Artikkel Eesti lennuväest Vabadussõjas

Lahingud ja üksused. Relvad ja tehnika. Varustus ja autasud. Kõik teemasse puutuv..
Vasta
Prinz Eugen
Liige
Postitusi: 400
Liitunud: 26 Aug, 2005 19:51
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Artikkel Eesti lennuväest Vabadussõjas

Postitus Postitas Prinz Eugen »

26.11.2011 Postimehe lisas AK lk 6-7 huvitav artikkel:
Margus Kruut "Eesti tiivasirutus. Kuidas sündis Vabadussõja päevil meie lennuvägi"
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5559
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Artikkel Eesti lennuväest Vabadussõjas

Postitus Postitas toomas tyrk »

Minul on ka väga kahju, et J Tilk meie hulgast juba lahkunud on. Kahjuks pole aga see artikkel küll parim mälestusmärk talle.

Suur osa artiklist põhineb tegelikult A. Ürgsoo 1994. a. ajakirjas "Tehnika ja Tootmine" avaldatud artiklil "Eesti lennuväe sünniaastad" (nr. 9, 10 ja 11). Mis omakorda kasutas suuresti lendur Arnold Underi mälestusi, mis kahjuks tänaseks päevaks on kadunuks jäänud. Mõlemad mehed on igati ja samavõrd äramärkimist väärt, nagu J Tilk'gi.

Segaseks jääb artikli keskel justkui vene valgekaartlastelt saadud lennuk. Loodearmee lennukid võeti üle alles 1920. a. alguses. Ja siis oli neid rohkem kui üks. Tähendatud perioodil anti Loodearmeele hoopis üle see Eesti lennuväe esimene lendav lennuk HF 30.

Artiklis toodud 29. ja 30. mail 1919 justkui Eesti lennuväe poolt sooritatud lahinglennud ei leia mingit kinnitust Eesti lennuväe dokumentides. Ilmselt oli tegu Soomes Koivistos asunud briti lennuüksuse lendudega, mida omal ajal avalikkusele eriti ei reklaamitud.

Muidu on aga tore, et Eesti lennuväe ajalugu ikka meeles peetakse...
Reigo
Liige
Postitusi: 2228
Liitunud: 01 Dets, 2005 22:09
Kontakt:

Re: Artikkel Eesti lennuväest Vabadussõjas

Postitus Postitas Reigo »

Tähendatud perioodil anti Loodearmeele hoopis üle see Eesti lennuväe esimene lendav lennuk HF 30.
Täpsemalt see lennuk laenati Loodearmeele ja venelaste lendur tegi sellega kohe avarii. Pärast seda kui valged said brittidelt lennukeid, andsid nad 1919. a. 23. septembril eestlastele lõhutud lennuki eest vastutasuks ühe R.E.8. Vt ERA 498/8/30. L 201, 209.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5559
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Artikkel Eesti lennuväest Vabadussõjas

Postitus Postitas toomas tyrk »

Lendur, kes selle HF 30 peal avarii tegi, oli Paul Bergstraesser. Sünnikohaks oli tal küll Kroonlinn, aga ma pakuks, et rahvuselt oli tegu siiski sakslasega :scratch:

Selle lennuki ning tema üleandmisega on aga üldse selline lugu, et see on suuresti tõlgendamise küsimus. Ning seda tõlgendasid eestlased omal ajal jõupositsioonilt just nii, nagu meile paremini sobis.

Sel perioodil oli Bergstraesser tegelikult lähetatud Loodearmeest Eesti lennuväkke. Kuna tegu oli merelenduriga - sooritas mitmed lennud Eesti lennupaatidega. Siis saadeti järsku seda Farmani üle võtma ning Loodearmeele üle andma. Ning esimesel iseseisval lennul sel lennukil tegi avarii.

Hiljem öeldi jah, et lennuk oli tegelikult juba üle antud, saadi see RE 8 (kusjuures taheti veel raadiojaama ka) jne. Aga midagi head ei tulnud ka sellest RE 8, mis justkui vastutasuks saadi. 1921. a. kukkusid sellel surnuks lendurõpilane Voldemar Koik ning motorist Gustav Alberg. Pärast seda õnnetust loobuti ka ülejäänud (1920. a. ülevõetud) RE 8 lennukite kasutuselevõtmisest.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5559
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Artikkel Eesti lennuväest Vabadussõjas

Postitus Postitas toomas tyrk »

Et mitut moodi mõistmist poleks, siis tooks ära ka selle lõigu artiklist, kus "valgekaartlastelt" saadud lennukist juttu on.
Samal ajal tegutseti aktiivselt ka trofeelennukite soetamise vallas. Näiteks ühe lennuki said eestlased Narva all võidelnud valgekaartlastelt, kui Eestisse valgunud valgete riismed interneeriti. Lisa saadi punaväelastelt, kui Paide kaitsepataljoni sõdurid Võõpsu alevi kohal bolševike lennukit püssitulega vigastasid
Eelnev lõik räägib aga 25. aprillil saabunud esimestest inglise lennukeist. Nii et see "Samal ajal" võib tähendada mida iganes, aga siiski pigem vast mingit talvist või kevadist aega. Sest Sopwith Strutter lasti Võõpsu kohal alla juba 1. veebruaril 1919.
Margus K
Uudistaja
Postitusi: 5
Liitunud: 09 Dets, 2011 22:28
Kontakt:

Re: Artikkel Eesti lennuväest Vabadussõjas

Postitus Postitas Margus K »

Loo autorina liaksin foorumisse omaltpoolt lühikese seletuse, kuidas ja miks valmis lugu "Eesti tiivasirutus". See on nii, nagu ma loo lõpus kirjutasin - valminud Johannes Tilga kogutud materjalide põhjal (eks ka tema on neid erinevatest allikatest kokku kogunud), mis on samamoodi olemas ka tema raamatus "Aeg, mehed, lennukid". Johannes Tilgaga läks nii, et tal polnud naist ega lapsi ning vist isegi ei olnud lähisugulasi (nii rääkis mehe matmist organiseerinud sõber Rein Porro) ning sõbrad-tuttavad ei pannud, tegelikult unustasid vist šoki tõttu avaldamast järelhüüde In memoriam, mida mees oma lennundusalase tegevuse eest kindlasti väärinuks. On ju tema teeneid lennunduse ajaloo uurijana ja talletajana Eesti riik tunnustanud Valgetähe IV klassi teenetemärgiga. Loomulikult on ka teisi tublisid lennundusajaloo tegijaid, kuid selles loos keskendusin Johannese kogutud materjalidele ja konkreetselt tema enda meenutamisele. On tore, et Postimees leidis ruumi Eesti lennuväe sünnipäevaks kirjutatud loo avaldamiseks ja ka Tilga järelhüüdeks, sest ega lehepinda selliste tehniliste juttude saamiseks pole kerge saada. Vaadates Postimehe Arvamust ja Kultuuri, domineerivad seal valdavalt intellektuaalsed, kunstilised ja poliitilised teemad.
Kust Tilk need faktid võttis, mida vigaseks peetakse, seda kahjuks enam temalt küsida ei saa. Kuid teades kui põhjalikult ta uuris Eesti lahingulendude dokumente ja arhiivimaterjalidega ümber käis, on mõistmatu, kuidas on võimalik eksida. Aga eks kõik võivad eksida...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5559
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Artikkel Eesti lennuväest Vabadussõjas

Postitus Postitas toomas tyrk »

Siin on selline suht ebameeldivalt kokku miksitud teema - ühe kindlasti lugupeetava mehe surm ning siis tema korjatud materjalide põhjal avaldatud artikkel.

Mul ei ole mingit soovi kuidagi J Tilka lennunduse ajaloo uurijana halba valgusesse seada. Vastupidi. Tema korjas neid materjale juba sügaval nõuka-ajal, otsis kontakte vanade lenduritega jne. Kindlasti on tal väga esinduslik ning põhjalik kogu sellest korjatud materjalist. Ma usun, et tema fotokogu teeb silmad ette kõigile eesti muuseumitele, ehk arhiividel on need vaid põhjalikumad, kuid seal kogus võib olla ka eksemplare, mida arhiividest ei leia.

Nii palju kui mina tean - suur osa tema korjatud kirjalikust materjalist on aga ajaleheartiklite koopiad. Mis juba oma olemuselt on sekundaarne materjal (ajakirjaniku tõlgendus mingist sündmusest mis talle on esitatud või räägitud). Seda sorti materjali avaldamisel tuleks olla üsna kriitiline ning ettevaatlik.

Mis aga puutub Eesti lennuväe lahinglende - raamatus "Aeg Mehed Lennukid" on lisa 2 - "Vabadussõja aegseid lende" - seal ei ole küll toodud ära kõik lennud, kuid kõik lahinglennud on selles tabelis kirjas.

Samuti on võimalik kontrollida kõigi lahinglendude ning üldse kõigi sooritatud lendude kohta olemasolevat infot arhiivist. Ka internetist on kättesaadav suur osa lennuväe Vabadussõja aegsest materjalist. Vabadussõja ajaloo uurimise komitee fond, nimistu on küll nimetatud lennuväe salga kirjavahetuseks, kuid sisaldab ka praktiliselt kõigi lahinglendude lennulehti.
http://www.ra.ee/dgs/explorer.php?tid=1 ... 425bb7c4a4

Kõigi lendude kohta ülevaate saamiseks tuleb hakata sirvima lennuväe salga ülema päevakäskude köiteid. Iga kuu tehti kokkuvõte, mis avaldati päevakäsus. Kui on huvi - võin aja kokkuhoiu mõttes saata privas neist koopiaid.

Minu sügavaim lugupidamine J Tilgale ning tema tehtud tööle. Mida sai ka siin foorumis avaldatud kohe, kui sellest kurvast sündmusest teada sain. Aga lennuväe ajaloost võiks siiski avaldada tõeseid ning sisukaid artikleid.

BTW - ma ei ole Postimehe tellija, aga mingi järelhüüe vist ilmus seal ka tema surma puhul?
http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... 95#p275695
Margus K
Uudistaja
Postitusi: 5
Liitunud: 09 Dets, 2011 22:28
Kontakt:

Re: Artikkel Eesti lennuväest Vabadussõjas

Postitus Postitas Margus K »

Rein Porro sõnul ei ilmunud Tilga surma puhul In memoriami ning Porro ütles, et juhtus kahjuks kuidagi nii. Ei julge päris pead anda, kuid see peale Johannese surma Postimehes ilmunud on vist tavaline surmakuulutus. Seevastu, nagu teame, on In memoriam fotoga tagasivaade, ehk pilguheitmine lahkunud inimese tegudele ja toimetusele, mis väärivad suuremal lehepinnal äramärkimist. Ning kuna rääkisin sellest Postimehe toimetusle (et väidetavalt In memoriami Tilgale polegi avaldatud), siis toetati ideed kirjutada Eesti lennuväe sünnipäeva puhul Tilga materjalide põhjal lugu ning anti lisaks ka ruumi tagantjärele meenutada Tilka ja tema olulisust Eesti lennunduse ajaloo uurijana ja kirjapanijana. Seepärast saigi selline lugu kirjutatud ning kujundaja pani paberlehes Johannese justkui seda oma avaldunud lugu kätega hoidma. Ja lugu ongi praktiliselt tema oma, sest kirjutatud täielikult tema materjalide põhjal. Kirjutasin sellest ka nimetatud loo lõpus.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline