Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III
Postitatud: 05 Jaan, 2013 20:16
Ja paneks siin veel ühe teema käima. Seekord jälle selline, mis mõneks
ajaks seisma jääb, aga alguse teen ära. Põhjus jälle see, et minu enda
tehtud ehitamiste reeglite järgi peab iga aasta sisse jääma vähemalt üks
vacu mudeli ehitamse algus. Ja kuna eelmise sellise ehituse algus jäi
2011 aasta sisse, siis järgmise alustamisega pidin detsembris maha
saama.. reeglid on reeglid:) Valikuid oli päris mitu, aga kuna
lennupaatide ja vesilennukite järjekord on pooleli ja samas ootas ka brittide lennuk omajärge, siis seekord langes valik:
Short S.19 Singapore III.
Esimene täismetall kerega lennupaat, mis sai kandma seda nime, oli S.5
ehk Singapore I. S.5 oli varustatud kahe 650hp mootoriga, tegi esmalennu
1926 ja seda valmis ainult üks lennuk. See lennuk sai päris kuulsaks kui mees nimega Alan Cobham sellega 37015 km pikkuse ringi ümber Aafrika mandri tegi.
Järgnes S.12 Singapore II, mis sai juba neli mootorit, millest kaks tõukava ja kaks tõmbava asetusega. Sabakiil oli sellel mudelil veel ühekordne ja valmis samuti vaid üks eksemplar, mis tegi esmalennu 1930. Seeriasse läinud mudel S.19 Singapore III sai kolme kiiluga saba, seda toodeti kokku 37 eksemlari ja sellest sai brittide peamine mereluure lennuk 30datel.
Teise Maailmasõja puhkeds oli Singaporede asendamine Short
Sunderlannidega täies hoos. Siiski said ka alles jäänud 19 Singapore
täita oma osa kõrvalisemates rollides, teenides põhilielt
treeninglennukitena.
Neli lennukit saadeti Fijile ja sattusid 1941 detsembris jaapanlaste
rünnaku ajal rindle. Enne seal lõplikku välja vahetmist Catalinade vastu
jõudsid need Singapored tegutseda mitmetes merepääste operatsioonides
Mõned andmed:
Meeskond: 6
Pikkus 19.56 m)
Tiibade siruulatus: 27.43 m
Kõrgus: 7.19 m
Tiibade pindala :136.1 m
Tühikaal: 9,237 kg
Maksimaalne stardikaal 14,692 kg
Mootorid: 4 × Rolls-Royce Kestrel 675 hp
Maksimum kiirus normaalkaaluga 5000jala kõrgusel: 219 km h
Kruiisi kiirus: 198 km/h
Tegevusraadius 1610 km
Tegevuskõrgus 4570 m
Tõusukiirus: 3.6 m/s
Relvastus
Kuni kolm 7.7 mm Lewis kuulipildujat, kuni 500kg pomme tiibade all.
Mudel
Et siis vacu nagu öeldud ja tootjaks taaskord Contrail. Ütleks nii, et veidi üle keskmise toorik, materjal parajalt paks, detailsus rahuldav,
valuplastik, või metallist lisad puuduvad. Iseloomulikult kotti pakitud ja enne tööd näeb materjal välja nii:
Enne kui algust sai teha, avastasin, et hoolimata paksust ja tugevast
seinast on paadikuju servast materjal siiski väga õhukeseks veninud.
Esimene töö oligi serva tugevdamine. Järgmiseks siis kere jm osad välja
lõigata ja järjest vabaks lihvida. Esialgu tegelen kerega ja see saab esimesena vabaks. Akende tegemise käigus avastan, et serva on vaja veel tugevdada. Materjal on lisaks ka kergesti murduv:
Materjal allub aga hästi liimile ja sobib Evergreeni stüreeniga, seega on parandamine ja tugevdamine hoos.
Kere pooled peale mõningasti tööd:
Ja siin on tiiva pooled enne lahti lihvimist:
Siinkohal jääb see töö mõneks ajaks aeglasele käigule, sest enne peavad mõned muud tööd veel valmis saama.
Kk
ajaks seisma jääb, aga alguse teen ära. Põhjus jälle see, et minu enda
tehtud ehitamiste reeglite järgi peab iga aasta sisse jääma vähemalt üks
vacu mudeli ehitamse algus. Ja kuna eelmise sellise ehituse algus jäi
2011 aasta sisse, siis järgmise alustamisega pidin detsembris maha
saama.. reeglid on reeglid:) Valikuid oli päris mitu, aga kuna
lennupaatide ja vesilennukite järjekord on pooleli ja samas ootas ka brittide lennuk omajärge, siis seekord langes valik:
Short S.19 Singapore III.
Esimene täismetall kerega lennupaat, mis sai kandma seda nime, oli S.5
ehk Singapore I. S.5 oli varustatud kahe 650hp mootoriga, tegi esmalennu
1926 ja seda valmis ainult üks lennuk. See lennuk sai päris kuulsaks kui mees nimega Alan Cobham sellega 37015 km pikkuse ringi ümber Aafrika mandri tegi.
Järgnes S.12 Singapore II, mis sai juba neli mootorit, millest kaks tõukava ja kaks tõmbava asetusega. Sabakiil oli sellel mudelil veel ühekordne ja valmis samuti vaid üks eksemplar, mis tegi esmalennu 1930. Seeriasse läinud mudel S.19 Singapore III sai kolme kiiluga saba, seda toodeti kokku 37 eksemlari ja sellest sai brittide peamine mereluure lennuk 30datel.
Teise Maailmasõja puhkeds oli Singaporede asendamine Short
Sunderlannidega täies hoos. Siiski said ka alles jäänud 19 Singapore
täita oma osa kõrvalisemates rollides, teenides põhilielt
treeninglennukitena.
Neli lennukit saadeti Fijile ja sattusid 1941 detsembris jaapanlaste
rünnaku ajal rindle. Enne seal lõplikku välja vahetmist Catalinade vastu
jõudsid need Singapored tegutseda mitmetes merepääste operatsioonides
Mõned andmed:
Meeskond: 6
Pikkus 19.56 m)
Tiibade siruulatus: 27.43 m
Kõrgus: 7.19 m
Tiibade pindala :136.1 m
Tühikaal: 9,237 kg
Maksimaalne stardikaal 14,692 kg
Mootorid: 4 × Rolls-Royce Kestrel 675 hp
Maksimum kiirus normaalkaaluga 5000jala kõrgusel: 219 km h
Kruiisi kiirus: 198 km/h
Tegevusraadius 1610 km
Tegevuskõrgus 4570 m
Tõusukiirus: 3.6 m/s
Relvastus
Kuni kolm 7.7 mm Lewis kuulipildujat, kuni 500kg pomme tiibade all.
Mudel
Et siis vacu nagu öeldud ja tootjaks taaskord Contrail. Ütleks nii, et veidi üle keskmise toorik, materjal parajalt paks, detailsus rahuldav,
valuplastik, või metallist lisad puuduvad. Iseloomulikult kotti pakitud ja enne tööd näeb materjal välja nii:
Enne kui algust sai teha, avastasin, et hoolimata paksust ja tugevast
seinast on paadikuju servast materjal siiski väga õhukeseks veninud.
Esimene töö oligi serva tugevdamine. Järgmiseks siis kere jm osad välja
lõigata ja järjest vabaks lihvida. Esialgu tegelen kerega ja see saab esimesena vabaks. Akende tegemise käigus avastan, et serva on vaja veel tugevdada. Materjal on lisaks ka kergesti murduv:
Materjal allub aga hästi liimile ja sobib Evergreeni stüreeniga, seega on parandamine ja tugevdamine hoos.
Kere pooled peale mõningasti tööd:
Ja siin on tiiva pooled enne lahti lihvimist:
Siinkohal jääb see töö mõneks ajaks aeglasele käigule, sest enne peavad mõned muud tööd veel valmis saama.
Kk