Teie lehm õhku ei tõuse...!

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas Lemet »

Õige pea, 13-ndal märtsil, täitub 98 aastat päevast, mil veeres katsetustele lennukikonstruktor V.A. Slesarevi hiiglaslik aeroplaan "Svjatogor"- kõige suurem lennuaparaat, mis Tsaari-Venemaal ehitati. Kahjuks oli konstruktsioon ebaõnnestunud, lennuki saatus aga mitte eriti kadestusväärne.
Nagu teada, oli Svjatogor tegelane vanadest vene bõliinadest, kes suri ülepingutusest, püüdes teise vägilase Mikula Sejaninovitšiga sõlmitud kihlveo võitmiseks tõsta kotti, milles oli "kogu sellesinase maailma raskus". Pole teada, mida mõtles Kogu Venemaa Lennunduse Šeff suurvürst Aleksander Mihhailovitš, kui ta uue raskepommitaja sellise nimega ristida käskis, kuid see sümboolne nimetus osutus prohvetlikuks. Vaatamata kõigile Slesarevi pingutustele ja tohututele rahadele, mis projekti paigutati, ei suutnudki Svatogor" end maast lahti rebida.
Slesarev, olles suurvürsti juures soosingus, sai inseneridiplomi Saksamaal ning pidas end suureks lennunduse asjatundjaks, kuigi polnud kuni "Svjatogori" ehituseni ühtegi lennukit projekteerinud. "Ilja Morometsi" loojat Igor Sikorskit nimetas ta põlglikult diletandiks.
Kuid ükski diplom ei suuda asendada inseneritalenti ja praktilisi kogemusi. Slesarev oletas ekslikult, et kahest mootorist koguvõimsusega 400 hobujõudu on piisavalt tohutu lennumasina, mille tiivaulatus oli 36 meetrit ja kaal üle kuue ja poole tonni, lendutõusmiseks.
Lisaks sellele kasutas Slesarev kahjulikku "saksa" jõuallikate paigutuse skeemi, kus mootorid paigutati keresse ning liikumine kanti tiibade vahele kinnitatud propelleritele üle rihmade abil. Katsetustel rihmad tihti katkesid, libisesid ega taganud vajalikul määral mootorite võimsuse propelleritele edasiandmist. Vaat kuidas kirjeldas "Svatogori" katsetusi sündmuste pealtnägija, lendur Sergei Nikolski:
"Svjatogori kabiini sisenesid staabikapten Gorškov(lendur-katsetaja, autori märkus) Slesarev, mehaanik ja motorist. Käivitusid mootorid. Staabikapten juhtis kindlalt masinat.
"Svatogor" veeres angaarist välja ja lippas mööda lennuvälja.
Esmalt suundus õhulaev vastu tuult. Lennuväli lõppes, kuid lennuk veeres endiselt ega tõusnud õhku.
Gorškov pööras aparaadi tuule suunda ning juhtis selle taas startima. Ja taas keeldus "Svjatogor" õhku tõusmast.
Neli korda püüdis Gorškov lennukit õhku tõsta. Seejärel pöördus ta Slesarevi poole, kuulutas talle lihtsalt:
"Teie lehm ei lenda. Lubage lõpetada!"
Gorškovil osutus olevat õigus. Kõik järgnevad stardikatsed nägid välja täpselt samuti. Slesarev asendas rihmülekanded kettidega, kuid ka see ei andnud soovitud tulemust- aeroplaani energiavarustatus jäi ikka liiga madalaks. Kõik lõppes sellega, et järjekordsetel stardikatsel novembris murdis "Svjatogor" sassii. Kuna projekti perspektiivitus oli selleks ajaks juba ilmne, siis raha masina remondiks enam ei eraldatud, vaid tassiti lennuk lihtsalt lennuvälja serva, kus ta pikkamisi ära mädanes.
Slesarevi enda saatus oli sama kurb. 1921. aastal 37 aasta vanusena lasti ta maha omaenda Peterburi korteris. Vastavalt ametlikule versioonile langes ta endise armukese, kellegi Ksenja Trotsi armukadeduse ohvriks.

