. 1921. aastal 37 aasta vanusena lasti ta maha omaenda Peterburi korteris. Vastavalt ametlikule versioonile langes ta endise armukese, kellegi Ksenja Trotsi armukadeduse ohvriks.
"Svjatogori" ehitus Lebedevi lennukitehases Peterburis.
"Svjatogor" Komandandi lennuväljal. Masina mõõtmed on aukartustäratavad
"Svjatogori" väljatöötajad ning ehituses osalenud lennuki taustal. Neljas paremalt(heledas ülikonnas) V.A. Slesarev.
http://vikond65.livejournal.com/35175.html