Minu arust renxus murrate te lahtisest uksest sisse! Nimelt pole ma väitnud, et sõjaväeluure peaks riiulis olema vaid sõja puhuks. Võin ennast korrata, aga minu arust kirjutan ma lühidalt täpselt sedasama, mida väidate teie sõjaväeluure oluliseks funktsiooniks:
Minu subjektiivsel arusaamal, selmet et sõjaväe luure peaks rahuajal nö jalus tolknema ja üleüldiselt spioone püüdma, peaks ta tegelema enda arendamisega (eriti tehniline võimekus), sõjaväega seotud isikute tausakontrolliga ja(vajadusel) monitoorimisega ning lisaks end nö toonuses hoidma selliselt, et sõjaliste operatsioonide ja sõja ajal oleks tast kohe kasu.
Loomulikult tähendab ülaltoodu seda, et minugi arvates peaksid ka sõjaväeluurel juba olema valmis agendid, keda saaks rakendada näiteks riigi osalisel või täielikul okupeerimisel. Et nii mõnigi väliisministeeriumi või mõne muu ametkonna töötaja võiks olla sõjaveluure agentide nimekirjas. Et sõjaväeluurel oleksid agendid Eestiga piirnevates Venemaa piirkondades, Moskva võimukoridorides ja sõjaväes jne.jne.
Oluline erinevus teist on, et mina väidan lisaks, et sõjaväeluure ei peaks dubleerima sisemaiselt juba olemasolevate struktuuride ülesandeid, kui selleks puudub vajadus.
See, et sõjaväeluure profileeris minevikus omal initsiatiivil erinevaid ametnikke ja poliitikuid, võis ju olla õilis (nagu on õilis hävitsulennuki piloot, kes oma treeninglendude ajal käib omast initsiatiivist abiks päästjatel metsatulekahju koldeid otsimas), kuid oma tegevusega saavutati seda, mis ikka juhtub kui seda tehakse oma kompetentsist väljas. Mitte midagi ei saavutatud. Nagu hea hävituslendur kaotab sellisel juhul oma koha nii kaotasid oma koha ka sõjaväeluurajad. Aga oleks võinud teha koostööd KAPO'ga, kes lõppeks ju asjad ikkagi "purki" pani. Ei saanud teha. Ei tahetud kuulda jne.jne tuleb kindlasti nüüd kohe varrukast. Kui ei saanud, mis te siis sellist mittekoostööd taga nutate? Tänased J2 mehed ilmselt saavad. Elu läheb edasi ja
pole see sõjaväeluure kuhugi kadunud ja ei tegele nad kindlasti vaid binokli poleerimisega. Julgen isegi väita enamat, et hetkel on KV sõjaväeluure vägagi elus ja tegus. Alates selle aasta esimesest augustist nimetati KV luurepataljon KV luurekeskuseks*, mida ei tehtud vaid kosmeetilisest aspektist. Ilmselgelt tuli juurde veelgi võimekust, ülesandeid ning ressurssi. Julgeb keegi väita, et KV luure on TÄNA (aastal 2014 lõpus) meie partnerite seas vähe hinnatud?
Mis puutub USA'sse, siis lõpuks jõuab kõik sisemaiselt enamasti vaid ühte föderaalagentuuri - nimelt FJB'sse. Niipalju kui mina olen aru saanud tuleb juurdlusmaterjal süüdistajale eksklusiivselt just enamasti sellest ametkonnast lõpuks. Jah, kõik need NSA'd ja muud agentuurid võivad algatada, isegi juhtida protsesse, kuid kui asi läheb vilkuriteni ja käeraudadeni, siis on kas ATA või FBI need kes mehi maha võtavad ja hakkavad ülekuulama.
Ja mis puutub siia teemasse Gruusia-Vene konflikti ennustamine? Tõestab see vaid, et et tegu oli heade spetsialistidega. Kes seda vaidlustab? Küsimus on selliste raportite puhul muus. Kas nendega arvestatakse või mitte. Oleks seda sõda ette ennustanud näiteks KAPO, oleks neid siis automaatselt kuulatud või? Ma usun, et ka nende väiteid poleks võetud tõsiselt. Või Teabeameti omi. Võimalik, et sellised ettekanded sündmuste võimalikkusest viimasest asutusest isegi tulid!
Pigem oli sellel hetkel mitte kuulamise puhul asi kinni milleski muus. Poliitilises foonis. Ja muideks ka selles, et ennast ei suudetud (või ei osatud) teha poliitikutele kuuldavaks. Jah, selles et proffe ei kuulatud on süüdi kindlasti poliitkud, kuid alati on asjal kaks poolt. Natukene on tavaliselt süüdi ka see osapool, kes tahab, et teda kuulda võetaks. Kui see mitte kuulda võtmine muutub sümptomaatiliseks, siis tasuks paluda enda üleviimist, osakonna sulgemist või võtta mõned peepvainude koolitused a la "kuidas teha enda ettepanekud nähtavaks (või oluliseks)"
KAPO tegi ka aprillimäsule eelneva analüüsi. Kas neid kuualti? Ei kuulatud. Raportite koostamine ja raportite põhjal (poliitiliste)tegevuskursside või -meetmete kasutusele võtmine on siiski erinevad suurused.
*Kaitseväe korralduse seadus:
§ 12. Kaitseväe ülesehitus
(2) Kaitseväe struktuuriüksused on Kaitseväe peastaap, õhuväe staap, väeüksused, sõjaväepolitsei, Kaitseväe Ühendatud Õppeasutused, NATO küberkaitsekoostöö keskuse Eesti kontingent,
luurekeskus, toetuse väejuhatus ja erioperatsioonide väejuhatus.
[RT I, 18.02.2014, 1 - jõust. 01.08.2014]