Hei-hei!
Panin esialgu logo asemele ühe pildi. Kuni viitsin midagi viisakamat joonistada. Või äkki keegi teine joonistab midagi
Mis siis sellel pildil on? Pilt ise on pärit 2-osalisest Vabadussõja ajaloost (1939. a. väljaanne, aga ilmselt olemas ka selle uustrükis.)
Tegemist eesti lennuväe esimese lennukiga. Punastelt sõjasaagiks saadud Farman HF-30 luurelennukiga. Lühidalt allpool siis ka selle lennuki lugu...
Polnud punastel ka tol ajal lennukeid eriti laialt käes. Nii toodi Narva rinde rünnakut toetama vaid kaks lennukit, mis kuulusid 3. Petrogradi lennugrupi 2. lennusalka. Narva operatsioon toimus aga venelastele nii ootamatult, et üks neist langes 19. jaanuaril 1919 Pähklimäe veski juures 5. rügemendi kätte. Lennuk oli täiesti korras. Koos lennukiga saadi sõjasaagiks ka bensiini ja pomme.
25. jaanuaril saabusid kohale saagi vastuvõtjad Inseneripataljoni lennupoolroodust. Nendeks olid lendur Karl Haas (ainus tol hetkel eesti lennuväes ka reaalset lahingkogemust omanud lendur), lendurvaatleja Jakob Tillo ning kolm aviomotoristi Johannes Kelk'i juhtimisel. Nagu öeldud olid lennuki paagid bensiini täis ning koos lennukiga oli saagiks saadud kaks 25-naelast ning viis 5-naelast pommi.
Kohapeal oodati soodsamat lennuilma ning 30. jaanuaril 1919 see saabuski. Sel päeval sooritati eesti lennuväe esimene lend (millest möödub siis tuleva aasta 30. jaanuaril 85 aastat). Piloodiks oli Karl Haas ning aviomotoristina lendas kaasa Johannes Kelk. Selleks puhuks oli rindele saabunud ka lennupoolroodu ülem alamkapten J Ots, lipnik A Under, palju uudishimulikke rindeväeosadest.
Esimesel lennul piirduti vaid lennuki korrasoleku kontrolliga. Seetõttu jäi veel järgi küllaldaselt kütust ka ühe lahinglennu sooritamiseks. Selleks oodati aga rindeülema korraldust.
15. veebruaril 1919 nõudiski polkovnik N Reek oma rindelõigu ette luurelendu. Selle sooritasid taas K Haas, seekord koos lendurvaatleja J Tilloga. Lisaks luureülesandele heideti alla ka kõik pommid, 1000 kaasa võetud lendlehte ning tulistati vastase vägesid kuulipildujast. Kokku sooritati sel päeval 2 lendu. Seejärel oli bensiin otsas ning lennuk võeti lennuväljal osadeks lahti ning transporditi Tallinna, Lasnamäe lennuväljale.
Kuigi tegemist on esimese reaalselt lennanud eesti lennukiga, võeti ta arvele numbri 2 all. Ja sedagi ei jõutud kunagi tema külgedele maalida. Numbri 1 all võeti arvele üks Tallinna lennusadamas leitud Friedrichshafen F.F.41A lennupaat, mis ilmselt kunagi lennukorda ei saanudki. Kahest paadist kokkuehitatud F.F.41A lendas alles 1923. a. ning kanti siis registrisse hoopis numbri 55 all.
Aga Farman naases peadselt rindele. Nimelt sai eesti lennuvägi aprilli lõpus Inglismaalt oluliselt täiendust, ning muuhulgas ka lennukibensiini. Ning 13. juunil 1919 taasalustasid Karl Haas ning lendurvaatleja Tillo lende Narva rindel. Lennud sooritati veel 18. ja 20. juunil. Kokku sooritati saagiks saadud Farmanil 6 lahinglendu.
Kuid iga asi saab ükskord otsa. 4. juulil 1919 anti Farman üle vene valgete Loodearmeele. Kuid sellele järele tulnud lendur Bergstrasser lõhkus lennuki stardil. Ning ei julgenud seejärel ka ise Loodearmeesse tagasi pöörduda ning asus teenima eesti lennuväkke.
Vot sihuke lugu siis selle logo pildi kohta. Pilt ise on tehtud ilmselt 1919. talvel. Lennuk on veel suuskadel. Kas aga Narva all või Lasnamäel? Ning millal maaliti lennukile sini-must-valged kolmnurgad??
Kui keegi teab, ehk siis valgustab
Toomas
pildist mis on logoks
-
- Site Admin
- Postitusi: 5558
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
Logo on asendunud
Kui võimalik paneks selle Farmani ikkagi tagasi.
Viimati muutis kuido20, 25 Apr, 2004 19:56, muudetud 1 kord kokku.
-
- Site Admin
- Postitusi: 5558
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
sry, jah. Oli jäänud see webi taastamine veidi unarusse ning pildid uuesti üles panemata. Nüüd ta siis õnnelikult jälle omal kohal.
Lisaks võin selle kohta veel ütelda, et see pilt on tehtud ilmselt juba Lasnamäel. Ja millalgi märtsis. Nimelt siis olla Farman pandud suuskadele, algul olevat too ratastel olnud.
Sini-must-valge kolmnurga kohta olen aga niipalju leidnud - käskkirjaga kinnitati see eesti lennukite eraldusmärgiks 1. märtsil 1919 ning ilmselt peale seda kanti need ka Farmanile.
Millise tähistuse all too aga oma esimesed lennud sooritas on endiselt segane. Kohe peale lennuki trofeeks saamist andis J. Soots Viru väerinnale korralduse, et lennukile tuleks eraldusmärkideks kanda mustad ruudud. Must ruut oli aga samal ajal Türgi sõjaväelennukite eraldusmärgiks. Ja väidetavalt neid lennukile ei kantud...
Nii et endiselt inf selle esimeste lendude eraldusmärkide osas oodatud...
Lisaks võin selle kohta veel ütelda, et see pilt on tehtud ilmselt juba Lasnamäel. Ja millalgi märtsis. Nimelt siis olla Farman pandud suuskadele, algul olevat too ratastel olnud.
Sini-must-valge kolmnurga kohta olen aga niipalju leidnud - käskkirjaga kinnitati see eesti lennukite eraldusmärgiks 1. märtsil 1919 ning ilmselt peale seda kanti need ka Farmanile.
Millise tähistuse all too aga oma esimesed lennud sooritas on endiselt segane. Kohe peale lennuki trofeeks saamist andis J. Soots Viru väerinnale korralduse, et lennukile tuleks eraldusmärkideks kanda mustad ruudud. Must ruut oli aga samal ajal Türgi sõjaväelennukite eraldusmärgiks. Ja väidetavalt neid lennukile ei kantud...
Nii et endiselt inf selle esimeste lendude eraldusmärkide osas oodatud...
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist