allatah kirjutas:http://epl.delfi.ee/news/eesti/siim-kal ... d=69380595
Ma ei tea millest see tasuline ja suletud artikkel räägib. Aga pealkir räägib küll sellest, miks peaks poliitikud olema läbinud ajateenistuse. "Eeldasime, et raketid nii kõrgele ei lenda"-tule taevas appi!
Euroopa transpordivoliniku Siim Kallase sõnul pole Ukraina kohal alla tulistatud reisilennuki pärast vaja lennuohutusreegleid laiemalt üle vaadata.
Milline on teie ülevaade Ukraina lennukatastroofi kohta?
Ma saan toetuda neile faktidele, mida me teame. Mida me ei tea, sel teemal ma ei spekuleeri. Mida me teame päris kindlalt, on see, et lennuk oli täiesti korras. Tema tehnilise seisundi kohtapole mingeid kahtlusi. Seda jälgivad meie Euroopa võimud väga hoolega. On oluline öelda, et uurimise viivad läbi Ukraina võimud ehk selle riigi võimud, kelle õhuruumis õnnetus juhtus – kui see nüüd muidugi õnnetusena kvalifitseerub. Vastavalt rahvusvahelistele reeglitele on õigus uurimisele ligi pääseda loomulikult Malaisia ehk selle riigi esindajatel, kellele see lennuk kuulus, ja ka lennukitootjal, praegusel juhul Boeingul ehk Ameerika Ühendriikide esindajatel. Eksperte saavad saata need riigid, kelle kodanikud hukka said, seega suures osas Holland.
Milline olukord praegu Ukraina õhuruumis valitseb?
Praegu on kogu Ida-Ukraina õhuruum täielikult suletud. Siiamaani oli nii, et see õhuruum, mis ulatub umbes 10 000 meetrini, oli suletud. Eeldati, et ülevalpool on ohutu tsoon, seal lubati lennukitel lennata. See, millise trassi lennuk valib, on põhiliselt lennuki kapteni otsustada, lähtudes neist koridoridest, mis talle välja pakutakse. Niisiis see, et ta sealt kaudu lendas, oli tema täiesti ratsionaalne otsus.
Kas varasemates ohuhinnangutes arvestati, et see piirkond võib olla reisilennukitele ohtlik?
Kõrgemal kui 10 000 meetrit olid lennud lubatud, sest eeldati, et sinnamaani ükski rakett ei ulatu. Sinna ulatuvad ainult väga võimsad õhukaitseraketid, mis on väga range riikliku kontrolli all. Sellistes sõjalise konflikti piirkondades on osapoolte käes palju õlalt tulistatavaid rakette, mis lendavad umbes kolme kilomeetri kõrgusele, sellepärast oli õhuruum kuni kümne tuhande meetrini suletud.
Kas lennuohutusreeglid, mis on seotud konfliktipiirkondadega, vaadatakse nüüd selle katastroofi valguses üle?
Ei. Tähendab, ei ole põhjust neid reegleid üle vaadata. Kindlasti analüüsitakse seda juhtumit väga põhjalikult, aga praeguse esialgse ülevaate põhjal pole mingit põhjust oletada, et viga oleks kuskil süsteemis. Lennuohutust tagav süsteem on üsna põhjalikult välja töötatud ja see on rahvusvahelise tsiviillennunduse organisatsiooni reeglitele vastav. Tegemist on kohutava looga, mis ei ole niivõrd seotud lennuohutuse kui süsteemiga, vaid sõjaga ja seal kasutatavate relvadega.
Mida tähendab see nüüd lennufirmadele, kes peavad lendama ümber Ida-Ukraina?
Valivad muu trassi ja lendavad sealtkaudu. Tõenäoliselt on see natukene kulukam, sest mida rohkem tehakse igasuguseid käänakuid trajektoorides, seda rohkem kulub kütust. Sellepärast otsitakse loomulikult otseseid trasse. Väga suur probleem ümber Ukraina lendamine ühelegi lennufirmale ei ole.
Ka ajalises mõõtmes mitte?
Natuke ilmselt aega läheb rohkem, aga pikad lennud on ikkagi pikad lennud ja nende pikkus sõltub väga paljudest asjaoludest. Kuni järgmise otsuseni keegi üle Ida-Ukraina ei lenda ja valitakse muud trassid.
Kas lähiajal võib mingisuguseid õnnetusega seotud otsuseid oodata?
Ei mingeid. Me kõik jälgime, kuidas see uurimine lahti läheb. Mis baasil ja kuidas seda tegema hakatakse ja kui suur on läbipaistvus ning rahvusvaheliste ekspertide ligipääs. See on Ukraina uurimine, seda tuleb rõhutada. Kuna riik vastutab oma ruumi eest, siis järelikult kõik, mis seal toimub, on selle riigi analüüsida ja uurida, kui seal mingi õnnetus juhtub. Mingeid rahvusvahelisi meeskondi ei saa saata uurima asja, mis on täielikult ühe riigi pädevuses. See ei tähenda loomulikult seda, et rahvusvahelised eksperdid ei või uurimistest osa võtta. Tingimata kaasatakse neid uurimisse, sest tegu on väga erakordse sündmusega, kus on vaja kasutada kogu vastavat teadmiste pagasit, mis on olemas rahvusvahelistes organisatsioonides selliste juhtumite uurimiseks.