Geopoliitika vallast

Vasta
Tinker
Liige
Postitusi: 157
Liitunud: 19 Nov, 2015 22:38
Asukoht: Sakala
Kontakt:

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas Tinker »

Soome kaitsekomisjoni esimees: otsus hoiduda konflikti korral Baltikumist on konsensuslik
Soome seadusandliku esinduskogu Eduskunta kaitsekomisjoni esimees Ilkka Kanerva ütles ajalehele Iltalehti, et poliitiline eliit on ühel meelel, et Soome ei sekku konflikti korral Baltikumi sõjaliselt.
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/v ... d=78130824
herman30
Liige
Postitusi: 1435
Liitunud: 16 Apr, 2008 18:19
Asukoht: Soome
Kontakt:

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas herman30 »

Miks peaks sekkuma, me ei ole ju NATO:s ega ole NATO kohustused.
vk1
Liige
Postitusi: 1609
Liitunud: 02 Juul, 2007 22:18
Asukoht: tallinn
Kontakt:

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas vk1 »

lissaboni lepe - EU alustala
7. If a Member State is the victim of armed aggression on its territory, the other Member States shall have towards it an obligation of aid and assistance by all the means in their power, in accordance with Article 51 of the United Nations Charter. This shall not prejudice the specific character of the security and defence policy of certain Member States.
http://www.lisbon-treaty.org/wcm/the-li ... le-42.html
juriidiliselt vist kraad kõvem, kui NATO art.5

eraldi teema on muidugi see, et ega soomel midagi anda ju ei olegi, omalgi kõike vastavalt oma vajadustele. ja kui asjad nii hapuks läevad, on kõik soomlased ka juba mobiliseeritud ja istuvad kaevikuis. tõenäoliselt, nagu vanastigi jääks koostöö sõjaolukorras luureinfo jagamise tasemele.

ja lõppude lõpuks vastutavad soomlased oma riigi allesjäämise ja meie oma riigi eest.
Kasutaja avatar
alo
Liige
Postitusi: 390
Liitunud: 23 Dets, 2003 9:41
Asukoht: Virumaa
Kontakt:

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas alo »

herman30 kirjutas:Miks peaks sekkuma, me ei ole ju NATO:s ega ole NATO kohustused.
Ega riik peagi sekkuma, aga küll ka uued Pohjan Pojat või Soomepoisid välja ilmuvad, kui vajadus peaks tekkima.

Meie kaitseministrilt siiski ilus žest vastuseks - https://www.facebook.com/margus.tsahkna ... 6941390022
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas Martin Peeter »

Mis on Venemaa järgmine sigadus? Edward Lucas analüüsib variante.

http://arvamus.postimees.ee/4122859/edw ... 1487320242
Dona nobis pacem!
Lemet
Liige
Postitusi: 19939
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas Lemet »

Oskagi kuhugi alla paigutada, vast klapib siiski siia...juhtiv tuumarelvade spetsialist arutlemas tänase päeva seisude üle. Täitsa soovitav kuulamine-lugemine.

http://echo.msk.ru/sounds/1988326.html
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
nimetu
Liige
Postitusi: 7583
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas nimetu »

Lähis-Ida riigid ragistavad omavahel:
http://www.err.ee/600123/saudi-araabia- ... d-katariga
Huvitav, et asjad on hakanud liikuma just peale Trumpi visiiti.
Kasutaja avatar
Tundmatu sõdur nr. 4
Liige
Postitusi: 10495
Liitunud: 16 Okt, 2005 18:42
Asukoht: Siilis

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas Tundmatu sõdur nr. 4 »

Kadri Liik
Kadri Liik: Mida Venemaa tegelikult tahab?

„Vene väljakutse“ olemus ja kuidas sellega hakkama saada.

Üldise arusaama kohaselt on Venemaa saanud Läänele „väljakutseks“. Vaevalt peetakse Läänes ühtki poliitilist kõnet, mis sellesarnast fraasi ei sisalda. Kuid puudub selgus väljakutse olemuse kohta. Mida Venemaa tahab? Kas ta tahab näiteks Nõukogude Liitu taastada? Käivitada Läänes sotsiaalkonservatiivse revolutsiooni? Ühendada venekeelsed riigid? Teha geopoliitiline diil Donald Trumpiga? Vallutada maailm? Need on olulised küsimused. Kui soovime Venemaad võita või teda enda poole võita, peame aru saama, mida Venemaa tahab ja miks. Väärarusaamad võivad viia eksiteele ja siis on meie „võit“ või „kaotus“ puhtalt õnneküsimus.
Artikkel lähtub seisukohast, et Lääne ja Venemaa vahel valitsevad tõesti põhimõttelised lahkarvamused. Kuid ummikseis ei keskendu sisemaistele poliitilistele ega majandusmudelitele, ehkki neil on oma osa. Samuti pole esmaeesmärk kontroll territooriumide üle, ehkki territoorium mängib oma rolli. Venemaa tõeline väljakutse, teema, kus ta on tõeliselt revisionistlik, puudutab külma sõja järgset maailmakorda, rahvusvaheliste suhete reegleid ja tabusid.
Hetkel on Lääs haavatav ja kaitseseisundis. Euroopa pelgab Venemaa „sekkumist“ oma siseasjadesse, muretseb USA NATO-suunalise pühendumuse ning Venemaa ja Donald Trumpi võimaliku „diili“ pärast – see idee esineb Trumpi väljaütlemistes ikka ja jälle. USA ise on aga takerdunud kirglikku mõttevahetusse Venemaa võimaliku mõju kohta Ameerika valimistel. Sel taustal on mõistlik üle vaadata Venemaa esitatud väljakutsed, uurida nende tähendust, küsida, kas Trump saab Venemaale anda seda, mida too ihaldab ning arutleda, kuhu Euroopa selle kõige tõttu satub.

