www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 17 Sept, 2019 16:23

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 1165 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76 ... 78  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 31 Mär, 2016 16:18 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
Onu juuliusel ja Kulibinil võib mootori suhtes mõlemal osaliselt õigus olla.
Kiisu mootor oli sarnasem Dodge omaga, kuid nukkvõll pöörles Dodge mootoril samas suunas väntvõlliga. Ajam oli ketiga. Samas Opelil oli nukkvõlli ajam hammasratasülekandega ja nukkvõll pöörles seetõttu väntvõlliga vastassuunas.
Tõenäoliselt kasutati N.Liidus oma mootori konstrueerimisel nii ländliisi Dodge kui sõjasaagiks saadud Opeli mootorite lahendusi.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 31 Mär, 2016 16:31 
Eemal
Liige

Liitunud: 25 Jaan, 2005 22:35
Postitusi: 165
Asukoht: Tallinn
Gaz-51 mootori sünnilugu oli minu teada selline, et 30-ndate teisel poolel saadeti Gorki autotehase peakonstruktor Andrei Liphart USA-sse sealse autotööstusega tutvuma ja kopeerimiseks sobilikke mudeleid välja valima. Dodge D5 mootor oli siis üks neist, mida peeti kopeerimisvääriliseks. Nukkvõlli keti asendamine hammasülekandega oli ilmselt nõukogude autoinseneride omalooming.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 31 Mär, 2016 17:07 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 04 Veebr, 2012 14:49
Postitusi: 2043
Asukoht: Harjumaa
Pioneerid korjasid vanapaberit tonnide kaupa, et nõukogude autotööstus saaks neid ikalduvaid bakeliitrattaid pressida, :twisted:

_________________
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 31 Mär, 2016 17:35 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
Kulibin kirjutas:
Pioneerid korjasid vanapaberit tonnide kaupa, et nõukogude autotööstus saaks neid ikalduvaid bakeliitrattaid pressida, :twisted:

Bakeliit kujutab endast siiski mitmekihilisest, bakeliitvaiguga immutatud puuvillasest riidest pressitud materjali. Хлопчатобумажная ткань on puuvillane riie, mitte paber.
Aga õnnetukesed olid need nukkvõlli hammasrattad tõesti, kuna bakeliit kippus terasest rummust eralduma. Eks seda materjali kasutati seetõttu, et nukkvõlli ajam keskpärase valmistustäpsuse juures vaiksemalt töötaks. Lisaks odavus. Ketiga ajam nõuab ju kaht täpselt töödeldud ketiratast ja samuti täpselt valmistatud ketti.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 31 Mär, 2016 17:54 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 04 Veebr, 2012 14:49
Postitusi: 2043
Asukoht: Harjumaa
Getinaks, my ass... :twisted:
Sibulal polnd piisavalt materjali isegi HB jaoks, rääkimata Kiisu hammasrattast... Puhas makulatuur nimega Pravda.
Ja laiatarbeelektroonika trükkplaadid olid kah puhas makulatuur. Kui sai veidi niiskust, siis oli poluprovodnik. :wink:

_________________
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 31 Mär, 2016 20:00 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 09 Jaan, 2007 1:05
Postitusi: 3281
Asukoht: Tartu
EOD kirjutas:
Onu juuliusel ja Kulibinil võib mootori suhtes mõlemal osaliselt õigus olla.
Kiisu mootor oli sarnasem Dodge omaga, kuid nukkvõll pöörles Dodge mootoril samas suunas väntvõlliga. Ajam oli ketiga. Samas Opelil oli nukkvõlli ajam hammasratasülekandega ja nukkvõll pöörles seetõttu väntvõlliga vastassuunas.
Tõenäoliselt kasutati N.Liidus oma mootori konstrueerimisel nii ländliisi Dodge kui sõjasaagiks saadud Opeli mootorite lahendusi.

"Kiisu" mootor oli olemas juba mitmed head aastad enne seda kui Opelid sõjasaagiks langema hakkasid:
Tsiteeri:
В целях развития отечественного двигателестроения в 1936 году в США была закуплена партия 6-цилиндровых нижнеклапанных двигателей Dodge. Их копии - ГАЗ-11 - и были освоены в производстве в 1937 году на Горьковском автомобильном заводе. Этот двигатель предполагался к использованию на перспективном грузовике ГАЗ-11-51, а также в семействе легковых автомобилей ГАЗ-11-73, ГАЗ-11-40, ГАЗ-11-415 и их полноприводных модификациях ГАЗ-61-73, ГАЗ-61-40, ГАЗ-61-415.

Allikas: http://denisovets.ru/gaz/gazpages/gaz1173.html

Ja veel üks huvitav auto, millel juba enne sõda sama mootorit kasutati - GAZ 62
Pilt
Tsiteeri:
Автомобиль получил самый мощный из всего моторного ряда ГАЗа двигатель – 6-цилиндровый бензиновый ГАЗ-11 (после войны он стал называться ГАЗ-51) рабочим объемом 3,48 л, в основе которого лежала конструкция американского Dodge D5.

http://denisovets.ru/gaz/gazpages/gaz62_40year.html

_________________
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!

"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 31 Mär, 2016 20:42 
Eemal
Uudistaja

Liitunud: 16 Mär, 2013 1:15
Postitusi: 26
käisin majataga ja mõõtsin Kulibinile Gaz 66 ratta ära. poldivalem on 6x112, keskava 160mm ja rattapoldi auk 32mm. Need on mõõdetud ja ei ole kataloogist. Kirjanduses võib olla midagi muud.

terv, Harnland


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 31 Mär, 2016 21:26 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 04 Veebr, 2012 14:49
Postitusi: 2043
Asukoht: Harjumaa
Tänud !
Ma ise kah stangliga mõõtes saavutasin midagi sellist, aga kuna velg on vana, siis ei olnud kindel. Lasen siis nüüd laserlõigata mõned plaadid, mis sobivad vene kombaini ratta sisse keevitamiseks. Mul on nimelt rämedalt igav ja penskarile kingiti paar Gaz-66 esisilda. Ehitan siis mudaliikuri nende najal. Ja ei mingeid kardaane, kõik peab liikuma hüdro abil. Ah jah, ma unustasin mainida, et penskar omab meeletus koguses kõikvõimalike hüdromootoreid ja pumpasid ja klappe ja solenoide ja ... Kiiret pole kusagile, ega hüdro najal eriti ofrod pilli ehita. :wink: Tuleb vist üsna õline suvi...

_________________
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 31 Mär, 2016 21:37 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
Huvitav, et juba GAZ-11 mootoril oli nukkvõllil hammasratasülekanne. Järelikult ikka Dodge mootorit modifitseeriti kohe, enne seeriasse võtmist. Detailinumbrid siis väntvõlli hammasrattal 11-6306 ja nukkvõlli hammasrattal 11-6256. Selline katalooginumber säilis ka GAZ-51/52 ja Pobeda puhul. Hammasrattad olid kõigil neil samad. Ja ikka tekstoliidist. Getinaksist hammasrattaid pole kohanud. Paber ei anna ju eriti kokku suruda, nukkvõlli hammasratta profiil aga on keskelt peenem.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 01 Apr, 2016 10:55 
Eemal
Liige

Liitunud: 20 Mai, 2014 14:05
Postitusi: 36
Üks väike erinevus on nendel kahel mootoril veel - Dodge D5 ja tema arendused (GAZ) - on Püstklappidega. Opel Blitz/Admiral - Rippklappidega - ,,Der größere Lkw-Typ bekam 1937 als Ersatz für den technisch überholten seitengesteuerten 68-PS-Ottomotor des GM-Modells Buick Marquette einen neu konstruierten OHV-Motor mit 75 PS, der auch im Opel Admiral Verwendung fand. Ab 1940 gab es den 3,0 t Einheits-Lkw Opel Blitz 3,6-36 (3,6 Liter Hubraum; 3,6 Meter Radstand) für die Wehrmacht in den Versionen Blitz S (Standard) und Blitz A mit Allradantrieb (3,45 Meter Radstand). Für den gewerblichen Einsatz kam 1943 ein Modell mit serienmäßiger Holzvergaseranlage in die Produktion.,,

http://afrikakorps.forumcrea.com/img/av ... 2_copy.jpg


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 01 Apr, 2016 11:58 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
Et siis Opeli rippklappidega mootor loodi General Motorsi flatheadi asenduseks ja sai eelkäijalt üht-teist "päranduseks".
Sama teed läksid ka poolakad, kes said N.Liidust Pobeda tootmise litsentsi ja valmistasid selle baasil M-20 Warszawa.
Pobeda mootor on ju neljasilindriliseks lühendatud GAZ-51 oma. Poolakad tegid mootori ümber rippklappidele, muutsid õlitussüsteemi ja paigaldasid parema karburaatori. Muuseas sama Jikovi karburaator on ka lennukimootoritel Walter Mikron III. Žuk kaubikul oli karburaator kahelõõriline.
Ja Kulibini poolt vihatud flathead on siiamaani isegi lennunduses kasutusel. Näiteks selline: http://www.dmotorusa.com/D-motor-news.htm
Üks on ka Eestisse tulemas. :wink:


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 17 Juun, 2016 13:15 
Foorumil
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26536
Eilses Autolehes on huvitav loomkatse: võrdlustest Lada 2109 vs Moskvits 2141 (06 mootoriga).
Kokkuvõttes sai Moskvits parema tulemuse tänu oma paremale funktsionaalsusele (ta on vähe suurem auto kah).
Kuigi 2109 on sõites vähe teravam ja sportlikum, siis ringrajal olid vahed marginaalsed, kuid Moskvitsiga oli sõit talutavam (st mugavam).
Sirvige vähemalt poes, päris huvitav lugemine.

Olen olnud mõlema tüübi kasutaja ja täna ka ühe omanik, siis omadest kogemustest kinnitan arvamust.
Lada on koostatud märksa kvaliteetsemalt ja roostetab tiba vähem, kud mosse rooli jällegi mahub 190 cm pikk mees istuma ja selja taga jääb veel väiksemale mehele ruumi.
Arvestades, et Lada inseneritöö osteti sisse Porsche konstrueerimisbüroost ja mosse kompunnisid venelased ise moodsamaid asju eeskujuks võttes, polnudki nii paha. Saanuks sinna aiste vahele nt 1,8 liitrise kuskil 80-90 hj mootori (taolist auto loomisel kavandati, kuid kuna raha ei olnud, siis piirduti vanade olemasolevatega -2106 ja 412) ja saanuks selle kere normaalselt värvitud, siis oleks auto olnud etem kui Porsche mehed said.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 17 Juun, 2016 13:24 
Foorumil
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26536
EOD kirjutas:
Et siis Opeli rippklappidega mootor loodi General Motorsi flatheadi asenduseks ja sai eelkäijalt üht-teist "päranduseks".
Sama teed läksid ka poolakad, kes said N.Liidust Pobeda tootmise litsentsi ja valmistasid selle baasil M-20 Warszawa.
Pobeda mootor on ju neljasilindriliseks lühendatud GAZ-51 oma. Poolakad tegid mootori ümber rippklappidele, muutsid õlitussüsteemi ja paigaldasid parema karburaatori. Muuseas sama Jikovi karburaator on ka lennukimootoritel Walter Mikron III. Žuk kaubikul oli karburaator kahelõõriline.
Ja Kulibini poolt vihatud flathead on siiamaani isegi lennunduses kasutusel. Näiteks selline: http://www.dmotorusa.com/D-motor-news.htm
Üks on ka Eestisse tulemas. :wink:


Rippklappidega Gaz-51 mootor oli ka NSVL-s täiesti olemas, sellega eksperimenteeriti nt Gaz-62 loomisel (Gaz-66 väiksem prototüüp), kuid millest loobuti seoses võimsama ja moodsama Gaz-53 V8 mootori tulekuga. Sündis see nii, et Gaz-51 plokile loodi uus rippklappidega plokikaas, mis kasutas nn tõrvikkambreid (see eeldaks siis kolme klappi silindri kohta nagu Gaz-3102 mootoril). See mootor oli üks paralleelseid variante uue Gaz-53 mootorina (teine oli olemasoleva püstiklappidega mootori forsseerimine 90 hobujõuni, kasutades BTR-60 mootori lahendusi).

Kahjuks on pildid selle mootori kohta napid
Pilt

Tsiteeri:
Onu juuliusel ja Kulibinil võib mootori suhtes mõlemal osaliselt õigus olla.
Kiisu mootor oli sarnasem Dodge omaga, kuid nukkvõll pöörles Dodge mootoril samas suunas väntvõlliga. Ajam oli ketiga. Samas Opelil oli nukkvõlli ajam hammasratasülekandega ja nukkvõll pöörles seetõttu väntvõlliga vastassuunas.
Tõenäoliselt kasutati N.Liidus oma mootori konstrueerimisel nii ländliisi Dodge kui sõjasaagiks saadud Opeli mootorite lahendusi.


NSVL mootoriehitusele oli üldiselt iseloomulik alumise nukkvõlli ajamina hammasratasülekande kasutamine, see oli võrreldes nt USA mootoriehitusega üks olulisemaid vahesid. Hammasratasülekandega nukkvõlli ajam oli peal pea kõikidel alanukkvõlliga V8, V6 kui ka R4 (Volga) mootoritel. USA-s seevastu eelistati ketti. Hammasratasülekande miinus on suurem müra, kuna Gaz-i mootorit kasutati ka sõiduautol, siis seal kasutati müra vähendamiseks tekstoliithammasratast (needsamad, millel südamik lahti tuli), kuidas lahendati see probleem Zili mootoritel, mida kasutati Zil-sõiduautodel (kui seal veel OHV mootoreid kasutati), ei tea ning infot ka pole. Veoautomootoritel polnud tollal mõistagi müra oluline - seal olid hammasrattad mõlemad metallist (vist malmist).

Kuna Gaz-3102-l kasutatav analoogne eelkambritega mootor sai hoopis laiema leviku, (jõudis tootmisse), siis selle kohta on infot rohkem.
https://www.drive2.ru/b/1158262/
Paraku ei osutunud mootor kuigi töökindlaks ning seetõttu on paljud asendatud tavalise Volga mootoriga.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 17 Juun, 2016 15:40 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Sept, 2011 21:40
Postitusi: 163
Veoautomootoritel polnud tollal mõistagi müra oluline - seal olid hammasrattad mõlemad metallist (vist malmist).

Zil 130 väntvõllil terasest,jaotusvõllil malmist.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 17 Juun, 2016 16:23 
Eemal
Liige

Liitunud: 25 Jaan, 2005 22:35
Postitusi: 165
Asukoht: Tallinn
Kapten Trumm kirjutas:
Lada on koostatud märksa kvaliteetsemalt ja roostetab tiba vähem, kud mosse rooli jällegi mahub 190 cm pikk mees istuma ja selja taga jääb veel väiksemale mehele ruumi.
Arvestades, et Lada inseneritöö osteti sisse Porsche konstrueerimisbüroost ja mosse kompunnisid venelased ise moodsamaid asju eeskujuks võttes, polnudki nii paha. Saanuks sinna aiste vahele nt 1,8 liitrise kuskil 80-90 hj mootori (taolist auto loomisel kavandati, kuid kuna raha ei olnud, siis piirduti vanade olemasolevatega -2106 ja 412) ja saanuks selle kere normaalselt värvitud, siis oleks auto olnud etem kui Porsche mehed said.


Ka mosset ei kompunninud venelased päris ise, vähemalt kandevkere konstruktsioon osteti litsentsina sisse (ei mäleta hetkel, kellelt). Vene insenerid konstrueerisid algul ka ise uuele mudelile kere, aga seda ei kasutatud.
Edit: vikipeedia väidab, et keredoonoriks oli prantslaste Simca 1307


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 1165 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76 ... 78  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 6 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt