Kapten Trumm kirjutas:
Nii M-40 kui varasem ATsh-30 omasid töömahtu natuke üle 61 liitri
M-40 peaks aga olema ainus seeriatootmisse ja kasutusse (hädasid täis see "kasutus" mõistagi oli) võetud NSVL turboülelaadimisega lennukimootor (sellel oli neli turbokompressorit).
Hm, siin oli kohe nii mitu huvitavat
statement'i kahes lauses, et ei suutnud vastu panna.
Esiteks - kuigi M-30 (ATš-30) nr on väiksem kui M-40 - kuidagi ei saa rääkida sellest mootorist kui "varasemast". Vastupidi. Kuigi töö nende mõlema kallal algas samal ajal ja sama AN-1 mootori baasilt - M-30 kujunes ju "hilisemaks"!
Teiseks - nagu ma juba kirjutasin - M-40 ei jõudnudki kunagi seeriatootmisesse. Need 1941. a. kasutatud mootorid olid koostatud CAMI's seeriatehases valmistatud detailidest. Tehases endas ei valminud ühtegi mootorit. Selline mootorite CAMI's koostamise mõte oli, et saaks lennukikatsed ära teha ning kui mootor läheb seeriasse, siis oleks sel ka lennukid olemas. Ei läinud seeriasse!
Kolmandaks ei olnud M-40 kohe kindlasti ainus N Liidu mootor, mis turbokompressoreid kasutas. Sama teemat veidi tähelepanelikumalt sirvides leiab juba mitmeid. Või vaata seda sama ATš-30 pilti natuke ülalpool...
Lühidalt - enne postitusele vastamist on alati kasulik see ka läbi lugeda...