www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 15 Okt, 2019 7:18

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 147 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Massiline põgenemine sõja korral
PostitusPostitatud: 10 Juul, 2019 10:37 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 09 Jaan, 2007 1:05
Postitusi: 3314
Asukoht: Tartu
Lemet kirjutas:
Tsiteeri:

'44. aastal lahkusid ikka vaid jõukamad inimesed. 


Jutt käib siinkohal (vähemalt minu postituses) kõigist võõrsile sattunutest. Mitte ainult paadipõgenikest. Lahkuti ju ka koos saksa vägedega või nende koosseisus, põgeneti kand ja varvas meetodil, vankritega...nii et väide, et lahkunute sotsiaalne ja majanduslik koosseis kopeeris laias laastus jääjate oma on igati tõene.

No kui pead silmas ka Saksa mundris sõdinud mehi, kes lõpuks end Saksamaa pinnal 1945.a. lääneliitlastele vangi andsid ja sealtkaudu edasi USA-sse, Kanadasse, Austraaliasse jne. liikusid, siis küll.

_________________
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!

"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Massiline põgenemine sõja korral
PostitusPostitatud: 06 Aug, 2019 15:26 
Eemal
Liige

Liitunud: 11 Nov, 2005 20:19
Postitusi: 1519
Asukoht: Tallinn
Kriku kirjutas:
Lemet kirjutas:
suuresti ka aeru ja tuule jõul lahkus 1944 Eestist umbes 80 000 inimest, kellest teel hukkus 6–9%.
Kuna me ei tea, kui palju aerupaate läks ning kui suur osa neist hukkus, pole sel jutul suuremat mõtet.


Rahvusarhiivi galeriis Tallinnas (Maneeži 2) jääb kuni augusti lõpuni avatuks näitus „Paadipõgenikud 1944. Nelja paadi lood“. Näitus keskendub paatide „Karin“, „Enge“, „Venus“ ja „Helena“ saabumisele Rootsi, kuhu nad jõudsid erinevaid veeteid pidi, lastiks paljude inimeste elud ja edasine saatus. Väljapaneku koostajad on kogunud hulgaliselt mälestusi, fotosid, ajaleheväljalõikeid ja teinud kümneid intervjuusid eesti ja rootsi keeles. Näitus avati esmakordselt 2014. aastal, selle koostasid Rootsi Eestlaste Liit, Mai Raud-Pähn, Evelin Tamm ja Taavo Kask.

PS lisaks mootorpaatidele (mootoriga kalapaatidele) oli tollal Eestis ka terve hulk mitmesuguseid väiksemat sorti laevu.

_________________
Oman vastavaid kohustusi ja piiramatuid õigusi antud ülesannete täitmisel.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Massiline põgenemine sõja korral
PostitusPostitatud: 07 Aug, 2019 13:02 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26704
Probleem on lihtsalt selles, et minu (ise hakanud paadikapteni :D ) silmade läbi on see paadipõgenemise teema mõnevõrra lihtsustatud. Kui tänase ilmaga puhub Väinamere ääres tuul 15 m/sek (selline ilm on sügisel tavaline) ja meri on valgeid laineharju täis, siis olen üsna kindel, et harju keskmise kuni 5 m päramootoriga pealt lahtise paadi (mis moodustab tänastest alustest enamuse) peale väga palju tahtjaid ei leidu.

Noorpõlves, kui vetelpäästes sai rentida aerupaati (Pella), sai käidud suhteliselt varjatud ja madalaveelises lahes sellega sõudmas. Olin siis kehalistelt võimetelt ikka üle keskmise mees, väikse lainega tund aega üle lahe (4 km) ja tagasi oli enamvähem võimete piir. Ja Pella on ikka väga kerge ja hästi liikuv sõudepaat võrreldes toonaste raskete puidust rontidega. Võibolla olid siis laevad puust ja mehed rauast - aga enda sõudmiskogemuse põhjal ma Rootsi aerutamist väga uskuma ei kipu.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Massiline põgenemine sõja korral
PostitusPostitatud: 14 Sept, 2019 17:36 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 06 Juul, 2005 15:34
Postitusi: 65
Asukoht: Tartu
Pella künasid oli vist 2 sorti, Pella ja Pella Fjord? Tartus olid Anne kanali paadilaenutuses Pellad. Teismelisena meeldis mulle seal sõitmas käia. Mäletan - tuul, mis kanali juba vahule ajas, tegi üksinda sõitmise keeruliseks. See tuul kippus paati "oma sihile" pöörama sellise jõuga, et pool sõudja energiast kulus suuna hoidmisele. Kuid tahtmine vee peal tiirutada jäi alles ja siis oli mugavam võtta vesijalgratas. See madal "plastvann" liikus, nagu poleks tuult olemaski.

_________________
Vaatame siis, mis siin toimub...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Massiline põgenemine sõja korral
PostitusPostitatud: 19 Sept, 2019 10:19 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26704
Selle Pellaga, eriti päramotoriseeritutega, on Eestis mehi küllalt Neptuni riiki sattunud, kuigi teoorias uppumatu, siis 8 hj Veterok sabas (paremaid toona polnud) ja täismees ahtripingil istumas tähendas, et see asi liikus umbes 20-30 kraani nina püsti ja ahter pea pardani vees, sellise asja juhitavus oli kahtlane ja ega sealt sõidusuunas väga näinudki. Peipsil olen selliseid veel hiljuti näinud võrke välja võtmas.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Massiline põgenemine sõja korral
PostitusPostitatud: 20 Sept, 2019 18:30 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 08 Okt, 2004 17:59
Postitusi: 2650
Asukoht: Viljandi
Pellal oli ju 2 hj maksimum lubatud, ahtriplaadil oleval metallsildil on see sissestantsituna kirjas!? Mul on neid senini kaks tükki, ostsin 1996. aastal spetsiaalselt 2 hj Suzuki taha ja isegi sellega oli raske üksi sõita, kuna kippus esiotsa lendu võtma. Üksinda saabki mugavalt sõita ainult tagant teisel istmel istudes ja mootorit käepideme pikenduse abil juhtides. 8hj Veterok tundub hullumeelsusena, olen 4hj mootoriga proovinud ja isegi see tundus juba liiga ohtlik olema. Nõuka ajal vist polnudki nii pisikesi mootoreid müügis või siis ainult mingi elektrimootor?
P.S Oli siiski sel ajal ka 2 hj Saljut mootor olemas.

_________________
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!

...kui jahimees oled, klikka siia!!!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Massiline põgenemine sõja korral
PostitusPostitatud: 20 Sept, 2019 23:02 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 30 Apr, 2004 20:49
Postitusi: 657
Asukoht: 58°22'N 26°43'E
Pella Fiordile oli 2 hj lubatud.
https://motorka.org/m_lodki/2992-lodka_pella-fiord.html
vanemale Pellale 5.
https://motorka.org/m_lodki/2993-lodka_pella.html
ent lesetegijateks tegid need paadid ikkagi see et muud polnud saada, käidi iga ilmaga.
ja ainuke sobiv päravurr, nagu siin ka märgiti, oli Veterok 8.

palju hullem dushegubka oli vana kazanka, ent õnneks oli siinkandis meestel oidu (enamasti) piisavalt peas et sellisega merele ei minud...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Massiline põgenemine sõja korral
PostitusPostitatud: 21 Sept, 2019 8:32 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17217
Käidi ikka, isegi vetelpäästes olid Kazankad kasutusel. Võsu vetelpäästes olid 70ndate lõpp-80ndate algus) kasutusel päramootoriga Kazanka ja Krõm ning statsmootoriga (Gaz-51) suur kaater. Päris lustlik oli suure mootoriga Kazankal sõita, ahter veepinnast madalamal.

