Ei tea jah, kuidas ja millal see tegelikkus kellelgi kohale jõudis.
Kui vaadata hankepalaane, siis seal on prognoositud summad kõik ilusad ümmargused numbrid, v.a. üks
Piiriribale juurdepääsuteede (Sektor 3) rajamistööde tellimine
Eeldatav maksumus (EUR, km-ta) 4 583 333
avatud menetlus mai
Selline eurotäpsusega summa sai loogiliselt tulla ja tekkida juhul, kui planeeriti seal midagi ehitada ja siis ehitaja hakkas midagi kompunnima, ning tuli PPA juurde tagasi teadmisega a`la, et "Vaadake, kui te tahate seal sektoris 3 piiriribale rajada juurdepääsu teed, siis see ei maksa mitte xxx summa, vaid meie kalkulatsioonide järgi 4 583 333 + KM ja mõelge nüüd edasi mis saab"
Elik keegi kuskil istus arvuti taga ja planeeris-projekteeris AutoCad-is vinged asjad (teoreetikud), aga need kes seda AutoCadi asja pidid hakkama looduses ellu viima (praktikud) tõid teoreetikud maapeale tagasi.
Kuna valdkond puudutab riivamisi ka minu eriala, siis see "soodest" jms "ootamatutest looduslikest raskustest" räkimine nüüd tundub veidi veider
Räägitakse, et projekte ja planeeringuid ei olnud ja seepärast ei osanud keegi õigeid rahasummasid planeerida. Siis tekib küsimus, et mille alusel hakati kinnistuid jagama, metsa raadama ja neid kontrollribasid jm taristut (s.h. need juurdepääsud jms) siin-seal välja ehitama. Et seadus sätestas 10m piiririba ja ainult selle alusel või??
Kui olid mingidki planeeringud ja projekteerimine mingiski staadiumis (nt.eelprojekt vms), siis sellistel puhkudel eelneb planeerimisele ja projekteerimisele geo- ehk topoaluste tellimine ja valmimine. See on kõige aluseks. Sealt selguvad kõik looduslikud nüansid. Selle aluse peale hakkab siis keegi kuskil arvuti taga planeerima ja projekteerima. Mida ta sinna alusele projekteerib või planeerib oleneb siis juba edasi tellija soovidest, võimalustest (s.h. looduslikest) ja sellest, millist tehnilist ja ehituslikku lahendust tellija tahab (seiresüsteemid ja nende hind, tõkked/aiad jms ning nende ehituslik hind, juurdepääsud ja nende ehituslik hind, muud ehitustehnilised lahendused ja nende hind).
Kui see geo- ehk topo alus oligi tellitud, kuid liiga väiksele (kitsale) alale, siis sellest väljapoole jääva taristu ehitamiseks on vaja lisa aluseid tellida jne.
Projekteerija peaks siis ka juhtima tähelepanu lähteülesandes sisalduvatele võimalikele kitsaskohtadele (needsamad kõrged puud 10m laiuse riba ja tarade/seiresüsteemide puhul, needsamad sohu ehitamise eripärad ja needsamad juurdepääsud jm taristu) ja vajadusel tuleb siis lähteülesannet muuta. Võib ka projekteerida täpselt nii, nagu lähteülesandes tellija tahab ja jätta pihku itsitades tellijale kitsaskohtadele viitamine tegemata. Et las lollid teevad mis tahavad peaasi, et meil tööd jätkuks. Ja kõige lõpuks võib projekteerida ka nii, et ehitaja tuleb ja ütleb, et seda ei ole võimalik niiviisi praktikas teha nagu projektis on kirjas. Kõik on meil võimalik. Kui planeeringuid ja projekte ega eelprojekte ei olnud ja mindi ikkagi ehitama, ka see on vist meil võimalik.
Praegu tundub, et ega eriti midagi polegi nagu veel kõige kulukamatest asjadest ehitatud. Paar enam-vähem täisväärtuslikku kontrollriba on tehtud.
Piiripostid on pandud ja mõõdetud, kinnistuid on jagatud, maid on ostetud ja metsa on raadatud. Tundub, et alles nüüd jõuti tõsisema projekteerimiseni (projekteerimises jõuti nii kaugele, et hakkasid selguma teooria ning praktika erisused) ja projekteerija on ka viidanud tellijale millised kitsaskohad teoreetilises plaanis sees on (millised probleemid tuleb lahendada). Küsimus sellisel juhul jääb, et miks hakati mingeid kinnistuid jagama, maad ostma ja metsa raadama enne, kui vastavad projektid vähemalt eelstaadiumis valmis ei olnud (tellitutki polnud?). Et mille alusel tehti otsuseid, et just sellised eeltööd tuleb teha ja just sellises mahus nagu tehti.
Siin mõnes kohas erasektoris ei tohi enne peldikut ka püsti panna, kui pole läbitud/tehtud üldplaneerimine, detailplaneerimine ja projekteerimine.
Ja siis hopplaaa, riigipiiril teeb riik mis tahab ilma enda poolt välja antud ja kehtestatud õigusaktide, normide, nõuete ja hea tavata.
Vaadake milline Tivoli käib nende polügoonide ja harjutusväljade ümber.
Siin võib nüüd ennast välja hakata vabandama muidugi järgmiselt:
Ei saanud enne planeerida ega projekteerida kui polnud seda vähemalt 10m riba puhtaks tehtud. 10m tuli Riigipiiri seadusest kus
§ 6. Piiririba
(1) Piiririba on maismaal kuni 10 meetri laiune riigipiiriga paralleelselt kulgev maa-ala piirijoonest sisemaa poole. Looduslikul piirijoonel on piiriribaks maa-ala piirijõe, -oja või -tee sisemaa suunalisi lookeid ühendava sirge lähtejooneni ning sellega paralleelselt kulgev kuni 10 meetri laiune maariba sisemaa poole.
(2) Linnas või muus asulas kehtestatakse piiririba vastavalt vajadusele.
(3) Piiririba konkreetne laius ja hooldamise kord kehtestatakse riikidevaheliste lepingutega.
(3)¹ Piiririba kujunduse ja selle elementide kirjelduse välispiiri maismaaosal ja piiriveekogudel kehtestab Vabariigi Valitsus määrusega, võttes arvesse sõlmitud välislepinguid.
(4) Piiririba maa-ala on riigi omand.
(5) Piiriribal on keelatud igasugune tegevus, mis ei ole seotud piirimärkide ja piiririba korrashoidmise ja kontrollimise ning riigipiiri valvamisega või sisepiiri ületamisega.
https://www.riigiteataja.ee/akt/116062017027?leiaKehtiv
Aga kui 10m piiririba on riigi omand juba alates 30.06.1994 kui see seadus vastu võeti, siis mis lisaribade välja mõõtmisest ja välja ostmisest me räägime alates 2014 ?
Mille alusel? Kust tulid algselt prognoositud summad? Kes ja kuidas need leidis? See Schengen Facility piiri väljaehitamise 77 milj.EUR aastal 2007 on kuidagi jube samasse auku millest meil siin hakati rääkima alates 2014. Juhus? jne jne. Ühesõnaga segane värk.