www.militaar.net
http://militaar.net/phpBB2/

Vanem tehnika, memuaarid jne.
http://militaar.net/phpBB2/viewtopic.php?f=40&t=33590
76. leht 78-st

Autor:  Lemet [ 29 Juun, 2016 20:54 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

2108 ja 2141 olid hammaslatiga, aga need tulid hiljem...

Autor:  EOD [ 29 Juun, 2016 21:20 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Invaliidikärud SZA ja SZD.

Autor:  Vilks [ 29 Juun, 2016 21:24 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Need on õiged aga üks sõjaväeriistapuu oli ka. Zapaka mootoriga 3 kohaline, juhi iste keskel, lahtine, vintsiga, mõeldud haavatute transpordiks, 2 kanderaami mahtusid sisse külgedele, neljarattavedu, hästi madal.
Vene kroonu Dobele "Utšepkas" 1978. õnnestus proovida aga marki ei mäleta.
Jäi meelde sest et mingi kapten esitas sama küsimuse: "Mis on ühist invaliidikärul ja sellel isendil?"

Autor:  EOD [ 29 Juun, 2016 21:34 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Lahinguväljatransportöör LuAZ-967 siis. Üks peaks siiani Eestis alles olema. Mõned aastad tagasi veel oli.

Autor:  Troll [ 30 Juun, 2016 0:57 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Haa, seda LuAZ-i sain ma ka ükskord proovida, just selle Tšernobõli häire puhul, kui kogu vetlabori tehnika garaažidest välja kupatati. Ei mäleta enam, mis agregaat sellele peale oli monteeritud, vist oli mingi mootorpump. Jeeli-jeeli mahtusin rooli taha ära, sihuke pisike mardikas, mootori hääl oli ka nagu rohkem tsikli või muruniiduki moodi. :wink:

P.S Aga tollel oli juhiiste siiski vasakul, mitte keskel. Mõni teine LuAZ-i mudel?

Autor:  EOD [ 30 Juun, 2016 9:13 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Rool keskel oli amfiibil LuAZ-967.
Pilt

Vasaku rooliga oli maastur LuAZ-969
Pilt

ja LuAZ-969M
Pilt

Läbivuselt olid LuAZ-d fantastilised. Seda tänu väikesele massile ja kõrgele kliirentsile, mis oli saavutatud rattareduktorite kasutamisega.

Autor:  Kapten Trumm [ 30 Juun, 2016 9:32 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Tsiteeri:
Need on õiged aga üks sõjaväeriistapuu oli ka. Zapaka mootoriga 3 kohaline, juhi iste keskel, lahtine, vintsiga, mõeldud haavatute transpordiks, 2 kanderaami mahtusid sisse külgedele, neljarattavedu, hästi madal.
Vene kroonu Dobele "Utšepkas" 1978. õnnestus proovida aga marki ei mäleta.
Jäi meelde sest et mingi kapten esitas sama küsimuse: "Mis on ühist invaliidikärul ja sellel isendil?"


Kas siis tavalisel Luaz-il oli ka lattrool?
Tavalisel sapakal (mille baasil Luaz ehitati) oli igatahes tavaline tigurool, mäletan, et nendel oli selline probleem, et kui etteotsa minev juhtmepunt oli lahti (seal oli spetsiaalne plekist kate selle peal), siis keris ennast roolikardaani vahele ja enesele ülatuseks avastasid, et rool ei keeragi - nt vasakpöördel trammi nina eest.

Mul on selline "rooli kadumise" lugu juhtunud ühe Audiga, millel olid vasak ja parem roolivarras eri pikkusega, lukksepp ajas need sassi ja selle tulemusena pööras auto ühele poole pea rattad põiki (niiet poolteljed ragisesid), teisele poole ainult natuke. Avastasin selle Vineerikombinaadi ees üle trammitee vasakpööret tehes Volga pole poole, trammi nina all :lol:

Tsiteeri:
Läbivuselt olid LuAZ-d fantastilised. Seda tänu väikesele massile ja kõrgele kliirentsile, mis oli saavutatud rattareduktorite kasutamisega.


Kas seal mitte tagadiferentsiaal polnud ka lukustatav? Keskdifrit tal polnud, põhisild oli esimene (esivedu) ja vajadusel pandi jaotuskastist tagasild "jäigalt" järgi (st sedasi võis sõita ainult pehmel pinnasel).

Autor:  Tegelane5 [ 30 Juun, 2016 13:50 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Kapten Trumm kirjutas:
Autokoolis klassis seisid seina ääres meil nii Gaz-53 kui Zil-130 mootoriplokk ja käigukast.
Siiani mäletan, kui "kõrgtehnoloogiline" oli Gaz-i tehnika, plokki ja käigukasti jaksas täismees ikka tõsta.
Zil asjad olid rasked kui kuradid ja Zili kasti (kuigi see oli 5-käiguline erinevalt Gaz-ist) sünkronisaatorite imedisaini üle sai praktikumi ajal ajusid nikastatud.
Zil-130 mootor kaalus mälu järgi pea 600 kilo, Gaz-53 oma aga alla 300. Gaz-i mootori põhjal tehti ka 5,5 liitrist mootorit (pikema kolvikäigu ja jämedamate kolbidega) 195-220 hobujõudu Tsaikade ja "organite" Volgade tarbeks. Ja 4,7 liitrist busside jaoks.

Kuidas nende Zil malmkärakatest tehti Zil sõiduautode mootoreid, võib vaid imestada - millised on sellise auto sõiduomadused, kui ninas on 600 kilone mootor. Vähemalt esimestel Zil-idel oli mootor veoauto põhine, hiljem tekkis mingi moodsam, ülanukkvõllidega asi.

Oma ajastu kohta oli 53 mootor ikka üsna high-tech asi, alumiiniumi veoauto mootori jaoks poleks kapitalist raisanud.

No samas, miks mitte malmist kui Fordi Bigblock v8 kaalus ka alla 300 kg?
Tsiteeri:
The FE block was cast using a thinwall casting technique. Instead of relying on large quantities of metal being poured into molds in unnecessary thicknesses, Ford engineers determined the proper amount of metal actually needed and re-engineered the casting process to allow for consistent dimensional results pour after pour. This resulted in less metal being used, lower cost of materials for Ford and lighter engines. A Ford FE from the factory weighed 650 lb (295 kg) with all iron components. With an aluminum intake and aluminum water pump this weight could be reduced to under 600 lb (272 kg)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_FE_engine

Autor:  Kapten Trumm [ 01 Juul, 2016 13:22 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

NSVL-s toorainet jagus, sestap oli ka täisalumiiniumist mosse mootor samas kaalus kui malmist plokiga Lada mootor. Eriti jagus musta rauda.
Mäletan, et mosse mootoril on sepistatud väntvõll, samal ajal Ladal oli valatud. Tihedaks taotud metall on raskem ja kapitalist (Fiat) ei teinud ühtegi asjata liigutust, ei materjali ega töö osas. Kuni 5000 pööret pruugitaval tavamootoril pole tegelikult vajadust sepistatud väntvõlli kasutada, valumalmist kõlbab ka. See on nii kergem kui ka odavam.

Läänes on seda ka näha, mingit moodi suudeti Opel teha samasuurest mersu või bemmi mudelist 200 kilo raskem, ilma et ta seejuures tugevam oleks.

Autor:  jackpuuk [ 02 Juul, 2016 19:14 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

See metssiga (luazik), sellel oli tõesti tagasilla lukustus jäik, seetõttu tuli ettevaatlikult ringi käia. Küll jäid need läbivuselt vene kroonu Uaz-ikutele alla. Minu arvates põhiprobleemideks liiga väike rataste läbimõõt ja samas jõetu mootor (ehkki kroonu omad olid 50 hp, mõned isegi 55). Väänet pole, kui aga pöörded üles ajasid, siis kas pani siduri põlema või kaevas ennast kohe liiva sisse. Rääkimata Gaz-66 või Zil-131 läbivusest, 66 suudab sellest metslitsist ikka kordades rohkem, rääkimata siis "villisest". Ilma sidurita kohalt saada tegelikult pole võimalik (normaalselt toimiva bentsumootori puhul), st. ilma vähimagi raginata. Aga Bellaruss võib tühikäigul ka ise kõige aeglasema käigu sisse võtta, kui käiguvahetus kulunud ja kang valesse asendisse ripakile jäänud (2X oma elus näinud punuma pistnud russi).

Autor:  Kulibin [ 02 Juul, 2016 23:28 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Njah, lgp ksf kipub siin vist nüüd võrdlema m-i näpuga... Luazik oli kahtlemata kõva läbivusega, aga sõltub millega võrreldes. :wink:
Kahtlemata peavad lgp väited paika, mis puudutab Kiisu66... Uazikule olen ise selle äpukesega ära teinud. Kapoti all muidugi midagi muud, kui Vee. 8)
P.S. Üks lahe sõber üritas oma Uazikuga, mis varustet Mazda Xedose V6 mootoriga, ruineerida Wranglerit.
Vennike pidi pärast kõva ponnistust hea näo säilitamiseks kõvad joogid tegema... :wink:

Autor:  EOD [ 02 Juul, 2016 23:57 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Tsiteeri:
Ilma sidurita kohalt saada tegelikult pole võimalik (normaalselt toimiva bentsumootori puhul), st. ilma vähimagi raginata

Kas pean nüüd solvuma, kuna nimetatakse otse valetajaks? :(
Mis siis ikka, jätkan häbematult valetamist ja väidan, et just seda tegin. 8)
ZiL-157 R6 mootori tühikäik oli võimalik reguleerida väga madalatele pööretele. Tahhomeetrit sel polnud, kuid pakuks, et alla 500 pöörde minutis kindlasti. Kuna ülekanne sidurivõllilt vahevõllile oli aeglustav, pöörles vahevõll ja tagurpidikäigu hammasrattaplokk veelgi aeglasemalt. 1. käigu järsult sisselöömisel selliste pöörete juures mingit raginat ei käi, ainult kõlks kui sirgete hammastega hammasrattad hambuvad. Järgmise töötaktini pöörleb väntvõll koos raske hooratta ja siduriga inertsist. Edasi on "delo tehniki".

Autor:  Kulibin [ 03 Juul, 2016 0:22 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Zahari mootori tühikäigupöörded õnnestus viia ikka hulga madalamale kui 500. Olen kohanud eksemplari, mis tiksus rahulikult ilmselt pool sellest ja kuulda polnud midagi. Kui toetusid vastu, siis alles said aru, et see kurat käib ju ... Ja sellajal olin ma muusik, mitte vana ja kurt nagu praegu. :evil:

Autor:  jackpuuk [ 03 Juul, 2016 17:15 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Jah, vanakooli mootorid on nii vaikse käiguga, et nagu öeldakse: "ventika tiiviku pealt võib silma järgi mootoripöörded ära lugeda". Seega EOD juttu julgen isiklikult täiesti tõepäraseks pidada. Nagu juba minu poolt mainitud, kui "russal" kast kulunud, siis paneb ilma näppimata ise punuma.

Autor:  Kapten Trumm [ 04 Juul, 2016 8:51 ]
Teema pealkiri:  Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Mida väiksem surveaste ja mida väiksemad nukkvõlli kraadid, seda vaiksemalt käib.
Lisaks nii vanadel mootoritel polnud ka mingeid nõudeid tühikäigu heitgaasidega, seal on aga nii, et rasvase seguga on võimalik pöördeid alandada (rasvase seguga saab rohkem kruttida, enne kui hakkab vahele jätma ja värisema mootor). Sõidutautodel, kui CO'd mitte vaadata, andis lihtsalt segukruvi sättimisega saada pöörded hästi maha ja mootori vaikselt käima, kuid siis jälle ülevaatajatele CO näit ei sobinud.

76. leht 78-st Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/