www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 02 Juul, 2020 13:13

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 80 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4, 5, 6
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal
PostitusPostitatud: 30 Juun, 2020 18:49 
Eemal
Site Admin
Kasutaja avatar

Liitunud: 16 Dets, 2003 12:32
Postitusi: 4892
Hm, kui me tuletame meelde samas foorumis vene lennukimootoriehituse teemas kirjutatut, siis - venelased ostsid Cyclone'i litsentsi koos kogu konstruktsiooni teisendamisega meetermõõdustikku. Nii M-25 kui M-62 kui M-63 olid meetermõõdus.

Soomlased kasutasid USAs valmistatud originaalmootoreid, mis - ülla-ülla - olid tollmõõdus.

Nii et ma ei usu, et seal väga palju neid vahetatavaid osi oli.

Mis puutub aga Hispano-Suiza vene "sugulasi" siis nendega oli soomlastel hoopis üks teine plaan. Mis ka ellu viidi. Selle plaani elluviimiseks oli sommidel kasutada kümmekond oma trofeemootorit. Ülejäänud tuli ikka sakslaste käest osta.

Ei kukkunud neile sealt taevast mingeid varuosi kaela.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal
PostitusPostitatud: 01 Juul, 2020 10:46 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 29103
Küsimus oli, misasi see seal tollmõõdus oli. Kui selleks olid keermed, siis poldid-mutrid harilikult läbi ei kulu ja saab kasutada vanu.
Kui aga näiteks silindri läbimõõt (suvaline näide) oli 5 tolli ehk 127 mm ja venelased ümmardasid selle lihtsuse mõttes 130 mm peale, siis ühel "pool" tehtud mootori kolvigrupiga pole teises mootoris midagi teha.

Kui venelased tegid lihtsuse huvides tollides asjad samas mõõdus millimeetrites (oma maal sobivates mõõtühikutes), pole vahet.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal
PostitusPostitatud: 01 Juul, 2020 11:04 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Jaan, 2013 10:51
Postitusi: 606
Kapten Trumm kirjutas:
Küsimus oli, misasi see seal tollmõõdus oli. Kui selleks olid keermed, siis poldid-mutrid harilikult läbi ei kulu ja saab kasutada vanu.
Kui aga näiteks silindri läbimõõt (suvaline näide) oli 5 tolli ehk 127 mm ja venelased ümmardasid selle lihtsuse mõttes 130 mm peale, siis ühel "pool" tehtud mootori kolvigrupiga pole teises mootoris midagi teha.

Kui venelased tegid lihtsuse huvides tollides asjad samas mõõdus millimeetrites (oma maal sobivates mõõtühikutes), pole vahet.

Sisekeermed?
Tikkpoldid ja mingid väliskeermed?
Tihendid?
Laagrid?
Olen elus ühe korra kokku pannud tehast, mis oli Soomest maha võetud. Kasutusel oli samaaegselt kolme sorti keermeid nii poltidel kui mutritel. See oli üks paras peavalu. Samamoodi olid sea segamini laagrid ja tihendid. Üsna täpselt pidid teadma mida kuhu panna, hoolimata detaili välisest sarnasusest.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal
PostitusPostitatud: 01 Juul, 2020 12:59 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 29103
Kinnitusdetailid minu arvates niiväga siin teema ei ole - eks soomlased oskasid neid polte-mutreid toota ka nagu vaja on (kui juba lennukeid tootsid).
Kui kasutada alla sadanud vene lennukitest (neid sadas alla palju) saadud mootoreid, siis tähtsust omasid põhiosade sobivused. Kas näiteks M-105 plokikaan istub 12Y peale või on venelased kaane kinnituspoltide aukude asukohti muutnud? Kui ja, siis kasu sellest polnud. Kui plokikaanes veekanalid ei langenud täpselt kokku plokis olevatega, siis neid sai käsitsi sobitada (kui tihend muidugi oli).

Vähe koormatud kuullaagrite (nt veepumba laagrid) istutamine mingite vahetükkide abil teise pumpa on juba küllalt elementaarne töö. Tikkpoltide pesad mootoriplokis ja plokikaanes - kui vähegi materjali varuks on, siis saab puurida need avad üle ja lõigata jämedam sobiva mõõduga keere (ja treial treib sobivad poldid ka valmis).

Autoehituses armastasid venelased väga tihedaid/peenkeermeid (kas 1. või lausa 2. tihe), näiteks sakslased neid eriti ei kasutanud, puhas meeterkeere. See võis olla muidugi sellest, et teha asi idoodikindlaks - et Ivan ei kruviks külge mingeid sobimatu tugevusega polte, siis kasutatakse selliseid keermeid, mida suva poltidel ei tarvitata.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal
PostitusPostitatud: 02 Juul, 2020 11:05 
Eemal
Site Admin
Kasutaja avatar

Liitunud: 16 Dets, 2003 12:32
Postitusi: 4892
Kirjutaks siis veidi neist moderniseerimistest. Esimesena võeti ette Hawk'id.

Soomlased said kokku (koos kõigi hilisemate tarnetega) 44 Hawk 75 hävituslennukit, mis olid omakorda viiest eri versioonist:
- 6 tk Hawk 75 A-1 - endine Prantsusmaa lennuvägi (R-1830 SC-G Twin Wasp mootor ja 4 x 7,5 mm kuulipildujat)
- 9 tk Hawk 75 A-2 - samuti ex prantslane (R-1830 SC3-G Twin Wasp ja 6 x 7,5 mm)
- 9 tk Hawk 75 A-3 - ex Prantsusmaa (R-1830 S1C3-G Twin Wasp ja 6 x 7,5 mm)
- 7 tk Hawk 75 A-4 - ex Prantsusmaa (R-1820 G205A Cyclone ja 4 x 7,5 mm)
- 13 tk Hawk 75 A-6 - ex Norra lennuvägi (R-1830 SC3-G Twin Wasp mootor ja 4 x 7,9 mm kuulipildujat)

Kohe lennukite saamisel 1941. a. otsustati nende mootorid ja relvastus ühtlustada. Cyclone mootorid asendada Twin Wasp'idega (ja Cyclone'id jätta varuks ning tagavaraosadeks Brewster'itele). Relvastus aga ühtlustada 1 või kahe 12,7 mm Colt M2 kuulipildujale keres ning kahele 7,7 mm Browning kuulipildujale tiibades. Prantsuse 7,5 mm kuulipildujate kasutamisest otsustati loobuda ja need jäid varuks ja vahetuseks Morane'idele.

Colt'i kuulipildujad aga meeldisid soomlastele väga. Üheks põhjuseks, miks ka Brewster Buffalo neile meeldis, oli selle relvastus: 3 x 12,7 mm Colt (üks sünkroniseeritud, kaks tiibades) ja 1 x 7,7 mm sünkroniseeritud Browning kuulipilduja. Colt oli teatavasti ka pea kõigi USA hävituslennukite peamiseks relvaks, ja seda veel Korea sõjani välja. Ainukeseks probleemiks oli, et soomlastel polnud neid kusagilt eriti võtta. Tõsteti ümber remondis ja reservis olnud Brewster'itelt, osa Hawk'e sai hoopis trofee 12,7 BS kuulipildujad. Alles 1942. aastal hakkasid soomlased ise tootma Colt'i koopiat (LKk 42 nagu LentokoneKonekivääri 1942), mis võimaldas selle ümberrelvastamise lõpuni viia.

Twin Wasp'id (mis neil 7 lennukil Cyclone asendasid) osteti jälle sakslastelt.

Kuigi esialgu läksid neli Hawk'i luurelennuüksustele LLv 12 ja 14, siis juba 1941. a juulis anti kõik seda tüüpi lennukid LLv 32 relvastusse, kes loobus Fokkerite kasutamisest (ning need läksid omakorda luurelennuüksustesse). Üksus kasutas Hawk'e kogu Jätkusõja aja, saavutas neil 190 võitu ning kaotas 14 lennukit ja 9 lendurit.

Teine lennuk, mis soomlaste käe all samuti suurema modifitseerimise läbi tegi, oli Morane Saulnier MS.406.

Algusest peale ei meeldinud soomlastele selle 20 mm kahur. Esiteks oli sel väike laskemoonavaru, teiseks oli relv väga kapriisne ning kippus tihti juba peale paari valangut tõrkuma ning kolmandaks ei tootnud soomlased ise 20 mm mürske. Kui prantslastelt saadud varu oli ammendatud, siis tuli jälle sakslaste tarnete peale loota.

Alguses taheti see 20 mm kahur asendada samuti 12,7 mm kuulipildujaga, aga seda kooslust ei õnnestunud kuidagi korralikult tööle saada. Eriti vene BS kuulipildujad kippusid samuti tõrkuma. Seepärast relvastati osa Morane'e kolme 7,5 mm kuulipildujaga - ka mootori peal oli tavaline kuulipilduja.

Sõja edenedes ei rahuldanud soomlasi enam ka Morane'i lennuomadused. Samuti kummitas pidevalt mootori varuosade teema. Esimesed kavad vahetada Morane'i HS 12Y mootor välja N Liidus toodetud M103 vastu oli teemaks juba 1940. a. suvel. Siis aga õnnestus teha see tehing sakslastega ning saadi uusi lennukeid, milledest osa läks kohe ka varuosa doonoreiks.

1942. a. sügiseks oli aga seis jälle selline, et laual oli kaks varianti:
- kas MS.406 kasutamisest rindeüksustes loobuda
- või üritada asendada HS 12Y mootorid võimsamate M-103 või M-105 mootoritega.

Kuna uuemaid lennukeid polnud kusagilt võtta, siis otsustati katsetada teist varianti. Üks lennuk sai omale M-105P mootori koos 20 mm ŠVAK kahuriga. Tiibadesse jäid 7,5 mm kuulipildujad. Muuta või vahetada tuli veel nii jahutusvedeliku kui õliradiaatoreid, torustikke ja muid ninaosa detaile. Kuid muudatused tasusid ennast ära. Lennuki maksimaalkiirus ja tõusukiirus suurenesid oluliselt, samuti lennulagi. Morane oli järsku jälle tegija.

Kõigi lennukite modifitseerimiseks osteti sakslaste käest 85 M-105 mootorit, neile lisaks oli soomlastel kasutada ka kümmekond oma trofeed. 1943. a. jooksul vahetati mootorid välja kõigil 41 sel ajal veel kasutuskõlblikul Morane'il.

Kuhu jäid ülejäänud mootorid? Õige - reservi ja varuosade allikaiks.

Ei sadanud sealt taevast mingeid varuosi alla. Ära mõtle jälle välja, Trumm...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 80 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4, 5, 6

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt