Sven Sakkov:
Tsiteeri:
NATO arengud on otseselt seotud USA presidendivalimistega. Millised arengud toob meile november? Kas Joe Bideni 10% eelis Donald Trumpi ees, mida näitavad praegused valimisküsitlused, realiseerub ja Trump lükatakse troonilt?
Praegu tundub, et Joe Bideni ja Kamala Harrise edu on tugev, eriti kaalukeeleosariikides, nagu Michiganis, Wisconsinis, Pennsylvanias. Eelmisel korral, kui demokraadid olid kindlad, et koht tuleb neile, läksid need osariigid tegelikult Trumpi taha ja otsustasid valimiste saatuse. Praegu ei julge keegi 2016. aasta tõttu midagi ennustada, sest kõik ütlevad, et jah, üldiselt on nii, aga kui mõtleme tagasi 2016. aastale, siis... Ometi, praegu tundub, et võidavad Biden ja Harris. Kui ikka korralikud ja õiged valimised toimuvad. Praegu käib ju Trumpi kampaania, et posti teel hääletamist segi keerata. Ja on ju ka neid inimesi USA-s, kes muretsevad selle pärast, mis siis saab, kui Trump lihtsalt keeldub lahkumast. On Valges Majas ja keeldub lahkumast.
Kas te usute seda?
Selle stsenaariumi osa on, et ta vaidlustab valimistulemused. Fake news ja fake elections. Ta töötab selle nimel. Häälte kokkulugemine võib jääda venima, tekib palju vaidlusi jne. US Postal Service (riigi postiteenistus – toim) on USA-s kõige populaarsem riiklik agentuur üldse, 91% toetusega. Kahjuks pole vist oodata, et novembriks pandeemia USA-s taandub ehk et inimesed tahavad palju rohkem posti teel hääletada ja mitte minna jaoskonda. See mäng praegu toimubki.
Peaksime muretsema?
Praegu võiks olla mure USA demokraatia pärast. Ma ei usu, et see mure on pikaajaline, aga see segadus, mis pärast novembrit sealt võib tulla, võib kesta aasta lõpuni. USA konstitutsioon ütleb, et 20. jaanuaril toimub uue valitud presidendi inauguratsioon. Teoreetiliselt on valimisi 3. novembrilt võimalik edasi lükata, aga mitte väga palju. Lõpuks võib otsustada ülemkohus, nagu 2000. aastal Bushi ja Gore’i puhul.
See teeb väikese, olemuslikult väga transatlantilise ja strateegiliselt keerulises geopoliitilises olukorras oleva riigi, nagu Eesti, elu palju keerulisemaks. Kõik see, mis USA-s toimub, ja eelkõige Trump ise, muudab väga paljudes Euroopa riikides keeruliseks toetada Ühendriikide välispoliitilist joont, ükskõik kui mõistlikku. Paljudes Euroopa riikides, aga eriti näiteks Saksamaal, on Trump rahva seas ju väga ebapopulaarne.
Kui hästi tunneb end USA presidendivalimiste ja segaduste taustal Hiina?
Hiina tunneb end erakordselt mugavalt siis, kui USA-s on segane aeg. Trumpi välispoliitikale võib päris palju ette heita, aga nad on päris hästi identifitseerinud kommunistliku Hiina Rahvavabariigi tõusu kui probleemi ja sellega on tegeletud. Eri valdkondades – kaubandus, tööstusspionaaž, aga ka äpindus, TikTokid ja muu. Trump on olnud Hiina jaoks väga ebamugav president, ka sellepärast, et ta on oma tegevuses ettearvamatu.
USA luureallikad on toonud esile pikantse situatsiooni, kus Hiina RV mõjutustegevus, küberluure jne toetab pigem Bidenit ning Venemaa toetab Trumpi. Paar päeva tagasi avaldas Wikileaks mingid materjalid Kamala Harrise kohta. Wikileaks on aga teatavasti Venemaa mõjutustegevuse ja Vene luureagentuuride käepikendus ning avaldab ainult seda, mida Venemaa tahab. Nüüd on siis hakatud tegelema Kamala Harrise isikuga.
Meie jaoks on häda selles, et kui suurriigid ja eriti USA tegelevad ülejäänud maailma jaoks ohtlikul ajal mingi oma suure teemaga, siis ei jätku neil tähelepanu sellele, mis toimub näiteks Ukrainas või Valgevenes ja Venemaa võib ise midagi ette võtta. Venemaa kalkuleerib, et USA-l pole sellel ajal muude asjade jaoks operatiivmälu. Näiteks kohtuvaidluste tõttu peale valimisi. Seega on hea aeg midagi ette võtta.
Venemaa agressioonide puhul tasub ajalooliselt vaadata kahte asja. Üks on nafta hind. See oli väga kõrge 1979 – ja tuli Afganistan. Väga kõrge oli see 2008. aasta alguses, siis tuli Gruusia sõda. Samuti 2014. a alguses ja siis tuli Ukraina. Ehk kui nafta hind on madal, ei pruugi Venemaa olla nii aldis avantüüridele.
Teine asi, mida Venemaa lääneriikide puhul jälgib, on suured sündmused, millega need tegelevad. 1956 oli Suessi kriis ja Ungari, 1968 olid üliõpilaste rahutused ja barrikaadid Pariisis – Praha kevade maha surumine. 1979 oli jõuluaeg. 2008 olid Pekingi olümpiamängud. 2014 olid Sotši olümpiamängud küll läbi saanud, kuid siis tuli Venemaal kiiresti tegutseda. Seda tempot ei dirigeerinud Putin, seda dikteeris võimuvahetus Ukrainas ja Ukrainale oli vaja pidurid peale panna.
Miks peame kartma Hiina järjest suuremat esiletungi?
Väga mitmel põhjusel. Mõõdukal moel sellel põhjusel, et väikese demokraatliku riigi jaoks on kasulik selline maailm, kus üha rohkem riike on demokraatliku ühiskonna liinil. Kus inimesed ise saavad otsustada oma tuleviku üle. Ärme unustame, et Hiina on kommunistlik riik koos kogu selle juurde kuuluvaga. Peaksime enda käest küsima, kas see on meie jaoks okei, kui maailma üliriigiks võib tõusta kommunistlik Hiina, kus on koonduslaagrid, sundsteriliseerimine, toimuvad põhjuseta arreteerimised, totaalne kontroll inimeste käitumise üle, tsensuur. Samuti see, millega Hiina tegeleb üle ilma – Lõuna-Hiina meri, ähvardused Taiwani ja India suunas. Alles olid ju India ja Hiina vahel piirikokkupõrked. Ühes elab 1,3 ja teises 1,4 miljardit inimest.
Peame jälgima, kuidas Hiina kasvatab enda mõjuvõimu maailmas, kaasa arvatud Euroopas, ja kui taktitundetult ta seda mõnikord teeb. Eestis on asi siiani olnud viisakas, aga Euroopas on Hiina pahameelt viimase paari aasta jooksul tunda saanud näiteks Rootsi, Norra, Taani, Tšehhi. See meenutab natukene seda ütlust, et kui sul on tunne, et tahad minna tänavale ja lüüa koera, siis vali väike koer. See kottimine on jube. Selle üks osa on 5G ja mina tõesti ei leia, et me peaksime digituleviku kuldvõtmekese andma Hiina kommunistliku partei lauale. See on selleks liiga oluline.
Mina tõesti ei leia, et me peaksime digituleviku kuldvõtmekese andma Hiina kommunistliku partei lauale.
Meile pole ka kasulik, kui USA tähelepanu pöördub Euroopast Kaug-Itta?
Siin tuleb ühel ajal mängu mitu eri mõjurit. USA on väsinud sõdadest, mis algasid 2001. aastal pärast 11. septembrit. USA-s on populaarne Lähis-Ida sõdade lõpetamine ja ebapopulaarne on, kui peaks midagi sellist üritatama. Peale selle on USA tänapäeval nafta ja gaasi eksportija, mitte importija. Seda tänu sellele, et USA-s on palju nutikaid insenere ja seadusi, see soodustab innovatsiooni ja selle kasutamist, sh kaevandamises. Tänu Texase kildagaasikaevandajatele on toimunud meeletu pööre ning selle tulemusel on Lähis-Ida ja Pärsia laht USA jaoks vähem tähtis. Seetõttu väheneb ka Euroopa kui Lähis-Idas tegutsemiseks ideaalse asukohaga platsdarmi olulisus.
USA leiab, et Venemaa on väike probleem, suur probleem on Hiina ning tähelepanu ja ressursid, sh väed, lähevad Vaikse ookeani suunda. See tähendab, et kui Euroopa julgeolekusüsteemi kaaluvihid USA kaalukausil vähenevad, siis Venemaa omad suurenevad. Seda situatsioonis, kus Euroopa riigid veel mõnda aega ei suuda end ise kaitsta. Euroopa armee on vaid juttudes, see pole ressurssidega tagatud.
Metoodilised asjale lähenevad mõttekojad kirjutasid mõni aasta tagasi põhjaliku uurimuse, mida on vaja, et Euroopa suudaks end konventsionaalses sõjas Venemaa vastu kaitsta. Kogu tehnika ostmiseks läheks vaja 350 miljardit eurot, kuid see süsteem tuleb peale selle ka üles ehitada, pluss elutsüklikulud. Siis saame me juba 1,5 triljonit eurot. Aastate peale jaotamise korral – elutsüklikulude puhul räägitakse 20–30 aastast – muutub see summa hoomatavamaks. Kui kõik NATO Euroopa liikmesriigid panustaksid vähemalt 2% SKP-st, suudaks Euroopa end 20 aasta pärast ise kaitsta.
USA leiab, et Venemaa on väike probleem, suur probleem on Hiina ning tähelepanu ja ressursid lähevad Vaikse ookeani suunda.
Jutud Euroopa oma armeest või strateegilisest autonoomiast on paraku vesi nende veskile Washingtonis, kes arvavad, et nad on Euroopat hoidnud 70 aastat. „Nad peavad ise hakkama saama, nad on rikkad. Ja miks meie, ameeriklased, peame selle kinni maksma? Meie maksame üle 4% SKP-st, Saksamaa maksab 1,3%” – see on USA-s levinud arusaam.
Olgu, mõtleme Euroopa kaitsevõime peale, kuid millal on siis see 20 aasta esimene päev? Siin tuleb otsa vaadata Saksamaale, Hispaaniale, Itaaliale ehk suurematele riikidele, kelle kaitse-eelarve on väiksem, Hispaanias lausa 1% SKP-st. Ja see on ainult pool võrrandit, mille nimi on konventsionaalne sõda. Teine pool on tuumasõda ja EL-is on vaid üks tuumariik, Prantsusmaa.
Britid lahkusid Euroopa Liidust, kuid nad ei lahkunud Euroopast.
Nii nad on öelnud, kuid USA strateegilise abita oleks ikka keeruline. Rahaliselt oleks küll võimalik, sest tuumarelvad on võrreldes konventsionaalse sõjaga väga odavad. Siin polegi Euroopas küsimus rahas, vaid poliitikas. Silme ees on Hiroshima ja Nagasaki tuumarünnakud, millest tänavu möödus 75 aastat. Inimestele tundub, et sõda on kuskil kaugel, meid see ei puuduta. Julgeolekut peetakse küll oluliseks küsimuseks, kuid seda vaadeldakse pigem läbi terrorismi-, sisejulgeoleku-, migratsiooni- ja kliimajulgeolekuprisma. Nagu ütles viimasel Lennart Meri konverentsil Saksa Bundestagi liige Alexander Graf Lambsdorff: „Kui Saksa inimene kuuleb sõnapaari eksistentsiaalne hädaoht, siis esimene asi, millele ta mõtleb, on see, et mesilased surevad.” Mitte, et see triviaalne oleks.
Aga me jõudsime selle teemani küsimusest, mida peame arvama Hiina tõusust. See ongi osa sellest. USA tähelepanu liigub sinna, Euroopa ise pole valmis. Ei paista ka, et Euroopas võetaks kaitseteemat tõsiselt. Välja arvatud Balti riigid, Poola, Rumeenia ja Prantsusmaa.
Mis puudutab veel Suurbritanniat, siis nende mõju maailmas on tuginenud kahele asjale: Euroopa Liit, olles selle olulisemaid liikmeid, ja sõjavägi: tuumarelvad, ÜRO julgeolekunõukogu alaline liikmesriik. Need kaks sammast teevad sinust maailma mõistes suurriigi. Kui üks kaob, siis mis sa teed? Loogiline on, et tugevdad teist sammast. Loogiline on, et nad on NATO-s veel aktiivsemad, tahavad veel rohkem teha. See kõik on võimalik ja meile kasulik. Eestil on väga vedanud, et meil on NATO eelpaigutatud vägede eesotsas tuumariik, keda siis igal teisel aastal toetab teine tuumariik. Ehk kui parasjagu ei toeta siin britte taanlased, siis on siin prantslased.
Mis siis meile lõppkokkuvõttes kasulik oleks? Olla nii NATO-s kui ka võimalikus suures Euroopa armees?
Muidugi. Ma proovin mõelda kategooriates „aga kui”. Neli aastat tagasi ei oleks osanud arvata, et peaks sellistes kategooriates mõtlema. Ei olnud põhjust arvata, et USA võiks näiteks NATO-st lahkuda. Trumpi puhul, kui ta saab teise ametiaja, pole miski kindel. Tema presidentuurist on palju raamatuid kirjutatud ja muu hulgas on korduv joon see, et ta on tahtnud korduvalt NATO-st välja astuda. Kui Trump peaks osutuma 3. novembril tagasi valituks, siis tema järeldab sellest, et kõik, mida ta on teinud või öelnud, on õige, ja ta nii-öelda mitmekordistab tegevust nendes suundades. Teda ei suudeta selles mõttes enam kinni hoida. Siiani on teda takistanud tegemast kõike, mida ta tahab, senati vabariiklased ja Valge Maja ametnikud. Aga siis – jumal teab, mis juhtub. Siis võib kõike juhtuda. See on üks stsenaarium, et USA lahkub NATO-st. Teadmatus sellest tekitab aga juba piisavalt muret.
Kui Biden valitakse presidendiks, siis, ma arvan, on ta heas mõttes hea, kindel ja igav.
https://epl.delfi.ee/uudised/sven-sakko ... d=90775153