Sakslane kavatseb Gröönimaa jääst hävitajad välja sulatada
Sakslane kavatseb Gröönimaa jääst hävitajad välja sulatada
Sakslane Dieter Herrmann kavatseb Gröönimaa igijääst sulatada välja viis haruldast P-38 Lightning hävitajat.
Ajaloolised sõjalennukid kavatseb Hermann välja sulatada üle 300 inimesest koosneva meeskonna abil 2008. aasta suvel, kirjutab Kaleva. USA Teise maailmasõja aegsed hävituslennukid asuvad Gröönimaa idaosas Tasiilaqi lähedal alates 1942. aastast. Liitlasvägede koosseisu kulunud lennukeid katab nüüdseks ligi saja meetri paksune jää ja lume kiht.
Hermanni poolt kokku pandav, saksa-taani ühendmeeskond plaanib pärast aasta kestnud ettevalmistusi lennukite jääst väljatoomist alustada 2008. aasta aprillis-mais. Kogu ettevõtmine läheb maksma kaks miljonit eurot (31 miljonit krooni).
Päästemeeskond saab lennukiteni jõuda ainult lund ja jääd sulatades. Lumekihi alla plaanitakse rajada saja meetri sügavuseni tunnel. Lennukitejäänusteni jõudes võetakse appi soojaõhupuhur, millega sulatatakse viimane jää masina ümbert. Moodustunud jääkoopas kavatseb meeskond kaheksa tonni kaaluvad lennukid juppideks võtta ja need maapinnale toimetada.
Lennukite ülestoomisel osalevad ka lennukid loonud Lockheedi firma Teise maailmasõja aegsete lennukite asjatundjad.
USA õhujõudude koosseisu kuulunud viis P-38 hävitajat on osa kuuest hävitajast ja kahest pommituslennukits koosnevast üksusest, mis 1942. aasta juulis tegi hädamaandumise Gröönimaale. Otse tehasest tulnud lennukid olid lennul Suurbritanniasse, kuid olid ilmaolude halvenemise tõttu sunnitud tegema vahemaandumise ning kavatsesid USAsse tagasi pöörduda. Lend oli osa Bolero operatsioonist, millega USA lennutas Euroopasse sõjamaterjali.
USA merevägi päästis hiljem lendurid, kuid täiesti uued lennukid aga jäeti maha ja ajapikku mattusid need jää ja lume alla. Ühe lennukitest tõstsid ameeriklased sulatusmeetodil jääst üles juba 1992. aastal. See lennuk oli siis 80-meetri sügavuses. Nimetatud P-38 hävitaja restaureeriti ja praegu osaleb ta Glacier Girl nime all lennushowdel üle kogu maailma.
Lisaks P-38 hävitajatele jäi ameeriklastel Gröönimaale maha ka kaks B-17 tüüpi pommituslennukit, mida kutsuti Flying Fortress (Lendav kindlus). Reykjaviki ülikooli teadlased tegid mõõtmisi, mis näitasid, et soomustatud lennukite sisemus on säilinud väga hästi.
Lennukiasjatundjate arvates on P-38 hävitajatesse investeerimine seda väärt, kuna isegi restaureerimata ulatub nende hind paari miljoni dollarini. Restaureeritud P-38 Lightning hävitajate hind võib ulatuda aga 12 – 14 miljoni dollarini (142 – 166 miljonit krooni). «Kavatseme kõik viis hävitajat jää alt välja tuua. Üks läheb Berliini Saksa tehnikamuuseumisse restaureerimiseks, teine aga taanlastele tänuks abi eest,» sõnas Herrmann.
Kolme ülejäänud sõjalennuki saatus on veel lahtine. Alustatud on läbirääkimisi Sothebys oksjonimajaga, et lennukite enampakkumine toimuks nende leiukohas Gröönimaal. Gröönimaale jäänud USA sõjalennukite jälile jõuti esmakordselt 1980. aastate alguses. Nende leidmist raskendas asjaolu, et koos jääga liiguvad need edasi ranniku suunas.
http://www.postimees.ee/030107/esileht/ ... 237049.php
Ajaloolised sõjalennukid kavatseb Hermann välja sulatada üle 300 inimesest koosneva meeskonna abil 2008. aasta suvel, kirjutab Kaleva. USA Teise maailmasõja aegsed hävituslennukid asuvad Gröönimaa idaosas Tasiilaqi lähedal alates 1942. aastast. Liitlasvägede koosseisu kulunud lennukeid katab nüüdseks ligi saja meetri paksune jää ja lume kiht.
Hermanni poolt kokku pandav, saksa-taani ühendmeeskond plaanib pärast aasta kestnud ettevalmistusi lennukite jääst väljatoomist alustada 2008. aasta aprillis-mais. Kogu ettevõtmine läheb maksma kaks miljonit eurot (31 miljonit krooni).
Päästemeeskond saab lennukiteni jõuda ainult lund ja jääd sulatades. Lumekihi alla plaanitakse rajada saja meetri sügavuseni tunnel. Lennukitejäänusteni jõudes võetakse appi soojaõhupuhur, millega sulatatakse viimane jää masina ümbert. Moodustunud jääkoopas kavatseb meeskond kaheksa tonni kaaluvad lennukid juppideks võtta ja need maapinnale toimetada.
Lennukite ülestoomisel osalevad ka lennukid loonud Lockheedi firma Teise maailmasõja aegsete lennukite asjatundjad.
USA õhujõudude koosseisu kuulunud viis P-38 hävitajat on osa kuuest hävitajast ja kahest pommituslennukits koosnevast üksusest, mis 1942. aasta juulis tegi hädamaandumise Gröönimaale. Otse tehasest tulnud lennukid olid lennul Suurbritanniasse, kuid olid ilmaolude halvenemise tõttu sunnitud tegema vahemaandumise ning kavatsesid USAsse tagasi pöörduda. Lend oli osa Bolero operatsioonist, millega USA lennutas Euroopasse sõjamaterjali.
USA merevägi päästis hiljem lendurid, kuid täiesti uued lennukid aga jäeti maha ja ajapikku mattusid need jää ja lume alla. Ühe lennukitest tõstsid ameeriklased sulatusmeetodil jääst üles juba 1992. aastal. See lennuk oli siis 80-meetri sügavuses. Nimetatud P-38 hävitaja restaureeriti ja praegu osaleb ta Glacier Girl nime all lennushowdel üle kogu maailma.
Lisaks P-38 hävitajatele jäi ameeriklastel Gröönimaale maha ka kaks B-17 tüüpi pommituslennukit, mida kutsuti Flying Fortress (Lendav kindlus). Reykjaviki ülikooli teadlased tegid mõõtmisi, mis näitasid, et soomustatud lennukite sisemus on säilinud väga hästi.
Lennukiasjatundjate arvates on P-38 hävitajatesse investeerimine seda väärt, kuna isegi restaureerimata ulatub nende hind paari miljoni dollarini. Restaureeritud P-38 Lightning hävitajate hind võib ulatuda aga 12 – 14 miljoni dollarini (142 – 166 miljonit krooni). «Kavatseme kõik viis hävitajat jää alt välja tuua. Üks läheb Berliini Saksa tehnikamuuseumisse restaureerimiseks, teine aga taanlastele tänuks abi eest,» sõnas Herrmann.
Kolme ülejäänud sõjalennuki saatus on veel lahtine. Alustatud on läbirääkimisi Sothebys oksjonimajaga, et lennukite enampakkumine toimuks nende leiukohas Gröönimaal. Gröönimaale jäänud USA sõjalennukite jälile jõuti esmakordselt 1980. aastate alguses. Nende leidmist raskendas asjaolu, et koos jääga liiguvad need edasi ranniku suunas.
http://www.postimees.ee/030107/esileht/ ... 237049.php
-
- Liige
- Postitusi: 312
- Liitunud: 30 Mär, 2005 9:46
- Asukoht: Espoo, Soome
- Kontakt:
Tere!
Kas see ei ole vana uutis? Või vähemalt kordustükk? Minu arust sealt jää seest on vähemalt üks Lightning juba üles tootud sama tehnikat kasutades ning nüüd lennab USAs nimega "Glacier Girl". Väike otsing tõi näiteks sellise lehekülje (ingliskeeles):
http://www.coffeedrome.com/glacier.html
Et savika moodi võiks ütelda et "tehtud".
Kari
PS See jää all olnud lennuk oli jää kaalust üsna kokku rusutud. Kuigi pealtnäha terve pidi see vist peaaegu tervikuna uuesti ehitama.
Kas see ei ole vana uutis? Või vähemalt kordustükk? Minu arust sealt jää seest on vähemalt üks Lightning juba üles tootud sama tehnikat kasutades ning nüüd lennab USAs nimega "Glacier Girl". Väike otsing tõi näiteks sellise lehekülje (ingliskeeles):
http://www.coffeedrome.com/glacier.html
Et savika moodi võiks ütelda et "tehtud".
Kari
PS See jää all olnud lennuk oli jää kaalust üsna kokku rusutud. Kuigi pealtnäha terve pidi see vist peaaegu tervikuna uuesti ehitama.
Kes kunagi USA-sse satub, siis Kentucky ja Tennessee piiril asuvas Middlesboro lennujaamas peaks Glacier Girl alaliselt resideeruma, muuseum asub addressil Middlesboro, Kentucky,
Belli maakond (või mis igane seal ameerikas on), 1420 Dorchesteri avenüü.Muuseum avatud 7.päeva nädalas 7.oo-17.oo.Sissepääas peaks olema tasuta.
Belli maakond (või mis igane seal ameerikas on), 1420 Dorchesteri avenüü.Muuseum avatud 7.päeva nädalas 7.oo-17.oo.Sissepääas peaks olema tasuta.
Need B17-d oleks ka ju põnevad riistad sealt välja koukida.
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
kari lumppio kirjutas:Tere!
Kas see ei ole vana uutis? Või vähemalt kordustükk? Minu arust sealt jää seest on vähemalt üks Lightning juba üles tootud sama tehnikat kasutades ning nüüd lennab USAs nimega "Glacier Girl". Väike otsing tõi näiteks sellise lehekülje (ingliskeeles):
http://www.coffeedrome.com/glacier.html
Et savika moodi võiks ütelda et "tehtud".
Kari
PS See jää all olnud lennuk oli jää kaalust üsna kokku rusutud. Kuigi pealtnäha terve pidi see vist peaaegu tervikuna uuesti ehitama.
Praegu kavatsetakse ka ülejäänud lennukid lihtsalt üles tõstaÜhe lennukitest tõstsid ameeriklased sulatusmeetodil jääst üles juba 1992. aastal. See lennuk oli siis 80-meetri sügavuses. Nimetatud P-38 hävitaja restaureeriti ja praegu osaleb ta Glacier Girl nime all lennushowdel üle kogu maailma.
Ehkki võibolla on nad omajagu mõlkis, on nad ikkagi paremini säilinud vist kui sohukukkunud lennukid. Jää sees peaks ju hästi säilima, pealegi peaks see jää olema praktiliselt soolavaba erinevalt mereveest.
Üldse peaks see arktika jää palju põnevat sisaldama, sinna on ikka hulgi lennu- ja muid masinaid kadunuks jäänud.
Üldse peaks see arktika jää palju põnevat sisaldama, sinna on ikka hulgi lennu- ja muid masinaid kadunuks jäänud.
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Bing [Bot] ja 17 külalist