Re: Ukraine International Airlines Flight 752
Postitatud: 14 Jaan, 2020 10:36
Pistan siia täismahus ja labidatõlkena juba viidatud Iltalehti artikli, kus Soome erukolonel andis kiirülevaate Tor-süsteemist ja reisilennukiga juhtunust.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c247 ... 09f6264836
Diskleimer. Mina ei ole õhutõrjespetsialist ja võtan omaks, et artikli ümberpanemisel võis tekkida tõlkepraaki.
Ehk akf Peeter kommenteerib.
Suomalaiseversti: Tällainen on koneen alas ampunut Tor-järjestelmä – virheen tehneet sotilaat näkivät ehkä vain symbolin tutkan ruudulla
lauantai 11.01.2020 klo 16:08
Soome kolonel: Selline on lennuki alla lasknud Tor-kompleks – vea teinud sõdurid nägid võibolla ainult sümbolit radariekraanil
Kolonel (reservis) Ahti Lappi sõnutsi läks Iraani õhutõrjel eriti valesti. Ta peab võimalikuks isegi seda, et rakett tulistati välja omapäi.
Juhtimiskeskus oleks pidanud nägema, et tegu on reisilennukiga.
Raketimasina juhil endal ei pruukinud seda tuvastamist olla võimalik üldse tehagi.
Masina radaril on lennukid vaid taevas liikuvad sümbolid.
Tor-ohjus ilmassa Novaja Zemljan saarella arktisella Venäjällä. VENÄJÄN PUOLUSTUSMINISTERIÖ/ AOP
„Ise ma nägin Tor-i esimest korda Moskvas aastal 93. Praegu räägime me hilisemast versioonist M1, mida on pealgi tõenäoliselt edasi arendatud,“ tõdeb pensionil olev õhutõrjekolonel Ahti Lappi.
„Me räägime (tavaliselt) soomustatud masinale paigaldatud süsteemist, millel on radar ning vertikaalselt väljalastavad juhitavad raketid. Radar näitab sihtmärgile ja peale lasku juhib raketi kohale.
„See on väga nobe vahend lühimaa õhutõrjeks“
„Kiirete sihtmärkide tulistamine on sekundite mäng. (Sellised) Märgid on näiteks tiibraketid.
Tor-i rakett liigub umbes 850 meetrit sekundis. Maksimaalne laskekaugus horisontaalselt on 12 kilomeetrit ja vertikaalselt 6 kilomeetrit, rakett tabab sihtmärki oma valmisolekuastmest ja märgi kiirusest sõltuvalt maksimaalselt umbes 20 sekundiga.
Teoreetiliselt võis asi käia nii
Teheranis ei olnud Ukraine International firma Boeing 737 teadaolevalt Tor-i laskesektori piirimail, vaid selgelt lähemal. Kolonel Lappi arusaamise järgi tuli tabamus vaevalt kümne sekundiga.
Tältä vaunun sisällä näyttää – näytöt sammutettuina. Kuvan tuore venäläisvaunu on uudempi kuin Iraniin toimitetut. OLGA SMOLSKAJA/ AOP
Tor-i rakett viib sihtmärki 15 kilogrammi lõhkeainet. Sellele lisaks on raketi ninas metallitükid, mis märgis paiskuvad laiali sihtmärki lõhkudes. Täistabamust polegi vaja, sest raketil on „distantssütik“ mis plahvatab sihtmärgile lähedale jõudes.
Peale seda kui rakett on teele saadetud ei ole eriti midagi teha selle peatamiseks. Raketti ei saa välja lülitada ega käsitsi juhtides sihtmärgist mööda juhtida.
„Ausaltöeldes oleks ainuke võimalus (laskemasina) radar välja lülitada“ ühmab kolonel Ahti Lappi.
Kogu värk valesti
Kaitsejõudude endine õhutõrjeinspektor ja Rovaniemen õhutõrjepatarei endine komandör on hämmastunud iraanlaste käpardlikkusest.
„Ükski üksus ei tohiks tulistada omapäi. Peaks olema õhukaitse juhtimissüsteem, milles on õhuseire radarid ja juhtimiskeskused. Sealt avastatakse ja sealt tuvastatakse sihtmärgid.“
„Kogu värk on läinud valesti, kui nad tulistasid raketi omapäi välja“
„Eriti kui tsiviillennuväli on kohe kõrval ja seal toimub reeglitepärane liiklus, on eriti kummaline hakata reisilennukit tulistama“
Iraani allikad väitsid laupäeval (11.01.2020), et raketi tulistanud üksus tegutses omapäi, kuna sideühendused juhtimiskeskusega olid mingil põhjusel katkenud.
Sümbol ekraanil
Kolonel Lappi sõnul jälgib Tor-raketimasina meeskond sihtmärki radariekraanilt.
„Laskjad on masina sees. Neil ei olegi optilist vaatlusvõimalust“
Lappi sõnade kohaselt kuvavad moodsad sünteetilise ekraaniga radarid sihtmärgi vaid sümbolina (orig. Lapin mukaan nykyiset tutkat, joissa on synteettinen näyttö osoittavat maalit symbolein.)
„Minu arusaamise järgi sünteetiliste ekraanide sümbolid ei näita lennuki suurust“
Reisilennuk võis paista raketi väljalasknud Tor-i meeskonnale nagu iga teine sihtmärk.
”Sõltub väljaõppetasemest”
Kolonel Lappi tuletab meelde, et Tor-masinad ei tegutse üksinda vaid patareidena.
Tor-vaunu tienposkessa harjoituksissa Kaliningradissa Itämeren kaakkoiskulmalla. AOP
Ühte patareisse kuulub näiteks neli masinat koos juhtimismasin/juhtimispunkt õhuvalveradariga. Juhtimispunkt tuvastab sihtmärgid, edastab info masinatele ja annab käsud mida edasi teha.
Käsud tulevad vähemalt soome ja vene süsteemides juhtimiskeskusest. Üksiku masina juht ei tegutse omapäi.
„Usun, et venelased on müünud Tor-süsteemi koos kasutuskoolitusega aastatel 2006-2007
Iraanlastel on seepeale olnud aastaid aega süsteemiga tutvuda.
„Lõpuks sõltub süsteemi kasutamine väljaõppetasemest“
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c247 ... 09f6264836
Diskleimer. Mina ei ole õhutõrjespetsialist ja võtan omaks, et artikli ümberpanemisel võis tekkida tõlkepraaki.
Ehk akf Peeter kommenteerib.
Suomalaiseversti: Tällainen on koneen alas ampunut Tor-järjestelmä – virheen tehneet sotilaat näkivät ehkä vain symbolin tutkan ruudulla
lauantai 11.01.2020 klo 16:08
Soome kolonel: Selline on lennuki alla lasknud Tor-kompleks – vea teinud sõdurid nägid võibolla ainult sümbolit radariekraanil
Kolonel (reservis) Ahti Lappi sõnutsi läks Iraani õhutõrjel eriti valesti. Ta peab võimalikuks isegi seda, et rakett tulistati välja omapäi.
Juhtimiskeskus oleks pidanud nägema, et tegu on reisilennukiga.
Raketimasina juhil endal ei pruukinud seda tuvastamist olla võimalik üldse tehagi.
Masina radaril on lennukid vaid taevas liikuvad sümbolid.
Tor-ohjus ilmassa Novaja Zemljan saarella arktisella Venäjällä. VENÄJÄN PUOLUSTUSMINISTERIÖ/ AOP
„Ise ma nägin Tor-i esimest korda Moskvas aastal 93. Praegu räägime me hilisemast versioonist M1, mida on pealgi tõenäoliselt edasi arendatud,“ tõdeb pensionil olev õhutõrjekolonel Ahti Lappi.
„Me räägime (tavaliselt) soomustatud masinale paigaldatud süsteemist, millel on radar ning vertikaalselt väljalastavad juhitavad raketid. Radar näitab sihtmärgile ja peale lasku juhib raketi kohale.
„See on väga nobe vahend lühimaa õhutõrjeks“
„Kiirete sihtmärkide tulistamine on sekundite mäng. (Sellised) Märgid on näiteks tiibraketid.
Tor-i rakett liigub umbes 850 meetrit sekundis. Maksimaalne laskekaugus horisontaalselt on 12 kilomeetrit ja vertikaalselt 6 kilomeetrit, rakett tabab sihtmärki oma valmisolekuastmest ja märgi kiirusest sõltuvalt maksimaalselt umbes 20 sekundiga.
Teoreetiliselt võis asi käia nii
Teheranis ei olnud Ukraine International firma Boeing 737 teadaolevalt Tor-i laskesektori piirimail, vaid selgelt lähemal. Kolonel Lappi arusaamise järgi tuli tabamus vaevalt kümne sekundiga.
Tältä vaunun sisällä näyttää – näytöt sammutettuina. Kuvan tuore venäläisvaunu on uudempi kuin Iraniin toimitetut. OLGA SMOLSKAJA/ AOP
Tor-i rakett viib sihtmärki 15 kilogrammi lõhkeainet. Sellele lisaks on raketi ninas metallitükid, mis märgis paiskuvad laiali sihtmärki lõhkudes. Täistabamust polegi vaja, sest raketil on „distantssütik“ mis plahvatab sihtmärgile lähedale jõudes.
Peale seda kui rakett on teele saadetud ei ole eriti midagi teha selle peatamiseks. Raketti ei saa välja lülitada ega käsitsi juhtides sihtmärgist mööda juhtida.
„Ausaltöeldes oleks ainuke võimalus (laskemasina) radar välja lülitada“ ühmab kolonel Ahti Lappi.
Kogu värk valesti
Kaitsejõudude endine õhutõrjeinspektor ja Rovaniemen õhutõrjepatarei endine komandör on hämmastunud iraanlaste käpardlikkusest.
„Ükski üksus ei tohiks tulistada omapäi. Peaks olema õhukaitse juhtimissüsteem, milles on õhuseire radarid ja juhtimiskeskused. Sealt avastatakse ja sealt tuvastatakse sihtmärgid.“
„Kogu värk on läinud valesti, kui nad tulistasid raketi omapäi välja“
„Eriti kui tsiviillennuväli on kohe kõrval ja seal toimub reeglitepärane liiklus, on eriti kummaline hakata reisilennukit tulistama“
Iraani allikad väitsid laupäeval (11.01.2020), et raketi tulistanud üksus tegutses omapäi, kuna sideühendused juhtimiskeskusega olid mingil põhjusel katkenud.
Sümbol ekraanil
Kolonel Lappi sõnul jälgib Tor-raketimasina meeskond sihtmärki radariekraanilt.
„Laskjad on masina sees. Neil ei olegi optilist vaatlusvõimalust“
Lappi sõnade kohaselt kuvavad moodsad sünteetilise ekraaniga radarid sihtmärgi vaid sümbolina (orig. Lapin mukaan nykyiset tutkat, joissa on synteettinen näyttö osoittavat maalit symbolein.)
„Minu arusaamise järgi sünteetiliste ekraanide sümbolid ei näita lennuki suurust“
Reisilennuk võis paista raketi väljalasknud Tor-i meeskonnale nagu iga teine sihtmärk.
”Sõltub väljaõppetasemest”
Kolonel Lappi tuletab meelde, et Tor-masinad ei tegutse üksinda vaid patareidena.
Tor-vaunu tienposkessa harjoituksissa Kaliningradissa Itämeren kaakkoiskulmalla. AOP
Ühte patareisse kuulub näiteks neli masinat koos juhtimismasin/juhtimispunkt õhuvalveradariga. Juhtimispunkt tuvastab sihtmärgid, edastab info masinatele ja annab käsud mida edasi teha.
Käsud tulevad vähemalt soome ja vene süsteemides juhtimiskeskusest. Üksiku masina juht ei tegutse omapäi.
„Usun, et venelased on müünud Tor-süsteemi koos kasutuskoolitusega aastatel 2006-2007
Iraanlastel on seepeale olnud aastaid aega süsteemiga tutvuda.
„Lõpuks sõltub süsteemi kasutamine väljaõppetasemest“