2. leht 2-st

Re: PAK DA

Postitatud: 26 Veebr, 2020 9:28
Postitas Kilo Tango
The National Interest on teinud artikli sellest, kuidas venelased PAK-DA-ga edasi üritavad liikuda:

https://nationalinterest.org/blog/buzz/ ... ems-126421
Izvestia andmetel on Moskva taotlenud Tupolevi disainibüroolt kolme PAK DA lennuki prototüübi väljatöötamist ja tootmist, et alustada esmaseid lennukatseid aprillist kuni 2025. aasta sügiseni. Kui kõik sujub, siis õigel ajal ja piisava rahastuse korral (seda peaaegu et ei juhtu sellistes kaitseprogrammides) alustaksid Vene õhujõud katsetusi 2026. aastal ja tootmine võiks alata 2028. aastal.
Minu isiklikul hinnangul on need kuupäevad sama koomilised, kui kunagi välja käidud PAK-FA arenguprognoosid.

Ka on artiklis viidatud ühele Tupolevi videole nimetet lennumasina kohta: https://www.youtube.com/watch?v=_j32csHMk1s

Millegipärast tuleb seda videot vaadates meelde Avro Vulcan: Pilt

PAK-DA on ameeriklaste ja hiinlaste vargpommitajatest erinev selle poolest, et lennuki üldine plaan ei ole mitte vaidtiib, vaid BWB (Blended Wing Body - selle termini tõlkimisega olen nüüd hädas. Segatud tiibkere?).

Re: PAK DA

Postitatud: 26 Veebr, 2020 9:44
Postitas EOD
Kilo Tango kirjutas:ube.com/watch?v=_j32csHMk1s
PAK-DA on ameeriklaste ja hiinlaste vargpommitajatest erinev selle poolest, et lennuki üldine plaan ei ole mitte vaidtiib, vaid BWB (Blended Wing Body - selle termini tõlkimisega olen nüüd hädas. Segatud tiibkere?).
Eestikeelset terminit vist veel polegi loodud, venekeelsetest peaks sobima "bezhvostka". Ehk "sabatu" kerega lennuk. :roll:

Re: PAK DA

Postitatud: 26 Veebr, 2020 9:55
Postitas Kapten Trumm
PAK-DA on ameeriklaste ja hiinlaste vargpommitajatest erinev selle poolest, et lennuki üldine plaan ei ole mitte vaidtiib, vaid BWB (Blended Wing Body - selle termini tõlkimisega olen nüüd hädas. Segatud tiibkere?).
Beshvostka - vaidtiib.
BWB - meie keeles "integraalplaaner". Täpsemalt integraalplaaner tähendab, et kere täidab ka tiiva ülesandeid, mis minuarust Vulcani puhul ka paika peab.
Näiteks Mirage III/V/2000 on vaidtiib, kuid pole integraalplaaner. F-15 ja Su-27 on integraalplaaner, kuid pole vaidtiib.

Olen seda Vulcani väidetavat "vargsust" uurinud ka ühe vastaspoole sõdalase käest - üks Eestis teeninud MiG-23MLD piloot kapteni auastmes, tegelane naeris selle lääne meedias omistatud vargsuse välja - nendel olid andmed, et selle Vulcani leiab MiG-23 radar üles pea maksimumkaugusel (rääkimata maapealsetest) ja sellel on ka tohutu soojusjälg taga, MiG-i pardal oleva soojuskaameraga oleks see leitud ka siis, kui õnnestub radarid ära segada. Eesti õhuruumis oli toona kasutada ca 100 hävitajat ja lääne dokufilmides toodud läbilendu siit võiks pidada vähe fantastiliseks. Pigem peeti probleemiks siia tulla võivaid F-111 masti lennukeid, mida oli palju raskem leida.

Analoogne jama on ka SR-71 vargsus, tean inimest, kes on olnud PVO juhtimispunktis teenistuses hetkel, kui selline asjandus lendas, tema väitel avastasid vene radarid (seda "pilti" kanti edasi kogu piirkonna komandopunktidele) selle siis, kui see Taani väinad ületas.

Re: PAK DA

Postitatud: 26 Veebr, 2020 10:29
Postitas Kilo Tango
Kapten Trumm kirjutas: BWB - meie keeles "integraalplaaner".
Tänud termini eest. Kui päris täpne olla, siis ega see nüüd õige matsikeelne sõna ei ole. Esimene pool ladina ja teine vist vene keelest (kus see on omakorda laen), aga parema puudmisel kärab kah.
Kapten Trumm kirjutas: Olen seda Vulcani väidetavat "vargsust" uurinud ka ühe vastaspoole sõdalase ...
Ei pidanud sugugi vargsust silmas. Pigem seda, et eestvaade on mõneti sarnane. Ei midagi muud.
Kapten Trumm kirjutas: Analoogne jama on ka SR-71 vargsus, ...
SR-71 praktiline vargsus on selgelt ajakirjanduslik liialdus ehkki vähendatud radarijälge peeti lennuki loomisel silmas. Lennuki radarijälg oli selgelt väiksem, kui sama suurusega lennukilt oleks võinud oodata, kuid vargsusest oli asi kaugel. Tõsiasi on see, et tollal ei olnud Kelly Johnsolil seda kuulsusrikast venelaste teadusuuringut, mille alusel hiljem F-117 konstrueeriti ja sestap kobati suuresti pimeduses. Juba nende üüratute mootorite õhukogujad olid piisavalt suured radaripeegeldid. Samuti oli lennuk infrapunaalas kergesti leitav. Lisaks väljus lennuki mootoritest kaks pikka leegisaba, mis olid radaritele nähtavad.
wikipedia kirjutas:Cesium-based fuel additives were used to somewhat reduce exhaust plumes visibility to radar, although exhaust streams remained quite apparent. Kelly Johnson later conceded that Soviet radar technology advanced faster than the stealth technology employed against it.

Re: PAK DA

Postitatud: 26 Veebr, 2020 10:35
Postitas Kapten Trumm
"integraalplaaner" on vene keelest võetud laen - seda kasutasid venelased ise oma 4gen hävitajate puhul.
Kuid masskasutusse jõudis see pigem F-14 peal, mis mõjutas ka väga palju vene 4gen arengut.
Seal on ka kere tegelikult üks ninajupp radari ja meeskonna mahutamiseks, mis läheb sujuvalt üle küllalt paksuks tsentroplaaniks, mille külge kinnituvad tiivapinnad.

Siiski "blending" on kõige paremini ehk näha Su-27 peal (mis sisaldab mitmeid, peamiselt ameeriklastelt laenatud uudislahendusi).

Venes on muidu tiiba kere rollis kasutatud ka varem, näiteks Kalinin TB-4
Pilt
Seal pidid inimesed (reisijad või õhudessant) istuma lausa suhteliselt paksu tiiva sees).

Re: PAK DA

Postitatud: 26 Veebr, 2020 11:26
Postitas EOD
Venekeelses terminoloogias siiski eristatakse „bezhvostkat“, nagu Kalinini ja Lippischi lennukid, näiteks Me-163. Neil on siiski tiibadest eristuv kere.
http://alternathistory.com/eksperimenta ... k-12-sssr/
http://alternathistory.com/doktor-aleks ... eshvostki/
Vaidtiib ehk „letajustšeje krõlo“ selgelt eristuvat keret ei oma. Siia alla käivad näiteks Horteni ja Northropi vaidtiivad.

Re: PAK DA

Postitatud: 26 Veebr, 2020 11:31
Postitas Kilo Tango
EOD kirjutas:Venekeelses terminoloogias siiski eristatakse „bezhvostkat“, nagu Kalinini ja Lippischi lennukid, näiteks Me-163. Neil on siiski tiibadest eristuv kere.
On, aga see kere ei tekita olulisel määral tõstejõudu. See ongi integraalplaaneri ja sabata lennuki erinevus. Vaidtiivaga peaks asjalood niigi selged olema.

Re: PAK DA

Postitatud: 26 Veebr, 2020 11:46
Postitas Kapten Trumm
Integraalplaaneri sisu peaks olema selge ühe Iisraeli F-15ga juhtunud looga, kus lennuk kaotas enamiku ühest tiivast, kuid suutis lennata koju ja maanduda.
Lisaks IAF pilootide kõrgele meisterlikkusele räägib see sellest, et F-15 olulise osa tõstejõust annab see lapik kere. Kui olulise osa annaks tiivad, siis poleks lendamine olnud võimalik tekkiva suure tõstejõu asümmeetria tõttu.

Pilt

Re: PAK DA

Postitatud: 28 Mai, 2020 7:17
Postitas nimetu
Venelased hakkasid ehitama uue vargse pommitaja prototüüpi. Terve masin loodetakse valmis saada 2021. aastaks. :roll: Projekti juhib Tupolev.
https://www.themoscowtimes.com/2020/05/ ... ort-a70387

Raha põletamiseks pole kunagi vale aeg... :lol:

Re: PAK DA

Postitatud: 28 Mai, 2020 7:37
Postitas Walter2
nimetu kirjutas:Venelased hakkasid ehitama uue vargse pommitaja prototüüpi. Terve masin loodetakse valmis saada 2021. aastaks. :roll: Projekti juhib Tupolev.
https://www.themoscowtimes.com/2020/05/ ... ort-a70387
Raha põletamiseks pole kunagi vale aeg... :lol:
Ilmselt saavad valmis jah ja masin tuleb nii vägevate vargomadustega, et keegi ei suuda seda näha. :)

Re: PAK DA

Postitatud: 28 Mai, 2020 9:36
Postitas Lemet
Peabki olema. Kui juba Tupolev ise teisest ilmast projekti on juhendada võtnud...

Re: PAK DA

Postitatud: 28 Mai, 2020 19:29
Postitas mart2
nimetu kirjutas:Venelased hakkasid ehitama uue vargse pommitaja prototüüpi. Terve masin loodetakse valmis saada 2021. aastaks. :roll:
… Raha põletamiseks pole kunagi vale aeg... :lol:
Vastupidi!
Praegu on igasuguse tehnika "arendamiseks" parim aeg, sest juhtkond on hädas paljude muude asjadega ning kaunilt esitatud mulli on lihtsalt parem läbi suruda. Pärast saab öelda, et kahjuks said majanduskriisis rahad otsa ja projekt jäi lõpetamata … :write:

OT lõpp.

PAK-FA

Postitatud: 01 Aug, 2022 23:44
Postitas Gideonic
Noh, nüüd lubatakse PAK-DA esmalendu 2024. aastaks :D :D

https://aviationweek.com/defense-space/ ... gic-bomber

Isegi kui see mingil juhul ära tehakse, siis selliste Lääne sanktsioonidega mingi tootmiskõlbuliku asjani küll ei jõuta.

Mäletatavasti oli PAK-FA esmalend 2010. aasta jaanuaris ning isegi kaunis tagasihoidlike 2014.a. sanktsioonidega on praeguseks suudetud toota väidetavalt vaid 6 seerialennukit (mis on ka mingist tõsiseltvõetavast seeriamudelist veel kaugel).