Borja kirjutas:
Kui üks fraier ei ole tuvastatud riigivaenulikkuse- või muidu asotsiaalsuse tõttu kosher riigikaitseliseks relvakandmiseks, siis kahtlemata ei kvalifitseeru selline aksel oma edasises õnnetus elus mitte ühessegi riigiametisse - sh ka kohalikel valimistel kandideerima
See oleks vähemalt sama rängalt PS vastane kui meelsuse kohta andmete kogumine.
Selliste piirangute rakendamisel peab olema gradatsioon. Praegu ei saa kriminaalkorras karistatu karistatuse kustumiseni (mitte eluaegselt; selle üle võib vaielda, kas see on õige, aga see pole praegu iva) töötada riigiametis. 2016. taheti seda ära muuta, õnneks ei muudetud. Selle kohta on ATS § 15:
Tsiteeri:
§ 15. Isikud, keda ei või võtta teenistusse
Teenistusse ei või võtta isikut:
1) kellel on karistatus tahtlikult toimepandud kuriteo eest;
2) keda on karistatud tahtliku riigivastase kuriteo eest, olenemata karistusandmete kustutamisest;
3) kellelt on jõustunud kohtuotsusega ära võetud teataval ametikohal töötamise või teataval tegevusalal tegutsemise õigus – niisugusele ametikohale või tegevusalale;
P. 1 käib isiku kohta, kelle karistatus ei ole kustunud.
P. 2 käib isiku kohta, keda on üldse kunagi karistatud (nn. kustumine ei loe).
P. 3 käib kohtu otsusega eraldi määratud lisakaristuse kohta.
Neid piiranguid rakendatakse süüdimõistva kohtuotsuse alusel. Kui neid hakataks rakendama lihtsalt sel alusel, et politsei on kuskile registrisse märkuse teinud, et isik postitab FB-sse vaenuõhutavaid kommentaare, kuid isegi menetlust algatada ei pea vajalikuks, siis antakse politseile õigus määrata sanktsioone, mida seni määras kohus süüdi mõistmisel ning valdkondades, kus neid praegu ka kohus ei määra. Need sanktsioonid võivad seejuures inimese elu rohkem mõjutada kui võimalik karistus teo eest. Gradatsioon ja proportsionaalsus kaovad ära.
Gradatsioon ja proportsionaalsus säilivad, kui kahtlasi isikuid välistatakse kõrge riskiastmega kohtadest, aga mitte üleüldse kogu avalikust elust:
* kui inimene tahab ametisse, mille jaoks eelduseks on KAPO taustakontroll, siis vaadatakse ka tema tutvusringkonda, kuulatakse pealt, mis asju ta ajab mingi aja jooksul ja välistavaks teguriks võib olla ka näiteks nii seaduslik tegevus kui armukese pidamine (sest see võib teda teha haavatavaks väljapressimisele) või mõõdukaski alkoholism, aga neid võib võtta tavalisse avaliku sektori ametisse ja PPA-sse või määrata SA ametikohale;
* ajateenistusest, PPA-st ja SA ametitest välistatakse öiste valvete aktivistid ja pisipätid, keda on korduvalt väärteo korras karistatud (ainult aktivistid seepärast, et šlangide elu mitte liiga lihtsaks teha), aga põhimõtteliselt võiks neid võtta tavalisse avaliku sektori ametisse (kui mingi öine valvur tuletõrjuja või valla ehitusnõunik on, mis kahju ta tühi seal ikka tekitab?);
* kõigist avaliku sektori ametitest välistatakse süüdi mõistetud kurjategijad.
Samamoodi ei saa mingi lolli FB kommentaari pärast kelleltki juhiluba vms. ära võtta. See poleks esiteks proportsionaalne ning teiseks peaks see kohtu rida olema.