www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 03 Juun, 2020 3:44

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 18 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Maandumine kolmele rattale
PostitusPostitatud: 09 Mai, 2020 17:21 
Eemal
Liige

Liitunud: 02 Juul, 2004 12:39
Postitusi: 3478
EOD kirjutas:
Aga horisontaalmanöövri mõttetusest õhulahingus - ehk seletad siis ära, miks Messerschmitti piloodil oli nõrga mootoriga, aeglast, kuid ülihea horisontaalmanöövri võimekusega Po-2 nii raske alla lasta, et seda loeti eriliseks saavutuseks?
Kuskohas see "eriline saavutus" kirjas on? Mulle ei tule praegu ühtegi kohta meelde. Võib-olla peeti sündmust eriliseks hoopis sellepärast, et päevased hävituslennukid sattusid selle lennukiga suhteliselt harva kokku - võrreldes Illide ja Jakkide ja muude sellistega?

Tsiteeri:
Lendad "metsavahiga" vaikselt oma teed - põnn, põnn, põnn - nagu rukkirääk. Messer pikeerib, sina keerad kõrvale, Messer tuhiseb mööda. Kuni ta uueks sööstuks valmistub, lendad sina ikka oma teed põnn, põnn, põnn - nagu rukkirääk. Ja nii, kuni Messeri piloot tüdib või temal kütus otsa saab. Tema punnitab, sina teed aga vaid aeg-ajalt jõnksu. Kusjuures "metsavaht" lendas enam-vähem puulatvade kõrgusel. Raske maapinna taustal märgata ja altpoolt ründamiseks peaks siis kiire lennukiga puude vahel slaalomit lendama. [...] Lendad "metsavahiga" vaikselt oma teed - põnn, põnn, põnn - nagu rukkirääk. Messer pikeerib, sina keerad kõrvale, Messer tuhiseb mööda. Kuni ta uueks sööstuks valmistub, lendad sina ikka oma teed põnn, põnn, põnn - nagu rukkirääk. Ja nii, kuni Messeri piloot tüdib või temal kütus otsa saab. Tema punnitab, sina teed aga vaid aeg-ajalt jõnksu. Kusjuures "metsavaht" lendas enam-vähem puulatvade kõrgusel. Raske maapinna taustal märgata ja altpoolt ründamiseks peaks siis kiire lennukiga puude vahel slaalomit lendama.[...] Aga et madalal lendavat Po-2 üldse märgata ja märkamatult soodsale ründepositsioonile asetuda, pidi Messeri piloodil kohutavalt vedama või pidi teda raadio teel juhendatama.[...] Teine teema on oma territooriumi kohal lendav "metsavaht". Madalaltlendav väike, aeglane, maskeerimisvärvi lennuk maastiku taustal. Kusjuures Bf-109 oli "pime" lennuk, mil väljavaade kabiinist oli nigel. Pealegi pidi ta lendama umbes kahe kilomeetri kõrgusel, et jääda väljapoole käsirelvade ja kergete õhutõrjerelvade tuleulatust ning omada piisavalt potentsiaalset energiat, mida kiiruseks vahetada. Ka lennati Euroopa sõjatandril suurel kiirusel, erinevalt Vaikse ookeani sõjatandrist. Proovi siis nendel tingimustel "metsavahti" avastada ja teda ootamatult rünnata.
"Metsavahi" piloot aga peale teekonnal olevate takistuste jälgima vaid ülal toimuvat, kus ohustav lennuk oli nii selge taeva kui pilvede taustal hästi nähtav. Oma lahtisest kabiinist oli tal üles ideaalsed vaatlustingimused. Kui veel teises kabiinis ka vaadelda oskav sõdalane istus, oli elu päris lill.
Vastase territooriumi kohal partisanide juures või häirivat pommitamist tegemas käidi aga "metsavahtidega" öösel, päeval sinna ei tikutud.
Nii, et Saksa jahilendureid, kes suutsid "metsavahte" alla lasta, peeti põhjendatult eliidiks.
Ma ei näe mingit probleemi siin sakslastel. Metsavaht lendas aeglaselt, seetõttu võttis tal ka tulistamise liinilt kõrvale saamine palju aega. Jälitav hävituslennuk seevastu pidi ainult minimaalselt oma lennusuunda korrigeerima.

Faktiline näide ka elust: 10. veebruaril 1944.a. lasi üks sakslane mõneminutilise vahega Peipsi järve taga alla kaks Po-2, lennukõrguseks oli ta raporteerinud "maapinna lähedal" ja 5 m. Kui esimene lennuk alla lasti, ei õnnestunud millegipärast ka teisel lennukil enda puuladva taha ära peitmine:
10.02.44 Fw. Hans Ransmayer 4./JG 54 R-5  8941 at 5 m. 13.32 Film C. 2032/I Anerk: Nr. 383
10.02.44 Fw. Hans Ransmayer 4./JG 54 R-5  8941: Bodennähe 13.35 Film C. 2032/I Anerk: Nr. 384

Sakslane lendas küll Fw 190 peal. Võib-olla see eelmine pikk jutt kehtis ainult Messerschmittide korral ;)
Ja "raske alla lasta" - selliseid väiteid tõestatakse statistikaga, mitte üksikute anekdootlike juhtumitega või punase propagandaga.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Maandumine kolmele rattale
PostitusPostitatud: 09 Mai, 2020 18:36 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17599
Suur teoreetik vrs piloot-instruktor...lustiline. Ma kipuks siin siiski rohkem praktikut uskuma, kes teab, millest rãägib.

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Maandumine kolmele rattale
PostitusPostitatud: 12 Mai, 2020 9:23 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 28958
Tsiteeri:
Metsavaht lendas aeglaselt, seetõttu võttis tal ka tulistamise liinilt kõrvale saamine palju aega. Jälitav hävituslennuk seevastu pidi ainult minimaalselt oma lennusuunda korrigeerima.


Päris huvitav oleks vaadata sellisel juhul manöövri nurkkiirusi - paljast joonkiirusest siin võimaluste hindamiseks ei piisa.
Selleks, et mööda tulistada, piisab sellest, et sihtmärk seab end ründaja telje suhtes nurga alla.
Muidugi initsiatiiv ja üllatuse efekt on kindlalt sellises olukorras ründaja poolt - kui ründaja tuleb nt järsu nurga all päikese poolt, on tema avastamise võimalused ka väikesed.

Kõik see manööverdamise jutt kehtib muidugi olukorrateadlikkuse eeldusel - kui Po-2 laskur tukkus tagumises kabiinis ja piloot vaatab ettepoole, on sakslasel suured võimalused ka täitsa sappa istuda ja Po-2 seltskond märkab seda alles lennukist lendavate juppide järgi.

Tsiteeri:
Võib-olla see eelmine pikk jutt kehtis ainult Messerschmittide korral ;)


Messerschmitt oli kuulus oma napi tüüride efektiivsuse poolest korral suurtel (pikeerimis)kiirustel, kus ta piltlikult öeldes muutus juhitamatuks telliskiviks. Seepärast, kuskilt kõrgelt alla pikeerides, kui Po-2 laskur hoidis silmad lahti, võis küll juhtuda, et Po-2 keeras alt ära, "messer" aga järgi keerata ei suutnud.
Fw-190 kohta pole selliseid asju kuulda olnud. Mehhaanilise juhisega tolle aja lennukitel oli muidugi juhisele ja pedaalidele vajaliku jõu kasv suurtel kiirustel vältimatu, sest mida kiirem õhuvool, seda raskem oli tüüri liigutada.

Põhimõtteliselt on sihtmärgil vaja suunda muuta võibolla 45 kraadi, sellisel juhul on jahtija sunnitud tulistama ennetusega ja kui trasseerid lendama hakkavad, siis reguleeritakse juhisega natuke suunda, mis sunnib jahtija uuesti sihtima. See oli muidu ühe saksa superässa trikk, M. Spicki raamatust "Luftwaffe õhuässad". Kui sind lastakse, siis aseta end laskjaga võrredes nurga alla ja reguleeri juhisega seda nurka, mis muudab täpse tulistamise väga keerukaks.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 18 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt