Millises kiirusvahemikus istub ekranoplaan veel vees? Tavaliselt ükski sellise suurusega lennuvahend alla 150 kmh end väga õhku tõstma ei kipu. Pluss aeglustuseks on samuti vaja ruumi.
Pildil on ekranoplaan juba lennureziimis. Kui vaatate youtubest videoid, kus neid startimas näha on, siis kujutage neid eriefekte ette Tallinna sadamas, vesi lendab Stenbockini ja mürin on kuulda Mustamäele
Ise küsimus on veel ohutus, nimelt on sellisel kiirusel vesi sama kõva kui betoon, kui näiteks üks mootor mõnest kõrgemast lainest lahmaka vett saab ning stabiilsus kaob, on tagajärjed 100% fataalsed. Eestis on veemoto mees hukkunud umbes 120 kmh sõitva glisseriga põhjusel, et nina läks lainesse ja paat purunes hetkega.
Kui nt tiiburlaeval tiib ära murdub, siis ei juhtu suurt midagi peale ehmatuse, sest "kõrgus" on olematu ja kiirus ehk 80 kmh.
Näiteks reisilennukitel nägid ka ette visionäärid 60ndatel ette ülehelikiirusega lendude tohutut perspektiivi. Tegelikkus oli see, et ellujääja oli hoopis tavaline eelhelikiirusega suur reisilennuk (747) ja Concorde-Tu-144 on tänaseks muuseumides. Kes meist ei tahaks lennata 2 tunniga üle Atlandi? Seejuures oli Concorde väga väljapaistev lennumasin, nimetage täna üks turboreaktiivmootoritega sõjalennuk, mis suutab Mach 2.0 supercruisida? F-22 pidi tegema M 1.7, aga ülejäänutel on saavutuseks maksimaalselt M 1,1.
Täpselt sama põhjus, mis hukutas Concorde, ei lase seda ekranoplaani ka kasutusele võtta. Tõenäoliselt ekranoplaani (või ka hõljuki) kasutuselevõtuga nt Helsinki liinil oleks tulemuseks see, et ühe inimese üks ots maksaks nt 3000 krooni (tavalaeva 300 asemel) ja ajavõit oleks võibolla* 40 minutit. Concordel oli suurusjärk kallima piletiga kaasnev ajavõit 6 tundi - ja seda said endale lubada ainult väga rikkad inimesed. Sõjanduses - mis hukutas B-58, XB-70, SR-71, samas aeglane B-52 lendab tänaseni?
* võibolla - selline laev peab tõenäoliselt sõitma ohutuse huvides aeglasel käigul Aegna alla ja minema ujuvreziimi siis kui Helsinki paistab - mis annab kiiresti sõidetavamks maaks võibolla 30 kilomeetrit.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.