Riigipiiri häda ja valu

...ja kõik muu sisejulgeolekusse puutuv
Vasta
2korda2
Liige
Postitusi: 1595
Liitunud: 01 Juul, 2014 11:56
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas 2korda2 »

nimetu kirjutas:Tegelikult mõningaid probleeme näen ka praeguse kokkuhoiu raames. Nimelt kui teed projekteeritakse ainult ATV-de jaoks. Ehituse ajal on niikuinii vaja seal ka raskemate autodega sõita ning tulevikus piiri hooldamiseks oleks samuti laiemat ja kõvemat pinnast vaja. Ütleme, et kui mõni puu kukub ümber täpselt tara peale, siis selle korrastamiseks oleks sinna vaja jällegi raskemat tehnikat kui ATV.
Esiteks tuleb piiririba puudest puhastada laiuses, mis ei võimalda puudel tarale kukkuda. Kui aasta(kümne)te pärast siiski mõni piisavalt pikaks kasvanud puu tarale langeb, siis seda lähevad eemaldama 2 meest ATV ja mootorsaega. Paremad pakud viskavad ATV taga olevasse kärusse, peenema kraami panevad piiririba serva maha. Mingit rasket tehnikat selleks vaja pole. Rikutud aiapaneeli/võrgu veab ka ATV-ga kohale.
Rasketehnikat on vaja raske piirimüüri hooldamiseks. Kui ise lolli peaga kuhugi sohu selline rajada, siis loomulikult on vaja ka vastavaid ligipääsuteid.
Kui und segab akurelakaga tara nüsiv tegelane, siis lihtsaim tõkis on okastraadirullid tara ees (no näiteks 3meetri laiuselt) - kuniks nondest (ja tarast) läbi nüsitakse jõuab ATV-ga partull üpris mitme kilomeetri kauguselt kohale.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Rasketehnikat on vaja raske piirimüüri hooldamiseks. Kui ise lolli peaga kuhugi sohu selline rajada, siis loomulikult on vaja ka vastavaid ligipääsuteid.
Ehitamise teemal ei peaks väga aktiivselt sõna võtma need, kel pole halli ettekujutust, mismoodi ehitamine käib.
Kui piiriribale on vajalik vedada puistematerjale kontroll-riba enda, teede (ka ATV laiune piki piiri tee) jne, on möödapääsmatu ehitada piirile viidavad teed välja vähemalt 3 m laiuses ja piisava kandejõuga, et kanda vähemalt 18 tonnist 2-teljelist kallurit. Tegelikult nii pisikeste kalluritega tänapäeval ei veeta midagi. Lisaks kui piirialalt on vajalik välja vedada metsa, peab tee 56-tonnist metsaveoautot kandma.

Selleks, et muuta vesine soomets isegi ATV-le igasugustes oludes läbitavaks, on vajalik kohale vedada kümneid tuhandeid tonne täitematerjale ja seda ei saa vedada ei ATV kastis ega ämbris käe otsas. Kui piiririba tuleb kuiv ja kandev, siis selleks tuleb kohale vedada kõvasti kruusa, liiva, killustikku jne. See lihtsalt ei käi nii, et lükkame metsaaluse soomulla siledaks. Kui pinnas on vett täis ja ei kanna, siis seal liigub ainult jala/pannvaageni/MTLB-ga.

"Raske piirimüüriga" pole sel praktiliselt mingit seost. Eelmine sügis tellisin maja põrandaaluse täitmiseks karjäärist kruusa - umbes 1,2 m kõrguselt, 24 m pikkune ja 8 m laiune. Kruusa kogus oli ca 220 tonni, seda veeti kohale kolmeteljeliste kalluritega, kokku 14 autotäit. Sellise kruusa kogusega on soometsa võimalik ehitada ca 100 m teed, kus veoauto ettevaatlikult sõita saab.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Nõnda pika piiri tähistamiseks tuleks Ungari eeskujul kasutada pigem ratsionaalsemat lahendust ning 300 euroste Securifori paneelide asemel 30-40 korda odavamat punutud aiavõrku.
See ei ole kuigi terav mõte.
1. tara kui sellise materjali maksumus on kogu ürituses kolmandajärguline
2. punutud aiavõrgu vastupidavus pole ja täiesti tsiviilse keevispaneeliga võrreldav, lisaks on aiavõrgust lihtsam üle ronida ning see hävib lihtsasti.

Ma praegu võtan just hinnapakkumisi, 150 m 2,4 m kõrgune 3D keevispaneel 5 mm traadist, postid, tiibväravad, paigaldusega - ca 9000 eurot (60 eur jm).
See on piisavalt vähe, et selle aiavõrguga mitte jamada.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
2korda2
Liige
Postitusi: 1595
Liitunud: 01 Juul, 2014 11:56
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas 2korda2 »

Kapten Trumm kirjutas:Ehitamise teemal ei peaks väga aktiivselt sõna võtma need, kel pole halli ettekujutust, mismoodi ehitamine käib.
Nõus. Nüüd mine Meenikunno rappa RMK poolt rajatud matkarajale värsket õhku hingama. Suures osas tegemist rabapinnasele rajatud ca 2m laia laudteega, mis kannab ka ATV-d (vajadusel võib kihi laiu laudu juurde lüüa). Mitte tonnigi kruusa. Materjal veeti kohale talvel ATV-ga ja suvel... hoia nüüd hinge kinni... seljas. Sest need rabad on looduskaitse all ja sinna tehnikaga peale ei lubata.
RMK-l olemas piisavalt pikk kogemus nii ehitus- kui hoolduskulude osas.
Kui soov mets välja vedada, siis lihtne matemaatika - kas ühekordseks väljaveoks on mõtet korralik tee ehitada? Kui palgist tuleb rohkem tagasi, kui tee-ehitus maksab, siis palun.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36424
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas Kriku »

Ma enne mõtlesin ka RMK peale. Kui piiri on vaja võsast puhtana hoida ning tagada patrullidele ligipääs, siis on see täpselt see, millega RMK suures mahus tegeleb. See töö tuleks anda RMK haldusalasse riikliku ülesandena ja asi tahe. Pole vaja mingil muul ametkonnal leiutada selle kallal.
strateegiline sõdur
Liige
Postitusi: 454
Liitunud: 17 Nov, 2016 11:33
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas strateegiline sõdur »

Mõned nädalad tagasi sai käidud Ida-Virumaal rattaga tiirutamas. Ühe päeva sõitsin Peipsi järve juurest piki piiri üles Narva poole. Umbes 22 km pikkune lõik. Riigipiiri olemasolu oli võimalik tuvastada piiripostide järgi. Numbrite järgi tundus neid olevat sellel lõigul umbes 50 tk. Samuti oli kohati pandud teeotsadele hoiatussilte, et viibite piirialas. Valvetehnikat silma ei hakanud. Võimalik, et oli niivõrd hästi varjatud. 1,5 – 2 tunni jooksul piirivalvureid ei kohanud. Vaadates seniste registreeritud piiririkkumiste arvu tundus tehtud kulu piirirajatistele optimaalne. Kui sellesse lõiku investeerida veel lisaks paarkümmend miljonit, mis siis muutuks? Tähistus läheks ilmselt paremaks. Kitsa teeraja asemel rajatakse ATV rada ja seniste ATV radade asemel tehtaks autotee. Võibolla mõni mootorpaat juurde. Lisaks täiendavalt kõvasti tehnilist valvet ja sellega seoses paraneks avastamis- ja reageerimiskiirus. Kas ka reageerijaid juurde tuleks, sellest kuni sisekaitsereservi loomiseni juttu ei olnud. Uue ideena vabatahtlikkusel põhinev sisekaitsereserv igapäevast reageerimist kuidagi vist ei mõjutaks. Piiriäärsetel kohalikel elanikel põhinev vabatahtlikkus ilmselt saaks abiks olla ka igapäevaselt.

Nähtud piirilõigu põhjal ja vaadates senist piiririkkumiste statistikat ja ohupildi prognoosi ebaseadusliku immigratsiooni osas arvan hetkel, et paarkümmend lisamiljonit senise olukorra parandamiseks oleks liigne luksus. Tehtav kulutus ja saadav tulemus poleks tasakaalus. See oleks minu arvamus ilma teemasse süüvimata.

Ja nüüd sisulise osa juurde. Nagu näete olen kujundanud oma arvamuse Eesti riigipiiri kohta ajalehtedest loetu põhjal ja täiendavalt võrreldes keskmise arvajaga olen käinud paar tundi ja 22 km piiri ääres. Ja selle põhjal pean ennast pädevaks midagi arvama ja sõna võtma. Ja mis mul muud üle jääb? Kust ma paremaid teadmis võtaksin? Siinkohal viskangi kivi siseministeeriumi ja PPA tegemata töö suunas. Ma ei ole leidnud ühtegi avalikkuse suunatud sisulist selgitavat käsitlust, et mida annab juurde lisa 10, 60 või 320 miljonit. Ainus vähegi sisulisem avalik dokument on riigikontrolli audit, mis ühteteist siiski selgitas. Leidsin üles eesmärgi, et mis otstarbel riigipiiri ehitatakse. Mõõdetaval kujul.
https://www.riigikontroll.ee/DesktopMod ... leId=14350

Kokkuvõtteks jääb mul üle nõustuda vaid riigikontrolli järeldusega, et sisulisi alternatiivseid idapiiri väljaehitamise lahendusi välja töötatud ei ole, mistõttu ei saa võrdlevalt hinnata rajatava idapiiri lahenduse optimaalsust. Ka uue, 60 mln kärbitud variandi puhul pole teada, et mis täpselt muutub. Tuletan meelde algse eesmärgi (riigikontrolli auditist)
• Maismaapiiri valvesüsteemi eesmärk oli esmase lahenduse kohaselt avastada kõik ebaseaduslikud piiriületused ja tabada neis osalejad, tuvastada piirületuste objektid ja subjektid helis-pildis ning avastada mehitamata lennuvahendid kuni 30 meetri kõrguselt. Selle saavutamiseks tuli järgi teha järgmist:
o paigaldada piiripostid ja muu piiri märgistus;
o rajada viivitusaed, loomatõkkeaed ja jäljeriba;
o paigaldada valveseadmete mastid ja seadmed;
o paigaldada optiline kaabel ja rajada elektrivõrk;
o rajada serveriruumid, juurdepääsuteed ja läbipääsusüsteemid;
o töötada välja seiresüsteemide haldamise tarkvara (infosüsteem).

Riigikontrolli aruandest leidsin mõningaid pidepunkte hindamaks, et mida saame, mida mitte.
• Madallennuala valvevõimekuse loomine läheb 2018. aasta veebruari andmete järgi maksma 17 miljonit eurot.
• Näiteks on 2014. aasta lõpus pakutud lahendusega võrreldes plaan rajada soisel alal rohkem patrullradu (21 kilomeetri asemel 52 kilomeetri ulatuses), samuti on suurenenud ligipääsuteede arv (4 tee asemel 59 teed). Ligipääsuteid vajatakse muu hulgas generaatorite hooldamiseks ja kütuse vedamiseks, et tagada elektrikatkestuste korral autonoomne elektrienergia tootmisvõimsus ja seeläbi tehnilise valve toimepidevus. Ligipääsuteede, elektrivarustuse ja generaatorite maksumus 2018. aasta veebruari andmete järgi oli kokku 9,5 miljonit eurot.

Nüüd kärbiti 60 mln ehk algset eesmärki avastada kõik ebaseaduslikud piiriületused ilmselt pole enam võimalik täita.

Siseministri kommnetaar 23.augustist:
«Käisime väga rasketel piirilõikudel, tegime ka jalgsipatrulli kaasa ja võisime veenduda, et need otsused, mis on tehtud - hakata rajama viivitustara ja hakata rajama viivitusraja kõrval kulgevat teenindusteed, varustada see kõik järk-järgult seiretehnikaga, see on lihtsalt vältimatu,» ütles Helme ajakirjanikele.
«Vastasel korral meil ei ole võimalik sajaprotsendiselt öelda, et meil piir peab nii salakaubaveo, illegaalide, diversantide, kui jumal teab kelle tulekuks. Sain kinnitust, et me liigume õiges suunas sellega, mida me oleme plaaninud praegu ette võtta.»

Siseministri kommentaar 29.augustil:
Praeguse seisuga on maha võetud loomatõkketarad ja jälje- ehk liivariba, kitsendatud teenindusteed, samuti on maha võetud seirevõimekus, mille jaoks minnakse raha taotlema Euroopa Liidult järgmise eelarveperioodi raames. Praeguse seisuga jääks idapiiri väljaehitamise maksumus Helme sõnul 130 miljoni euro kanti.

Ühesõnaga – segane lugu. Mõhkugi ei saa aru, et mida tehakse, kuna tehakse, palju maksab, kas üldse tehakse ja mis kõige olulisem, miks üldse tehakse.

Kapten Trumm - kasutan siin sinu majaehituse näidet. Majaaluse kruusaga täitmiseks kulus 220 tonni. Lähtudes riigipiiri analoogiast arvaks minister, et sama eesmärgi saaks täidetud ka 88 tonni kruusaga. Mina arvan, et saab ka 88 tonniga, kuid ainult sellisel juhul, kui maja suurust ka sama proportsiooni jagu vähendada. Huvitav, kas meil on plaanis lähiajal riigipiiri pikkust vähendada?
AMvA
Liige
Postitusi: 3529
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas AMvA »

130 milli eest tehakse lihtsalt üks tara.
Andrus1973
Liige
Postitusi: 193
Liitunud: 13 Nov, 2017 15:02
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas Andrus1973 »

Mina ei ole siiani aru saanud, miks sinna üldse mingit tara vaja on? Põhirõhk peaks olema ju tehnilisel valvel, igatsugu kaamerad ja andurid.
Ma ei kuuluta tõde vaid avaldan arvamust!
AMvA
Liige
Postitusi: 3529
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas AMvA »

Andrus1973 kirjutas:Mina ei ole siiani aru saanud, miks sinna üldse mingit tara vaja on? Põhirõhk peaks olema ju tehnilisel valvel, igatsugu kaamerad ja andurid.
Tara mõte oleks valehäirete vähendamine elektroonilise valve jaoks.
Kasutaja avatar
Tundmatu sõdur nr. 4
Liige
Postitusi: 10495
Liitunud: 16 Okt, 2005 18:42
Asukoht: Siilis

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas Tundmatu sõdur nr. 4 »

strateegiline sõdur kirjutas:Ühesõnaga – segane lugu. Mõhkugi ei saa aru, et mida tehakse, kuna tehakse, palju maksab, kas üldse tehakse ja mis kõige olulisem, miks üldse tehakse.
AmVA kirjutas:130 milli eest tehakse lihtsalt üks tara.
Jagan kaasfoorumlaste arvamusi - ka mina ei ole kunagi sellise "üüberpiiri" ideest aru saanud..
Eriti ei saa ma aru sellest, kuhu (ja milleks) kavatses PPA "ajutrust" müstilise summa 1/3 mlrd magama panna..
Hetkel tundub, et PPA häbeneb ise ka juba seda 1/3 miljardilist "üüberpiiri" ja seda enam ei saa ka keegi muu enam sellisest "piirikavatsusest" aru :mrgreen:

Üks mis kindel - piirikavandamise aktuaalseks muutumise aegu oli tänase PPA vastav "piiriehituslik knolidž" enamvähem nullilähedane - siit ka jaburad tõmblemised a la 1/3 mlrd..
Õnneks hakkab mõistus koju tulema (mitte tänu PPA-le muideks) ning sellised sürrid põhjendamata rahakulutamise kavatsused surevad oma loomulikku surma.

