Kalle allveelaevalood. Type A Ko-hyoteki

Militaartehnika mudelitest. Tehnoloogiad ning mõõtkavad ei ole piiratud.
Vasta
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Kalle allveelaevalood. Type A Ko-hyoteki

Postitus Postitas kalle »

Lausa uskumatu kuidas aeg lendab. Seega on mul viimane aeg oma reeglist kinni pidada ja selle aasta kohustuslik vacu algus ära teha. Ja et eelmise tegemine venis õige pikaks ja käesolevast järgmine ähvardab ka suur töö tulla, siis vahepeale peab tegema sünkroonika midagi kiiremat. Ja kuna allveelaevu on mul hetkel valmis ainult kaks ja pool (see pool seisab poolikuna üsna mitu aastat ja on õnneks ainuke poolei jäänud asi mul seni..ehk saab valmis ka millalgi) siis selleks tasakaalustajaks sobib hästi üks allveepaat. Niisiis:


Ko-hyoteki (A)

Juba 1936 aastal alustati Kure levatehastes kahe miniallveelaeva ekspermentaalseeria ehitamist, mis kandsid nimetusi HA-1 ja HA-2.
Salajased katsetused kestsid aastatel 1936-40 ja novembris 1940 võeti valminud seda tüüpi laevad mereväe kooseisu. Nimetuseks said seda tüüpi laevad Ko-hyoteki, mis võiks kõlada kui Sihtmärk-A. HA seeria sisaldas veel mitmeid väikeseid sarnase eesmärgiga allveelaevu.
Selle jutu peategelane on siis esimene seeria, ehk Tüüp-A. Selle seeria laev, milles kaks meeskonnaliiget oli relvastatud kahe 475mm suruõhu mootori jõul liikuva torpeedoga. Laev ise oli varustatud elektrimootoriga mida toitsid 224 2V akut. Kaalu vähendamiseks oli kere tehtud minimaalse tugevusvaruga. 8mm paksusest lehest rullitud, keevitatud ja kolmest sektsioonist poltidega liidetud kere purunemissügavuseks oli määratud 200m, ohutu sügavus olles seejuurs 100m juures.

Algne plaan nägi nende laevade kasutust Jaapani koduvetes avamerel vaenlase laevade vastu. Hiljem kui plaani võeti Pearl Harbori ründamine, sai uueks ülesandeks tegutsemine vaensale sadamates. A-tüüpi laevu tehti kokku umbes 20 tk ja HA seerias toodetud laevade koguarv ulatus 50ni.
Kui kasutust leidsid need laevad rünnakule lisaks veel Australia, Madagascari, Guadalcanali kandis ja mujalgi, siis Pearl Harbori rünnak oli kahtlemata kõige tähelepanuväärsem.

Mulle pole veel täpselt selge kui palju on hiljem pööratud tähelepanu faktile, et ameeriklased ründasid ühte a-tüüpi minilaeva enne, kui suur madin algas. Ja kui rünnak Pearl Harborile peaks olema suur üllatus ja USA polnud enne seda üldse sõjas, siis tekib mul küll küsimus, miks pidid ameeriklased sel hetkel neile täiesti tundmatut laeva kohe ründama ja seda olukorras kui suure rünnakuni jaapanlaste poolt oli jäänud veel rohkem kui tund aega.

Pearl Harbori jõudsid Tüüp-A laevad suurte allveelaevade tekile kinnitatuna ja rünnakus osales kokku 5 seda tüüpi laeva. Kokkuvõtteks võib öelda, et ilma igasuguse eduta.
Mainitud rünnakule, mille sooritas Wickes klassi hävitaja USS Ward, PBY Catalina toel lisaks ebaõnnestusid ka teiste nelja laeva rünnakud. Üks neljast jõudis isegi sadamas lasta välja mõlemad torpeedod, mis aga ei tabanud

Ja huvitav on veel ka fakt, et viie laeva kokku kümnest mehest jäi üks ellu. Peale seda kui Kazuo Sakamaki üritas oma randa jooksnud laeva õhku lasta ja see ei õnnestunud, langes ta ameeriklaste kätte vangi. Nii sai see mees tuntuks kui esimene jaapanlasest sõjavang,kes langes ameeriklaste kätte selles sõjas. Vangis oli ta sõja lõpuni, esitades vangistuses ka palveid sooritada enesetapp, millest keelduti.
Viimati mainitud laev sattus ameeriklaste kätte täiesti tervena, peale mida see veoki lavale tõsteti ja mööda linnu tuurile saadeti, et obligatsioonide müügile kaasa aidata.
Sakamaki sai oma laevaga uuesti kokku aastal 1991, kui ta Texases esines. See oli esimene kord kui ta oli nõus sõjast rääkima.
Muuseumitesse on jõudnud teisigi Pearl Harbori rünnakus osalenud tüüp-A laevu. USS Wardi rünnakus uppunud laev tõsteti üles aastal 2002

Mõned andmed:

Veeväljasurve: 46-47t

Möödud: Pikkus 23,9m läbimõõt 1.8m kõrgus 3m

Masin: Üks 600 hp elektrimootor, kaks vastatstiku pöörlevat kruvi.

Kiirus: 23 sõlme pinnal / 19 sõlme sukeldunult

Tegevusraadius:
100 meremiili kiirusel 2sõlme
80mmil/6 sõlme
18mmil/19 sõlme

Relvastus: 2x450mm torpeedo, lisaks üks 140kg eneseõhkimislaeng

Pilt



Mudel:

Kuni viimase ajani oli mudelitööstus suures osas sellest objektist üle vaadanud ja saada oli vaid väikeseeria vacu firmalt VacWings 72, mis reedab ka skaala. Hiljuti (aeg läheb jällegi kähku ja tegelikult oli aasta siis 2007) lisas oma panuse kuulus Fine Molds samas skaalas.
Minu mudel on esimesena mainitu, mis pole ka probleem mudeli lihtsa ehituse ja hea teostuse tõttu. Korraks kaalusin FMi peale vahetamist, aga rahalise hävingu tõttu loobusin kiirelt. Seega läheb tööks.
Esimene pilk koti sisule:

Pilt

Nagu näha, siis veidi on valget metalli ja üks valuplastiku riba ka kaasa pandud;) Tegelikult ongi lähtekoht päris ok.
Homme vabastan kere ja teen veel veidi ja siis võtab seegi ilusti järjekorda:)


Kk
von manstein
Liige
Postitusi: 1403
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. Type A Ko-hyoteki

Postitus Postitas von manstein »

Järjekordne põnevusteema.
Selle jutu peategelane on siis esimene seeria, ehk Tüüp-A. Selle seeria laev, milles kaks meeskonnaliiget oli relvastatud kahe 475mm suruõhu mootori jõul liikuva torpeedoga.
Aparaat ei olegi ju nii väga miniatuurne ja kõigest kahe pilusilmaga mehitatud..
Küllap siis ainult lokaalsete ülesannete täitmiseks ja uneaega ei ole meestele ette nähtud..

Sõukruvi on kangesti veneaegse hakklihamasina tera moodi..
Haltuura..? :)
fossiil
Liige
Postitusi: 3556
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. Type A Ko-hyoteki

Postitus Postitas fossiil »

See on põnev teema jah, seekordne Kalle kätetöö on mõeldud hoopis tihedamas keskkonnas lendamiseks.
Aga päris huvitav lahendus japsidelt: sakslaste minid, mis kandsid samuti kahte torpeedot, nendel asusid torpeedod laevast väljas, kahel pool küljel, aga siin on torpeedod pluss aparaadid laeva sisse mahutatud. Aga ehk andis see mingi kvaliteedi, mille peale ei oska hetkel tulla? Suurema kiiruse näiteks - on ju selline lahendus voolujoonelisem? Või siis ka pikema vee all viibimise aja/läbisõidu akudega?
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. Type A Ko-hyoteki

Postitus Postitas kalle »

Kaugel see aasta lõpp enam:) Mul tuleb varsti uus, ehk selle aasta vacu algus teha, aga seegi siin veel kole pooleli, seega tuleb midagi ette võtta.
Tuleb öelda, et vahepeal ei läinud väga hästi. Kerepoolte kokku panemisel tegin väikse vea ja korralikult lisatööd juurde. Kuna üldine pilt kippus nukraks, siis tekkis mitu korda kiusatus kogu värk pooleli jätta ja uus Fine Moldsi korralik survevalu toodang asemele soetada. See ju hiljuti välja lastud ja laendanuks kõik probleemid. Pole isegi väga kallis. Aga ei tahtnud sedasi saba jalgevahel ka lõpetada ja lisaks võib selline laevuke ollagi veidi loppis, nagu need piltidel välja näevad, seega punnitasin edasi.
Pärasat suuremaid jõupingutusi ja vaeva, näeb täna olukord välja selline:

Pilt

Võib öelda, et suurem kriis on möödas ja eks midagi nikerdan ikka valmis.

Kk
Lemet
Liige
Postitusi: 19939
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. Type A Ko-hyoteki

Postitus Postitas Lemet »

OT küll, aga huvitav, kuidas sellisel suht väikese veeväljasurvega laeval differents peale torpeedo väljalaskmist kiirelt parlanksi saadi? Ikkagi jämedalt pool tonni ballasti kiirelt ümber paigutada/pumbata... :scratch:
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
calico
Liige
Postitusi: 1209
Liitunud: 08 Apr, 2009 23:12
Asukoht: Laisholm - Jõgewa
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. Type A Ko-hyoteki

Postitus Postitas calico »

Nonii, Japside teema on millegipärast väga huvipakkuv, ning Kallelt tuleb selle huvi rahuldamiseks nii üht koma teist. Kena! :wink:
Meie asutuses töötamiseks ei pea te olema hull, kuid see tuleb kasuks...
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. Type A Ko-hyoteki

Postitus Postitas kalle »

Tuleb see teema ka järgmisele lehele vajumisest päästa.
Lausa uskimatu, kuidas üks töö on veninud. Asi on selles, et ma päris kõvasti ei salli ümber tegemist. Aga selle tööga olen pidanud seda tegema ikka päris mitu korda. Küll enda, küll tootja süül on tulnud asju teha ümber ja paremaks. See on töö tempo ja isu all viinud.
Päris mitu korda tekkis tahtmine pooleli jätta, aga sellist nõrkust ei saanud ka endale lubada, seega punnitasin ikka ära punkti, kust asi hakkas jälle veidi paigast nihkuma
Kõiki väikseid viperusi ja avastusi poleks mõtet siia kirja panna. Piisab kui öelda, et mitme asjaga on läinud pikemalt kui välja paistab ja taas on tulnud nappi infot mööda webi taga ajada.

Täna on siis seisi selline, et enam pole väha palju jäänud, kui lõpetan taas ühte ringi tegemist. Hetkel panen siis mõned pildis lihtsalt selleks, et oleks olemas

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Kuna selle aasta uus vacu töö algus on vaja ka ära teha, siis eks saab kaks selist tüüpi tööd koos teha mõnda aega. Igatahes nüüd on juba kergem sellega ja eks varsti saab valmis ka.

Kk
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1239
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle allveelaevalood. Type A Ko-hyoteki

Postitus Postitas kalle »

Panen sellele siin esialgu punkti ja edaspidi ehk uuendan lõpptulemuse pilte. Ega siin lõpus palju muud olnud, kui pisijuppidega asjatamist. Rahul võin olla sellega, et ma seda tööd pooleli ei jätnud, või välja ei vahetanud. See kotike seisis mul tegemata kujul üsna mitu aastat ja oleks üsna näotu lõpp olnud. Nüüd on midagi riiulis ja saab tegemistega edasi minna. Lõpuks pole sel lool suurt häda midagi:

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Tänud vaatamast,
Kk
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 13 külalist