Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Militaartehnika mudelitest. Tehnoloogiad ning mõõtkavad ei ole piiratud.
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas kalle »

Ja paneks siin veel ühe teema käima. Seekord jälle selline, mis mõneks
ajaks seisma jääb, aga alguse teen ära. Põhjus jälle see, et minu enda
tehtud ehitamiste reeglite järgi peab iga aasta sisse jääma vähemalt üks
vacu mudeli ehitamse algus. Ja kuna eelmise sellise ehituse algus jäi
2011 aasta sisse, siis järgmise alustamisega pidin detsembris maha
saama.. reeglid on reeglid:) Valikuid oli päris mitu, aga kuna
lennupaatide ja vesilennukite järjekord on pooleli ja samas ootas ka brittide lennuk omajärge, siis seekord langes valik:

Short S.19 Singapore III.

Esimene täismetall kerega lennupaat, mis sai kandma seda nime, oli S.5
ehk Singapore I. S.5 oli varustatud kahe 650hp mootoriga, tegi esmalennu
1926 ja seda valmis ainult üks lennuk. See lennuk sai päris kuulsaks kui mees nimega Alan Cobham sellega 37015 km pikkuse ringi ümber Aafrika mandri tegi.
Järgnes S.12 Singapore II, mis sai juba neli mootorit, millest kaks tõukava ja kaks tõmbava asetusega. Sabakiil oli sellel mudelil veel ühekordne ja valmis samuti vaid üks eksemplar, mis tegi esmalennu 1930. Seeriasse läinud mudel S.19 Singapore III sai kolme kiiluga saba, seda toodeti kokku 37 eksemlari ja sellest sai brittide peamine mereluure lennuk 30datel.
Teise Maailmasõja puhkeds oli Singaporede asendamine Short
Sunderlannidega täies hoos. Siiski said ka alles jäänud 19 Singapore
täita oma osa kõrvalisemates rollides, teenides põhilielt
treeninglennukitena.
Neli lennukit saadeti Fijile ja sattusid 1941 detsembris jaapanlaste
rünnaku ajal rindle. Enne seal lõplikku välja vahetmist Catalinade vastu
jõudsid need Singapored tegutseda mitmetes merepääste operatsioonides


Mõned andmed:

Meeskond: 6
Pikkus 19.56 m)
Tiibade siruulatus: 27.43 m
Kõrgus: 7.19 m
Tiibade pindala :136.1 m
Tühikaal: 9,237 kg
Maksimaalne stardikaal 14,692 kg
Mootorid: 4 × Rolls-Royce Kestrel 675 hp

Maksimum kiirus normaalkaaluga 5000jala kõrgusel: 219 km h
Kruiisi kiirus: 198 km/h
Tegevusraadius 1610 km
Tegevuskõrgus 4570 m
Tõusukiirus: 3.6 m/s

Relvastus

Kuni kolm 7.7 mm Lewis kuulipildujat, kuni 500kg pomme tiibade all.
Pilt


Mudel

Et siis vacu nagu öeldud ja tootjaks taaskord Contrail. Ütleks nii, et veidi üle keskmise toorik, materjal parajalt paks, detailsus rahuldav,
valuplastik, või metallist lisad puuduvad. Iseloomulikult kotti pakitud ja enne tööd näeb materjal välja nii:

Pilt

Enne kui algust sai teha, avastasin, et hoolimata paksust ja tugevast
seinast on paadikuju servast materjal siiski väga õhukeseks veninud.
Esimene töö oligi serva tugevdamine. Järgmiseks siis kere jm osad välja
lõigata ja järjest vabaks lihvida. Esialgu tegelen kerega ja see saab esimesena vabaks. Akende tegemise käigus avastan, et serva on vaja veel tugevdada. Materjal on lisaks ka kergesti murduv:

Pilt

Materjal allub aga hästi liimile ja sobib Evergreeni stüreeniga, seega on parandamine ja tugevdamine hoos.
Kere pooled peale mõningasti tööd:

Pilt

Ja siin on tiiva pooled enne lahti lihvimist:

Pilt

Siinkohal jääb see töö mõneks ajaks aeglasele käigule, sest enne peavad mõned muud tööd veel valmis saama.

Kk
Joss Metsast
Liige
Postitusi: 2062
Liitunud: 23 Aug, 2005 9:34
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas Joss Metsast »

Muhe peletis :) Selle lennuki valmimist hakkan huviga jälgima.