Aga kordan üle: reaalne professionaalne analüüs - s.t mis piiri me tahame // pallu see maksab // mis me reaalselt selle eest saame - sellist tasakaalustatud plussmiinus riigimehelikku anlüüsi pole tänases PPAs olemaski :|
Viimati muutis Tundmatu sõdur nr. 4, 02 Sept, 2019 12:51, muudetud 2 korda kokku.
Infanterie - königin aller Waffen.
Ja kolmas brigaad tuleb ka nagunii.
paalberg
Liige
Postitusi: 591
Liitunud: 17 Mai, 2019 13:27
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas paalberg »

Kapten Trumm kirjutas:
Nõnda pika piiri tähistamiseks tuleks Ungari eeskujul kasutada pigem ratsionaalsemat lahendust ning 300 euroste Securifori paneelide asemel 30-40 korda odavamat punutud aiavõrku.
See ei ole kuigi terav mõte.
1. tara kui sellise materjali maksumus on kogu ürituses kolmandajärguline
2. punutud aiavõrgu vastupidavus pole ja täiesti tsiviilse keevispaneeliga võrreldav, lisaks on aiavõrgust lihtsam üle ronida ning see hävib lihtsasti.

Ma praegu võtan just hinnapakkumisi, 150 m 2,4 m kõrgune 3D keevispaneel 5 mm traadist, postid, tiibväravad, paigaldusega - ca 9000 eurot (60 eur jm).
See on piisavalt vähe, et selle aiavõrguga mitte jamada.
On ikka siiski väheke vahet kas rajada mõne strateegilise objekti ümber mõnesaja meetri ulatuses nende 300 euroste Securifor 358 paneelidega turvaperimeetrit või asuda nendega 135 000 meetri pikkuselt riigi välispiiri ära markeerima. Esimesel juhul on valik õigustatud, teisel juhul vast siiski mitte?
Antud juhul ei räägi me mitte 150 meetrist vaid kagupiiril 135 000 meetrist.
Me ei räägi tavalistest 3D keevispaneel idest vaid Securifor 358 paneelidest, millistest rajatud aed tuleb sinu omast nii umbes 15-20 korda kallim.
135 000 meetri ulatuses kagupiiri markeerimiseks läheks vaja 54 000 kahe ja poole meetrist Securifor 358 paneeli. Kui ühe paneeli hind on 300 eurot siis ainuüksi paneelidele kuluv summa on 16.2 miljonit eurot.
Kui see K-rautas müüdav 60 eurone 2,2 mm. tsingitud punutud aiavõrgurull (2,2x50x50x1800mm. 25m.) sind ei rahulda siis punutud aiavõrku on saadaval ka veidi jämedama traadi diameetriga.
Näiteks kolhoosi-sovhoosi tehnikahoiuplatside ja sõjaväeosade ümbritsemiseks kasutati Nõukogude Eestis enamasti 5 mm. jämedusest traadist punutud aiavõrku, taoline sobiks arvatavasti ideaalselt ka meie kagupiiri markeerimiseks ja võrreldes Securifor 358 paneelidega oleks hinnavõit punutud võrgu kasuks siiski kordades.
Üleronimise takistamiseks kasutatakse nii paneel kui punutud võrkaedadel ühtmoodi lõiketeradega okastraati.
Kui selle 5 mm. punutud aiavõrgu vastupidavusest rääkida ja ma nüüd aknast veidi välja vaatan, seisab siin üks taoline kaheksakümnendate esimeses pooles rajatud aed siin veel päris kenasti püsti ega ilmuta mingeid väsimuse märkegi, huvi mõttes käisin nüüd ja mõõtsin traadi diameetri nihikuga uuesti üle ja oli ka 35 aastat hiljem jätkuvalt 5 mm. seega ei hävi ega roosteta see punutud võrkaed nii kergesti midagi.
Metsa veetakse enamasti välja metsaveotraktoritega ja rekkaga piiri äärde metsa ei ole vaja päris välja ronida ja sinna kuhu metsaveotraktor kipub kinni jääma kasutatakse täitena 32-63 mm. fraktsiooniga aherainekillustikku, mille tonn maksab 3.50...Eesti Energial ja Eesti Põlevkivil seisab taolist ja veelgi jämedamat täitematerjali kasutuna kümnete miljonite tonnide viisi asi seda siis nt. miljoni tonni jagu kagupiiri hüvanguks ära kinkida on.
Leo
Liige
Postitusi: 3303
Liitunud: 27 Dets, 2006 20:35
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas Leo »