Sotsiaalkonservatiivne maailmarevolutsioon?
Alustame Venemaa väljakutsest Euroopa siseriiklikule korrale. Moskvat on tihti süüdistatud sotsiaalkonservatismi toetamises nii kodu- kui ka välismaal (abi, mida Moskva osutab Lääne narsionalistlikele poliitikutele). Kuid sotsiaalkonservatism on olemuselt vaid vahend, mida Moskva kasutab, mitte eesmärk, mida ta oluliseks peab. Sotsiaalkonservatism pole Putini Venemaa jaoks sellises rollis nagu kommunism oli Lenini Venemaa jaoks aastal 1917. „Maailmarevolutsioon“ pole lõppeesmärk.
Ei Venemaa ise ega Vladimir Putin pole eriti konservatiivsed. Kuid Putin pole ka liberaal: tema vaateid võiks kõige paremini kirjeldada kui nõukogulikke, neid on raske mahutada Lääne liberaalsele-konservatiivsele skaalale. Teatud konservatiivne konsensus Venemaal eksisteerib, kuid see on mõeldud peamiselt sisetarbimiseks ja on raskesti eksporditav, tõenäoliselt ka ajutine. Suuresti peituvad konservatismi juured ihaluses suurvõimu staatuse järele ning solvumises, et Lääs pole Venemaal võimaldanud selleks saada. Teisisõnu on põhjuseks Venemaa roll maailmas, mitte konservatiivne mõtteviis ise.
Venemaa „sekkumine“ Euroopa sisepoliitikasse pole tõenäoliselt koordineeritud plaan. Pigem on see hulk ühise ideoloogilise taustaga ettevõtmisi, kus Läänt kujutatakse vaenlasena.
On tõsi, et Venemaal eksisteerib pikaaegne konservatiivne-ortodoksne-slavofiilne-eurasianistlik traditsioon, lisaks isiklikud sidemed Lääne paremäärmuslastega. Ent selle traditsiooni esindajad pole kunagi poliitikategemise juures olnud. Parimal juhul on nad püüdnud poliitikategijaid ümmardada. Moodsateks näideteks on eurasianistlik filosoof Aleksandr Dugin ja tema rahastaja, ortodoksne oligarh Konstantin Malofejev, kuid nende edu Kremli poliitikakujundajatega sõbrustamisel on küsitav.
Kreml seevastu kasutas sotsiaalkonservatiivseid seisukohti 2012. aastal loomingulise linnaintelligentsi naeruvääristamiseks ja häbistamiseks, kui nood olid astunud välja Putini presidendiks naasmise vastu. Alles mõni aeg hiljem taipas Kreml ilmselt eneselegi üllatusena, et samu seisukohti saab kasutada südamete võitmiseks ka Läänes.
Ent siiski pole õige öelda, nagu püüaks Venemaa praegu kõigest jõust Läänt seestpoolt destabiliseerida. Mõned inimesed Moskvas usuvad, et Lääne destabiliseerimine võib viia Venemaa tema tegelikele sihtidele lähemale. Kuid teised arvavad, et segaduses ja kahtlustav Lääs muudab maailma ohtlikumaks ja tekitab probleeme ka Venemaale. Seega pole Venemaa „sekkumine“ Euroopa sisepoliitikasse tõenäoliselt koordineertud ega sihipärane plaan Euroopa Liitu purustada või selle olulisemaid valitsusi välja vahetada. Pigem on see ühise ideoloogilise taustaga kollektsioon üksikute tegelaste ettevõtmistest, kus Läänt kujutatakse vaenlasena. Moskva eksperdid iseloomustavad Lääne valimistesse „sekkumist“ tihti kui õnnemängu: „Astud kasiinosse, mängid ühe laua juures, kaotad, astud teise laua juurde ja proovid uuesti...“
Ehkki Venemaa sotsiaalkonservatiivsed seisukohad on juhuslikud ja oportunistlikud, kujutavad need Läänele tõsist probleemi. Nii nagu tegelik elu Nõukogude Liidus ei kõigutanud karvavõrdki kolmanda maailma kommunismijüngrite usku, ei pruugi Venemaa ebasiiras sotsiaalkonservatism mõjutada Marine Le Peni valijaid.
Kuid see peab muutma meie arusaama probleemi tegelikust olemusest ja päritolust: see pärineb mitte niivõrd Venemaalt kui lääneriikidest endist. Venemaa „sekkumise“ muudab mainimisväärseks Lääne elanike peataolek ja rahulolematus Lääne elukorraldusega. Kui Lääs suudab tegeleda omaenda põhimõtteliste vajakajäämistega, pühitakse Vene oht pildilt täpselt samamoodi, nagu Marshalli plaani edu võttis jõu Lääne-Euroopa kommunistidelt.

Territoorium või kord?
Venemaa esitatud väljakutseid vaadatakse tihti ka territooriaalses kontekstis. Venemaal püüaks justkui taastada Nõukogude Liitu, ühendada vene keelt rääkivaid riike või lihtsalt kehtestada mõjusfääri oma naabruses. Kuigi territooriumid esinevad Venemaa püüdlustes, on oluline mõista territoraalküsimuste ulatust ja olemust.
Venemaa ei kavatse Nõukogude Liitu taastada, sest teab väga hästi – see on võimatu. Samuti ei püüa ta ühendada vene keelt kõnelevaid riike. Kõnes, kus Putin teatas Krimmi ülevõtmisest, kirjeldas ta vene rahvast kui „üht suuremat, kui mitte suurimat piiridega eraldatud etnilist rühma maailmas“, andes seega märku rahvuspõhisest lähenemisest välisküsimustele. Kuid hiljem pole Putin samade argumentide juurde naasnud.
Tegelikult soovib Venemaa luua oma naabrusse mõjusfääri. Sinna peaksid kuuluma kuus riiki, mis asuvad Venamaa ja Euroopa Liidu vahel ning mida EL nimetab oma idanaabriteks: Armeenia, Aserbaidžaan, Gruusia, Moldova, Ukraina ja Valgevene. Moskva tahab, et need riigid oleksid tema soovide suhtes mõistvad. Ta tahab olla haldaja, keelaja ja vahekohtunik nende suhetes Läänega, samuti vältida Lääne organisatsioonide laienemist sellesse piirkonda. Lääs peaks neis riikides tegutsema Venemaa heakskiidul. Moskva tahab vältida otsesidemete teket ja vahetut lähedust Läänega. Just seepärast tegigi Venemaa 2013. aastal imetrikke, et hoida ära assotsiatsioonilepete sõlmimist Euroopa Liiduga.
Siinkohal muutubki konflikt Venemaa ja Euroopa vahel põhimõtteliseks. Läänel pole võimalik tagada Venemaale sellist mõjusfääri. Riikidel kas on õigus valida oma lepingupartnereid ja liitlasi või ei ole – eikellegimaad nende kahe seisukoha vahel pole ning mõistlik kompromiss puudub.
Kuid harva mõistetakse, et see põhimõtteline vastuolu laieneb territooriumidest kaugemale. Tegelikult soovib Venemaa uut maailmakorda ning uusi ülemaailmseid, või vähemalt üleeuroopalisi mängureegleid. Ta tahab lahti saada paljudest niinimetatud sõjajärgse liberaalse korra nurgakividest: inimõiguste rõhutamisest, režiimimuutuste võimalikkusest ja humanitaarsekkumisest. See pole lihtsalt geopoliitiline Jalta-stiilis tehing, vaid midagi palju süsteemsemat. Väike „Jalta Light“, tükike „soometunud“ naabruskonda oleks selle süsteemi osa, ent vaid väiksem osa. Tegelikud soovid on ulatuselt üleilmsed ja olemuselt normekehtestavad.
Et Venemaa seab korra territooriumist ettepoole, võis näha 2014. aasta lõpul ja 2015. aasta algul. Mõned Krimmi anastamisest šokeeritud lääneriigid hakkasid uurima võimalust kehtestada erimeelsuste ületamiseks uus julgeolekukorraldus. Ent kõnelused ei alanud kunagi, osaliselt põhjusel, et pooled ei jõudnudki kokkuleppele küsimuses, mis on tähtsam. Üks Vene välispoliitika insaider kirjeldas seda nii: „Lääs ütleb, et Venemaa peab Ukrainast lahkuma ja pärast seda võime läbi rääkida Euroopa uue korra üle. Kuid Moskva ütleb ei-ei – kord tuleb kõigepealt paika panna ja Ukraina saatus otsustatakse selle alusel.“
Venemaa soovitud uus maailmakord ei tohiks olla liiga kaasaegne ega keeruline. Sisuliselt tahab Moskva, et Lääs loobuks oma liberaalse rahvusvahelise korra arusaamast ja pöörduks tagasi reaalpoliitikal põhinevate rahvusvaheliste suhete juurde. Seetõttu on Lääs ja Venemaa taas külma sõda meenutavas kontseptuaalses patiseisus. Seekord aga mitte riigikorralduse mudelite, vaid rahvusvahelise korra küsimuses.

Venemaa reaalpoliitika juured
Venemaa tegevuskava on pikaajaline ning sel on nii sisemised kui ka välimised juured. Sisemised juured lähtuvad Venemaa enda liikumistrajektoorist. 1990. aastate algul üritas Moskva ühineda Lääne süsteemiga olemasolevaid reegleid järgides. Lääne reeglid aga sattusid peagi konflikti sisemaise poliitilise praktikaga ja valitsejate sooviga võimul püsida ning Venemaa hakkas reegleid rikkuma, muutudes demokraatia imitatsiooniks. Sellisena püsis Venemaa peaaegu kümme aastat, enne kui teatas sõnaselgelt, et ei taha Lääne reeglitest midagi kuulda.
Viis, kuidas Lääne väärtused ja globaalne võim 1990. aastate alguse „ajaloo lõpu“ maailmas segunesid, jättis Venemaa peaaegu 20 aastaks lõksu. Tahtes saada endale rolli „ühepooluselises“, Lääne juhitud maailmas ning uskudes end olevat määratud asuma Läänes/Euroopas, võttis Moskva omaks paljud Lääne normid. Kuid suutmatus neist kinni pidada tähendas, et Moskvast ei saanud kunagi Lääne süsteemi täieõiguslikku osa. Vägagi loogiline, et Venemaa eemaldus seejärel Lääne riigikorralduse mudelist ja Lääne määratud maailmakorrast.
See polnud sugugi pelgalt „hapude viinamarjade“ efekt. Venemaa kursimuutusel on ka välised juured.
Venemaa soovib luua mõjusfääri kuuest riigist, mis asuvad Venemaa ja Euroopa Liidu vahel: Armeenia, Aserbaidžaan, Gruusia, Moldova, Ukraina ja Valgevene. Moskva tahab, et need riigid mõistaksid tema soove ja tahab olla haldaja, keelaja ja vahekohtunik nende suhetes Läänega.
21. sajandil on Lääne liberaalne välispoliitika vähe edu saavutanud ja palju kordi kas täiesti või osaliselt läbi kukkunud: Iraak, Afganistan, Liibüa, Süüria, kui vaid mõned üksikud nimetada. Pikki aastaid arvasid paljud inimesed Moskvas – kes endiselt järgisid supervõimude vastasseisu põhimõtet –, et nende aktsioonide varjatud eesmärk oli Venemaa nõrgestamine ja USA tugevdamine. Praeguseks on aga peaaegu kõigile selge, et USA pigem nõrgenes nende sündmustega. Seetõttu üritabki Venemaa mitte ainult eemale hoida Lääne määratud maailmakorrast, vaid seab kahtluse alla ka selle korra elujõulisuse. Oma kuulsas Müncheni kõnes aastal 2007 ütles president Putin selgelt: „Ühepooluseline mudel on tänapäeva maailmas mitte ainult vastuvõetamatu, vaid ka võimatu... See mudel on katki,“ sest „see on hukatuslik mitte ainult süsteemi sees olijaile, vaid ka valitsejaile endile, sest süsteem hävitab end seestpoolt“.
Tänapäeval meenutab mõttevahetus Lääne ja Venemaa vahel tihti vaidlust loodusseaduste üle, maailma tegeliku toimemehhanismi üle, kusjuures kumbki pool arvab, et teine pool eksib. Lääne meelest klammerdub Venemaa kohmakalt vanamoeliste kontseptsioonide külge, olles võimetu kohanema moodsa maailma ja selle keeruka toimimisviisiga. Venemaa omakorda näeb Läänt kui vastutustundetut ja oma veendumuste alusel käituvat tegelast, kes eirab reaalsust ja üritab kehtestada oma arusaama sellest, milline peab reaalsus välja nägema. Või teisisõnu mõtleb Lääs Venemaast kui geotsentrilisse maailmavaatesse takerdunud inimesest, kes pole kunagi kuulnud Galileost ega Kopernikust. Venemaa jaoks on Lääs aga nagu posija, kes püüab vähkkasvajast jagu saada homöopaatiaga, tekitades seejuures ridamisi katastroofe.
Seetõttu ei pruugi Venemaa liberaalset maailmakorda kahtluse alla seades üldse mõelda, et astub Läänele vastu. Pigem arvab Moskva end Läänt mõistusele kutsuvat, et too loobuks katastroofiliselt utoopilisest maailmavaatest, mis juba praegu koost laguneb ja kaost põhjustab. Võib väita, et Venemaa püüab Läänt omatahtsi ümber kujundada, mitte purustada – kuigi ümberkujundamine tähendaks paljudest Lääne jaoks põhimõttelistest kontseptsioonidest loobumist.
See seisukoht mõjutab kõiki võimalikke „diile“ USA ja Venemaa vahel. Sageli küsitakse, mida üldse on Venemaal USAle pakkuda. Nimekiri ei paista olevat väga pikk. Kuid Venemaa näeb asju teisiti: Moskva arvates ei pea ta midagi pakkuma. Pole vaja kellelegi maksta, et ta aru pähe võtaks – see on ju tema enda huvides.
Aastal 2001, kui Venemaa pakkus USAle võimalust kasutada Kesk-Aasias asuvaid sõjaväebaase ning nõustus NATO laienemisega, ootas ta ka samaväärset vastuteenet. Seda ei tulnud kunagi. George W. Bushi administratsioon arvas ekslikult, et Venemaa abistas USAd, kuna jagas samu huvisid või isegi väärtusi, ning piirdus tänamisega. Nüüd on rollid vahetunud. Venemaa võtab suhteid USAga tõsiselt ja võib olla valmis kompromissideks mõningates praktilistes küsimustes. Kui põhimõtete tasandil on Venemaa kindel, et ei võlgne Läänele midagi. Moskva meelest peab Lääs end muutma, mitte Venemaa.
Teistsugune maailmakorraldus ei lahenda loomulikult kõiki Venemaa probleeme ning taibukamad inimesed Moskvas mõistavad seda hästi. Venemaa majandus jääb ikka sõltuma naftast ja demograafiline olukord ei parane. Venemaa üritab ikka leida endale rolli, mis annaks talle ihaldusväärse suurvõimu staatuse. Maailmas, kus peaaegu kõik parameetrid muutuvad, pole sellise rolli leidmine lihtne. Kuid paljud tegurid, mis viimase 25 aasta jooksul on Venemaa-Lääne suhetes nii palju pingeid tekitanud, oleksid kõrvaldatud.

Kas Trump võib kinkida Venemaale uue maailmakorra?
Oli üllatav näha Moskvas juubeldamist, mis kaasnes Donald Trumpi valimisega USA presidendiks. Kreml eeldas, et Trump ei pea Ameerika juhtimisega maailmakorda enam esmatähtsaks, mis avaks ukse Venemaa versioonile maailma asjade korraldamiseks. Vähesed Moskvas vaevusid mõtlema, mis juhtub siis, kui Trump loobub mitte ainult Lääne liberaalsest korrast, vaid enam-vähem igasugusest korrast. See poleks kindlasti Venemaa huvides.
Vaatamata soovile aeg-ajalt riskida ei lööks Venemaa õitsele Hobbesi maailmas, kus hakkaks toimuma arhailine kõik-kõigi-vastu võitlus. Samuti ei tahaks Venemaa sattuda Huntingtoni maailma, tsivilisatsioonide kokkupõrkesse, mille piirjooni võib Trumpi säutsudes aeg-ajalt märgata. Venemaa tahab olla üks suurvõim teiste suurvõimude seas. Kui mitte bipolaarses maailmas, siis vähemalt multipolaarses. Ta tahab saada privileegi seadusi omatahtsi rikkuda. Ent selleks on vaja seadusi, mida rikkuda ning partnereid, kes ettearvatavalt reageerivad. Oma võitluses Läänega on Putini Venemaa mõnikord seadused paroodiaks muutnud, kasutades seaduse sõna selle mõttest üle astumiseks. See aga ei muuda fakti, et suhtumises välispoliitikasse jääb Venemaa sisimas sügavalt legalistlikuks riigiks.
Trumpi ametissevalimise järel arvati, et Washington ja Moskva asuvad ühiselt tegutsema. Aprillis, pärast USA raketirünnakuid Süüriale, oodati nende kokkupõrget. Mai lõpus räägitakse jälle koostööst. Reaalsus saab aga ilmselt olema ebaselgem kui kumbki ootus. Trumpi ja Putini juhtimisel tõotavad USA-Venemaa suhted olla eelkõige sassis ja segadusseajavad ning tihti tooni muutma.
Lääne meelest klammerdub Venemaa vanamoeliste kontseptsioonide külge, olles võimetu kohanema moodsa maailma keerukusega. Venemaa omakorda näeb Läänt kui vastutustundetut tegelast, kes eirab reaalsust ja üritab kehtestada oma arusaama sellest, milline peab reaalsus välja nägema.
Paljud asjatundjad on end lõbustanud arutlustega Putini ja Trumpi sarnasusest – kuidas nad on mõlemad otseütlejad, autoritaarsed, macho-liidrid, kes oma sarnansuse tõttu hakkavad kas koos tegutsema või omavahel kisklema. Tegelikult on Venemaa ja USA president nii erinevad inimesed kui üldse olla annab: üks ratsionaalne, kaalutlev ja süstemaatiline, teine aga täpselt vastupidiste omadustega.
Kui Trumpi tegutsemisviisil on tugevaid ühisjooni ühe teise Vene liidriga, Putini eelkäija Boriss Jeltsiniga. Sarnaselt Jeltsinile tuli ka Trump võimule vastu establishment’i tahtmist (ehkki oli ise selle osa). Sarnaselt Jeltsinile valitseb ta oma perekonna abiga. Tal on tugev vaist, kuid süstemaatilises mõtlemises on ta nõrk. Ta on hea süsteemide purustaja, aga märksa kehvem uute ülesehitaja. Tema enda riigi poolt loodud maailmakorda ei pea ta esmatähtsaks. Ta tegutseb uitmõtete ajel, muudab kõik suhted isiklikuks, satub teiste inimeste mõju alla. Kuid kuna tal puuduvad süsteemne mõtlemine ja juhtimisoskused, on ta haavatav niinimetatud tagatoariigi poolt. Sealt lähtuv vastupanu – olgu hea- või halvaloomuline – võib takistada paljude tema poliitiliste eesmärkide saavutamist.
Seda analoogiat mõnevõrra omavoliliselt laiendades võivad Trumpi suhted Venemaaga päädida samuti nagu Jeltsini suhted USAga. Ehkki viimane suhtus hästi USAsse ja Läänesse, ei suutnud ta ikkagi luua sellist Venemaad, mida Lääs oleks näha tahtnud, ega luua Läänega selliseid suhteid, nagu too oleks soovinud. Samamoodi ei suuda Trump praeguses kiiresti ja põhjalikult muutuvas maailmas oma isikuomaduste tõttu aidata Venemaal luua tolle maitsele vastavat maailmakorda, isegi kui tahaks.

Kuidas Lääs saaks võita
Jeltsinit on kõige parem käsitleda kui üleminekutegelast. Ta kaotas Nõukogude kommunistliku süsteemi ja pani idanema seemned järgneva, personalistliku Putini süsteemi kehtestamiseks. Viimane aga kujunes välja Putini ajal ja tänu temale. Jeltsini ametist lahkumisel olid võimalikud veel paljud tulevikustsenaariumid. Trump on tõenäoliselt samasugune üleminekutegelane – torm, mis puistab süsteemi segi, ent ei anna sellele veel uut vormi. Tõenäoliselt hakkavad alles Trumpi-järgsel ajastul välja kujunema uue maailmakorra piirjooned, sealhulgas uued suhted Venemaa ja Lääne vahel.
Selleni jääv aeg saab olema ohtlik ja arvatavasti eriti raske Euroopale. Mõnes mõttes on Euroopa investeerinud liberaalsesse, Ameerika juhitavasse maailmakorda isegi rohkem kui Ameerika ise. Selle korra kaitsmine olukorras, kus Ameerika mõtted on hoopis mujal, võib osutuda äärmiselt raskeks, eriti arvestades Euroopa enda sisemisi vapustusi. Kuid Euroopal pole muud võimalust kui üritada. Tagasipöördumine reaalpoliitilise, riigikeskse mõjusfääride maailma juurde tähendaks kogu Euroopa Liidu ajaloo, kogemuste ja identiteedi eitamist.
Suurvõimude suhetes saab see aeg olema keeruline ja ohtlik. Venemaa kalkuleeritud ettearvamatus võib praegu jääda Ameerika eheda ettearvamatuse varju, kuid suurte üleilmsete muutuste valguses võivad vastastikune vääritimõistmine, viltune maailmapilt ja vastanduvad käsitlused kergesti katastroofini viia.
Venemaa jääb probleemiks ka edaspidi. Venemaa on rohkem kui kümme aastat, vähemalt Putini 2007. aasta Müncheni kõnest alates püüdnud uusi rahvusvahelisi reegleid kehtestada. Sellest eesmärgist ta ei tagane. Venemaa teab, mida tahab ning on valmis selle poole liikudes tagasilööke ja pettumusi läbi elama. Eesmärgi saavutamise nimel kasutab ta oma võimalusi Läänes propagandat teha igal võimalikul juhul. Seega jääb Venemaa jälgimine oluliseks, samuti Vene spioonide ja häkkerite kinnipüüdmine.
Trump on tõenäoliselt samasugune üleminekutegelane nagu Venemaal oli Jeltsin – torm, mis puistab süsteemi segi, ent ei anna sellele uut vormi.
Lõppkokkuvõttes ei määra tulemust siiski see, kui hästi suudetakse Venemaale vastu astuda. Venemaa on oluline, kuid otsustav tegur on siiski Lääs ise. Kui me tahame, et Venemaa tunnustaks ja kohaneks meie maailmakorraga, peame esmalt taastama oma demokraatliku kapitalistliku ühiskonnamudeli tõsiseltvõetavuse ning seda vajadusel siit-sealt värskendama. Samuti peame oma põhimõtteid paremini poliitikasse üle kandma (mitte ainult tundma moraalset rahuldust nende olemasolust) ning pakkuma välja töötavaid lahendusi maailma probleemidele.
Kui me seda suudame, saame Venemaaga taas vestelda maailmakorra teemadel juba meie seisukohtadest lähtudes. President Putin surve all ei murdu, ent ta mõistab reaalset olukorda, kuigi viivitusega ning lepib sellega, kuigi vastumeelselt. Hetkel pole Venemaal mingit kavatsust leppida tema arvates ebarealistliku maailmakorraga, mida väljapakkuvate maade siseriiklik mudel on tema meelest õigusvastane ja hääbuv. Kui Venemaa näeb, et Euroopa kord pole utoopia, vaid sellel on tulevikku, muutub ka tema seisukoht.
Läänes lohutavad paljud end lihtsameelse võrdlusega, et „Lääs on endiselt parem kui Venemaa ja seetõttu ei saa Venemaa võita“. See on arvatavasti õige, kuid ebaoluline. Läänt tuleb võrrelda mitte Venemaaga, vaid sellega, milline Lääs olema peaks. Pakub vähe lohutust, et „Venemaa ei saa võita“ – Lääs saab kaotada ikkagi.
Tegelikult seisab Lääs silmitsi mitte Venemaaga, vaid elu ja arengu uue faasiga. Globaliseerumine ja demokraatia kipuvad kokku põrkama ning see vastasseis pidigi kõigepealt tunda andma demokraatlikes maades. Nüüd peavad need maad leidma viisi, kuidas kaht suunda lepitada. Lääs võitleb konarustega demokraatia teel, kuid Venemaa probleemid – kui sellist võrdlust võib tuua – tulenevad just demokraatia mahasurumisest. Venemaa on oma teekonnal teises järgus, kuid siiski osa samast kokkukuuluvast ökosüsteemist. Venemaa võib Lääne tegevuse kahtluse alla seda ja tema vastu mässata, kui Lääs on endiselt oluline pidepunkt, mille alusel Venemaa end maailmas määratleb. Ilma Lääneta kaotaks Venemaa oma sihi.
Taibukamad venelased teavad seda hästi. Hiljutisel jutuajamisel Moskvas pidas üks hästituntud ja mõjukas isik oma Euroopast tulnud külalisele kõigepealt loengu, kuidas Euroopa kaotab tähtsust ja uue mängu nimi on Euraasia. Seejärel aga küsis ääri-veeri: „Kuidas elu on seal... Suur-Euraasia lääneosas?“ Ning kuulas tähelepanelikult, enne kui vaikselt möönis: „Muidugi peate oma probleemidega toime tulema. Muidu on meil väga raske omadest jagu saada.“ Venemaal on paremad võimalused enda probleemidega tegeleda, kui Lääs esmalt enda omad käsile võtab. Ja siis me võidamegi Venemaad – või võidame ta enda poole.
Infanterie - königin aller Waffen.
Ja kolmas brigaad tuleb ka nagunii.
Drax
Liige
Postitusi: 1108
Liitunud: 22 Mai, 2009 13:42
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas Drax »

Hea lugemine!
Kasutaja avatar
ruger
Liige
Postitusi: 19532
Liitunud: 04 Juul, 2009 12:29
Kontakt:

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas ruger »

Ainus, mida me ajaloost õpime, on see, et keegi ei õpi ajaloost midagi.
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Kasutaja avatar
Tundmatu sõdur nr. 4
Liige
Postitusi: 10495
Liitunud: 16 Okt, 2005 18:42
Asukoht: Siilis

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas Tundmatu sõdur nr. 4 »

Kross: kurdid saavad oma riigi niikuinii, Eesti peaks hakkama nende Islandiks

Intervjuu
Hans H. Luik

Okupatsiooni ajal Iraagi valitsust nõustanud Eerik-Niiles Krossi sõnul on selle riigi lagunemine paratamatu ja Eesti peaks kurdide iseseisvust toetama, nagu Island tunnustas 1991. aastal Eestit.
Julgeolekuekspert Eerik-Niiles Kross oli 2004. aastal kõigest kapteni auastmes, kui sai koos USA koloneli Philip J. Dermeriga Iraagi ajutiselt valitsuselt ülesande mehitada Saddam Husseini järgse Iraagi kaitsejõudude juhtkond. Krossi võib tögada, et ta oli kõige kõrgemal tasemel eestlane sõdivas võõrriigis, sama kõrgel kui Vaino Väljas NSVL-i suursaadikuna kodusõdivas Nicaraguas 1980-ndatel. Ta ei hakka sellisele võrdlusele vastu, ehkki rohkem meeltmööda oleks Krossile paralleel Rahvasteliidu esindaja Johannes Laidoneriga, kelle näpunäite järgi tõmmati 1925. aastal Iraagi-Türgi piirijoon. See piir ei hoolinud kurdide maadest ja seda pani Kurdi regiooni president Mesûd Barzani eelmisel nädalal Brüsselis esinedes Euroopa riikidele ka südamele.
Nagu Kross 2014. aastal Eesti Päevalehele rääkis, lõppes Iraagi uue armee rajamine fiaskoga, mis tal siiani südame valutama paneb. Nimelt kehtestas okupatsioonivalitsus reegli, et Iraagi senine eliit ehk sunniitide Baathi partei liikmed ei tohi riigi ülesehituses osaleda. Seda kasutades hõivasid šiiidid varsti pärast ameeriklaste lahkumist armees kõik olulised kohad ja hakkasid sunniitidele julmalt kätte maksma. Krossi värvatud kaitsejõudude juhataja, sunniit kindral Amer Bakr tõrjuti ametist, jäeti ilma ka turvameestest ja tapeti ühel hommikul kodupalvuse ajal koduhoovis „nagu mõni reetur”.
„Sellest ajast teevad šiiidid ja otse öeldes Iraan Bagdadis seda, mida heaks arvavad,” ütleb Kross. „Iraagi armees võimutsevad šiiidid. Uues „demokraatlikus” Iraagi riigis ei antud sunniitidele mingit võimalust. Pole ime, et sunniidi ohvitserid ühinesid pettumusest Al Qaidaga ja toetasid hiljem ISIS-t. Eelmise presidendi Nuri Al-Maliki ajal toimunud valimisi, kus sunniitide nimekiri oleks võinud võita, lihtsalt võltsiti. Veel enne USA vägede ametlikku lahkumist algas araablaste suur vastastikune vaenamine, pommiplahvatused, kuni lõpuks kuulutatigi Mosulis 2014. aastal välja kalifaat. Seevastu Kurdistan on jäänud puutumatuks, ainsaks alaks, kuhu ISIS-e kõrilõikajad ei pääsenud. Bagdadi keskvõimul ei sobi enam territooriumi kaitsmise teemal jutustada. Kurdide hõlma alla on pagenud kõik, keda pühasõdalased maha tappa tahavad: kristlased, jeziidid ja muidugi ka lihtsad sunni araablased.”

Juunis käis Kross taas Kurdistanis. Ta jagas Eesti Päevalehele külaskäigust muljeid ning rääkis piirkonna keerulistest suhetest septembris kavandatava kurdide iseseisvusreferendumi eel.

Missugune näeb välja kurdide pealinn Arbil? Kustkaudu sinna lennata saab? Ja mis mandaadiga sa seal üldse käid?
Minu mandaat on sõjaaegsed sõbrad ja karmavõlg kurdide ees. Üle aastate olen alati käinud, viimati nüüd juunis. Seal on uus rahvusvaheline lennuväli, lennata saab näiteks Istanbulist või Frankfurdist. Euroopa Liiduga on viisavabadus, see tähendab, et nad ei nõua endi külastajatelt Iraagi viisat!

Kas viisavabadus tähendab, et hakkame Euroopa tänavatel rohkem kurde nägema?
Ei, see on siiski ühepoolne viisavabadus. Aga kurdid ei igatse kodust minema. Ennustan, et kui iseseisvus peaks saabuma, sõidavad nad ise maailmast tagasi koju ja kõik ümberkaudsed inimesed ihkavad Kurdistani kolida. Seal ei hakka inimene teist tapma usu tõttu.
Arbili linn on veidi tolmune, kuid keskuses on klaasmajad justkui Dubais. Seal liigub raha, sest 23 välisfirmat on tõtanud kohale naftat pumpama. Bagdad võib kade olla, kuid ei suuda riikliku nafta müümist takistada. Kuniks ühtse Iraagi ideed usuti ja USA väed kohal olid, pidid kurdid Kirkuki piirkonna naftat müüma Bagdadi kaudu, kus siis korrumpeerunud šiiitide punt suurema osa tulusid vahelt lõikas. Arbilis tekkis seetõttu kõva eelarvekriis.
Ega ei jäänudki muud üle – Exxon, Total ja teised suured lääne firmad tegid Kirkuki kurdidega otselepingud. Nafta liigub välismaale läbi Türgi, kes muuseas on Iraagi kurdide suur sõber.
Tänu kurdide liidri Mesûd Barzani osavusele on õnnestunud võimatu – normaalne töine suhe Türgiga. Türgi presidendi Recep Tayyip Erdoğani parteil on Kurdi Demokraatliku Parteiga koostööleping ja Iraagi kurdid ei protesti, kui Türgi lennukid Iraagi mägedes peituva Kurdi Tööpartei (PKK) võitlejaid kõmmutavad. Mina käingi rohkem läbi Demokraatliku Partei tiiva ehk Barzani inimestega.
Kui veel rikkustest rääkida, siis ka venelaste Gazprom on jõudnud kohale ja saanud lepingud kahele naftaleiukohale.

Kirkuki naftat nimetatakse hea kvaliteedi tõttu naftade šampanjaks. Kas sul endal pole olnud huvi mõnda naftalepingut vahendada? Eesti ajakirjandus on avaldanud, et sa oled seda äri nuusutanud.
Ei viitsi. Tähendab – kohe, kui sul muu huvi tekib, kaotad sõltumatu toetaja staatuse.

Kuidas on võimalik, et miljonilinn Mosul anti 2014. aastal ISIS-e kõrilõikajatele ära paari päevaga, aga tagasivõitmiseks kulus mitmel armeel üheksa kuud?
ISIS-el pidi olema kellegagi kokkulepe, et Mosulit ei kaitsta. Võib-olla maksti kellelegi Iraagi armeest, et need nii haledalt plagama pistsid. Sarnane lugu oli Tikritis. Ühe mu sõbra isa nägi ise pealt, kuidas saabuvad ISIS-e komandörid kohtusid Iraagi armee komandöridega, siis tõmbus terve täisrelvis Iraagi brigaad lahinguta välja – mingite Toyota Hiluxite ja Kalašnikovidega relvastatud rättipää’de eest!
Iraanile on samuti kasulik, kui ISIS-e võitlejad kohalikke sunniite terroriseerivad. Siis saavad Iraani sõdalased saabuda pärast justkui rahuinglid. Minu meelest oligi viga, et Mosuli vabastamisele kaasati šiiidi rahvamiilits. Mosul on põhiliselt sunniitide linn. Seal ei jää senikaua kunagi rahulikuks, kuni šiiidid oma jõudu näitavad.
Mul endal on Mosuliga kuri kogemus. Käisime 2004. aastal seal kohtumas endiste Saddami armee ohvitseridega – ja ilmselt ka nende hulka peitunud mässulistega. Viis minutit pärast ärasõitu plahvatas pomm kohal, kus meie auto oli seisnud.
Igatahes oli islami kalifaadi jõukudel vaieldamatult osa kohalike toetus. Nad ju tõid tänavatele komandanditunni ja suvalised plahvatused lakkasid. Kehtestati koolikohustus, muidugi mitte naistele. Prügivedu pandi käima. Haiglad töötasid. Isegi sellist tõika olen kuulnud, et pärast ISIS-e kalifaadi teket käisid inimesed Bagdadist ennast salaja Mosulis ISIS-e haiglates ravimas. Kalifaat suhtus kõigisse võrdselt. Aga nad on räiged mõrtsukad, eriti võõramaa palgasõdurid. Piinavad vange elektriga ja muud sellist.

Newsweekile andis intervjuu kristlane Sheema, kes põgenes Mosulist ja elab nüüd kurdide juures Arbili põgenikelaagris. Araablaste sekka ta enam elama ei naase, sest pärast ISIS-t võib tulla mõni veel hullem punt. Ta oli väga pettunud oma naabrites, kes tervitasid avasüli ISIS-t ja kasutasid kohemaid juhust kristlasi kiusama hakata.
Ega kurdidel pole samuti illusioone, et araablaste omavaheline vaen niipea lõpeks. Kurdidele on araablased nagu meile venelased – väga veab, kui õnnestub sõjaka naabriga veidi rahus elada. Saddam omal ajal gaasitas kurde. Süürias aga, muide, ei anta kurdidele isegi passe. Assadite võimuklann ei tunnista neid täieõiguslikeks Süüria kodanikeks! Aga kui oli tarvis ISIS-t tagasi tõrjuda, Kobane linna kaitsta, siis oli Süüria presidendil Bashar al Assadil kurde küll tarvis.
Sõja käigus on Süüria kurdid nüüd loonud Põhja-Süüriasse de facto autonoomse piirkonna. Seda nimetatakse Rojavaks, kurdi keeles Lääneks, ja see on üks neljast põlisest kurdide asualast. Rojava on türklastele suur probleem, kuni selleni välja, et Türgi saatis Põhja-Süüriasse oma tankid. Türklaste arust on Süüria kurdide partei liiga lähedal terroristlikule PKK-le.
Eks Süüria kurdid hakkavad samasugust autonoomiat tahtma nagu Iraagi kurdid, ent küsimus on: kellelt? Mis saab üldse Süüria riigist, on ju ebaselge. Reedel tuli teade, et Donald Trump lõpetab Assadi vastastele USA relvade ja muu abi saatmise. Kui nii läheb, siis see mängib venelastele Süürias kõik kaardid kätte.
Kui võrrelda eri linnade, Mosuli ja Aleppo pommitamist, siis selgub, kui erineval viisil sõdivad Vene ja USA lennuväed. Venelaste jälg on palju jõhkram. Aleppot Süüria armee eel puhastades pommitasid Vene lennukid ka haiglaid.

On see fakt?
Jah. Meelega pommitasid haiglaid ja varemeid, kust inimesed elavalt maetud sugulasi päästsid. See on mõeldud masenduse tekitamiseks, et vastaspool alla annaks ja nõustuks ükskõik millega.
Venelaste ja ISIS-e suhete kohta on mul kõvad kahtlused. Osa ISIS-e tegelasi räägib videotes vabalt vene keelt. Ja kuidas ikkagi võisid Venemaa teadmata liikuda üle Vene piiri pühasõdaste ridadesse 3000 hambuni relvastatud tšetšeeni ja muud palgasõdurit? Mulle on räägitud justkui „kogemata vales kohas” maandunud Vene transpordilennukist, kust ISIS sai suure relvalaadungi...
Sõda tõi inimloomuses esile nii kurjema kui ka helgema palge. Soovitan vaadata dokfilmi „Viimased inimesed Aleppos”. Rahva hulgast kasvasid välja valgetes kiivrites vabatahtlikud päästjad, keda pommitasid nende endi riigi ja Vene lennukid. Mosuli võtmiseks läks üheksa kuud seetõttu, et USA lennuvägi üritas pommitada siiski konkreetselt ISIS-t. Eesti kaitseväele on hea uudis, kui kaua linnalahingutes on võimalik vastu pidada, isegi kui õhuväge pole. Tuba-toalt tuli kalifaadi käest maju välja võidelda.
Tigrise jõest leitakse jälle kinniseotud kätega laipu, kes pole aga enam pühasõdalaste ohvrid, vaid Iraagi armee või muude võitjate kohtuta hukatud sunniidid. Araablaste sektantlik kisma ei lõpe ilmselt ei Süürias ega Iraagis. Selge, et kurdid tahaksid sellest kõigest eralduda ja oma riigiga edasi minna.
Eesti välisministeerium aga seda ei arva. Olen mitu korda püüdnud neile selgitada, et ühtset Iraaki enam ei ole ja selles ei ole süüdi mitte ainult lääs. Sven Mikseri (välisminister, SDE – toim) seisukoht on: „Ärme kõigutame paati.” Ühtse Iraagi toetamisega teeme Brüsselil ja Washingtonil elu mugavaks, aga kas see on siis nii tähtis? USA ise ütleb samuti peaaegu samas lauses, et toetab Iraagi ühtsust, „kuid mõistab ka kurdi rahva püüdlusi”. Peaksime hakkama kurdide Islandiks – nagu Island 1991. aastal esimesena Eesti iseseisvust tunnustas.
Euroopa Liit võiks oma suure moraalsuse lõpuks tegevuseks pöörata ja kohapeale minna. Mitte sõjaliselt, vaid poliitiliselt. Oleks tarvis kohalikes poliitilistes otsustes kaasa rääkida, et – kuidas ma nüüd ütleksin – õiged inimesed pukki valitaks. Euroopa räägib viimasel ajal põgenikekriisi algpõhjuste lahendamisest. Aga senikaua? Ükski kristlik piirivalve ei pea kinni miljoneid pagulasi. Levandi maade opositsioonirühmad ja üldse eliit tegelikult ootaks, et Euroopa langetaks oma valiku, keda ta toetab, kes on „lääne mees”. Peaksime väärikad inimesed välja valima ja see tugi peab olema selge ja pikaajaline. Niikaua, kuni me paati kõigutada ei taha, jätkub kaos, sealhulgas põgenikekriis.

Mesûd Barzani pole tegelikult ju päris president – kui tema ametiaeg lõppes, siis pikendas kurdide parlament ta volitusi ühe aasta võrra ja ka see aeg on möödas. Sõja või millegi muu tõttu ei ole kurdidel presidendivalimisi toimunud. Võistlevast parteist pärit parlamendiesimees Yusuf Mohammed Sadiq aga sai üldse parlamendile lähenemiskeelu. Ei ole ka just demokraatlik. Võib-olla just sellepärast ei saanud Barzani europarlamendis toetust ja jättis eelmisele nädalale plaanitud Skandinaavia reisi ära?
Jah, Iraagi kolm kurdi erakonda konkureerivad, nii et suled lendavad. Olgu öeldud, et ka Iraagi sunniidid ei suuda ühises liidris kokku leppida. Kuid küsida, mis volitused on Barzanil, on sama hea kui Inglise kuningannalt volitusi küsida. Barzani on kurdi rahvusluse koondkuju. Iraak ja Süüria on lagunemas, eks võib teatud mõttes mõista, et presidendivalimisi pole mingis autonoomia olukorras ette võetud.
Kuid jah, Kurdistani parteides on palju hõimupõhist. Jagunetakse selle järgi, kust kandist pärit ollakse. Me ei saa kurdidelt ka enne, kui nende riiki oleme tunnustanud, nõuda inimõigusi ja inimeste võrdset kohtlemist ÜRO konventsioonide raames, millega nad ei ole veel liitunud. Esmalt riik.


Referendumit enam ei peata
„Kohe pärast Saddam Husseini kukutamist ennustas üks kurdi kindral mulle, et Iraak jaguneb kolmeks: Kurdistan, Sunnistan ja Shiastan,” ütleb Kross. „Kurdi sõjamehed on mu vanad tuttavad, kellest mõne värbasin 2004. aastal isiklikult uude Iraagi armeesse. Praeguseks kontrollivad nad isegi suuremat territooriumi kui see kurdide autonoomia, mille iseseisvust nüüd 25. septembri rahvahääletusel nõudma hakatakse. Käin aeg-ajalt Iraagi kurdide pealinnas Arbilis, viimati juunis. Tunne on, et lähenevat iseseisvusreferendumit ei suuda mitte miski takistada. Bagdad tundub olevat ka vaikimisi olukorraga leppinud. Mesûd Barzani ja tema Demokraatliku Partei juhitud rahval on olemas oma maakaitsevägi pešmerga, oma politsei, oma pangad ja naftaraha. Hiljuti müüsid nad koguni Londonis oma võlakirju. Oma ülikool, oma ajakirjandus... Iisrael ja Saudi Araabia teatasid oma toetusest kurdide iseseisvusele. On aeg.”
Infanterie - königin aller Waffen.
Ja kolmas brigaad tuleb ka nagunii.
nimetu
Liige
Postitusi: 7583
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas nimetu »

No küll meile siis lendaks kisa ja ähvardusi Türgi poolt. :lol:
Dr.Sci
Liige
Postitusi: 3309
Liitunud: 30 Okt, 2015 11:59
Kontakt:

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas Dr.Sci »

Türgi teemast:
ruger kirjutas:Türgi allkirjastas S-400 rakettide ostulepingu
http://maailm.postimees.ee/4189641/turg ... lt-rakette
Niisiis
1) Venemaa müüb Türgile tipptasemel relvastust koos arenduse ja tootmisega
2) Venemaa ja Hiina teevad ühiseid mereväeõppuseid siinsamas lombis
3) Trumpi juhitud USA on hulga Vene sõbralikum kui eelnevad paar presidenti
4) Arengud Süürias näivad sellised et rahu saavutamise au saavad omale Venemaa, Iraan, natuke ka Türgi ja tsipa USA oma toetuste lõpetamisega Assadi vastalistele (sellises olukorras ütleks et ilma uue suurema sõjata näevad (vastupidi ENK arvamusele) kurdid oma riiki samapalju kui meie Elvist Laululaval)
5) EL siseselt käib järjest suurem käärimine - Poola, Ungari, Brexit jne

Ning sarnaseid märke on teisigi. Mina tõlgendan neid nii et Euroopat hakatakse võtma sellisena nagu ta on - poolsaar Aasia loodenurgas mõnesaja miljoni elanikuga, ei oma teaduslikku/tehnoloogilist edumaad, kultuur on võõras, lisaks on olnud aastasadu teistele nagu pind sealsamuseski... Lõhnab nagu Rooma languse moodi, ainult et nats suuremas mastaabis.
Kasutaja avatar
krizz
Liige
Postitusi: 2084
Liitunud: 18 Mär, 2006 1:59
Asukoht: Eesti Kuningriik
Kontakt:

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas krizz »

Dr.Sci kirjutas:3) Trumpi juhitud USA on hulga Vene sõbralikum kui eelnevad paar presidenti.
Selle väite juures on kisa ja süüdistusi rohkem, kui reaalseid fakte. Enamasti on selle hüsteeria genereerijaks presidendivalimste kaotajapool ja neile sekundeerijad. Kui veel mäletad, siis just Obama ajal sai Venemaa kõige rohkem laiutada - Ukraina, Gruusia, Süüria jne.

Mis Euroopasse puutub, siis seekord langeb Rooma küll iseenda isiootsusest, mitte vastaste tugevusest. Kui au sees on pohhuism ja lastetus, siis pole midagi teha. Loodus tühja kohta ei salli! :rip:
* Otsin pilte ja infot Aegna merekindluses teeninutest, eriti aastatest 1930-34 *
* Meie peaülesanne olgu peatada eestlaste väljasuremine. Ukrainlased ei sure välja ka siis, kui nad kotavad (enamasti venelastega asustatud) Ida-Ukraina ja Krimmi! *
asiootus
Liige
Postitusi: 332
Liitunud: 30 Juun, 2017 12:04

Re: Geopoliitika vallast

Postitus Postitas asiootus »

krizz kirjutas:Kui veel mäletad, siis just Obama ajal sai Venemaa kõige rohkem laiutada - Ukraina, Gruusia, Süüria jne.
Ma ei saa aru kuidas see Obama siia järsku puutub, Obama ei olnud Gruusia sõja toimumise ajal teatavasti üldse presidendi ametis?
Gruusia sõda, toimumisaeg: 7.–15. august 2008, president Obama ametiaeg presidendina 20. jaanuarist 2009 kuni 20. jaanuarini 2017?
Ukraina jamad said suuresti alguse sellest, et Obama jättis välispoliitikat teostama oma endised konkurendid, vabariiklastest neokonservatiivid: Gates, Petraeus, Nuland jne. kes oleks tulnud esimese asjana kohe välja vahetada?
Mida siis Obama Süürias oleks pidanud sinu arvates tegema, Pärsia lahe riikide koostöönõukogu ja Iisraeli soovide kohaselt Süüria valimatult segi pommitama, et ISIS oleks ka sinna takistamatult laieneda saanud ja Balti riigid Venemaa ees kaitseta jätma?
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist