Mõned nädalad tagasi sai käidud Ida-Virumaal rattaga tiirutamas. Ühe päeva sõitsin Peipsi järve juurest piki piiri üles Narva poole. Umbes 22 km pikkune lõik. Riigipiiri olemasolu oli võimalik tuvastada piiripostide järgi. Numbrite järgi tundus neid olevat sellel lõigul umbes 50 tk. Samuti oli kohati pandud teeotsadele hoiatussilte, et viibite piirialas. Valvetehnikat silma ei hakanud. Võimalik, et oli niivõrd hästi varjatud. 1,5 – 2 tunni jooksul piirivalvureid ei kohanud. Vaadates seniste registreeritud piiririkkumiste arvu tundus tehtud kulu piirirajatistele optimaalne. Kui sellesse lõiku investeerida veel lisaks paarkümmend miljonit, mis siis muutuks? Tähistus läheks ilmselt paremaks. Kitsa teeraja asemel rajatakse ATV rada ja seniste ATV radade asemel tehtaks autotee. Võibolla mõni mootorpaat juurde. Lisaks täiendavalt kõvasti tehnilist valvet ja sellega seoses paraneks avastamis- ja reageerimiskiirus. Kas ka reageerijaid juurde tuleks, sellest kuni sisekaitsereservi loomiseni juttu ei olnud. Uue ideena vabatahtlikkusel põhinev sisekaitsereserv igapäevast reageerimist kuidagi vist ei mõjutaks. Piiriäärsetel kohalikel elanikel põhinev vabatahtlikkus ilmselt saaks abiks olla ka igapäevaselt.
Nähtud piirilõigu põhjal ja vaadates senist piiririkkumiste statistikat ja ohupildi prognoosi ebaseadusliku immigratsiooni osas arvan hetkel, et paarkümmend lisamiljonit senise olukorra parandamiseks oleks liigne luksus. Tehtav kulutus ja saadav tulemus poleks tasakaalus. See oleks minu arvamus ilma teemasse süüvimata.
Ja nüüd sisulise osa juurde. Nagu näete olen kujundanud oma arvamuse Eesti riigipiiri kohta ajalehtedest loetu põhjal ja täiendavalt võrreldes keskmise arvajaga olen käinud paar tundi ja 22 km piiri ääres. Ja selle põhjal pean ennast pädevaks midagi arvama ja sõna võtma. Ja mis mul muud üle jääb? Kust ma paremaid teadmis võtaksin? Siinkohal viskangi kivi siseministeeriumi ja PPA tegemata töö suunas. Ma ei ole leidnud ühtegi avalikkuse suunatud sisulist selgitavat käsitlust, et mida annab juurde lisa 10, 60 või 320 miljonit. Ainus vähegi sisulisem avalik dokument on riigikontrolli audit, mis ühteteist siiski selgitas. Leidsin üles eesmärgi, et mis otstarbel riigipiiri ehitatakse. Mõõdetaval kujul.
https://www.riigikontroll.ee/DesktopMod ... leId=14350
Kokkuvõtteks jääb mul üle nõustuda vaid riigikontrolli järeldusega, et sisulisi alternatiivseid idapiiri väljaehitamise lahendusi välja töötatud ei ole, mistõttu ei saa võrdlevalt hinnata rajatava idapiiri lahenduse optimaalsust. Ka uue, 60 mln kärbitud variandi puhul pole teada, et mis täpselt muutub. Tuletan meelde algse eesmärgi (riigikontrolli auditist)
• Maismaapiiri valvesüsteemi eesmärk oli esmase lahenduse kohaselt avastada kõik ebaseaduslikud piiriületused ja tabada neis osalejad, tuvastada piirületuste objektid ja subjektid helis-pildis ning avastada mehitamata lennuvahendid kuni 30 meetri kõrguselt. Selle saavutamiseks tuli järgi teha järgmist:
o paigaldada piiripostid ja muu piiri märgistus;
o rajada viivitusaed, loomatõkkeaed ja jäljeriba;
o paigaldada valveseadmete mastid ja seadmed;
o paigaldada optiline kaabel ja rajada elektrivõrk;
o rajada serveriruumid, juurdepääsuteed ja läbipääsusüsteemid;
o töötada välja seiresüsteemide haldamise tarkvara (infosüsteem).
Riigikontrolli aruandest leidsin mõningaid pidepunkte hindamaks, et mida saame, mida mitte.
• Madallennuala valvevõimekuse loomine läheb 2018. aasta veebruari andmete järgi maksma 17 miljonit eurot.
• Näiteks on 2014. aasta lõpus pakutud lahendusega võrreldes plaan rajada soisel alal rohkem patrullradu (21 kilomeetri asemel 52 kilomeetri ulatuses), samuti on suurenenud ligipääsuteede arv (4 tee asemel 59 teed). Ligipääsuteid vajatakse muu hulgas generaatorite hooldamiseks ja kütuse vedamiseks, et tagada elektrikatkestuste korral autonoomne elektrienergia tootmisvõimsus ja seeläbi tehnilise valve toimepidevus. Ligipääsuteede, elektrivarustuse ja generaatorite maksumus 2018. aasta veebruari andmete järgi oli kokku 9,5 miljonit eurot.
Nüüd kärbiti 60 mln ehk algset eesmärki avastada kõik ebaseaduslikud piiriületused ilmselt pole enam võimalik täita.
Siseministri kommnetaar 23.augustist:
«Käisime väga rasketel piirilõikudel, tegime ka jalgsipatrulli kaasa ja võisime veenduda, et need otsused, mis on tehtud - hakata rajama viivitustara ja hakata rajama viivitusraja kõrval kulgevat teenindusteed, varustada see kõik järk-järgult seiretehnikaga, see on lihtsalt vältimatu,» ütles Helme ajakirjanikele.
«Vastasel korral meil ei ole võimalik sajaprotsendiselt öelda, et meil piir peab nii salakaubaveo, illegaalide, diversantide, kui jumal teab kelle tulekuks. Sain kinnitust, et me liigume õiges suunas sellega, mida me oleme plaaninud praegu ette võtta.»
Siseministri kommentaar 29.augustil:
Praeguse seisuga on maha võetud loomatõkketarad ja jälje- ehk liivariba, kitsendatud teenindusteed, samuti on maha võetud seirevõimekus, mille jaoks minnakse raha taotlema Euroopa Liidult järgmise eelarveperioodi raames. Praeguse seisuga jääks idapiiri väljaehitamise maksumus Helme sõnul 130 miljoni euro kanti.
Ühesõnaga – segane lugu. Mõhkugi ei saa aru, et mida tehakse, kuna tehakse, palju maksab, kas üldse tehakse ja mis kõige olulisem, miks üldse tehakse.
Kapten Trumm - kasutan siin sinu majaehituse näidet. Majaaluse kruusaga täitmiseks kulus 220 tonni. Lähtudes riigipiiri analoogiast arvaks minister, et sama eesmärgi saaks täidetud ka 88 tonni kruusaga. Mina arvan, et saab ka 88 tonniga, kuid ainult sellisel juhul, kui maja suurust ka sama proportsiooni jagu vähendada. Huvitav, kas meil on plaanis lähiajal riigipiiri pikkust vähendada?