See Securifori turva-aed ei ole ilmselt kõige parem näide, ei usu, et kellelgi on raha sellest piirirajatisi ehitama hakata. Firma töönäidistest on näha, et pigem kasutatakse seda tähtsamate objektide piirdetarana. Ma ei saa jätkuvalt aru, miks on üldse vaja kogu maismaapiiri ulatuses aed panna ja selle kõrvale tee ehitada, k.a. sohu? Ma väga ei kujuta ette, et keegi täie mõistusega inimene sellisest kohast üle piiri pürgiks, pigem ikka sealt, kus saab kuiva jalaga läbi. See on küll arusaadav, et tehnilise valve häirete vähendamiseks on käidavates kohtades tara vaja. Võrdluseks, Soomes on piiriületuskohtade läheduses tara, et illegaalid lihtsalt piiripunktist mööda ei jalutaks ja nendes kohtades, kus on piiri lähedal asulaid, pooleteise meetri kõrgune tara, et kariloomad kogemata piiriribale ei roniks, kokku on Soome-Vene maismaapiiri 1 289,6 km ja enamik sellest on täiesti tarastamata. Soome poolelt jooksevad enamik teid piiriga paralleelselt, mitte piiri suunas ja suur osa riigipiiri asub asustamata kandis, kuhu inimene juhuslikult ei satu ning kui satub, eks siis piirivalvurid korjavad ta esimese bussipeatuse juures peale

Näiteks on fotol Norra-Soome-Vene maismaapiiri kohtumiskoht, sealt on näha ka, kui laialt on piirivöönd tühjaks raiutud.
Manused
Russia-Norway-Finland_border.jpg
oliver
Liige
Postitusi: 2100
Liitunud: 01 Dets, 2004 17:53
Asukoht: Saarel
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas oliver »

Tea miks seda teed ei võiks tara äärde ehitada analoogselt nagu välilennuväljad maha laotatud moodulitest, kandevõime peaks olema hea ja erisurve maapinnale olematu?
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36424
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas Kriku »

Leo kirjutas:Näiteks on fotol Norra-Soome-Vene maismaapiiri kohtumiskoht, sealt on näha ka, kui laialt on piirivöönd tühjaks raiutud.
Guugli satelliidipildi pealt vaadates 30-35 m.
Andrus1973
Liige
Postitusi: 193
Liitunud: 13 Nov, 2017 15:02
Kontakt:

Re: Riigipiiri häda ja valu

Postitus Postitas Andrus1973 »

AMvA kirjutas:
Andrus1973 kirjutas:Mina ei ole siiani aru saanud, miks sinna üldse mingit tara vaja on? Põhirõhk peaks olema ju tehnilisel valvel, igatsugu kaamerad ja andurid.
Tara mõte oleks valehäirete vähendamine elektroonilise valve jaoks.
Tänapäeval peaks olema võimalik ka elektrooniliselt selgeks teha, kas piiri ületas siga, karu, rebane või diversant..
Ma ei kuuluta tõde vaid avaldan arvamust!
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 9 külalist