41-aastane Ukraina õigeusu kiriku Kiievi patriarhaadi püha sinodi sekretär Evstrati: „Tähelepanuväärne, et nõukogude ajal oli Vene õigeusu kiriku jurisdiktsiooni all kogu Nõukogude Liidu ala, välja arvatud Gruusia NSV. Seal oli oma autokefaalne kirik. Miks? Sellepärast, et keegi ei arvanud siis ega arva ka praegu, et gruusia rahvas on osa vene rahvast. Praegu oleme tunnistajaks sellele, et nii Venemaa kiriklikus kui ka poliitilises juhtkonnas, aga ka märkimisväärses osas Venemaa ühiskonnas on sügavalt juurdunud mõte, et ukraina rahvust pole olemas, vaid ukrainlased on osa vene rahvast ning seega ei saa olla ka mingit Ukraina riiklust. Et see on selline ajalooline arusaamatus ja tegelikult peaks Ukraina olema osa Venemaa riiklusest. Pange tähele: Moskva patriarhaadi kirik on ainus kirik, kes endiselt räägib Ukrainas sisekonfliktist ja kodusõjast ega räägi Venemaa agressioonist. Meie kui Ukraina [õigeusu] kirik ja kõik teised – katoliiklased, luterlased, juudid, moslemid – räägivad üheselt, et Ida-Ukrainas toimuv on Venemaa agressioon, aga nemad ikka, et see on kodusõda. Olukorras, kus Venemaa peab sõda [Ukraina vastu], on Vene õigeusu Moskva patriarhaadi kirikul väga kasulik levitada mõtet, et mitte Venemaa ei sõdi, vaid ukrainlased ise omavahel sõdivad ning sellepärast tuleks relvad maha panna ja mitte vastu seista, sest need on ju meie vennad. Kain ja Aabel olid ka vennad, kuid Kain ikkagi tappis Aabeli. Miks õigeusu Moskva patriarhaadi kirik Ukrainas ei saa öelda, et see on agressioon? Sest nad sõltuvad oma Moskva juhtkonnast, kes omakorda sõltub Kremlist. Meie administratiivne sõltumatus Moskvast lubabki meil rääkida tõtt. Väga paljud [usklikud], kes on praegu Moskva patriarhaadi all, ei taha ühineda Ukraina kirikuga ainult sellepärast, et nagu nad ütlevad, «te ei ole kanooniline ega tunnustatud kirik, aga me ei taha kuuluda tunnustamata kirikusse». Inimesed arvavad, et kuuluvad Ukraina kiriku alla, aga tegelikult kuuluvad hoopis Moskva kiriku alla. Inimestel on õigus teada, millise kiriku alla nad kuuluvad. Ukraina parlamenti jõudis juba rohkem kui kaks aastat tagasi eelnõu, mille järgi peaks Moskvale alluv kirik Ukrainas kasutama oma nimetuses selget viidet riigile, kust kirikut juhitakse. Esiteks on õigeusklikud Eestis erinevalt Ukrainast religioosne vähemus. Kogu austuse juures Eesti vastu, Eesti pole kunagi olnud tuntud kui õigeusu keskus. Kuna Ukraina on demokraatlik riik, siis me eeldame, et teatud struktuurina jääb Moskvale alluv kirik siin edasi tegutsema, nagu see tegutseb ka Eestis.“
47-aastane Moskva patriarhaadi alla kuuluva, Mariupoli kesklinnas asuva Jumalaema kaitse koguduse esipreester isa Gavril: „Mina olen vaimselt sõltumatu nii Konstantinoopolist, Moskvast kui ka Kiievist. Mul on minu side Jumalaga, ma suhtlen temaga ja mulle sellest piisab. Jah, me mainime [palvetes] Moskva patriarhi, aga see ei tähenda, et oleme temast majanduslikult või vaimselt sõltuvad. Jah, me armastame Venemaad, nagu ka Eestit, aga me oleme kõik Ukraina kodanikud. Ma olen samasugune Ukraina patrioot nagu enamik ukrainlasi. Kirik on aga hoopis teine asi, mis puutub siia patriotism? Kirikul on oma seadused ja kes tahab neid rikkuda, käitub kuritegelikult. Kui Konstantinoopol räägib, et igas iseseisvas riigis peab olema oma iseseisev [õigeusu] kirik, siis miks ta Eestile, Makedooniale, USA-le ja Soomele [autokefaaliat] ei anna? Kui poliitikud sekkuvad sellesse, mis nime peab kirik kandma, siis see on põhiseaduse rikkumine, sest meil on kirik riigist lahutatud.“
Üks Kiievi tunnustatud religiooniuurijaid ja üks kümneköitelise Ukraina religiooni ajaloo autoreid Ljudmila Filipovitš: „Juba läheb kogudusi üle Moskva patriarhaadi alt Kiievi patriarhaadi alla, kuid see pole väga levinud. Inimeste peas on see väga raske otsus. Õigeusklikud on Ukrainas enamasti väga konservatiivsed inimesed, kes usaldavad täielikult oma piiskoppe. Nad ei ole lihtsalt valmis sellisteks otsusteks ja üleminekuteks. Ma arvan, et see on järgmise põlvkonna küsimus. Kogu Moskvale alluva Ukraina õigeusu kiriku juhtkond on Moskva patriarhaadi tugeva surve all mitte teha mingeid järeleandmisi. Sellele vaatamata on vähemalt kümme Moskva patriarhaadi 90 piiskopist teatanud, et toetavad Konstantinoopoli antud autokefaaliat.“
https://www.postimees.ee/6470498/ukrain ... se-kusimus