11. leht 12-st

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 14 Juul, 2019 16:01
Postitas Castellum
toomas tyrk kirjutas:Seda kasiino/elamu teemat sai juba korra lahatud
http://militaar.net/phpBB2/viewtopic.ph ... 24#p480224
Polnudki väga ammu, aga juba meelest läinud see arutelu...

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 03 Sept, 2019 15:27
Postitas Noor
9 juuni 1919 Narva juures kapoteerunud Landeswheri lennuk. Sellest sai Eesti Lennuväe lennuk numbriga 10. Omakorda antud lennukist sai 2 Diviisi 1. lennurühma lennuk Võru lähistel asunud Vana-Nursi lennuväljal. Vabadussõja lõppedes kolis nelja lennuki suuruseks kasvanud lennusalk Tartusse Raadi lennuväljale.

Raadi lennuväljal paiknenud üksus kandis nimetusi Tartu lennurühm, eskadrill nr 1 ja eskadrill nr 5 kuni 1. juulil 1930 Lennuväerügement likvideeriti ning selle koosseisu kuulunud väeosad iseseisvusid. Tartus moodustati senise 5. eskadrilli baasil Üksik Lennuväedivisjon nr 2. nii, et see siin on pilt Lennuväedivisjon nr 2. esimesest lennukist (Info Toomas Türk & Wikipedia).

Pilt

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 03 Sept, 2019 15:42
Postitas Noor
ja siin mõned pildid ühest lennuväe teemalisest albumist. Rohkem on pilte lennult tehtud Tallinna vaadetest.

Esiteks kes kapoteerus selle number 129 Bristol Bulldogiga ning millal?

Pilt

Ajateenijate rivistus

Pilt

Taga Lasnamäe angaar, kas on nii?

Pilt

"Aeronaudi" hooned?

Pilt

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 04 Sept, 2019 18:33
Postitas toomas tyrk
Noor kirjutas:ja siin mõned pildid ühest lennuväe teemalisest albumist. Rohkem on pilte lennult tehtud Tallinna vaadetest.

Taga Lasnamäe angaar, kas on nii?
Kui täpne olla siis 1930. aastal valminud ÜLD nr. 3 jaoks ehitatud betoonangaar. Rivistus on selle ees, Lennukooli hoone kõrval.
Noor kirjutas: "Aeronaudi" hooned?
"Endised" peaks seal ees olema, ning need "endised Aeronaudi hooned" on seal kaks kolmest. Vasakul endine Aeronaudi teenistushoone, sel ajal juba Lennukooli käes. Keskel see sama 1930 ehitatud betoonangaar ja paremal endine Aeronaudi angaar, sel ajal samuti ÜLD nr. 3 käes.

Lennuõnnetuse kohta - lennuk võib olla ka nr 123 või 125. Sündmust ei oska hetkel küll pakkuda.

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 04 Sept, 2019 20:01
Postitas Noor
Suured tänud põhjaliku vastuse eest!

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 05 Nov, 2019 18:32
Postitas Noor
Tere,

Täna sain oma kogusse väga huvitava pildialbumi, mis on kokku pandud Torma kirikuõpetaja Jaan Muru poolt, mälestamaks oma venda, Lendur-Leitnant Ernst Muru, kes hukkus lennuõnnetuses 11 juuli 1935 Jägalas. Albumis on kogus fotosid eelenvast perioodist, koos Ernst Muruga kuid enamiku moodustavad ajaleheväljalõiked ning pildid matustest, koos kommentaaridega, mis/kes pildil.
Huvitav, et albumis oli ka eraldi pilt EW esimeste lennuväe ohvritega – lendurõpilane Voldemar Kolkist ja motorist Gustav Alberist puusärkides. Võimalik, et albumis on veel erinevaid pilte matustest mis on lennuväega seotud (üks pilt tundub, et on hoopis Tartu kalmistult(?)).

Info Põhjakotkastest/Wikipediast:

Lendur-Leitnant Ernst Muru (7 august 1908 – 11 juuli 1935)

Sündis Tartumaal, Kastre-Võnnu vallas. Õppis Tartu poeglaste gümnaasiumis ja astus vabatahtlikuna sõjakooli, mille lõpetas 1928. Aasta hiljem astus lennukooli. Lendurikutse 1 august 1931.
Lõpetas 1925. aastal Hugo Treffneri Gümnaasiumi, astus seejärel Sõjakooli, mille lõpetas 1928. aastal ning ülendati nooremleitnandiks. Asus seejärel lennukoolis lenduriks õppima. Lennukooli lõpetamisel määrati lendurina teenima Üksiku Lennuvädivisjoni nr 3 III salka. 1. novembril 1933 viidi üle IV salga lendurvaatlejaks, järgmise aasta 1. juunist tagasi III salga lenduriks. Lisaks tuli tal täita ka divisjoni aeronavigatsiooni- ja meteo-ohvitseri ning relvurohvitseri kohuseid. 1. maist 1935. a. viidi üle Lennukooli, kus läbis kuuajalise lendurinstruktori kursuse ning asus õpetama lenduriõpilasi. Sai töötada sel kohal vaid ühe kuu. Ernst Muru hukkus Valkla õppeväljal lennukiga Avro 626 Prefect nr. 141 toimunud lennuõnnetusel koos kapten Aleksander Arroga.
Auastmed:
Nooremleitnant - 12.09.1928
Leitnant - 19.02.1932

Kapten Aleksander Arro (22. aprill 1898 – 11. juuli 1935)

Lõpetas 1917. aastal Tallinna Poeglaste Kaubanduskooli ning mobiliseeriti juunis sõjaväkke. Mõni kuu hiljem alustas õpinguid 2. Oranienburgi lipnikekoolis.
Pärast kooli laialisaatmist enamlaste poolt 1917. aasta detsembris tuli tagasi Eestisse. 26. veebruaril 1918 ilmus ta Eesti sõjavägede intendantuuri valitsusse, kus määrati raha-arveosakonna kirjutajaks. 1918. aasta kevadel saadeti intendantuur Saksa okupatsioonivõimude poolt laiali. 18. jaanuaril 1919 asus teenistusse Tallinna kooliõpilaste pataljonis, kus täitis ametikohti instruktorist rooduülemani.
Vabadussõja järel lõpetas eksternina Sõjakooli ning ülendati lipnikuks. Komandeeriti seejärel Harju maakonna Rahvaväe ja Kaitseliidu ülema valitsusse, kus määrati spordiinstruktoriks. Õppis samal ajal Tallinna kolledžis, mille lõpetas 1923. aastal. Astus seejärel Tartu Ülikooli õigusteadust õppima, kuid õpingud katkesid 1928. aastal.
15. märtsil 1924 viidi üle lennuväerügementi, kus asus õppima õppejaoskonnas lendurvaatlejate kursusel. Ka lennuväerügemendis määrati ta spordiinstruktoriks. Aleksander Arro oli üks Tallinna garnisoni paremaid tennisiste ning kuulus Kalevi tenniseklubi juhatusse. Pärast lendurvaatlejate kursuse lõpetamist nimetati ta merelennu eskadrilli lendurvaatleja kohale. 1926.–1927. aastal õppis Sõjaväe Ühendatud Õppeasutustes alalisväe ohvitseride kursusel. 1. aprillist 1927 määrati eskadrilli nr. 5 lendurvaatlejaks. Alates 1928. aasta suvest töötas Lennukoolis fotoinstruktorina, 1. juulist 1930 lisandus sellele Lennukooli adjutandi kohuste täitmine.
1. augustil 1931 lõpetas ta eksternina lendurite kursuse ning kinnitati ka tema lenduri kutse. Samast päevast hakkas ta juhatama Lennukooli maapealse väljaõppe jaoskonda. Nädal hiljem vabastati ta adjutandi kohustest, 2. mail 1932 määrati lendur-instruktorite kursusele.
Aleksander Arro hukkus Valkla õppeväljal toimunud lennuõnnetuses, kui ta koos lendur Ernst Muruga sooritas laskeharjutust pardakuulipildujast. Lennuk läks umbes 200 m kõrgusel pöörisesse ning kukkus nina ees puruks, mõlemad lendurid hukkusid.
Auastmed:
Lipnik 22.04.1920
Nooremleitnant 24.02.1924
Leitnant 25.11.1925
Kapten 24.02.1931


Siin osaline valik pilte

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 05 Nov, 2019 18:33
Postitas Noor
lisaks..

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 29 Dets, 2019 11:20
Postitas Vaido
Vaido kirjutas:minu jaoks tundmatud fotod, aga kuna tunduvad kohalikud, siis jagan teistelegi teadmiseks...
Leidsin ka viited autorile ja "originaalidele" ... Enn Nõu FB lehel, album vanad pildid 165 :-) ... sel lennundusest veelgi häid pilte

Veebruar 1923. Foto võetud Helga Nõu isa Aleksander Raukase poolt, kui ta oli ajateenijana 2. jalaväerügemendi koosseisus. Foto on tehtud ühenduses ülesandega anda Tartu lennueskadrilli koosseisule algteadmisi fotografeerimises. Pildistatud tolleaegse lennuluureks tarvitava käsikakaameraga.Tartu. A. Raukase foto. 30.

https://www.facebook.com/ennnou/media_s ... 100&type=3

https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5E6DBCFA

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 13 Veebr, 2020 14:45
Postitas Noor
Minu valduses nüüd üks kena komplekt, mis kuulunud lennubaasi allohvitserile. Mehe nimeks oli Hans Jüri p. ROOSIORG. Mingist materjalist leidsin, et ta oli Lennubaasis nooremseersant veel 1940. Tema saatuse kohta otsin lisainfot. Tundub, et ta oli veel tegevteenistuses 1940.

Pilt

Siis veel mõned lennuväe teemalised pildid. Eriti lahe on see Eestis konstrueeritud PTO-4 pilt!

Pilt

Ning lõpetuseks Lennukooli Aviomotoristi tunnistus Kapral Arnold KANTER'ile.

Pilt

Pilt
[/quote]

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 13 Veebr, 2020 21:48
Postitas toomas tyrk
Noor kirjutas: Eriti lahe on see Eestis konstrueeritud PTO-4 pilt!
ES-ENN oli siiski ÕGL-2 prototüüp. Mitte PTO-4.

Muidu aga lahedad pildid ikka.

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 13 Veebr, 2020 21:51
Postitas Noor
toomas tyrk kirjutas:
Noor kirjutas: Eriti lahe on see Eestis konstrueeritud PTO-4 pilt!
ES-ENN oli siiski ÕGL-2 prototüüp. Mitte PTO-4.

Muidu aga lahedad pildid ikka.
Tänud täpsustamast!

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 27 Apr, 2020 19:45
Postitas Noor
Tere,

Kas keegi tunneb ära selle lenduri, kes peaks olema siis üks 17st, kes esimese lennu 1921 lõpetas? Kahjuks Põhjakotkaste raamatust nägu ei suutnud kokku viia.

Pilt

Pilt

Pilt

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 27 Apr, 2020 21:27
Postitas Noor
Vastus käes tänu Toomasele! Pildil on lendur Paul Päev! Hugo aga tema vend pildil.

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 03 Juun, 2020 14:52
Postitas Noor
Täna sain veel ühe pildi, kus Lennubaasi tehnika jaoskond peal.

Pilt

Re: Eesti lennuvägi 1918 kuni 1940

Postitatud: 01 Okt, 2020 16:12
Postitas teeline35
Ei tea kas on siia juba varem jõudnud. Tegemist Lembit Lauri "Kirjutamata Memuaaride" saatega 1978 aastast;
https://arhiiv.err.ee/vaata/kirjutamata ... mar-sander
Jutustaja Voldemar Sander on raamatu "Aeg, mehed, lennukid" andmetel kinnitatud 1924 aastal aviomotoristi kutses. Jutt jookseb härral hästi, aga kas seda kõike tõe pähe võtta? Oma jutu järgi olnud 1917 aastal tsaarivene allveelaev " Gepardi" peal nn-polgu pojana madruseks. Aetud sealt lõpuks minema töökodadesse motoristi õpilaseks. Vastavalt tolleaegsele kombele uduselt ja kiirelt üle libisevalt ajateenistus lahtiseletamata riigi lennuväes motoristina.
Kirjeldab hädamaandumist soomel lahel Short vesilennukil, mida piloteeris Konno ja päästmisest soome piiritusevedajate poolt. Minu küsimus oleks, kas see võiks tõsi olla. "Aeg, mehed, lennukid" lehekulg 264 andmetel. 21 nov 1923 allohvitser Konno koos motorist Rästaga lendas Helsingist Tallinna ja mootori rikke tõttu tegi hädamaandumise merele ning ... Rutulise abi saamise puudusel ja tormise ilma tõttu hukkus lendmasin Short nr. 25... Kas mees räägib teistega juhtunud asju enda juhtumuste pähe või Konno lõpetas tõesti kaks Shorti ära?
Muidu huvitav kuulamine. Soovitan!