Tere,
Ma ei tea, kas piltidel olevat mudelit saab "arenguks" nimetada? Vahel oli tunne, et kõik see, mida varem õpitud, oli mälust ära kustutatud. Algaja vigu oli liiga palju.
Aga põhimõtteliselt pean nüüd tegelema vigade parandusega. Mõnes kohas on ikka värvimisega kiduralt läinud. Võib-olla üritan ka midagi toonida.
Mida siis selle mudeli juures õppisin?
A. taaskord seda, et lennuk tuleb katta ühe baasvärviga, mitte üritada kolme erinevat värvilaiku kokku ajada. Ei toimi- kuhugi jääb ikka mingi riba, mida tuleb pintsliga järele aidata;
B. kui liiga lähedalt värvi/lakki pihustada, siis kipub ta mõnes kohas liiga "jämedalt" jääma...ja alumist kihti ära sulatama...järgneb taas pintsliring..;
C. superliimi kasutamine peab olema pigem ettevaatlikum. Liimijäljed on liimijäljed...fotosid suurendades vaadake telikukatteid, saate aru mida mõtlen.
D.tšehhide väikse tiraažiga lennukimudelite puhul on vaja väga hoolega mõelda, kus mudeli koostajad on mudeliehitajale jätnud hävingut sisaldavaid konstruktsioonivigu. Ehk asjad, mis kipuvad liiga vara lennuki külge kleebituna varem või hiljem raudpolt küljest ära murduma.
Näiteks antud mudelil on mõlema tiiva all, teliku juures kaks väljaulatuvat "jubinat" (ilmselt mõeldud tiiva alla millegi kinnitamiseks- kütusepaak vms). No arvake, mitu korda kogu selle ehitusprotsessi käigus need millimeetrites mõõdetavad jubinad ära murdusid? Õige vastus: korduvalt...
Ehk järeldus: vaata enne hurraaga kleepima hakkamist ka joonist ja resti küljes olevaid detaile. Ilmselt oleks mõistlik antud juhul tiiba süvistada augud ja teha need jupid täiesti uued (näiteks restist välja lihvida). Ja siis kui mudel koos ja seisab oma jalgadel- alles siis viimase lihvina sellised kergesti eralduvad jupid eraldi külge liimida.
Mida positiivset õppisin?
No seda, et tõesti-tõesti, kui kasutada kõige odavamat küünelaki eemaldajat, siis sellega saab kohe mudelipahtlit niimoodi lennukilt maha nühkida, et pahtel jääbki sinna kuhu ta on ettenähtud ! St üleliigne pahtel tuleb küünelakis immutatud lapitükiga kergesti maha...ja hiljem on vähem lihvimistööd! Ja kõige odavam küünelaki eemaldaja sellepärast, et kallimad kipuvad juba plastmassi ka ära sulatama. Ehk enne kasutamist igal juhul tasub restitüki peal proovida- sulatab/ei sulata.
Õppisin ka maskimist. Ehk tõepoolest, kui kasutada õiget mudeliteipi (mul on kunagi Saksamaalt ostetud paar rulli), siis nende kabiiniklaaside ja rataste värvimine on täiesti rahulik tegevus. Vanasti sai neid kabiinijooni ikka hambatiku või peenikese pintsliga taga aetud...ja teibiks oli ehituspoe roosa TESA teip. Tõsi küll Fokkeri esiratta tegemine oli keerulisem- nimelt konkreetse mudeliresti ratas oli kehvasti resti valatud...seda valget ranti õigesse kohta teha oli keeruline- aga "vana hea värviga hambatikk" tegi triki ära. Kuigi pean pisut musta värviga seda esiratast järgi aitama.
Õppisin taaskord- väga peenikese augu tegemisel küünlal kuumaks aetud nõel teeb teatud piires triki ära...aga seda nõela tuleb väga ettevaatlikult ja kindlalt kasutada...muidu torkad mudelist augu "tsutsti" läbi...
Ja õppisin ka seda, et kui mudelil on mingeid läbivaid "valgeid" alasid (antud mudelil siis valged triibud tiibadel ja sabal), siis tõepoolest on mõistlik need alad valge värviga ette ära värvida. Mina kasutasin Revelli kruntvalget. St kui seda mitte teha, dekaalid võivad jääda läbi kumama.
Kabiini sisu mastaabis 1/72 võib järgi aidata, kuid kui kabiin jääb kinniseks, siis on see pigem oma enda ego rahuldamine. Ehk teadmine sellest, et oled teinud jõupaberist rihmad koos teeküünlast välja lõigatud alumiiniumpannaldega, oled teinud tulekustuti, oled teinud hunniku kangikesi ja järele aidanud neid mõõdikuid armatuurlaual...siis jääbki see mudeliehitaja enda salateadmiseks. Läbi klaaside kogu seda ilu väga palju ei näe. Antud mudeli juures siiski üks asi jäi nähtavaks. Tugevast paberist välja prinditud ja välja lõigatud kompressori alus piloodi selja taga. See jupp sama firma 1/48 mudelil etsina olemas. Kompressori kere tegin balsast, kuid aparaadi paremal küljel olevat hooratast ei hakanud järgi aimama. Oleks läinud juba liiga peeneks.
Ühesõnaga- vaatan, mis antud mudeliga veel teha annab.
Muidu vahva mudel. Soovitan- aga mitte päris algajale...
Tervitades,
VT
PS Ja eks ma siis võtan pakutud mudelinimekirjast mõne järgneva. FW 200 Condori jaoks tellisin Hollandist juppe...aga Tu-144 võiks ju "otse karbist" ikka valmis vahepeal saada? Hmmm?