1. leht 7-st

Vastasseis Läänemere kohal

Postitatud: 26 Jaan, 2015 14:33
Postitas asjaajaja
Pole just 100% tehnika rubriigi lugu, aga mujale ei oska ka susata. Minu ammune kirjatöö kohalikule ajalehele, nopitud põhiliselt venekeelsest õhukaitsevägede veteranide foorumist. Juhusikult sattusin peale, mõtlesin, äkki on siin foorumis ka kellegi jaoks huvitav lugeda...

Suur vastasseis Läänemere kohal
Ajal, mil Eesti kuulus veel Nõukogude Liidu koosseisu, valvasid meie läänepiiri võõra suurriigi õhukaitsevägede üksused. Taevas mürisenud punatäheliste lennukite ja siin-seal paiknevate sõjaväeosade tegevusest tsiviilelanikkond aga midagi rohkemat ei teadnud.
Nüüd on võimalik kunagiste sõdurite ja ohvitseride mälestustest välja noppida üsnagi huvitavaid seiku tollest ajajärgust ning teada saada juhtumeid oma lähiajaloost, millest seni aimugi polnud.
Tallinnas paiknenud komandopunkti ülema abi alampolkovnik Pavilos Ivaškjavitšuse sõnul oli Läänemere äärsel, umbes 500-kilomeetri pikkusel lõigul asunud õhukaitsevägede peamine ülesannne jälgida liikumist Lääne-Euroopa edelaosa õhuruumis ning olema vajadusel valmis riigipiiri kaitseks. Tegevuse puudumise üle kurta ei saanud – lisaks paljudele era- ja reisilennukitele lendasid naaberriikide territooriumi ja neutraalvete kohal pidevalt ka teiste maade ja NATO sõja- ning luurelennukid.
Pidevalt jälgisid Läänemere kohalt N. Liidu riigipiiri taga toimuvat Suurbritannias baseerunud ameerika luurelennukid RC-135, mis tiirutasid üksteist välja vahetades kuue kuni üheksa kilomeetri kõrgusel 8-9 tundi järjest. Sagedasteks külalisteks olid ka brittide luurelennukid Nimrod, eriti Balti Mere Laevastiku õppuste ja manöövrite ajal, mil nad pendeldasid Kalingradi ja Hiiumaa vahel erinevatel kõrgustel. Kõige tüütumateks olid aga õhukaitseväelaste jaoks Saksa FV-st tulnud Atlanticud, mis lendasid keskmistel kõrgustel, sageli aga madalal või ülimadalal otse merepinna kohal, balansseerides samal ajal peaaegu riigipiiri joonel. Paar korda nädalas tegi oma kontroll-lennu rootslaste Caravella, veidi harvemini norrakate Orion ja taanlaste Golfstream, mõnikord olid üllatuskülalisteks sakslaste RF-4 ja isegi hävitus-pommituslennukid Tornado.
Kõige närvesöövamateks perioodideks olid õhukaitsejõudude jaoks Balti Mere Laevastiku aluste ning allveelaevade suuremad ümberpaigutamised erinevate sadamate vahel. Selliseid operatsioone turvasid õhust N. Liidu pommitajad Tu-16 ja Tu-22, nende kohal lendasid NATO luurelennukid, mida omakorda seirasid Rootsi ning N. Liidu hävitajad. Pluss veel tavapärane tsiviillennuliiklus!
Raskem oli avastada ja jälgida aeglaselt ja väga madalal lendavaid kerglennukeid, mis mõnikord kas siis tahtlikult või kogemata N. Liidu riigipiiri rikkusid. Kõige tuntum neist on Soomest startinud ja Moskvas Punasel väljakul maandunud Mathias Rusti lugu, kuid kuus aastat enne seda intsidenti, 1981. aasta septembris maandus Hiiumaal Kõpu poolsaarel väikelennukiga Cessna Rootsist põgenenud vaimuhaige mees. Väidetavalt märkas õhupiiri rikkunud võõrast lennukit hoopis piirivalvekordoni vaatetornis seisnud ajateenija, aga mitte radariekraanide ees istunud õhutõrjevägede operaatorid.
Palju oli ka õhupallide lennutamisi, nii laevadelt, kui ka naaberriikide territooriumitelt, eriti siis, kui puhusid tugevad läänetuuled. Pallide hulgas oli nii ilmavaatlus-, kui ka luureõhupalle, aga ka tavalisi, mis lasti üles mõne sündmuse tähistamiseks või siis niisama huvi pärast.
Nii tuli iga ööpäeva kohta 300-400 jälgitavat sihtmärki, neist 3-5 olid vastaspoole luurelennukid ja 5-15 muu otstarbega sõjalennukid. Kui võrrelda seda N. Liidu muude rajoonidega, siis oligi Läänemere ümbrus kõige intensiivsema lennutegevusega piirkond.
Ülikiire must lind
Paljude õhukaitseväelaste jaoks on üheks meeldejäävamaks sündmuseks jäänud ülehelikiirusega luurelennukite SR-71 Blackbird lennud. Need startisid Suurbritanniast Mildenhalli lennuväebaasist ja lendasid tavaliselt piki Norra rannikut kirdesse. Põhja-Jäämere kohal tehti tagasipööre ja suunduti Lääne-Saksamaa territooriumi kohale või siis tagasi baasi. Baltikumi õhutõrje teadis küll neist lendudest, kuid otseselt see neisse ei puutunud, sest Läänemere neutraalveed olid liialt kitsad, et nende kohal nii kiire lennukiga manööverdada. Vähemalt arvati nii kuni 1977. aastani...
Meenutab Oriküla raadiotehnilise pataljoni endine komandör polkovnik Vladimir Šreder: Ühel päeval tuli ootamatult teade, et SR-71 liigub 22 kilomeetri kõrgusel piki Saksamaa ja Poola rannikut ida poole. Lennuk lendas kiirusega umbes 2800 km tunnis ja tuli iga minutiga 40 kilomeetrit lähemale. Kuhu ta ometi kavatseb lennata, missuguse riigi piiri plaanib rikkuda? Pärast hetkelist ehmatust alustati komandopunktis tema liikumisteekonna jälgimist. Lennuki marsruut kulges väga lähedal meie riigipiirile, Kaliningradi joonelt jätkas ta teekonda põhja poole – Saaremaast ja Hiiumaast mööda. Seejärel kaldus lennuk veidi paremale, otsekui tahaks pöörata Soome lahe kohale. Kas tõesti läheb Leningradi? Kõik hoidsid ärevusega hinge kinni. Kuid siis võttis lennuk suuna hoopis Ahvenamaa poole. Kõik hingasid kergendatult. Must lind tegi suure kaare ja keeras tagasi lõunasse, lipsas läbi kitsukese pilu Rootsi mandriosa ja Gotlandi saare vahelt ning suundus Taani väinade poole. Mõned minutid hiljem kadus ta radariekraanidelt.
See oli tõeline tsirkusetrikk, mäng närvidel, sest Nõukogude riigipiirist jäi puudu vaid 12 km, see on 15 sekundit lendu. See oli väga täpne arvestus ja tõeline meisterlikkus piloodi poolt, aga ka oma musklite näitamine. Pärast seda oli pikem vaikuse periood, mil nähtavasti analüüsiti toimunud lendu põhjalikult. Ka me saime oma õppetunni. Paar kuud hiljem SR-71 lennud Läänemere kohal jätkusid ja neid toimus palju, aga see esimene jäi kõige enam meelde.

SR-71
Maksimaalne kiirus: üle 3300 kilomeetri tunnis
Maksimaalne lennukõrgus: umbes 26, teoreetiliselt aga isegi üle 30 km
Pikkus: 29,5 m
Tiivaulatus: 16,95 m
1964. aasta detsembris esmalennu teinud Ameerika luurelennuk SR-71 suutis lennata kolmekordse helikiirusega. Tegelikult võinuks veel kiireminigi, kuid kere liigne kuumenemine hakanuks takistama mootorite tööd. Titaanist (seda osteti muide N. Liidust!) lennuki kere ja selles paiknevate olulisemate sõlmede jahutamiseks kasutati paakides tsirkuleerivat kütust. Sellest hoolimata venis SR-71 lennu ajal kuumenemise tõttu kuni 40 cm pikemaks. Pärast maandumist tuli lennuk maha jahutada, enne kui piloodid sellest väljuda said. Lennuki pardal olev filmi- ja fotoaparatuur oli võimeline 25 kilomeetri kõrguselt eristama murul lebavat golfipalli.
Luurelennukit SR-71 on korduvalt üritatud alla tulistada, kuid see pole mitte kellegil õnnestunud, sest ohu korral on ta alati lisanud kiirust ja kõrgust ning jälitajate eest lihtsalt ära lennanud. Kiirust 3300 kilomeetrit tunnis on ehk raske ette kujutada, kuid niimoodi lennates jõuab Sõrve sääre tipust Kuivastusse 2 minutiga.

Saaremaa UFO
Kui Orikülas pandi tööle uus raadiolokatsioonijaam 5N84-A, avastati selle abil Kingissepast Orissaare suunas väga madalal kulgev objekt. Kiirusega 80-100 km tunnis liikuv tundmatu objekt kutsungile ei vastanud. Info edastati Tallinnas asunud staapi, kust nõuti objekti päritolu väljaselgitamist, sest selle kurss suundus otse Tallinna peale. Orissaare kandis kadus objekt radari vaateväljast. Nii toimus korduvalt. Ei merevägi, piirivalvurid ega ilmateenistus samal ajal midagi kahtlast ei märganud. Kui võrreldi objekti liikumisteed Saaremaa kaardiga, selgus, et see ühtib täpselt Kuressaare-Orissaare maanteega. Siis tuli kellegile pähe vaadata busside sõiduplaani. Objekti liikumisaeg kattus Tallinna bussi sõidugraafikuga. Selgus, et radar oli jälginud Kuressaarest väljunud Ikarus bussi!

Re: Vastasseis Läänemere kohal

Postitatud: 26 Jaan, 2015 18:56
Postitas jackpuuk
Väga huvitav, jätku paluks!

Re: Vastasseis Läänemere kohal

Postitatud: 26 Jaan, 2015 20:10
Postitas smr
4 juulil 1956 lendas U-2 üle Eesti. Narva poolt ja tegi Paldiski juures terava pöörde alla Pärnu peale.

Allikas The Central Intelligence Agency and Overhead Reconnaissance: The U-2 and Oxcart Programs, by Gregory W. Pedlow and Donald E. Welzenbach (History Staff, Central Intelligence Agency, 1992)

Link torrendile http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NS ... df.torrent

Re: Vastasseis Läänemere kohal

Postitatud: 26 Jaan, 2015 20:16
Postitas smr
08. aprill 1950 lasi NSVL alla neutraalvete kohal lennanud USA luurelenuki PB4Y2 (Privateer).

Allikas https://www.dropbox.com/s/yhkso46oa41vf ... u.pdf?dl=0

Re: Vastasseis Läänemere kohal

Postitatud: 26 Jaan, 2015 20:18
Postitas smr
November 2014, Läänemerel kohtavad Leedust startinud Portugali P 3 Orion ning Kalinigarist startinud VF Su-27

https://www.youtube.com/watch?v=RN8OoefnUPM

Re: Vastasseis Läänemere kohal

Postitatud: 26 Jaan, 2015 21:09
Postitas diesel
kommentaarides väideti, et võlts video.
hmm, mis seal siis võltsi oli?
no pole oluline, a tegelt hakkas silma, et lähenedes oli su-l "pagasniku luuk" lahti.
mis see tegelt on? mingi piduri teema ehk?

Re: Vastasseis Läänemere kohal

Postitatud: 26 Jaan, 2015 21:23
Postitas smr
diesel kirjutas:kommentaarides väideti, et võlts video.
hmm, mis seal siis võltsi oli?
Võltsingu väited ei päde väga, see oli mingi üksiküritaja
diesel kirjutas:no pole oluline, a tegelt hakkas silma, et lähenedes oli su-l "pagasniku luuk" lahti.
mis see tegelt on? mingi piduri teema ehk?
Õhupidur. SU 27 peab kõvasti pidurdama, et vähendada oma kiirust aeglase propellerlennukiga samaks

Re: Vastasseis Läänemere kohal

Postitatud: 26 Jaan, 2015 21:42
Postitas smr
diesel kirjutas:kommentaarides väideti, et võlts video.
hmm, mis seal siis võltsi oli?
Veel:
The Su-27 (tail number "90 red", registration number RF-33740, serial number 29413, the name "Gregory Rechkalov") belongs to the aviation of the Baltic Fleet, currently dislocation at the airport Chernyakhovsk (Kaliningrad region).

pildivõrdlus

Pilt

Re: Vastasseis Läänemere kohal

Postitatud: 27 Jaan, 2015 10:07
Postitas Aspelund
Kas keegi on kohanud lääne arhiivide digitaliseeritud osades õhufotosid Eestimaa pinnast, mis on tehtud ENSV ajal?

Mis Läänemere kohal lendamist puudutab, siis üks mu tuttav väitis, et Saaremaal aega teenides kuulasid nad SR-71 raadiosidet pealt. Kui teda nägema juhtun, küsin üle.

Re: Vastasseis Läänemere kohal

Postitatud: 27 Jaan, 2015 20:24
Postitas puukoi
Loogiline ju kus tegijaid jne. seal ka kuuljaid.Rootsi poole peal kohtutud vanah'rraga,kes Rootsi armees aega teenides tegeles sellesamaga, st. kuulas pealt NL.lennuv'e jooksvat tegevust Baltikumis,aeg 60ndate algupool.Asjal peaks jumet olema,vene keel minu poolt testitud,aukudega aga aru sai, ise valdan siiani suht vabalt,nii et 'ra ei peta

Re: Vastasseis Läänemere kohal

Postitatud: 29 Jaan, 2015 10:59
Postitas asjaajaja
1952. aastal toimus paar intsidenti Rootsi lennukitega, üks lennukitest lasti alla, meeskond hukkus. Neist sündmustest kirjutatakse erinevates allikates päris erinevat juttu, üks viide nendele sündmustele on siin: http://et.wikipedia.org/wiki/Hugin_(lennuk)

Re: Vastasseis Läänemere kohal

Postitatud: 29 Jaan, 2015 11:44
Postitas Walter2
asjaajaja kirjutas:1952. aastal toimus paar intsidenti Rootsi lennukitega, üks lennukitest lasti alla, meeskond hukkus. Neist sündmustest kirjutatakse erinevates allikates päris erinevat juttu, üks viide nendele sündmustele on siin: http://et.wikipedia.org/wiki/Hugin_(lennuk)
Sellest intsidendist oli mõni aeg tagasi ka Discovery (History?) pealt terve saade.

Oli siin juttu vahepeal SR-71 vs MiG-25

Postitatud: 22 Juul, 2015 15:54
Postitas Hydrazine
Leidisin üles ühe Air Internarional ajakirkirja, märts 2008, kus ka veidi juttu nendest intsidentidenest. Viskasin dropboxi üles: https://www.dropbox.com/sh/w17zpsavxw79 ... fJ0Ga?dl=0
Download'ige oma arvutisse saab täissuuruses faili, muidu on veidi kribu-krabu vaadata otse veebist.

Re: Oli siin juttu vahepeal SR-71 vs MiG-25

Postitatud: 23 Juul, 2015 11:43
Postitas Kapten Trumm
Artiklis on kahjuks esitatud hulk pooltõdesid, rääkimata asjast.
SR-71 allatulistamise võimekus oli NSVL-s täiesti olemas, ka Eestis (S-200 tüüpi õhutõrjerakettide näol).
Ameeriklasi ei päästnud mitte niivõrd kõrgus või kiirus, vaid oskuslik masina kasutamine. Nagu artiklis kirjutatakse, siis oli põhiteema lennud piiri ääres ja kindlasti ka "napikad" (midagi analoogset mida venelased meile Vaindloo kolmnurgas pidevalt teevad) - see tähendab, et teades enda kiirust, kõrgust, planeeriti lend selliselt, et NSVL õhuruumis viibiti võimalikult vähe (ja võimalikult väljaspool allatulistamiseks võimeliste vahendite tuleulatust) ja kogu üritus tehti nii, et venelased lihtsalt jäid ajaliselt plindrisse. Kindlasti mängis ka siin rolli PVO tükatine rabe töö, tollase elektroonika piirangud, aga ka venelaste komme kõike tsentraliseerida liigselt.

Mina nt ei tea, et SR-71-ga oleks tehtud taolisi lende nagu omal ajal U-2-ga, kus sõideti põhimõtteliselt NSVL territoorium põhja-lõuna suunas piirist piirini üle (Gary Powersi katkenud reis oli analoogne). Tehti lende piki piiri või kiirelt ülelende. Eks ikka põhjusel, et taolised pikad lennud andnuks vastasele võimaluse ette valmistuda.

Hävitajate lendu saatmiseks lähevad ikkagi mõningad minutid aega, kõrguse kogumise peale kulub aeg (0-10 000 m suurt alla 2 minuti tollal ei tulnud ja edasi läks veel visamalt). S-200 raketi lend laskeseadmest 300 km kaugusele kulutab ka nii 5 minutit.

Re: Oli siin juttu vahepeal SR-71 vs MiG-25

Postitatud: 23 Juul, 2015 16:57
Postitas Kulibin
Inglise valdajatele siis siin väike arutelu:
http://forum.keypublishing.com/showthre ... -jets-ever