Nõuka-aegsed mudelid

Militaartehnika mudelitest. Tehnoloogiad ning mõõtkavad ei ole piiratud.
Vasta
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Nõuka-aegsed mudelid

Postitus Postitas Lemet »

Paljud vanema põlvkonna esindajad mäletavad kindlasti, et 70ndate lõpus ja põhiliselt kaheksakümnendatel oli meil osta päris laialt lennukimudeleid, mille pakendil puudus tüüp ja millel oli parimal juhul peal silt "istrebitel", "palubnõi istrebitel", "šturmovik" vms. Sandimal juhul aga hoopis vaid number. Ajaloolane Vjatšeslav Kondratjev on oma blogis selle põhjuse lahti seletanud, järsku pakub ka siinsele rahvale huvi...
В дополнение к сказанному замечу, что с "Джавелином" я впервые познакомился еще в 1979 году, но лишь через пару лет я выяснил, что это таки был "Джавелин". Дело в том, что в тот год на прилавках советских магазинов игрушек вдруг появилось большое количество разнообразных сборных моделей самолетов, совершенно не похожих на нашу авиатехнику. Самолеты эти имели очень странные названия: "Индекс 157", "Индекс 170", "Индекс 204", "Индекс 363" и т.д. Никакой другой информации о них ни на коробках, ни на инструкциях по сборке не было.

Тогда я купил, склеил и поставил на полку модель довольно большого реактивного самолета с треугольным крылом, на коробке которого значилось, что это "Индекс 408". Потом, сравнивая очертания модели с фотографиями в изданном под грифом ДСП справочнике по зарубежной авиации, который мне дали почитать на пару дней, я опознал машину, а заодно и многие другие "индексы". А еще позже, уже во времена "гласности", выяснилась причина "маскарада". И она оказалась столь же идиотской, как и почти всё, что происходило в брежневском СССР.

В 1978 году советская экспортно-импортная контора "Новоэкспорт" закупила у английской фирмы "Фрог" большую партию оборудования для производства пластмассовых сборных моделей, в том числе - прессформы для отливки наборов заготовок более сотни различных моделей самолетов и примерно десятка кораблей. В те времена коллекционирование таких моделей было очень популярным хобби, но в СССР они пребывали в постоянном дефиците. Массовым выбросом на прилавки "экс-фроговских" моделей проблему дефицита, хотя бы в этом сегменте рынка, надеялись решить.

Однако тут же всплыл "щекотливый" нюанс: почти все модели "Фрога" воспроизводили западную технику, прежде всего - английскую и американскую. И кто-то из высокопоставленных капээсэсовских функционеров, с запозданием узнав о сделке, возмутился: "Как же так?! Советские дети будут собирать модели самолетов и боевых кораблей агрессивного блока НАТО! Это возмутительно! Это идеологическая диверсия! Нельзя пропагандировать вражескую военную технику, а тем более - среди молодежи!" Как ни странно, это возмущение нашло поддержку в партийных верхах. Очевидно, там всерьез считали, что подросток, склеивший модель английского, американского или французского самолета, тут же превратится в антисоветчика.

Между тем, деньги за прессформы были уплачены, и деньги немалые, в валюте, отменять сделку было поздно. Тогда нашли "соломоново" решение: модели все-таки пустить в продажу, но "анонимно", без указания их прототипов, размещая на невзрачных коробках просто некие абстрактные индексы, либо указывая функциональное назначение машины - "истребитель", "бомбардировщик", "разведчик" и т.п. И надо сказать, что в условиях "железного занавеса" и контроля над информацией это отчасти сработало. Большинство людей, покупавших и собиравших модели в СССР на закате брежневской эпохи, не знали, что они собирают!

Самое потрясающее, что в "безымянном" оформлении выпускались даже модели пассажирских лайнеров и самолетов 20-30 годов прошлого века, а также - времен Второй мировой войны. Можно только гадать, какую "идеологическую диверсию" углядели советские чиновные дебилы в старинных "Спитфайрах", "Мустангах". "Хэллкетах" или в самолете "Бристоль-138", который в 1936 году установил мировой рекорд высоты.

При этом часть моделей выпускалась в экспортном исполнении, для продажи за рубеж. Они оформлялись совсем по-другому: их паковали в яркие, красочные коробки с надписями на английском и непременным указанием - какой именно самолет воспроизводит данная модель. Вдобавок, в коробки помещали наборы декалей (переводных картинок) с опознавательными знаками и другими эмблемами, которые должны были наноситься на модель после сборки. В моделях "для внутреннего потребления" их не было. А на нижней стороне коробок, которые в "советском" варианте представляли собой простую картонку, у экспортных моделей печатали красивые цветные инструкции по окраске и размещению декалей.

Любопытно, что модели для внутреннего и внешнего рынка делали и упаковывали на одних и тех же заводах и в одних и тех же цехах. Разумеется, экспортные модели активно разворовывались, а потом "всплывали" на черном рынке, где их продавали из-под полы по ценам, в 5-10 раз превышавшим магазинные цены их "советских" аналогов. Порой воровали и продавали только корбки и декали, так как саму "пластмассу" можно было купить в любом "Детском мире".

По-моему, в этой абсурдистской истории с моделями, продолжавшейся вплоть до конца 80-х, как в маленькой капле воды отразился большой маразм и лицемерие позднесоветской идеологической системы. Такая система рано или поздно должна была рухнуть.
http://vikond65.livejournal.com/566164.html
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Nõuka-aegsed mudelid

Postitus Postitas Lemet »

Pilt

Pilt

Tüüpe pole vist mõtet juurde sehkendada, klassika peaks ka une pealt äratuntav olema... :wink:
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Nõuka-aegsed mudelid

Postitus Postitas kalle »

Igati kena teema.
Olen ise napilt sellest põlvkonnast (mudel 1973:), kelles need karbid hullu nostalgiat tekitavad. Ka need kaks, kuigi just need minu käe alla ei jõudnudki, aga nt Canberrat mäletan poe riiulilt kindlasti. Nii sai kauplus Tipa-Tapa ja muud poed Tallinnas tihti läbi käidud ja neid karpe seal näpitud. Paremal juhul, kui raha kooli söögirast vm kõrvale pandud, siis ikka mõned ära ka ostetud ja oii seda õnne siis!

Mina küll ei mäleta, et mul oleks kordagi küsimusi tekkinud, mis lennukid need täpsemalt on. Morskoi Istrebitel jne oli piisav info ja kokku nad läksid:)
Igatahes kes iganes otustas need frogi vormid ära osta, tegi nõukogude noortele suure teene:)
Paneb muidugi imestama, et enne ostu ei uuritud, mida saadakse ja hilisem ideoloogiline dilemma tuli nö üllatusena. Aga hea, et ka seekord toimiti skeemil tehtud-mõeldud ja kogu lugu on tänaseks huvitav ajalooline seik.

ps. see teemaarendus oleks ka hästi sobinud siia http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... 45&t=37157

Kk
Kasutaja avatar
Parovoz
Liige
Postitusi: 985
Liitunud: 20 Aug, 2005 20:30
Asukoht: Lasnogorsk, Balti mere ääres
Kontakt:

Re: Nõuka-aegsed mudelid

Postitus Postitas Parovoz »

Tere tere
Jaa, igati huvitav teema. Minu tutvus plastik mudelitega algas aga NSVL mingi Leningradi Meditsiinitehnika tehase toodetud ilmselt
kõrvalnähtude tulemusel MIG-15, millel katapulteeruv plank ja pool lendurit. Isa valgustus tööna sai siis teada et kuulus Mig-15.
Seejärel Krugozori Jak-9 ja IL-2 ( mudeli plastik imiteeris tuumaplahvatusele vastupidavat komposiitmaterjali) mida sai edukalt papsi metalliraspliga mõõtu ajada, hea et Modelist Konstruktor oli käepärast ja seal üllatavalt head joonised. Siis tulid need samad FROG mudelid. Imelik, et esimeseks sai Beaufighter NOVO pakendis, Austraalia versioonid peal ja puha, aga dekaale polnud. Ja nii ta läks. Sai omal ajal rongiga Riiga sõidetud ja seal pidin peaaegu adrenaliini kollapsi osaliseks saama, oli KÕIKE mida NOVO Soviet tootis, tunne oli Mahtava , aga mida puudus - raha, et seda osta. Aga noh kui läks regulaarseks ürituse külastamiseks sai ka pea kõik novod kätte. Nüüd siis vahest panen neid FROGi asju käeharjutuseks kokku. NostaldZIIII...:) Ehh, lähen võtan 50 ja seened....
Pilt
Taara avitab! ...
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Nõuka-aegsed mudelid

Postitus Postitas Lemet »

Nostalgitseks siis veelgi- ka Eestis on mudeleid toodetud...paraku on net ses osas piltidega kitsi.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Nõuka-aegsed mudelid

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Mul olid vist enamik, mida poest rajoonikeskuses osta sai, nõuka ajal riiulil, värvimata, lihtsalt karbist kokku liimitud. Hind oli tavaliselt 70 kopikat+. Tihti olid müügil ilma karbita, lihtsalt jupid kilekotis, ise teed kindlaks, mis sees, kadusid müügist päeva-kahega.

Eespool pildil paistev Beaufighter oli kaubanduses nimega "Morskoi shturmovik" Keretükk torpeedo kohal oli tehtid klaasist.
Kui mälus sorida, siis selliste "üldnimede all" olen kokku pannud
-Spitfire (vist Mk IV - ühesõnaga kahuritega, kuid 3-labalise propiga) - nimega "frontovoi istrebitel".
-F6F Hellcat - nimega "morskoi istrebitel".
-mingi mulle tundmatu 4 kolbmootoriga transpordilennuk nimega "transportnõi samaljot"
-Hawker Hunter - vene nime ei mäleta
-Westland Lynx lahingukopter - vene nime ei mäleta
-Canberra (see millel kokpit ebasümmeetriliselt) - kas äkki "reaktivnõi bombardirovsik"
-Hawker Tempest - vist mingi "frontovõi istrebitel".

Kummaline oli see, et varjati nende tegelikku identiteeti - kuigi mõnest lennundusraamatust said ikka targemaks (mis vähemalt WWII puudutas).

Edit: "Morskoi istrebitel" nõuka sisemaises pakendis:
Manused
morskoi.jpg
morskoi.jpg (32.72 KiB) Vaadatud 3670 korda
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Nõuka-aegsed mudelid

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Lemet kirjutas:Nostalgitseks siis veelgi- ka Eestis on mudeleid toodetud...paraku on net ses osas piltidega kitsi.
Norma pakkus 80ndatel sporlennuki Zlin Z-50 suht primitiivset mudelit, tavatus 1:43, st automudelite mõõtkavas - on olnud.
Pilt

Lisaks olen omanud Norma toodetud purjeka mudeleid "Soling" ja "Tornado". Solingut isegi vist mitut (kuni sai ära lõhutud)- kingiti.
Pilt
Pilt
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 8 külalist