Pilt
"Svjatogori" ehitus Lebedevi lennukitehases Peterburis.

Pilt
"Svjatogor" Komandandi lennuväljal. Masina mõõtmed on aukartustäratavad

Pilt
"Svjatogori" väljatöötajad ning ehituses osalenud lennuki taustal. Neljas paremalt(heledas ülikonnas) V.A. Slesarev.

http://vikond65.livejournal.com/35175.html
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
vk1
Liige
Postitusi: 1607
Liitunud: 02 Juul, 2007 22:18
Asukoht: tallinn
Kontakt:

Re: Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas vk1 »

ka An-22 nimi Antaios oli veidi ebaõnnestunud - kreeka vägilane kes oli võitmatu, kuniks jalad maas. herakles tõstis ta õhku ja kägistas. lisasolvanguna pandi An-22le NATO-poolne hüüdnimi COCK :D
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2180
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas Soobel »

Täitsa jaantatikalik riistapuu.
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
von manstein
Liige
Postitusi: 1403
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas von manstein »

Täitsa jaantatikalik riistapuu.
Kohe nii karmilt.

Tegelikult tundub fotode pealt ju eesrindlik lahendus.

Kogu fermimajandus puha kergmetallkonstrui.. huvitav kust küll tarnitud oli?

Et lendama ei saadud, oli küll võimsuse puudus..
Kasutaja avatar
Castellum
Liige
Postitusi: 2451
Liitunud: 27 Dets, 2008 23:29
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas Castellum »

von manstein kirjutas:Kogu fermimajandus puha kergmetallkonstrui...
Kas lennunduses tõesti on selline tarindi nimi 'ferm'? Ehituse mõistes pole siin küll tegu fermiga (turvikuga), kandurid pole mitte vööd (tiivad), vaid pingutitrossid (ehituslikult siis tegelikult jäigastid) - seega siis mingi vanttarind?
Kindlusarhitektuur on osa meie elukeskkonnast
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas Lemet »

Lennunduses käsitletakse minu arusaamist mööda fermina jäikust andvat varras-, nurgik- või torukonstruktsiooni... :scratch:
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
mx77
Liige
Postitusi: 1452
Liitunud: 15 Jaan, 2010 20:36

Re: Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas mx77 »

Castellum kirjutas:
von manstein kirjutas:Kogu fermimajandus puha kergmetallkonstrui...
Kas lennunduses tõesti on selline tarindi nimi 'ferm'? Ehituse mõistes pole siin küll tegu fermiga (turvikuga), kandurid pole mitte vööd (tiivad), vaid pingutitrossid (ehituslikult siis tegelikult jäigastid) - seega siis mingi vanttarind?
Mõeldis siis äkki vist mitte tiiva tugikonstruktsiooni vaid keret ja tsentroplaani ennast.
Tol ajal olid nad vist ikka 90% puust?
toomas tyrk See peab ikka üks meeletu edevus ning hea enesearvamus olema, mis sunnib sellist möla sellistes kogustes tootma. Siis nüüd tekib üha rohkem ja rohkem tunne, et ju ikka keegi maksab selle eest.
von manstein
Liige
Postitusi: 1403
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas von manstein »

Mõeldis siis äkki vist mitte tiiva tugikonstruktsiooni vaid keret ja tsentroplaani ennast.
Tol ajal olid nad vist ikka 90% puust?
Seda sai jah silmas peetud.

Muideks Ülo Keeduse raamat aastast 1962 "Purilend", jagab kere konstruktsiooni järgi nelja põhiliiki:
1)kaunkere
2)fermkere
3)segakonstruktsiooniga kere
4)talakere

Esimesel fotol on vägisi jäänud mulje, et tegu profiilmetallist detailidega.
Lennunduses käsitletakse minu arusaamist mööda fermina jäikust andvat varras-, nurgik- või torukonstruktsiooni..
Ülemisel fotol on minu meelest selgelt aimata diogonaalsed trossliited.. :scratch:
ahtik
Liige
Postitusi: 37
Liitunud: 01 Sept, 2012 10:36
Kontakt:

Re: Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas ahtik »

palun ärge ära lintšige, sellest on jupp aega möödas, kui sai purilennukiga lennatud..... aga esimesel pildil nähtav tiiva profiil ei sobi vist aerodünaamika järgi aeglase lennuaparaadi õhkutõstmiseks. lihtsalt selline mõte kerkis mälusopist :)
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas Lemet »

ahtik kirjutas:palun ärge ära lintšige, sellest on jupp aega möödas, kui sai purilennukiga lennatud..... aga esimesel pildil nähtav tiiva profiil ei sobi vist aerodünaamika järgi aeglase lennuaparaadi õhkutõstmiseks. lihtsalt selline mõte kerkis mälusopist :)
Miks? Näikse nõguskumer tiivaprofiil olevat, see peaks ju suurima tõstejõu andma, kui kirjandust uskuda :scratch: Ja kasutatakse näiteks purilennukitel, millelt eeldatakse eriti väikest kiirust. Isand EOD oskab vast konkreetselt seletada.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9095
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Lemet kirjutas:
ahtik kirjutas:palun ärge ära lintšige, sellest on jupp aega möödas, kui sai purilennukiga lennatud..... aga esimesel pildil nähtav tiiva profiil ei sobi vist aerodünaamika järgi aeglase lennuaparaadi õhkutõstmiseks. lihtsalt selline mõte kerkis mälusopist :)
Miks? Näikse nõguskumer tiivaprofiil olevat, see peaks ju suurima tõstejõu andma, kui kirjandust uskuda :scratch: Ja kasutatakse näiteks purilennukitel, millelt eeldatakse eriti väikest kiirust. Isand EOD oskab vast konkreetselt seletada.
Kasutati purilennukitel. Tänapäeval siiski praktiliselt enam mitte.

Piltide põhjal lennuki lennuomadusi hinnata on alati suhteliselt kahtlane ettevõtmine. Kui päris lampi masin on siis on muidugi lihtne kriitikat teha. Aga kui on kasutada piisavalt võimas mootor saab ka tellise lendama panna: http://www.youtube.com/watch?v=bns5x4pvl5Y
EOD
Liige
Postitusi: 4694
Liitunud: 12 Jaan, 2006 15:57
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas EOD »

Tiivaprofiil on 20. sajandi alguse lennuki kohta tavaline. Sellise profiili suurim puudus on, et kriitilise kohtumisnurga ületamisel toimub varisemine järsult. Pommitaja pole küll energilisteks manöövriteks mõeldud, kuid varisemine võib toimuda tugevasse tõusvasse õhuvoolu sattudes. Aga sellise profiiliga tiibu kasutati ja lennati.
Kiil ehk vertikaalsaba paistab sellise lennuki kohta väike olevat, seega võinuks masinal olla kalduvus lamedasse pöörisesse sattuda kui see oleks lennanud. Kuigi - ka kõrge kere töötanuks mingil määral vertikaalsabana.
Aga iseenesest paistab oma aja kohta asjalik lennuk olevat, mis oleks vajanud vaid rohkem tõmmet, et lennata. :scratch:
Kasutaja avatar
sadist
Liige
Postitusi: 1047
Liitunud: 23 Juul, 2006 21:04
Asukoht: Paldiski
Kontakt:

Re: Teie lehm õhku ei tõuse...!

Postitus Postitas sadist »

https://arhiiv.err.ee/vaata/kirjutamata ... ius-ratsep

Punalendur Julius Rätsepa meenutused toonasest lennundusest.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: EiTahaÖelda ja 10 külalist