Ole hea selgita seda lahtilihvimise peent kunsti teistele ka. Ilmselt on seotud sellega et maha tuleb lihvida nö materjali paksus, et tiiva paksus liig jämedaks ei läheks. Aga kas tootjad (või vähemalt osad neist) sellega ei arvesta? Udune mälestus vaakumvormi mudelist nagu meenutab et umbes samasuguse rohmakalt lõigatud tiiva sai kokku kleepida ja siis alles korralikult valja lõigata/lihvida.

Levar
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas kalle »

Ma ei tea ühtegi tootjat, kes sellega arvestaks, ega ole sellest ka midagi kuulnud. Enamasti on kõik ikka nii olnud, et detail on peale vormimist materjali lehe küljes, ehk materjali paksuse võrra liiga lai või paks. See osa tulebki maha, ehk vabaks lihvida. Varuga lõigatakse detailid lehest välja seetõttu, et muidu oleks väga raske õiget paksust maha lihvida. Sedasi annab aga laiema serva järgi märgata kui paras aeg lõpetada. Sellest hoolimata on üsna kerge ja tavaline liiga palju lihvid. Pildil olevd tiivad tuleb mul ka suurema liivapareri lehe peal nühkides õigeks saada. Tavaliselt teen musta markeriga joone ümber, detaili piire, mis taas hõlbustab õige hetke tabamist. Väiksemate ja üldse lennuki tiibade juures kasutatakse ka nippi, et lõigatakse lahti täpselt mööda detaili servi ja lihvitakse siis lapiku pulgaga vms paksus maha. Mõnikord annab täpsema tulemuse.

Kk
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas FW Anton »

aga vist paras peavalu servi ühtlaselt siledaks saada?
Anton - horridoo!
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas kalle »

Algus on kriitilise tähtsusega jah. Kipub ikka liiast minema selle maha lihvimise käigus. Materjal on õhuke ja kipub lihvimise käigus läbi painduma ja nii need vead võivad tulla.

Kk
Kasutaja avatar
Parovoz
Liige
Postitusi: 985
Liitunud: 20 Aug, 2005 20:30
Asukoht: Lasnogorsk, Balti mere ääres
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas Parovoz »

Tere-tere!

Näinud elusalt "toorikut" ütlen ainult , ...Meistrile jaksu selles "haiguses".

Lugupidamisega
Taara avitab! ...
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas kalle »

On saabunud aeg tööga edasi minna. Täna muidugi kiirustan ka veidi, et kohe peale kokkusaamist pilt üles saada. Seda ikka selleks, et anda märku.. ma tõesti ei jõua tiigrit teha praegu:)
Peale viimaseid pilte on oma jagu netis tuhnitud, et saada sisust mingeid pilte või andmeid. No midagi on, aga selle töö käigus on selgunud, et eri lennukid erinevad ka välistes detailides veidi, kuigi peaksid sama tüüpi olema. Kuna sisu jääb mõnestki kohast näha, siis peab sinna midagi ehitama ja ega infot liigselt ei jagata. Kuna tootja on mulle lagedad seinad jätnud, siis tuli taas lõikama ja kleepima asuda. Täna on pilt siis selline ja juba sellega on aega kulunud omajagu. Lisaks on olnud vaja ka veidi töötja tööd ümber teha ja lõigata, igatahes hetkel siis nii

Pilt

Eks ikka jätkub

Kk
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas kalle »

Päris huvitav lennuk. Kas on ka arenguid?
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas kalle »

On jah aega edasi läinud, aga vahepeal muid tegemisi ja üks spitfiregi valmis saanud, nii see aeg läheb. Aga arenguid on ka selle tööga olnud. Taaskord on palju sellist, mida pole võimalik, ega ka viitsimist kõike edasi anda. Korralikult vaeva sai nähtud enne tiibade kokku liimimist. Põhiliselt just alumised tiivad tahtsid tugevdusi ja muid nipitamist. Ülemine tiib nõudis samuti oma osa, enne kui sai selle kokku panna. Siin nähe hetk enne seda tööd.

Pilt

Alumiste tiibade ehitamine ja külge panek polegi pildile jäänud, aga see pole ka suur õnnetus. Esimese hetk peale tiibade külge saamist oli pilt päris kole ka, seega hea ongi, et pole enam millega siin inimesi traumeerida. Pahtel, kiilud, pahtel, lihv, pahtel, lihv.. nii see läks. Peale tõsisemaid töid aga selgus, et midagi saab küll valmis, aga teisest otsast juba laguneb. Paadi servadelt on kere materjal ikka nii õhukeseks venitatud ja vanus ka teinud oma töö. Seega kust vähegi sai, ehk siis lisaks liimitud tugevduste kõrvalt, kippus kere ikka auguliseks.

Pilt

Pilt

Kuna kere koos, siis lihtsad vahendid ei piisa. Seega tulevad appi igasugu liimitavad ribad ja nipid, et augud kinni saaks.

Peale igasugu vahvaid nikerdamisi oli siiski meeles üks pilt ka teha. Umbes selline näeb tööjärg hetkel välja kah.

Pilt

Mustad jutid tiiva servades pole siiski augud, vaid markeri jäljed.
Ja nii siis mürame vaikselt. Varsti läheb lihtsamaks:)

Kk
Joss Metsast
Liige
Postitusi: 2062
Liitunud: 23 Aug, 2005 9:34
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas Joss Metsast »

Sadomaso tundub selle kõrval suht lihtsakoeline ja igav meelelahutus olema... :D

Aga tegelikult valgusta natuke mismoodi sa selliseid rebendeid paikasid , hea oleks kõrva taha panna. Ma päris hästi ei kujuta ette , ilmselt õnnestus sissepoole miskine jupp sokutada ja epopahtliga täitsid augud.

Aga võimas on see värk küll.

Jõudu
Levar
von manstein
Liige
Postitusi: 1403
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas von manstein »

Ojaa, näeb ikka jubedik välja.

Kvaliteetse plastkiti vormija ei oska eelseisvat töömahtu ja tahtmist isegi hinnata..

Kuna aga tegu väidetavalt metallkoorikuga aparaadiga, kannataks ehk parandused maskeerida metallimõlkideks..?
fossiil
Liige
Postitusi: 3553
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas fossiil »

Oioi, vaku retsimine on tavalise plastmudeliga võrreldes ilmselge sado-maso, iga kord olen mõelnud, et ei tea, kas Kalle ikka hakkab järgmist halgu ette võtma või ei..? Aga edeneb, kasvõi vägisi, nii et mõnest kohast rebeneb, aga edeneb!
Ootan pisitasa järgmist etappi.
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas kalle »

No tegelikult näeb piltidel asi ehk veidi vaevalisem välja. Kuigi oma esialsest hinnangust tahaks küll veidi tagasi võtta. Üle keskmise toorikuga siiski päris tegu ei ole. Aga siiski üsna tavaline vanema kooli vacu ja kui juba asi ette võetud, siis väga ei sobi viriseda. Aga lähemas tulevikus on plaanis ka üks tänapäeva vacu ära teha, eks siis näis, kuda võrdlus tundub.

Aga kui vastuseks küsimusele, siis auke lapin üsna lihtsal meetodil. Kui sisse saab toe panna, siis seda teen ja edasine toetub juba sinna. Kui ei saa, siis ega muud, kui august plastiku riba liimiga sisse, hiljem parajaks ja veidi pahtlit kah. Epopahtlit ma seni kasutanud ei ole, ikka tavaline. Kui tugevust vaja, segan seda superliimiga. Siin aga viimati nähtud auk lapituna enne pahteldamist:

Pilt

Ja siin siis ka veel hetkeseis:

Pilt

Peale tiibade külge saamist on alati parem tunne ja hakkab looma. Kuna tootja poolt on antud vaid põhilised osad, siis toed jm jupid on kõik Evergreeni toodangust ise tehtud.

Kk
fossiil
Liige
Postitusi: 3553
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas fossiil »

Hea vaadata - punn on ikka endiselt põhjas :wink:
Kui palju sellise imelooma juures siis iseseisvalt valmis vestma peab? No et isegi mingit toorikut ei ole kaasas?
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Short S.19 Singapore III

Postitus Postitas kalle »

Üldine trend on see, et väiksemaid detaile ei ole, või ei saa neid kasutada. Igasugu toed ja pulgad tavaliselt tuleb kõik ise teha.
Siin üks näide väiksematest detailidest, mis kaasas:
Pilt
Nagu näha, siis midagi on nagu tehtud. Aga propid, väljalase jm kraam ei vääri eriti pikemalt mõtlemist. Samuti on sabaosad üsna õnnetud. Eriti kui tahta neist midagigi sarnast vormida:
Pilt

Pildi ülaosas on näha punt materjali, mis eraldi kaasas oli ja seda ilma mingi viiteta, kus ja kuidas neid kasutada. Ilmaselt kuluvad sabaosa ehitamisel ära. Päris ok materjal ja sellisel kujus üsna haruldane sedasorti mudelite puhul. Tavaliselt tuleb ise leiutada, kui just valgest metallist juppe kaasas pole.

Kk
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 0 külalist