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Massiline põgenemine sõja korral
PostitusPostitatud: 21 Sept, 2019 22:37 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 09 Jaan, 2007 1:05
Postitusi: 3314
Asukoht: Tartu
Kas päramootori võimsus niiväga tähtis ongi. Pigem on olulised mootori kaal ja eriti see, kuidas gaasirutskaga ringi käiakse. Põhimõtteliselt sama asi nagu mootorratastega. Riga võrrile anna tuuri nii kuis tahad, no vaevalt, et sel esirattagi maast lahti saad. Samas kui mõnel võimsal tsiklil paigalt võttes või väiksemal kiirusel järsult gaasi annad, oled kohe selili. Kergel paadil hakkab vähegi suurema kiiruse juures juba ka õhutakistus esimest otsa üles ajama ja nii võibki lõpuks juhtuda, et ahter on veepiirist madalamal. Selles suhtes, kas poleks kavalam paadile mootor hoopis ninasse paigutada? Kiirendusautode puhul on nähtud küll, kuidas tagaveoline esiotsa maast lahti tõmbab ja hullemal juhul isegi üle tagaotsa katusele käib; et aga esiveoline tagumise otsa üles tõstaks, pole veel nägema juhtunud :mrgreen:.

_________________
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!

"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Massiline põgenemine sõja korral
PostitusPostitatud: 22 Sept, 2019 16:33 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 06 Juul, 2005 15:34
Postitusi: 65
Asukoht: Tartu
Pellad olid kaalujaotuse suhtes tundlikud küll. Raske mees istus üksinda ahtris - ja paat vahtis pilvi. Anne kanalil võis seda nalja mõnikord vaadelda.

Pilt

"Tiivulised" Kazankad on Tartu Aeruklubil treenerite jaoks. Viimastel aastatel veab neid mingi lääne päramootor. Sõudebaasi aianurgas on olnud veel mingeid plekkpaate, mida minu eluajal pole vist kordagi vette lastud. Kunagi ammu käisin välja mõtte üks ära osta, siis ei tahetud müüa.

Mingitel eestiaegsetel kaatritel on mootor ninas olnud, mootoriruum asus kajutist eespool. Lugesin kunagi mälestusi ühest põgenemiskatsest sellise alusega. Rootsi ei jõutud, sest seltskonnale oli müüdud veega "lahjendatud" kütust. Seda teadmata proovis üks mees paadi ninas mootorit remontida, mõned korrad sai käimagi. Aga seda polnud kauaks. Lõpuks keegi tuvastas pettuse, paadile sätiti improviseeritud puri ja reisi lõpetas venelaste piirivalve.

_________________
Vaatame siis, mis siin toimub...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Massiline põgenemine sõja korral
PostitusPostitatud: 22 Sept, 2019 17:17 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17217
Tsiteeri:
Lugesin kunagi mälestusi ühest põgenemiskatsest sellise alusega. Rootsi ei jõutud, sest seltskonnale oli müüdud veega "lahjendatud" kütust. Seda teadmata proovis üks mees paadi ninas mootorit remontida, mõned korrad sai käimagi. Aga seda polnud kauaks. Lõpuks keegi tuvastas pettuse, paadile sätiti improviseeritud puri ja reisi lõpetas venelaste piirivalve.



Arvi Kork ja "Neli musketäri". Ainult et nemad ei startinud mitte Läänemaalt, vaid Saksamaalt. Ja sattusid Rootsi asemel Poola...

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Massiline põgenemine sõja korral
PostitusPostitatud: 23 Sept, 2019 10:57 
Eemal
Liige

Liitunud: 10 Aug, 2009 21:18
Postitusi: 225
Asukoht: Virumaa
Akf Manurhin kirjutas:
...et aga esiveoline tagumise otsa üles tõstaks, pole veel nägema juhtunud :mrgreen:.

https://www.youtube.com/watch?v=HedOFgdOXzU :D Sellega muidugi massiliselt ei põgene.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 147 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt