Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

...ja kõik muu sisejulgeolekusse puutuv
Vasta
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40205
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Piimatööstuse, haiglate jne suurobjektide toiteks sobivate 1000+ kVA statsionaarsete genekate hinnaindikatsioon:
https://dieselgeneratordirect.uk/diesel ... ators.html

"miljonitest" ja "talumatust hinnast ühiskonnale" siiski juttu ei ole. Hullemal juhul 300 tuhat.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
kuido20
Liige
Postitusi: 3337
Liitunud: 06 Jaan, 2004 10:56
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas kuido20 »

Kapten Trumm kirjutas:Piimatööstuse, haiglate jne suurobjektide toiteks sobivate 1000+ kVA statsionaarsete genekate hinnaindikatsioon:
https://dieselgeneratordirect.uk/diesel ... ators.html
"miljonitest" ja "talumatust hinnast ühiskonnale" siiski juttu ei ole. Hullemal juhul 300 tuhat.
Kõik see on üks riskihaldus, kord 10 aasta jooksul ikka mingi jama esineb ja kas lasta oma 300 pealisel karjal maha kõngeda või investeerda generaatorisse või kindlustusse on puhas äriline arvutus.
kraal
Liige
Postitusi: 665
Liitunud: 02 Mai, 2006 15:11
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas kraal »

Kapten Trumm kirjutas:Piimatööstuse, haiglate jne suurobjektide toiteks sobivate 1000+ kVA statsionaarsete genekate hinnaindikatsioon:
https://dieselgeneratordirect.uk/diesel ... ators.html

"miljonitest" ja "talumatust hinnast ühiskonnale" siiski juttu ei ole. Hullemal juhul 300 tuhat.
Googledada oskab igaüks.
Ma saan aru, et sa ikkagi ei tea palju varutoitesüsteem haigla näitel maksab, nii investeering kui ka hooldus.

Kordan eelnevas postituses toodud lõiku.

Toome nt. ühe eesti haigla. ühe korpuse installeeritud võimsus on ca 2,3MW ja installeeritud võimsus ca 1,2MW
Selles on pool tagatud diiselgeneraatoriga. Mis on ca 600kW ja diiselgeneraatori võimsus 750kVA
Mis sa Trumm arvad kas peaks panema kogu korpuse generaatori taha või pool, Ning kas generaator peaks olema võrguga sünkroniseeritud või mitte.
Ja too palun välja mis selle rajamine kõik maksab ning aastane hooldus. Üks asi on mingi võime soetamine teine ka ülalpidamine.
Kasutaja avatar
wolfgang
Liige
Postitusi: 745
Liitunud: 28 Dets, 2008 22:44
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas wolfgang »

Mida tähendab:"ühe korpuse installeeritud võimsus on ca 2,3MW ja installeeritud võimsus ca 1,2MW"?

Stats. genekad sünkroonivadki ennast võrguga, kui toite taastumisel, toidet võrgule tagasi andma hakkavad. See nüüd mingi eraldi kulu küll ei ole vaid sisseehitatud funktsioon geneka juhtblokis. Vastasel juhul peaks keegi neid lülitusi tegema ja nii toite kadumisel, kui taastumisel tekiks "lünk".

Selleks, et ka toite kadumisel, olulistel gruppidel "lünka" ei tekiks, pannakse veel UPS-e vahele. Mis siis omakorda geneka toitel.

Miks peab jagama garanteeritud toidet - pool maja või terve? Saab ju gruppide kaupa seda teha, terves hoones, olenevalt süsteemi kriitilisusest.

Mõistagi on 0,5 MW geneka ülalpidamine kallis, kuna õli läheb karterisse palju ja seda tuleb vahetada kord aastas, filtrid on suured, aga mingit tohutut, pidevat hooldamist need küll ei vaja. Tavaliselt vaid testid kord kuus 10 min. majakoormusel ja 2 korda aastas tunnike täiskoormusel ja siis mainitud õlivahetus akutestid jms. tavaline mootori tehnohoole.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40205
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Genekad pannakse üldjuhul tööle sedasi, et enne käivitumist peab teatud aja olema elekter ära. Mis tähendab, et sensitiivne aparatuur peab olema niiehknaa UPS-i/akupangaga. See on selles, et suvalise "vilkumise" peale genekad tööle ei hakkaks. Minul on nt 1 minut "ootamist", kui selle aja jooksul elekter tagasi ei tule, siis käivituvad.

See jutt installitud võimsusest on minu silmis osa siin teemas käimasolevast mõjutustegevusest eesmärgiga näidata, et genekad on suured, kallid ja tänane olukord on hea.

Kui varuvõimsust pole nii lahedalt võtta, siis ehitatakse tarbija elektrisüsteem nii, et ebavajalik ei saa varuvõimsuse kasutamisel toidet. Haiglate puhul on teatud kriitilised asjad, mis peavad töötama igal juhul ja nagu igal tarbijal on asju, mis ei pea. Kõikide tarbijate nüri liitmine siin pole sugugi juhuslik - kui eesmärk on näidata asju võimatuna (st õigustada tänast seisu), siis tulebki näidata varuvõimsuse vajadust suuremana, st kallimana.
Mõistagi on 0,5 MW geneka ülalpidamine kallis, kuna õli läheb karterisse palju ja seda tuleb vahetada kord aastas, filtrid on suured, aga mingit tohutut, pidevat hooldamist need küll ei vaja. Tavaliselt vaid testid kord kuus 10 min. majakoormusel ja 2 korda aastas tunnike täiskoormusel ja siis mainitud õlivahetus akutestid jms. tavaline mootori tehnohoole.
Umbes nii ongi. Tegelikult ja praktiliselt - kui akudel on "targad" säilituslaadijad peal ja need toimivad, siis piisab käivitamisest ja soojaks töötamisest (30 min) kord kvartalis. Ja muidugi siis, kui genekas asub toatemperatuuril - siis on lihtne käivitus garanteeritud. Ei ole tähtis, mis diisel parasjagu sisse on sattunud ja kui külm väljas on. Nendel kaalutlustel ma pooldan üsna jäigalt genekate asumist siseruumis, vähemalt enda juures ma õue ei luba midagi panna, tuututagu projekteerijad ja maaletoojad mida soovivad. Ja seade ise peale käivitamise, koormamise ja soojaks käimise 1x kvartalis ja õlivahetuse 1 kord aastas muud tähelepanu ei vajagi. Jällegi - kui asub soojas ruumis, siis kütusefiltrid ja õhufiltrid käravad seal mitu aastat (töötunde tuleb väga vähe) ja kui on säilituslaadijad, siis akud kestavad nii 10 aastat (mul on ühes kohas kasutusel veel 2011 paigaldatud akud nt). Kogu see mull kallidusest on siin teemas tekitatud peavoolupropa kaalutlustel - vabandamaks asjade kehva seisu, tuleb asju luuletada kallimaks. Kui garantiiaeg on möödas, siis saab selle geneka hooldamisega hakkama iga mees, kes oskab elementaarselt autot remontida - see õlivahetus on analoogne automootori omaga.
Viimati muutis Kapten Trumm, 30 Okt, 2019 12:40, muudetud 1 kord kokku.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
kraal
Liige
Postitusi: 665
Liitunud: 02 Mai, 2006 15:11
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas kraal »

wolfgang kirjutas:Mida tähendab:"ühe korpuse installeeritud võimsus on ca 2,3MW ja installeeritud võimsus ca 1,2MW"?

Stats. genekad sünkroonivadki ennast võrguga, kui toite taastumisel, toidet võrgule tagasi andma hakkavad. See nüüd mingi eraldi kulu küll ei ole vaid sisseehitatud funktsioon geneka juhtblokis. Vastasel juhul peaks keegi neid lülitusi tegema ja nii toite kadumisel, kui taastumisel tekiks "lünk".

Selleks, et ka toite kadumisel, olulistel gruppidel "lünka" ei tekiks, pannakse veel UPS-e vahele. Mis siis omakorda geneka toitel.

Miks peab jagama garanteeritud toidet - pool maja või terve? Saab ju gruppide kaupa seda teha, terves hoones, olenevalt süsteemi kriitilisusest.

Mõistagi on 0,5 MW geneka ülalpidamine kallis, kuna õli läheb karterisse palju ja seda tuleb vahetada kord aastas, filtrid on suured, aga mingit tohutut, pidevat hooldamist need küll ei vaja. Tavaliselt vaid testid kord kuus 10 min. majakoormusel ja 2 korda aastas tunnike täiskoormusel ja siis mainitud õlivahetus akutestid jms. tavaline mootori tehnohoole.
Väike viga :( installeeritud võimsus 2,3Mw ja arvutuslik võimsus 1,2MW.

Generaatoreid saab kahte moodi. Kas lülituvad sisse toite kadumisel. Enne lülitakse välisvõrk lahti ja siis gene sisse või sünkroonis välisvõrguga. See tähendab, et nt testimise ajal saab generaatori koos välisvõrguga tööle lülitada. Generaator sünkroniseerib ennast välisvõrgu sagedusega ja alles siis lülitub võrku. välisvõrguga sünkroniseerimisega on generaatori hind hoopis midagi muud.

Täiskoormuse testi peab tegema kord aastas ja nii kaua kui kaua on generaator ette nähtud töötama. Kirjeldatud haiglas nt 72h.
Ei tohi unustada ka haldusel kütuse tankimist ja vajadusel vahetamist. Lisaks muud kulud. Nt diiselgeneraatorit hoitakse kogu aeg soojas, see on jälle elektrikulu.

Generaatori omamisel tuleb lähtuda kogu kulust. Nii investeeringud kui hooldus.
Selleks, et nii suurt generaatorit omada on vaja.
Tlekindlat ruumi kus generaator paikneb
Tulekindlat ruumi kütuse mahutamiseks.
Tulekindlat ruumi generaatori peakilbile.
Generaator vajab jahutust, selleks vajalik õhuhaare koos klappide ja mürasummutitega
Suitsugaaside ärastus.
jne.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40205
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Ei ole mingit "tulekindlat" ruumi vaja jälle luuletada. Minul asuvad kõik tehnoruumides ja PA on kõik heaks kiitnud. Olen ehitanud ühe eraldi ruumi - FIBOst seinad ja kandevprofiilist lagi. Ja kui asub soojas ruumis, siis kordan üle - kütuse sesoonsus ei oma tähtsust. Küll aga võib sisse jäänud suvekütus tuua probleeme siis, kui genekas asub õues ja see plekist kest külma eest ei kaitse. Soovitavalt peaks asuma välisseina taga, sest jahutuseks on vajalik teha auk "õue" ja paigaldada sinna automaatselt avanev ribakatik (avaneb termostaadiga, mootori soojenedes).

Kui mahti on, võin minna paar fotot teha - ei ole ei kosmoseteadus ega miljoniprojekt. 40-60 kVA genekal näiteks on see "auk" seinas umbes 1x1 m mõõtmetega. Summuti toru viiakse samast kõrvalt "õue", kasutatakse elastseid "sukki" ja läbiviik läbi seina võib olla tehtud nagu korstnal- tükk FPS14 villa.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15568
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Fucs »

aht0 kirjutas:Miks peaks riik midagi välja maksma? Panna seadusega kohustus IGASSE tanklasse varugeneka soetamiseks või käsiajamiga pumpamise võimaldamiseks.
Kontrollimisel selgus et 30m/s tuulega tormid esinesid meil 2005 (koos üleujutusega Pärnus), 2011, 2013, 2015 ja nüüd siis 2019.. Aga kõik on järsku nagu kuu pealt kukkunud.

Samasugune kohustus oleks võinud olla veel Soome eeskujul (uus)ehitistesse varjendite kaasamiseks. Kui sõda peaks puhkema, on linnad surmalõksud..
Just.
Konkreetsetel juhtudel tuulekiiruseid teadmata on meil neid torme ikka pea igal aastal olnud, kus puud kukuvad ja katused lendavad.
Juba ära toodud aastatele lisaks viimasel 10 aastal veel 2010 ; 2016 ; 2017 ; 2018

*

Selleks, et defineerida "tormi" või "hädaolukorda" ei pea tuul puhuma 30m/s
1.Hädaolukorra määratlemine

Vabariigi Valitsuse 25. aprilli 2013. a korraldus nr 2081 defineerib nimetatud hädaolukorra järgmiselt: „Torm, millega sõltuvalt aastaajast võivad esineda koos teised ilmastikunähtused (muu hulgas vihmasadu, äike, tromb, lumesadu, tuisk) ning mis põhjustab suure varalise kahju või tõsised ja ulatuslikud häired elutähtsa teenuse toimepidevuses (muu hulgas häired elektrivarustuse toimimises, sideteenuste toimimises, hädaabiteadete menetlemise toimimises) või suure keskkonnakahju või ohustab paljude inimeste elu või tervist. “Rahvusvahelise kokkuleppe kohaselt loetakse tormiks tuult, mille keskmine kiirus ulatub 21 m/s või üle selle. Torm määratletakse hädaolukorrana, kui tuule keskmine kiirus on 25 m/s2, esinevad tuulepuhangud 33 m/s või kaasnevad teised ohtlikud ilmastikunähtused, mille tagajärjel tekib suur varaline kahju, tõsised ja ulatuslikud häired elutähtsa teenuse toimepidevuses, suur keskkonnakahju või satub ohtu paljude inimeste elu või tervis.
3.1 Tõenäosuse analüüs ja hinnang

Eestis tõuseb tuule kiirus üle 21 m/s keskmiselt 1,7 päeval aastas. Tuulekiiruse rekord on 48 m/s, mis registreeriti puhangulise kiirusena 2. novembril 1969. a Ruhnus. Tuule keskmise kiiruse maksimaalseks väärtuseks on 1967. a oktoobris, 1970. a septembris Kihnus ning 1969. a novembris Vilsandil mõõdetud 34 m/s. Viimase 25 aasta kõige tugevamad tormipuhangud on tõusnud vaid 38 m/s. Virumaal on tuule puhangulise kiiruse rekordväärtuseks mõõdetud 28-29 m/sek.
http://www.avinurme.ee/sisu/1288_7431PA ... a_torm.pdf

Ei saa öelda, et need nähtused meid ainult "korra 50 aasta jooksul" külastaksid.

Mis puudutab veelkord vedelkütusega varustamise tagamist, tanklakette ja seadusandlust, siis see määrus, mis kohustab igat tanklaketti/operaatorfirmat omama vähemalt kolme "pommikindlat tanklat" on veel ka täiesti jabur juba ainuüksi seepärast, et juhul kui üks operaator ostab üles mõne teise tanklaketi (kolm suuremat on seda ka usinasti teinud), siis jääb iga kord jälle kolm kohustuslikku "pommikindlat tanklat" meil vähemaks. Lõpuks kui on turule jäänud näiteks kaks operaatorit, siis ongi neid selliseid tanklaid kohustuslikus korras terves eestis ainult kuus tükki.

Üritasin välja uurida, millistest kaheksast "suuremast" tanklaoperaatorist käib MKM ja SiseMin. jutu puhul tulevikus 24-st ka hädaolukorras kindlalt töötavast tanklast jutt.
No nelja suurema tuvastamine pole keeruline. Edasi ma pole aga enam kindel ja vabandan võimalike vigade pärast.

Avalike allikate baasil tuvastatud suuremad tanklaketid ja nende tanklate arv üle Eesti:

1. Alexela; 106 tanklat
2. Olerex; 95 tanklat
3. Circle K; 78 tanklat
4. Neste; 62 tanklat
Edasi läheb järjestamine keeruliseks....
5? Jetoil; 25 tanklat
6? Premium 7; 16 tanklat
7? Krooning; 14 tanklat
8? Saare Kütus; 8 tanklat
8? Hepa; 8 tanklat

Nagu näha siis on suuremate ja väiksemate operaatorite tanklate arvu vahe 8 suurema hulgas 13 kordne.
On ka veel terve rida tanklakette, kus tanklate arv ongi näiteks ainult kolm.
Ometi peavad kõik, lähtudes sellest "Elutähtsa teenuse kirjeldus ja toimepidevuse nõuded vedelkütusega varustamisel" määrusest, omama vähemalt kolme "pommikindlat tanklat", millest üks peab asuma Harjumaal/Tallinnas. No kas ei ole mitte äärmiselt jabur määrus? Alexela peab 106-st tanklast tagama ainult kolm "pommikindlat tanklat" ja näiteks "Texor"-il ongi ainult kolm tanklat, kaks Viljandimaal ja üks Pärnumaal. Mitte ühtegi Harjumaal. Ometi peaks vähemalt üks olema Harjus ja sealjuures kõik kolm tanklat olema "pommikindlad".

Igati asjakohasem ja mõistusepärasem oleks see, et on ära määratletud mitu 24/7 olenemata olukorrast töötavat tanklat peab olema näiteks iga 10-ne või kasvõi 20-ne tankla kohta per tanklaoperaator/tanklakett.

Praegune Reality on see (10 aastat pärast HOS vastava redaktsiooni kehtestamist), et nelja suurema tanklaketi 341 tankla kohta on reaalselt olemas üle eesti ainult 10 tanklat, mis suudavad kindlasti tagada kütuse kättesaadavuse ka hädaolukorras... õigem oleks ütelda "ilma riikliku elektrivõrgu" toimimiseta. Elekter elektriks, aga hädaolukorras võivad tekkida ka muud (nt. logistilised) probleemid, mis ei ole otseselt elektrivarustusega seotud. Kütusevaru mingi koguse tagamine jooksvalt ja pidevalt, tanklate insenertehnilistele seadmetele varuosade olemasolu ja tarned, ma ei tea vbl peaksid olema mingid alternatiivsed varuside või andmeside kanalid mis töötavad, pikema hädaolukorra puhul tööliste tagatud jõudmine tanklasse jms.

Ja ma olen võtnud praegu luubi alla üksnes vedelkütusega varustamise tagamise teema.
Kui hakata lahkama üksipulgi veel ka neid kõiki teisi määruseid ja asju, siis on pilt veelgi kurvem.
Kogu seda jama mõtlevad välja ja toodavad kõrgeltharitud ning hästitasustatud riigipalgalised spetsialistid tohututes ministeeriumites.

:?


On käinud läbi ka arvamus, et selliste tanklate rajamine ja ülevalpidamine on liiga koormav ning kulukas eraettevõtlusele.
No ma ei tea, millistest majandusnäitajatest alates see liigselt koormavaks muutub või lausa surmahoobi ettevõttele võib anada, aga turuliidrite puhul ei saa minu arvates küll rääkida, et vastavad nõuded neile ülejõu käivateks võiks osutuda.

Jällegi netist saadavatele avalikele andmetele tuginedes:
2018 avaldatud 2017 majandustulemused. Noolega on näidatud kasumi kasv või langus võrreldes eelmise majandusaastaga. Sulgudes antud täiendavad näitajad, mis netist lähiaja kohta on leitavad.

Circle K +12,3 miljonit EUR ↑ (2015 +4,7 milj.EUR ; 2016 +3,33 milj.EUR)
Olerex +2,3 milj.EUR ↑ (2016 +1,8milj.EUR ; 2018 +2,33 milj.EUR)
Alexela +1,6 milj.EUR ↓ (2014 +11,0 milj.EUR ↑)
Neste +3,51 milj.EUR ↓ (2016 +5,18 milj.EUR ; 2018 -136 400 EUR
Jetoil +1,13milj.EUR ↑ (2016 +0,99 milj.EUR ; 2018 +0,54 milj.EUR)
Sevenest (Premium 7) -201 000 EUR ↓ (2016 +486 000 EUR ; 2018 -491 000 EUR)
Krooning +198 000 EUR (2016 +241 000 EUR ; 2018 +221 000 EUR)
Hepa +33 000 EUR (2016 +2000 EUR ; 2018 +110 000 EUR)
Numbrid mida artiklis pole, on võetud Bisnode krediidiraportitest.

Üldiselt on kõikide suuremate tanklakettide ärid olnud viimasel 10 aastal kasumlikud ja ärikasumid pidevalt kasvanud.
Igal juhul on võimalik rajada ja üleval pidada vähemalt kolme "pommikindlat tanklat". Suurematel turuosalistel kindlasti ka kordades rohkem.
Kasutaja avatar
Castellum
Liige
Postitusi: 2471
Liitunud: 27 Dets, 2008 23:29
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Castellum »

kraal kirjutas:Mis sa Trumm arvad kas peaks panema kogu korpuse generaatori taha või pool, Ning kas generaator peaks olema võrguga sünkroniseeritud või mitte.
Ja too palun välja mis selle rajamine kõik maksab ning aastane hooldus. Üks asi on mingi võime soetamine teine ka ülalpidamine.
Aga pane siis see maksumus enda meelest kirja, mida Sa koguaeg trollid - Sina ütled, et on kallis, siis toogi enda arvud välja.

Selle "tulekindlusega" on ilmselt mingi möödarääkimine - otseselt sellist ruumiotstarbe liigitust pole olemas. Küll peavad nimetatud asjad paiknema eraldi tuletõkkesektsioonides (kas kõik eraldi või midagi ka koos, sõltub objektist ka), mille ehitamine nüüd küll mingi raketiteadus ega rahakoti löök pole.
Kindlusarhitektuur on osa meie elukeskkonnast
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36618
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Kriku »

Kapten Trumm kirjutas:Ei ole mingit "tulekindlat" ruumi vaja jälle luuletada. Minul asuvad kõik tehnoruumides ja PA on kõik heaks kiitnud.
Sul, ma oletan, pole majas ühtegi tulekindlat ust ka. Avalikele hoonetele ning eramutele kehtivad erinevad nõudmised.
aht0 kirjutas:Kui sõda peaks puhkema, on linnad surmalõksud..
Kand ja varvas aitavad.
kraal
Liige
Postitusi: 665
Liitunud: 02 Mai, 2006 15:11
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas kraal »

Kapten Trumm kirjutas:Genekad pannakse üldjuhul tööle sedasi, et enne käivitumist peab teatud aja olema elekter ära. Mis tähendab, et sensitiivne aparatuur peab olema niiehknaa UPS-i/akupangaga. See on selles, et suvalise "vilkumise" peale genekad tööle ei hakkaks. Minul on nt 1 minut "ootamist", kui selle aja jooksul elekter tagasi ei tule, siis käivituvad.

See jutt installitud võimsusest on minu silmis osa siin teemas käimasolevast mõjutustegevusest eesmärgiga näidata, et genekad on suured, kallid ja tänane olukord on hea.

Kui varuvõimsust pole nii lahedalt võtta, siis ehitatakse tarbija elektrisüsteem nii, et ebavajalik ei saa varuvõimsuse kasutamisel toidet. Haiglate puhul on teatud kriitilised asjad, mis peavad töötama igal juhul ja nagu igal tarbijal on asju, mis ei pea. Kõikide tarbijate nüri liitmine siin pole sugugi juhuslik - kui eesmärk on näidata asju võimatuna (st õigustada tänast seisu), siis tulebki näidata varuvõimsuse vajadust suuremana, st kallimana.
Mõistagi on 0,5 MW geneka ülalpidamine kallis, kuna õli läheb karterisse palju ja seda tuleb vahetada kord aastas, filtrid on suured, aga mingit tohutut, pidevat hooldamist need küll ei vaja. Tavaliselt vaid testid kord kuus 10 min. majakoormusel ja 2 korda aastas tunnike täiskoormusel ja siis mainitud õlivahetus akutestid jms. tavaline mootori tehnohoole.
Umbes nii ongi. Tegelikult ja praktiliselt - kui akudel on "targad" säilituslaadijad peal ja need toimivad, siis piisab käivitamisest ja soojaks töötamisest (30 min) kord kvartalis. Ja muidugi siis, kui genekas asub toatemperatuuril - siis on lihtne käivitus garanteeritud. Ei ole tähtis, mis diisel parasjagu sisse on sattunud ja kui külm väljas on. Nendel kaalutlustel ma pooldan üsna jäigalt genekate asumist siseruumis, vähemalt enda juures ma õue ei luba midagi panna, tuututagu projekteerijad ja maaletoojad mida soovivad. Ja seade ise peale käivitamise, koormamise ja soojaks käimise 1x kvartalis ja õlivahetuse 1 kord aastas muud tähelepanu ei vajagi. Jällegi - kui asub soojas ruumis, siis kütusefiltrid ja õhufiltrid käravad seal mitu aastat (töötunde tuleb väga vähe) ja kui on säilituslaadijad, siis akud kestavad nii 10 aastat (mul on ühes kohas kasutusel veel 2011 paigaldatud akud nt). Kogu see mull kallidusest on siin teemas tekitatud peavoolupropa kaalutlustel - vabandamaks asjade kehva seisu, tuleb asju luuletada kallimaks. Kui garantiiaeg on möödas, siis saab selle geneka hooldamisega hakkama iga mees, kes oskab elementaarselt autot remontida - see õlivahetus on analoogne automootori omaga.
Oh ei kallis Trumm. Elu ei ole nii lihtne must valge nagu sa näid teadvat. Elu on ikka palju mitmetahulisem.
Ei tasu näha igalpool mingeid tumedaid jõude.
sulle teadmiseks, et installeeritud võimsus on kogu hoome summaarne tarbitav võimsus
Arvutuslik võimsus on võimsus mis on arvutatud võimaliku tarbimise korral.
Generaatori taha võib panna kogu hoone (nii ka tehakse) või siis kriitilised süsteemid.
Siiani oleme kirjutanud ainult diiselgeneraatorist aga haiglas on kriitilised süsteemid ka UPS-ide taga. On nn. tava UPS, tavaliselt 10min ja on ravisüsteemide UPS tugiajaga 1h. Ning need on veel n+1 süstemis. Jah ja need UPSid saavad toidet generaatori võrgust.
Kogu see mull kallidusest on siin teemas tekitatud peavoolupropa kaalutlustel - vabandamaks asjade kehva seisu, tuleb asju luuletada kallimaks. Kui garantiiaeg on möödas, siis saab selle geneka hooldamisega hakkama iga mees, kes oskab elementaarselt autot remontida - see õlivahetus on analoogne automootori omaga.
Sellise asja peale ei oskagi viisakalt midagi kosta. Pane fooliummüts pähe ja võta ravimeid.
Kas sa arvad tõesti, et sellistes kriitilistes süsteemides hakkab suvaline õlinäpp peale garantiiaega generaatorit hooldama? Noo nii lihtsameelne ikka ei tasu olla.

Sa ei ole veel vastanud palju võiks sellise haigla varutoitesüsteemi investeering maksta ja kui kui suur võiks olla aastane hoolduskulu.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36618
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Kriku »

kraal kirjutas:Sa ei ole veel vastanud palju võiks sellise haigla varutoitesüsteemi investeering maksta ja kui kui suur võiks olla aastane hoolduskulu.
Ma nõustun siinkohal akf Castellumiga:
Castellum kirjutas:Aga pane siis see maksumus enda meelest kirja
Trummilt ei ole seda mõtet küsida, sest tal pole sellest aimugi. Pane palun ise kirja, mis sinu hinnang on. Siis läheb arutelu edasi.
Kjen1
Liige
Postitusi: 77
Liitunud: 28 Dets, 2005 14:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Kjen1 »

Kapten Trumm kirjutas:Ei ole mingit "tulekindlat" ruumi vaja jälle luuletada. Minul asuvad kõik tehnoruumides ja PA on kõik heaks kiitnud. Olen ehitanud ühe eraldi ruumi - FIBOst seinad ja kandevprofiilist lagi. Ja kui asub soojas ruumis, siis kordan üle - kütuse sesoonsus ei oma tähtsust. Küll aga võib sisse jäänud suvekütus tuua probleeme siis, kui genekas asub õues ja see plekist kest külma eest ei kaitse. Soovitavalt peaks asuma välisseina taga, sest jahutuseks on vajalik teha auk "õue" ja paigaldada sinna automaatselt avanev ribakatik (avaneb termostaadiga, mootori soojenedes).

Kui mahti on, võin minna paar fotot teha - ei ole ei kosmoseteadus ega miljoniprojekt. 40-60 kVA genekal näiteks on see "auk" seinas umbes 1x1 m mõõtmetega. Summuti toru viiakse samast kõrvalt "õue", kasutatakse elastseid "sukki" ja läbiviik läbi seina võib olla tehtud nagu korstnal- tükk FPS14 villa.
"Tulekindel ruum" on ilmselt mõeldud tähenduses "eraldi tuletõkkesektsioon" ehk siis maakeeli ruum, mille seinad ja uksed taluvad ettenähtud aja (30...240 minut) tulekahju. Ka vent.kambris paiknev generaator on tegelikult muust hoonest eraldatud tt-sektsioonis.

https://www.riigiteataja.ee/akt/13356396
https://www.riigiteataja.ee/akt/104042017014?leiaKehtiv

Aga vähegi suuremal - paarisaja kW generaatori jahutamiseks tuleb siis luua sundventilatsioonisüsteem, augus tseinas ei piisa.
nimetu
Liige
Postitusi: 7583
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas nimetu »

No nelja suurema tuvastamine pole keeruline. Edasi ma pole aga enam kindel ja vabandan võimalike vigade pärast.
See nimekiri on tegelikult siin olemas:
https://www.postimees.ee/6812471/autono ... -veel-aega
Praegu on autonoomse tankla ehk elutähtsa teenuse osutajaid (ETO) kokku kaheksa, kellel on kokku ligi 350 tanklat: Circle K Eesti, Neste Eesti AS, AS Olerex, Alexela Oil AS, Jetoil AS, AS Krooning, Sevenoil EST OÜ, AS Tartu Terminal.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15568
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Fucs »

Jah.
Loetletud ETO-dest ainus, mida mina ei loetlenud, on AS Tartu Terminal ehk "Terminaloil" ja see omab 15 tanklat.
Praegu on autonoomse tankla ehk elutähtsa teenuse osutajaid (ETO) kokku kaheksa, kellel on kokku ligi 350 tanklat
Teeme siis uue ja korrektse nimekirja.

1. Alexela; 106 tanklat
2. Olerex; 95 tanklat
3. Circle K; 78 tanklat
4. Neste; 62 tanklat
5. Jetoil; 25 tanklat
6. Premium 7; 16 tanklat
7. Terminaloil; 15 tanklat
8. Krooning; 14 tanklat

Mina saan kokku 411 tanklat.
«Määrus kehtestab minimaalse autonoomsete tanklate koguse, kuid ei keela vastavalt nõudlusele neid rohkem teha,»
Ei keela muidugi aga ka ei nõua. Ja ei ole keelanud viimased 10 aastat.
2017. aastal olid vaid kolm tanklat varustatud elektrigeneraatoriga, neist üks autonoomne tankla, ja 12 tanklal oli välja ehitatud generaatoriga ühendamise võimalus.
Ehk siis, et aastaks 2017, kui hakkas kehtima uus HOS + aasta hiljem uus määrus "kolmest tanklast", ja kui oli vana HOS kohaselt nõutud, et kõik tanklaketid kellel on rohkem kui 8 tanklat mis asuvad vähemalt kolmes maakonnas peavad kõikides oma tanklates tagama kütuse kättesaadavuse ka hädaolukorras, oli tulemuseks KOLM sellist tanklat + 12 tanklat generaatori ühendamise võimalusega... mis iseenesest ei taga ilma generaatori ja selle ühendamiseta mittemidagi.
«Täna on kolmest tanklast ametlikult teavitanud vaid 1 ettevõte, kuid mitteametlikult on teada veel vähemasti 11 tankla asukohad, kus on generaator paigaldatud,» selgitas Reinaste ja lisas, et täna on umbes 30 tanklal olemas generaatori paigaldamise võimekus.
Jälle numbrid muutuvad. Üleeile oli sisemin. väitel 10, nüüd on MKM andmetel neid 14 aga nendest 11 andmed on mitteametlikud, ehk ametlikult on teada KOLM tanklat. Riigil ikka on üldse mingi ülevaade palju neid toimivaid tanklaid tegelikult on?
Ametlikult?

Ahh, las ta olla. Vahet pole. Ajuvaba määrust keegi nagunii muutma ei hakka. Vaatame, mis 2021 lõpuks tegelik seis on, palju neid kokku on, KUS need tanklad asuvad ja kas on "valgeid laike" kaardil või mitte.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 11 külalist