www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 10 Aug, 2020 22:58

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 1326 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83 ... 89  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 23 Apr, 2020 12:19 
Eemal
Liige

Liitunud: 23 Nov, 2014 21:42
Postitusi: 109
Ja noh, 08't Escordi III põlvkonnaga vast siiski ei võrdleks. Talaga vedrustus tuli taha hiljem, V ja VI on sellega. Oli näiteks Inglismaal kõige massilisem sõiduauto mingi hetk, Euroopa aasta auto ja nii edasi. Sõltuvalt varustustasemest (ja MkIII oli olemas Ghia varustustase) võis igasugu asju leida, nii automaadi, diisli, pritsungi (XRi) jne.

Minu arust on nendest nõuka autodest kõige "vingem" võrreldes analoogidega omas hetkes olnud 03. Niva muidugi ka. Isiklikult jätavad väga sümpaatse mulje ka esimesed ZAZid (965 ja 965A), aga nendel nagu aru saan oli probleemiks materjalide kvaliteet (ehk siis enne hiinlasi leiutatud plastmetall :D )


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 23 Apr, 2020 12:36 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4694
Asukoht: Tallinn
Kapten Trumm kirjutas:
Aga näiteks Volga polnud kaugeltki võrreldav Merecedeste või Audidega, kellega ta samas suurusklassis oli. Tõukurvarrastega mootor, kiirkäiguta käigukast, trummelpidurid, käändteljega esisild jne.

Tagaveolise auto kolme võlliga käigukasti juures on kiirendav kõrgeim käik saatanast.
Kõrgeima käiguga maanteel sõites pöörlevad vedav võll ja peavõll erineva kiirusega. Nendevaheline rull-laager seejuures õli peale ei saa. Vastupidi, tsentrifugaaljõuga lendab viimanegi õli laagrist välja ning laager töötab kuivalt. Seetõttu see kulub kiiresti ning tekib lõtk, mille tagajärjel peavõlli ja vahevõlli hammaste hambumus pole enam õige. Lõpuks mõni hammas murdub ja kiilub hammasrattad kinni. Tagajärjeks väändunud võllid ja purunenud käigukasti korpus.
1:1 ülekandega kõrgeima käiguga pöörlevad maanteesõidul vedav võll ja peavõll sama kiirusega, mistõttu laager määret praktiliselt ei vaja ning käigukast kestab kordades kauem.
Esiveoliste autode kahe võlliga käigukastidel sellist probleemi pole.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 23 Apr, 2020 13:41 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 29380
Lihtsalt tol ajal oli Euroopas (kiirteed jne) Volga-klassi autol ikka standardiks kiirendava viimase käiguga (ülekandearv alla 1,00) käigukast (või lausa automaatkast). Väikeautode hulgas olid 4-käigulised kastid veel 80ndate keskel väga levinud. Näiteks meil omal ajal laialt levinud viimane (ümar) Opel Kadett oli väiksemate mootoritega (nt 1,3) enamasti 4-käigulisel kujul.

Samaral oli vähemalt 1,3 mootoriga (1.1 võis olla siis täitsa ikaldus) 5. käik selline, et sõita kannatas sellega üksinda rõhtsal teel. Muul juhul mootor veel vedas, aga ökonoomsusnäitaja viskas punasesse (veojõu puudus kompenseeriti gaasi tallamise ja kütusekuluga).

Moskvitsi mootoriga 2141 mossel soovitatakse 5. käiguga väga ettevaatlik olla või panna autole õlirõhu manomeeter - kuna käigukast on sellel tehtud juba suuremat mootorit arvestades, on 5. käik palju kiirem kui 06 mootorile mõeldud kastil ja tekib mootori ülekoormamise oht (õlirõhk väike, suur koormus, saaled lendavad). Sellel käigukastil on tehases juba külge ehitatud kohad Boschi hooratta magnetandurite jaoks (mida 06 mootoriga ei ole). Mis lihtsalt näitab, et venelaste plaanid olid suuremad ja 412 mootori sinna panek oli sundvise, sest 2106 mootoreid kõikidele autodele ei jagunud.

Hiljem toodeti seda autot ka suurema töömahuga mosse mootorite ning Renault 2,0 mootoriga. Viimasega liikus auto juba igati krapsakalt.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 23 Apr, 2020 14:35 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4694
Asukoht: Tallinn
Aga kes keelab teha tagaveoga autodele käigukaste, kus kõrgeim käik in 1:1 ning vastavalt muuta silla reduktori ülekannet?
Seda teha taipasid ka venelased. Näiteks ZiS-150 käigukast oli kiirendava 5. käiguga, kuid ZiL-164 oma juba 1:1 viiendaga. Ka ZiL-157 vanematel väljalasetel oli kiirendava 5. käiguga kast. Ära tunneb sellise ketas-käsipiduri järgi. Hiljem tulid juba trummel-käsipidurid.
Mingil perioodil võidi toota ka 5. kiirendava käiguga, kuid juba trummel-käsipiduriga kaste. :scratch:


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 23 Apr, 2020 14:45 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 29380
Ei keelagi, lihtsalt tehnoloogiliselt on lihtsam ja majanduslikult kasulikum lisada 4-käigulisele kastile vahetükk koos selle 5. käigu ülekandega.
Mercedes ja BMW taoliselt tegid ja kastid ei lagunenud, kuigi autod sõitsid sadu tuhandeid kiirteedel suurtel kiirustel. Muidugi, need algsed 4-käigulised olid tuntud oma pommikindluse poolest.

Ära aga lagunesid vene sõiduautodel taoliselt tehtud 5sed kastid, nt tagaveolise lada oma oli kurikuulus selle poolest. Volgal oli ka 90ndatel selline 5-käiguline, mis läheb olemasoleva 4se asemele, kuid need on vähe levinud ja pole probleemidest kuulnud.

Põikimootoriga esiveolistel kastidel on tavaliselt juba 4. käik kiirendav (Samaral nt oli). Samas 1,00 ülekandega käiku on tehniliselt kõige lihtsam realiseerida, lihtsalt on vajalik sisend- ja väljundvõll omavahel ühendada (seal vahel on muidu üks laager, mis laseb neil eraldi pöörelda.

Hiljem hakati tõepoolest tegema ka 5seid kaste, mille 5 käigu ülekanne oligi 1,00, näiteks BMW E36 seerial olid sellised. Need olid uued disainid, mitte viiekäiguliseks ehitatud vanad.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 23 Apr, 2020 15:10 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 09 Jaan, 2007 1:05
Postitusi: 3857
Asukoht: Tartu
Veel üks võimalus on käigukast üleüldse mitte mootori otsa vaid tagasilla külge kinnitada nagu rootslased osade Volvode (nt. 343) puhul tegid.
Pilt

_________________
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!

"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 23 Apr, 2020 15:27 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 29380
Sel konstruil on omad hädad, peamiselt nigel tehnoloogilisus auto koostamisel. Seepärast on see lahendus suht eksootika (nt Corvette kasutab).

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 23 Apr, 2020 15:37 
Eemal
Liige

Liitunud: 09 Dets, 2018 21:26
Postitusi: 1003
Kapten Trumm kirjutas:
Sel konstruil on omad hädad, peamiselt nigel tehnoloogilisus auto koostamisel. Seepärast on see lahendus suht eksootika (nt Corvette kasutab).


Miks see tehnoloogilisus auto koostamisel vilets on?
Tänapäeval koostatakse kõikide autode jõuülekanne koos veermikuga eraldi ühikuna ja siis konveieri viimases otsas paaritatakse kerega. Seal ei ole vahet, kas sul seal mootori ja tagasilla vahel on aeglaselt või kiiresti pöörlev ülekandevõll.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 23 Apr, 2020 15:39 
Eemal
Liige

Liitunud: 22 Mai, 2009 14:42
Postitusi: 756
Asukoht: Tallinn
Manurhin kirjutas:
Veel üks võimalus on käigukast üleüldse mitte mootori otsa vaid tagasilla külge kinnitada nagu rootslased osade Volvode (nt. 343) puhul tegid.

Sunnikutel kippusid kardaani otsad üles ütlema, nii et need muidu sõidukõlbulikud Volvod seisma jäid.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 23 Apr, 2020 15:42 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 29380
Sellise lahendusega käib kardaan tavapärasest 2-3 korda kiiremini, muud vahet pole.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 23 Apr, 2020 15:46 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 29380
AMvA kirjutas:
Kapten Trumm kirjutas:
Sel konstruil on omad hädad, peamiselt nigel tehnoloogilisus auto koostamisel. Seepärast on see lahendus suht eksootika (nt Corvette kasutab).


Miks see tehnoloogilisus auto koostamisel vilets on?
Tänapäeval koostatakse kõikide autode jõuülekanne koos veermikuga eraldi ühikuna ja siis konveieri viimases otsas paaritatakse kerega. Seal ei ole vahet, kas sul seal mootori ja tagasilla vahel on aeglaselt või kiiresti pöörlev ülekandevõll.


Rohkem osi tuleb kokku panna lihtsalt. Seepärast ongi tagasillaveoline auto laiatarbest kadunud, et esisillaveolist on odavam toota. Vähem tööoperatsioone, vähem tehase tööaega ühikule. Mitte ainult taolised, vaid ka üldse tagaveolised.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 23 Apr, 2020 19:26 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4694
Asukoht: Tallinn
Drax kirjutas:
Manurhin kirjutas:
Veel üks võimalus on käigukast üleüldse mitte mootori otsa vaid tagasilla külge kinnitada nagu rootslased osade Volvode (nt. 343) puhul tegid.

Sunnikutel kippusid kardaani otsad üles ütlema, nii et need muidu sõidukõlbulikud Volvod seisma jäid.

Nendel Volvodel (DAF-del) oli kardaan ilma ristideta ja ots kulus seetõttu ära. Sarnane lahendus oli näiteks tagaveolisel Opel Kadetil, kus käigukasti väljuvvõllil oli sfäärilised välisnuudid ja kardaanil sisenuudid. Ainult tagaosas oli kardaanil rist.

Kapten Trumm kirjutas:
Sellise lahendusega käib kardaan tavapärasest 2-3 korda kiiremini, muud vahet pole.

Möh? :shock:
Väntvõlli ja kardaani vahel on vaid sidur. Kui see lahutatud pole, käib kardaan ringi täpselt samade pööretega kui väntvõll.
Ainult lahutatud siduriga allamäge sõites võib kardaan väntvõllist kiiremini pöörelda.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 24 Apr, 2020 9:09 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 29380
Tavalise lahendusega (kardaan peale käigukasti) käib ju kardaan enamiku ajast mootorist aeglasemalt ringi. Sidur vahepeal asja ei muuda. Sellisel lahendusel käib samade pööretega, mis väntvõll.

Kuna auto keskmine sõidukiirus ei ületa 60 kmh, siis eriti palju aega nad 4.käiguga ja kõrgemaga ju ei sõida.

Antud Volvol on ilmselt lahenduse põhjuseks vast juhitavus ja kaalujaotus. Käigukast tavalisel kujul tähendaks suuremat koormust esisillale ja väiksemat tagasillale - mis toob kaasa ebasoovitavad nähtused juhitavuses, eelkõige tohutu suure alajuhitavuse ning "haamri" efekti järskudel suunamuutustel. Pluss muidugi raskused libedal. Muidugi osasid asju autonduses on tehtud läbi aja ka põhimõttel "because we can". Noh, nagu täisalumiiniumist mootor Gaz-53 kapoti all.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 24 Apr, 2020 9:39 
Foorumil
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 14 Aug, 2008 16:40
Postitusi: 4965
Kapten Trumm kirjutas:
...

Antud Volvol on ilmselt lahenduse põhjuseks vast juhitavus ja kaalujaotus. ...


Ma Volvo kohta ei tea (ilmselt oleks ilma selle trikita olnud juhitavus päris lootusetu), aga Porsche 944-l oli käigukast taga justnimelt kaalujaotuse pärast. Üldiselt aga üritatakse sellist lahendust vältida, kuna see raskendab suunamuutust (raskus on viidud auto otstesse - parem oleks käigukast hoida auto massikeskme ligidal).
Pilt


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 24 Apr, 2020 9:53 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 13 Jaan, 2010 19:32
Postitusi: 3563
Asukoht: Põllul
Mul on sellise DAF (345) nimelise ikaldusega omad vitsad saadud... 8)
Midagi sel tagaosas igatahes juhtus, sedasi et masin paugupealt seisma jäi...õnneks aga täpselt õiges kohas,
nimelt naabrimehe maja ees, kelle õuepeal juba 2 sellist tüüpi ronti seisid ja kes selle 3000 kroonise ulmehinnaga õnneks võttis.. :)

Pilt

_________________
"Vaated ja veendumused pärinevad tunnetemaailma sügavikest ja loogika on enamasti vaid kuuleka intellekti abivalmis instrument põhjendamiseks ja õigustamiseks"
"Maul halten und warten diner!" (lõuad pidada ja lõunat oodata!)


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 1326 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83 ... 89  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 6 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt