GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Kõik relvadest, nii Eestis kasutatavatest kui muidu...
Vasta
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Kulibin »

See masinnägemine ongi selline kõva develop-1 eeldav värk. Iga tootja aretab oma ja põhiliselt siis TI või xilinx kiipidel.
Tegemist on väga keeruka alaga ja olemas on sardlahendused. Programmeerimine jääb arendaja kanda.
Tööstuskaamerate levinud lahendus on 52x52mm mitmekihilised trükkmontaazi plaadid. Väga palju tootjaid kasutab seda lahendust ja põhimõtteliselt käib asi kokku nagu Lego. Valid sobiva sensoriplaadi, lisad sellele üks või mitu proset ja väliseid liideseid.
Objektiiv valitakse vastavalt vajadusele, nende tootjaid on murdu. Korpus on maitseasi, valmistatakse standardset alumiiniumprofiili selleks, lõikad nii pika jupi kui vaja. Trend on kasutada mobiilprotsessoreid ja Linux opsüsteemi. Kui huvi arendusvahendite vastu, siis MatLab on võlusõna. Ilma selleta ei liigu ükski robot kah. 8)
Kes aretada ei oska või ei viitsi, see ostku piisava klotsi olemasolul valmislahendus näiteks firmast nimega SICK.
Teeb kõike alates tavalisest odava otsa mustvalgest lõpetades 3D värviliseni. Sensor on samuti võimalik mis iganes sisse panna käi ainult pappi välja.
Natuke lugemist inglise valdajatele, raamat ei ole küll kuigi värske, aga annab aimu masinnägemise tulevikust sõjanduses.
https://books.google.ee/books?id=C-T7CA ... es&f=false
Manused
Imperx-Flex-Bobcat.jpg
Imperx-Flex-Bobcat.jpg (74.84 KiB) Vaadatud 12089 korda
vfx_boards.jpg
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Kulibin »

Njah, nagu huvi enam ei ole edasi lahata seda teemat, sest ei viitsi vaielda. Aga vastan lahkelt mõnele eriti rumalale küsimusele.
Mainiti, et mis siis saab, kui neid needipäid ei õnnestu tuvastada ... No ja mis siis ? Otsib järgmist märki. Kütus otsas ? No ja mis sellest, näiteks avab langevarju ja jahihooaja. Nagu maapeal midagi huvitavat ei toimuks ... Parema puudumisel otsib võimalikult suurte pentagrammidega papahadega tegelasi. Ja kui midagi pole siis maandub kusagil sõbralikus külas, et kallis elektroonika säiluks. Sitemal juhul muidugi vaja suitsiid teha ...
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15550
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Fucs »

M982 Excalibur ja XM982
(Excalibur Block Ia-1, Excalibur Block Ia-2, M982E1 Excalibur Ib, XM982)

155mm STV iseliikurite täppismoon.
Asukoha määramise/positsioneerimise võimekus nii GNSS (GPS) kui (INS) Inertial Navigation Systems (akseleromeetri ja güroskoobi teabe/andmete põhjal väljaarvutatud asukoht).
Tootja/arendaja: USA ja Rootsi (United Defense ; Raytheon Missile Systems ; BAE Systems AB)
Tabamistäpsus: 50km peal 5 - 20 metrit (CEP ehk Circular error probable). Esimesel katsetusel 2004a tabas 20km kaugusel märki 3,4meetrise kõrvalekaldega); standardhälbeks loetakse 35-40km peal kuni 10 meetrit.
Max laskekaugus: Block Ia-1 = 24km ; Block Ia-2 = 40km ; Modifikatsioonid/erinevad laskeseadmed võimaldavad laskmiskaugust kuni 57km
Min laskekaugus: 75 - 150m
Kaal: 48kg
Moona tüübid: DPICM (Dual Purpose Improved Conventional Munitions) ; SFM (Sensor Fuzed Munition)

Pilt

Pilt

http://www.deagel.com/Projectiles/M982- ... 59001.aspx
http://www.globalsecurity.org/military/ ... 82-155.htm



Suchzünder Munition für die Artillerie (SMArt) 155

155mm STV iseliikurite täppismoon.
Asukoha määramiseks/positsioneerimiseks kasutab nii millimeeterlaine radarit kui infrapuna sensoreid.
Tootja/arendaja: Saksamaa (Gesellschaft für Intelligente WirkSysteme (GIWS) mbH) ; Rheinmetall ; Diehl BGT Defence)
Tabamistäpsus: ala suurusega 5x5m (?)
Max laskekaugus: 27,5km - 35km
Kaal: 47kg
Moona tüübid: Explosively formed penetrator (EFP) ; SFM (Sensor Fuzed Munition)

Pilt

Pilt

http://www.deagel.com/Projectiles/SMArt ... 41001.aspx
http://www.rheinmetall-defence.com/en/r ... l_1433.php
http://www.army-armee.forces.gc.ca/en/n ... y/i2kag9l6

*

Huvitavat ca 10 aasta vanust lugemist STV täppismoona teemal.
http://www.dtic.mil/ndia/2004precision_ ... sville.pdf
CEP.png
CEP.png (99.88 KiB) Vaadatud 11867 korda
Leo
Liige
Postitusi: 3303
Liitunud: 27 Dets, 2006 20:35
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Leo »

Kas te suudate kusagilt usaldusväärsest kohast välja lugeda, palju sellised GPSi kaudu juhitavad mürsus maksavad seeriatoodanguna? Ma ähmaselt mäletan, et kusagil on mainitud Excaliburi hinnaks 160 000 USD ja kui soomlased ostsid prantslastelt proovipartii 155 mm TT moona, kus iga mürsk sisaldab 2 TT-laengut, siis nende hinnaks tuli suurusjärgus 50-60 000 € lasust. Samas tavaline 155 mm kildmürsk maksab mõnisada € ehk 1% kallimast. Jutu mõte on see, et täpsusmoon kipub olema kallis või väga kallis ja õigustab ennast peamiselt kohas, kus kiriku, haigla ja kooli vahelt on vaja 1 pahalaste pesa hävitada, lastes mürsk või rakett sõna otseses mõttes korstnast sisse. Totaalse sõja korral ma pigem panustaksin suurele hulgale tavamoonale, mida vanamoodi juhitakse ja muidugi võib iga relva juures olla ka mõned lasud midagi eriti täpset, kui tekkib vajadus korstnast sisse lasta. Soomlased ostsid 155 mm TT-mürskusid peamiselt sellepärast, et oma TT-relvade arsenali laiendada, neil on aastakümneid olnud kombeks, et haubitsate lahingkomplektis on 10-15% ehk näiteks 5 mürsku 40st tankitõrjeks, hea võtta, kui soomukid tulejuhi vaatevälja või halvimal juhul haubitsa otselasu kaugusele jõuavad.
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Kulibin »

Kahurile sobiv täpsusmoon on jah kallis, sest nõuded elektroonika vastupidavusele ja kiirusele on erakordselt kõrged.
Kõige odavam oleks hankida mingeid vanemaid rakette ja neid moderniseerida. Meil leiduks mitu ettevõtet kes sellega hakkama saaks.
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9095
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kulibin kirjutas:Kahurile sobiv täpsusmoon on jah kallis, sest nõuded elektroonika vastupidavusele ja kiirusele on erakordselt kõrged.
Kõige odavam oleks hankida mingeid vanemaid rakette ja neid moderniseerida. Meil leiduks mitu ettevõtet kes sellega hakkama saaks.
Ise kah aru said mida sa just praegu ütlesid?

Vanal raketil on:
1. Aegunud elektroonika (nii riist kui tarkvara)
2. Aegunud rakettmootor

Sisuliselt on selle "vana raketi" ainus rõõm kest, lõhkepea (kui seegi) ja ajurid. Need kolm komponenti on asja juures kõige odavamad.
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Kulibin »

Ma pidasin silmas KOGU elektroonika asendamist. Jäävad siis kest koos tüürpindade ja servodega, mille valmistamine on väga töömahukas ja erivahendeid nõudev protsess. Lõhkepea ilmselt kah kõlbab, nagu väidad. Mis puudutab seda tahkekütuse moodulit, siis seda on võimalik asendada ja see on odav.
Ja ma tuletaks lugupeetavale meelde, et me elame ajastus, kus elektroonika ei maksa suurt midagi.
Lisan pildi, kus minu peaopesal on kogu CNC freespingi moodne aju.
Vasakpoolne sisaaldab IntelATOM neljatuumalist protsessorit, 2GB RAM ja 32GB SSD ja vajalike liideseid. Parempoolne on kontroller, mis suudab juhtida kuni 6 servomootorit, sisendid asendienkoodritele, pinu analoog ja digitaal sisendeid ja väljundeid.
Ehk annab aimu kuhumaale miniaturiseerimine on jõudnud. Kümme aastat tagasi oleks taoline kooslus vajanud lauaarvuti suurust kasti.
Komplekti hind mingi 200 Eur.
Manused
komplekt1.jpg
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9095
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kulibin kirjutas:Ma pidasin silmas KOGU elektroonika asendamist...
Millega sa vaidled?
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Kulibin »

:dont_know:
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15550
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Fucs »

Высокоточная крылатая ракета 3М-14Э "Калибр"

Kõrgtäpne VF tiibrakett 3М-14Э ja 3М-14ТЭ (ekspordinimega "Club") :
"Калибр-А" ("Club-A"); "Калибр-М" ("Club-M") ; "Калибр-ПЛЭ" ("Club-S") : "Калибр-НКЭ" ("Club-N") ja "Калибр-К" ("Club-K")
NATO klassifikaator: SS-N-30 / SS-N-30A / SS-N-30B / (3М-54 : SS-N-27 Sizzler)

Raketi juhtimine lennul täisautonoomne. Lendab etteantud trajektoori ja koordinaatide järgi.
Varustatud raadiolokatsiooniradariga РВЭ-Б (Kõrgusradar/kõrgusmõõtja, mis jälgib raketi kõrgust maapinna/veepinna suhtes); inertsiaalnavigatsioonisüsteemiga АБ-40Э (lasergüroskoop, akseleromeeter); GNSS navisüsteemiga (nii GPS kui GLONASS) ja sihtmärgi tuvastamise radariga АРГС-14Э.

Lennu kõrgus merel kuni 20m; maal 50-150m, vahetult enne sihtmärki kuni 20m.
Lennu ajal navigeerib inertsiaalsüsteemide ja GNSS toel, sihtmärgi tuvastab АРГС-14Э radariga ja lennu lõpuosas (alates kuni 20km sihtmärgist) toimub juhtimine/navigeerimine otse sihtmärgile juba selle radari baasil (АРГС-14Э on võimeline alustama sihtmärgi tuvastamist olenevalt selle suurusest ja võimalusest seda eristada muust taustast, kuni 20km kauguselt).
Tahkel küttel stardimootor + turboreaktiivmootor lendamiseks.
Lahingmoodul: 450kg Kild-fugass, kumulatiiv või kassettmoon; tuumalõhkepea.
Max lennukaugus: 2600 km (eksportvariandid nuditud 300km peale)
Pikkus: 6,20m
Läbimõõt: 0,53m
Stardimass: 1770/1400kg
Kiirus: 180 - 240 meetrit sekundis.
Eelinstalleeritavad kaardid võimaldavad navigeerimist reljeefi järgi.
Lennumaršruuti planeerides ja ette andes on võimalik sisestada kuni 15 käänupunkti (käänupunktide koordinaadid).

Pilt

Pilt

Raketisüsteemide versioonid:
"Калибр-А" ("Club-A") - Õhk-maa tüüpi. Stardimootorita. Mõeldud kasutamiseks lennukitega Су-35 ja МиГ-35
"Калибр-М" ("Club-M") - Mobiilne raketisüsteem maismaal kasutamiseks (erinevad veoplatvormid)
"Калибр-ПЛЭ" ("Club-S") - Allveelaevadel kasutamiseks. Lastakse välja alveelaeva torpeedoseadmest.
"Калибр-НКЭ" ("Club-N") - Laevadel kasutamiseks. Lastakse välja spetsiaalsetest vertikaalsetest laskeseadmetest 3С-14
"Калибр-К" ("Club-K") - Nelja raketiga laskeseadme konteinermoodul (mahutatud standardsesse merekonteinerisse), mida on võimalik kasutada rannikukaitses, erinevatel veokitel, raudteeplatvormidel ja laevadel. Mõeldud maa- ja meremärkide hävitamiseks.

Rakettide "Калибр" spetsversioonid:
3М-54Э ja 3М-54Э1 - Raketid on mõeldud meresihtmärkide hävitamiseks. Kasutatavad kõikide süsteemidega.
91РЭТ2 - Raketid on mõeldud allveelaevade hävitamiseks süsteemiga "Калибр-НКЭ" / Club-N
91РЭ1; 91РЭ2 - Raketid on mõeldud allveelaevade hävitamiseks süsteemiga "Калибр-ПЛЭ" / Club-S

Pilt


http://rbase.new-factoria.ru/missile/wo ... m14e.shtml
http://www.hngn.com/articles/121933/201 ... europe.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/3M-54_Klub
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15550
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Fucs »

Üks VF poolt arendatav ja töös olev rakett veel siis, mis küll ei oma võimekust GNSS navigeerimiseks (õhk-õhk tüüpi raketil puudub selleks ilmselt karjuv vajadus), kuid on varustatud isesihituva raadiolokatsioonisüsteemiga/sihtimis-tuvastamisseadmega ja kuulub täppisrelvastuse/moona alla.

Авиационная ракета большой дальности КС-172 RVV-L/AAM-L (Air-to-Air Missile Long range)

Õhk-õhk tüüpi suure tegevuskaugusega rakett õhusihtmärkide hävitamiseks.
Mootor: kaheastmeline tahkeküttel (kaks rakettmootorit), millest esimene aste on pikkusega 1400mm ja stardimootoriga РДТТ 3Л10; lennumootor РДТТ.
Navigatsiooniseadmetega varustatus: Inertsiaaljuhtimine/navigeerimine ja autopiloot. Digitaalne raadioside (rakett edastab andmeid oma asukohast ja sihtmärkide asukohtadest, ning võtab vastu korrektsioone/juhtimiskäske)
Raadiolokatsiooni radar: АРГСН 9Б-1103М (selle juhtimine algab 80-100km enne sihtmärki)
Isesihituv süsteem võimaldab raketil autonoomselt sihtmärke otsida/tuvastada ja neid vajadusel saata või tabada.
Laskekaugus: Lennukiga МиГ-31БМ kuni 400km (eksportvariant nuditud 300km peale; India toodab neid litsentsi alusel ja kasutab lennukitega Су-30МК)
Kautusel lennukitega: Mig-31M; SU-35 ; SU-37 ; SU-S37 ; Su-30MK
Pikkus: 7400mm
Läbimõõt: 400mm (esimene aste 510mm)
Stardimass: 750kg
Keskmine lennukiirus: 1400 km/h
Lahingmoodul: Kild-fugass (suundlaeng).
Lahinmooduli kaal: 50kg
Sihtmärgi minimaalne lennukõrgus tabamisel: 3m
Sihtmärgi maksimaalne lennukõrgus tabamisel: 30 000m
Sihtmärgi max kiirus: 4000km/h

Pilt

Pilt


http://bastion-karpenko.narod.ru/KS-172.html
http://militaryrussia.ru/blog/topic-107.html
http://www.indiadefence.com/collab.htm
http://warfare.be/db/catid/262/linkid/2 ... 172-rvv-l/
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Kulibin »

Mhmm, pisut segadusse ajav on see Kalibr lennukaugus. Vöidetavalt siis 2600 km versus 300 eksport variandil ?
Kuidas selline vahe on võimalik ? Mootorid on ju samad või kuidas ? Kütusepaak väiksem ? Selle arvelt peks ju raskema lõhkepea ...
Kui nüüd vadata vene turboreaktiivmootorite andmeid, siis need ei hiilga just ökonoomsusega. Ja selliste parameetrite ja mõõtudega turbojet mootorit ei ole minul õnnestunud idanaabrite tootevalikus tuvastada ... Ukrainlastel näiteks on sobiv tootmises.
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15550
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Fucs »

Vahe on jah kolossaalne.
Ise kah imestasin.
Uurisin veidi, aga ega kusagilt eriti targemaks ei saanud kah.
TUNDUB, et tegemist on erinevate mootorite ja võimalik ka, et erinevate mõõtudega (pikem pikkus ja s.h. siis loogiliselt võttes ka suurem kütusemahuti suurus) isenditega.

Nagu ma aru saan, siis erinevad võimalikud mootorid saavad/võivad olla:

1. ТРДД-50 (ТРДД-50А ; ТРДД-50АТ ; ТРДД-50Б)
Kütusevariandid: Т-1 (авиационный керосин), ТС-1, Т-10 (децилин), Т-6 (ja Т-8В), РТ.
Tootja: «Рыбинские моторы» (НПО «Сатурн»)

2. Р95-300 (Р95ТМ-300 ; РДК-300)
Kütusevariandid: Т-1 (авиационный керосин), ТС-1, Т-10 (децилин).
Tootja: «Запорожский моторостроительный завод» (Hiljem koliti see Ukrainast venesse: НПО «Сатурн» / ОМКБ, kuid Ukrainas toodab* seda mootorit siiani edasi nüüd "Мотор Сич")
* - kui on veel kellele-millele neid toota pärast UKR-VF sõda

3. Vbl veel mingi, millest meie/avalikkus midagi ei tea?

Р95-300 jaoks töötati välja spetsiaalne sünteetiline kütus T-10 "Detsiliin" (децилин)
Võib aru saada, et just T-10 "Detsiliin" kütusega saadi kõige suuremad kaugused kätte.
Метки: Децилин т-10, бициллин, децилин, децилин т-6, дециллион
Помимо обычных сортов топлива (авиационного керосина Т-1, ТС-1 и других) для Р-95-300 было разработано специальное синтетическое боевое топливо Т-10 - децилин. Т-10 - высококалорийное и токсичное соединение, именно с этим топливом достигались максимальные характеристики ракеты. Особенностью Т-10 является его высокая текучесть, требующая особо тщательной герметизации и уплотнения всей топливной системы ракеты.
Osad allikad väidavad, et mootor ТРДД-50 saab kasutada samuti T-10 kütust, osad, et ei saa.
Siin on ilmselt tegemist allikate vanusega, sest tundub nii, et vanemad väidavad, et ei saa ja uuemad, et saab küll. Ilmselt on midagi kusagil hiljem juba "praavitatud", ümber tehtud ja "järele aidatud".

Erinevatest ülevaadetest võib kokkuvõtvalt vihjamisi aru saada, et Р95-300 mootor koos kütusega T-10 on kõige tegijam/võimekam.
Edasi tuleb ТРДД-50 mootor sama T-10 kütusega ja nendest mäekõrguselt jäävad alla nii Р95-300 kui ТРДД-50 teiste n.ö. tavakütustega.

Wiki annab ТРДД-50 mootori kütusekuluks (ilma kütuse marki välja toomata ! ) 0,71kg/t
"Удельный расход топлива на максимальном режиме — 0,71 кг/кгс*ч.
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0 ... 4%D0%94-50

Р95-300 mootori kütuse kulu ei suuda praegu kusagilt leida (pole aega pikalt otsida ka)
Samuti ei leia samade mootorite kütusekulu andmeid erinevate kütuste puhul. :|


http://militaryrussia.ru/blog/topic-753.html
http://rbase.new-factoria.ru/missile/wobb/x55/x55.shtml
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Kulibin »

Päris nii roosiline see kütusekulu ei ole. Tuleks korrutada see 0,71 veojõuga mis on antud mootoril 450 kgs.
Oletades, et ei kasutata maksimaalset veojõudu, on tulemuseks mingine 280-300 liitrit tunnis.
Edit:
Lendab üsna kõrgel: https://vid.me/SMDJ#flash
Üks selline elukas Süürias alla potsatanud.
Manused
Klub.jpg
Klub.jpg (60.93 KiB) Vaadatud 11040 korda
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15550
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: GNSS navigatsioon, GPS, GLONASS ja erinevad täppisrelvad

Postitus Postitas Fucs »

Kuna ikka ja jälle aegajalt kerkib üles küsimus ja teema igasuguste kaartide kasutamisest navigeerimisel/positsioneerimisel ja ma olen juba jupikaupa erinevates kohtades ja erinevatele inimestele koostanud mingeid kiirmanuaale, siis mõtlesin, et teen siia ka nüüd ühe väikese korralikuma manuaali, kuidas kasutada Maa-ameti aluskaarte ja aerofotosid nutiseadmes nii online kui ERITI offline. Viimane on oluline eriti militaarias, kus pole alati hea mõte olla oma nutisedmega ONLINE.

Võibolla huvitab kedagi ja kulub n.ö. "marjaks" ära.
Kuna pilte saab korraga postitada 3tk, siis venib see "manuaal" ka mitme postituse pikkuseks.
Eks ma üritan kuidagi loogilises järjekorras kõike esitada.


Kõigepealt mõningad üldised soovitused, mõtted, kogemused ja viited riistvarale.

Nutiseade.
Seda pole ilmselt vaja eriti rõhutada, et kõige sobilikumad on välitingimustesse siiski vee ja kukkumiskindlad isendid. Ideaalis ka mati ekraaniga, et päikesevalguses oleks hea ekraanil kuvatava loetavus/nähtavus. Lisaks Ofline kaardimajanduse puhul on oluline, et oleks võimalikult palju salvestusmahtu.

Kes raha peale vihane on, selle jaoks on turul pakutava loetelu üsna kirju.
Sony Z5, Samsung Galaxy Note 5, Sony Xperia M2 , Z1, CAT....
Kõiki siin ei jõua üles lugeda ja pole ka mõtet. Igaüks valib/leiab omale meelepärase.
Siin on isendite võimekustes palju erinevusi, millest tooks esile nt. selle, et osadel ekraani puutetundlikus töötab ka märjana ja kinnastes, mis on suht oluline.

Kallimatest on kõige robustsem ja tugevama korpusega ilmselt CAT.
4,7 tollise ekraaniga CAT S-50 on IP67 ning MIL-STD-810G sertifikaat.
Kohe müüki tuleval 4,7 tollise ekraaniga S-60 on lisaks termokaamera (FLIR). Muus osas vastab samuti IP67 (vee ja tolmukindlus) ning MIL-STD-810G (löögi ja kukkumiskindlus) standarditele. GNSS: GPS/GLONASS.

Erilisemate seast tooks võibolla esile 4,7 tollise ekraaniga CometCore telefoni "Comet".
See isend jääb näiteks veepeale hulpima ja ei upu. Lisaks IP67 standardile vastab toode ka "Military grade 256bit AES to encrypt voice communications" nõuetele. Lisada saab kuni 128GB mälukaardi.

Odavamate seast märgiks ära vbl veekindla 4,5 tollise kriimustuskindla ekraaniga (kukkumiskidel) Samsung Galaxy X-Cover 3. Isendil on IP67 ning MIL-STD-810G sertifikaat. GNSS: GPS/GLONASS.

*Eraldi märgiks ära veel põhjanaabrite toote "Bittium Tough Mobile". IP67/MIL-STD-810G/Bittiumiga võib "töödelda" riikliku IV taseme salastatusega (ST IV) materjali, sest võimaldab krüptitud sidet. 5 tolline ekraan. Aga mälu on seadmel endal ainult 2GB. GNSS: GPS/Glonass/iZAT.


OK. Meil on siis olemas meelepärane nutiseade ja me tahame seda kasutada positsioneerimiseks/navigeerimiseks. Loomulikult tahame me seda teha võimalikult täpselt ja vigadeta.
Laiatarbe nutiseadmed võimaldavad valdavalt üldjuhul täpsust 10-30m olenevalt tingimustest. Kui sellest piisab on OK. Kui ei piisa, siis tuleks soetada lisavidin miniatuurse bluetooth GPS väliantenni/dataloggeri näol.

Väike tootenimekiri, mida meil saada on:

Bad Elf GPS (Pro ; Pro+)
Dual Electronics (XGPS150A ; XGPS160)
GNS 2000 GPS MFI GLONASS
Garmin Glo GPS/GLONASS ; GLO Aviation
Holux (RCV-3000)
Globalsat (BT-359S ; BT-368i)
GTrek II GPS

Täpsus ja satellitsüsteemide kasutamise võimekus:
BadElf Pro ja Pro+ täpsus ~2,5m CEP (GNSS:GPS/WAAS/EGNOS DGPS parandid)
Dual Electronics XGPS150 täpsus ~2,5m CEP (GNSS:GPS/WAAS/EGNOS DGPS parandid)
Dual Electronics XGPS150 täpsus ~2,5m CEP (GNSS:GPS/GLONASS/MSAS/GAGAN/WAAS/EGNOS DGPS parandid)
GNS 2000 GPS MFI GLONASS täpsus ~3,0m CEP (GNSS: GPS/GLONASS/WAAS/EGNOS/QZSS/MSAS/GAGAN DGPS parandid)
Garmin Glo täpsus ~2,5 - 3,0m CEP (GNSS: GPS/GLONASS/WAAS/EGNOS DGPS parandid)
HOLUX täpsus ~2,2 - 3m CEP (GNSS: GPS/WAAS/EGNOS DGPS parandid)
Globalsat BT-359 täpsus ~1,0-5,0m CEP
Globalsat BT-368 täpsus ~2,5 - 3,0m CEP (GNSS: GPS/WAAS/EGNOS DGPS parandid)
GTrek II GPS täpsus ~3,0m CEP (GNSS: GPS/WAAS/EGNOS/MSAS/RTCM DGPS parandid)

CEP - Circular Error Probability

Kõikide üheks suurimaks puuduseks on see, et nad ei ole ilmastikukindlad (vihm, higistamine, tolm). Seepärast tuleks selline vidin enne taskusse toppimist panna nt minigrip kilekotikesse.

Nagu näha, siis täpsusklass on kõikidel enam-vähem "ühte auku". Olulistest erinevustest tooks esile järgmised nüansid:
* Mida rohkem erinevaid satelliitsüsteemide võimekusi, seda kindlamini ja kiiremini saab kätte hea tulemuse.
* Mida suurema sagedusega (Hz) seade töötab ja andmeid uuendab, seda kiiremini saab kätte "õige" asukoha.
* Viimane on oluline ka suurema täpsuse tagamisel ja liikumisel - nt. Garmin GLO ja BadElf edastavad/töötlevad/uuendavad sattidelt saadavaid andmeid 10 korda sekundis (teevad 10 asukoha koordinaatide lugemist/töötlemist sekundis), vähemvõimekad 1 kord sekundis. See tähendab, et kui hakatakse liikuma, siis 10 x sek andmed tagavad selle, et ka nutiseade näitab kaardil liikumist kohe viivituseta. 1 x sek võib liikumisel tekkida jõnkse ja seisakuid.
* Enamus loetletud seadmeid võimaldavad täpsust ka 1m või isegi alla selle, kui seda kasutatakse ideaaltingimustes. Kõik loetletud seadmed võimaldavad aga kinnisel maastikul (nt. metsas, majade vahel jms) saada oluliselt täpsema tulemuse kui nutiseadmed ilma lisaantennita, sest kõikidel neil on sisse ehitatud võimekus kasutada reaalajas WAAS/EGNOS D-GPS differentsiaalparandeid. Üldiselt on nii, et kui nutiseade annab 10m täpsust, siis samades tingimustes lisaantenn ca 1-2m. Kui nutiseade annab täpsuseks 10-50m siis lisaantenn 3-5m. See pole "aamen kirikus", sest GPS seadmete täpsus oleneb alati sajast pisiasjast ja nüansist, aga väljatooduga võib jämedalt arvestada kui "rusika reegel".

Isiklikust kogemusest võin julgelt soovitada nii BadElf kui Garmin GLO seadet (teistega isiklik kasutuskogemus puudub). badElf-il on kaasas (või võimalik netist sikutada) ka spetstarkvara, mida GLO-l ei ole, kuid puudub Glonass võimekus. GLO töötab samas nii GPS kui Glonass satelliitidega ja on ka väga tundlik ning kiire reageerimisega. Meil Eestis on mõlemaga võimalik kasutada lisaks EGNOS D-GPS parandeid. Maitse asi ühesõnaga.

Nii. Nüüd on meil olemas meelepärane nutiseade ja meelepärane GPS bluetooth antenn.
Edasi on vaja hankida nutiseadmesse pädevad aplikatsioonid ehk tarkvara.


Bluetooth antenniga nutiseadme ühendamine.

Netist on saada Android seadmetele nii vaba- kui tasulist tarkvara.
Keskenduks siin praegu vabavarale.

Olenevalt valitud GPS antennist/loggerist võib vaja minna erinevaid aplikatsioone. Tihti ühe ja sama nimega, kuid erinava sisuga. Samuti võib vilets aplikatsioon mõjutada oluliselt nutiseadme ja GPS anteeni koostöös positsioneerimise täpsust.
Lollikindel selles suhtes peaks olema Bluetooth GPS.
Suht töökindel ja sobilik erinevate sedmetega peaks olema ka Bluetooth GPS Provider

Põhimõtteliselt ei ole siin mingit raketiteadust.
Nutiseadme enda GPS tuleb välja lülitada (Igasugused A-GPS-i pakkumised sisselülitamisel samuti - eriti, kui tahetakse töötada "inkognito" offline`s) ja GPS antenn/logger sisse.
Edasi tuleb käivitada nutiseadmes GPS Bluetooth aplikatsioon ja luua ühendus antenniga.
Bluetooth GPS puhul näiteks tuleb linnuke panna ette "Enable Mock GPS Provider" ja kui app ei leia ise automaatselt üles sinu antenni (kirje "CONNECT" ees - pildil Holux M-1000C) siis tuleb lahti klikkida see aken (Select paired GPS device connect) ja seal nimekirjas peaks olema nüüd sisse lülitatud antenni mudel ja mark, mis tuleb valida. Edaspidi jätab app valiku meelde ja enam neid uuesti valima ei pea, kuniks antenni ei vaheta.
BTGPS.jpg
BTGPS.jpg (14.41 KiB) Vaadatud 10132 korda
Järgmiseks tuleb siis pressida CONNECT ja oodata ära, kuniks ühendus on loodud (tavaliselt 1-10 sekundit olenevalt siis kasutatavast antennist - viletsamate puhul ka kauem kui 10 sek).

Ülevalt paremalt, kus on kolm täpikest üksteise peal, avaneb menüü > Settings.
Seal saab lisaks teha ise valikuid. Alguses soovitaks jätta kõik seaded nadu default on.
Pms peaks linnukesed ees olema:

Use Fused Provider
Regonnect
Flash Notification LED
Show Status
Altitude Correction - Apply geoid correction....
Hide Map Tab (keelab ära Google MAPS kaartide online kasutamise)

Linnukesed võivad lisaks olla:
Connection Workaround
Other Workaround

Olenevalt antennist võib vajalik olla ka:
Use Insecure Connection

TEHTUD.

Programmi esimene aken MAIN (üleval pildil) näitab koordinaate jms infi, teine vahekaart STATUS näitab infot saadaolevate sttide kohta, kolmas vahekaart NMEA näitab sattidelt tulevat infot standardses NMEA failiformaadis.
BTGPS2.jpg
BTGPS2.jpg (43 KiB) Vaadatud 10132 korda
Rohelisega need satid, mida saab tulenevalt signaali tugevusele kasutada, punaste ringidega satid, mis on küll nähtavad, aga nende signaal on nõrk.

Numbrid ringikeste sees näitavad, millise GNSS süsteemi satelliite nähakse (GPS/GLONASS/EGNOS jne)

Huvilistele siia esimese lehe lõppu siis ka satelliitide NMEA numbrid ja väike spikker.

Satelliitide NMEA ID:

Satelliitidesüsteem / Satelliitide NMEA numbrid
GPS / 1 kuni 32
SBAS (WADGPS) / 33;35;37;38;39;40;41;42;44;46;47;48;50;51;53;54
EGNOS (WADGPS) / 33;37;39;44
WAAS (WADGPS) / 35;46;47;48;51
SDCM / 38;53;54
GAGAN / 40;41
MSAS / 42;50
55 kuni 64 pole kasutuses (tulevikus SBAS)
GLONASS / 65 kuni 88 (vanad)
GLONASS / 89 kuni 96 (uued lisasatid)
97 kuni 192 pole kasutuses
QZSS / 193;194;195
QZSS / 196;197;198;199;200 (tulevikus)
BEIDOU / 201 kuni 235

Sõnaseletusi (Satelliitsüsteemid)

WADGPS – Wide Area Differential GPS (WAAS, Wide Area Augmentation System)
GPS – global GNSS, controlled by the USA
SBAS – Satellite-Based Augmentation System
EGNOS – European Geostationary Navigation Overlay Service
WAAS – Wide Area Augmentation System
SDCM – System for Differential Correction and Monitoring
GAGAN – GPS-aided geo-augmented navigation
MSAS – Multi-functional Satellite Augmentation System
GLONASS – Russian counterpart to GPS
QZSS – Japanese Quasi-Zenith Satellite System
BEIDOU – Chinese counterpart to GPS


OmniSTAR (NMEA not known)
Commercial, world-wide GPS augmentation system provided by Fugro

SNAS (NMEA not known)
Satellite Navigation Augmentation System is a GNSS augmentation system (China).

StarFire (NMEA not known)
Commercial, world-wide GPS augmentation system provided by John Deere.

Starfix (NMEA not known)
Commercial, world-wide GPS augmentation system provided by Fugro.

WAGE (NMEA not known)
Wide Area GPS Enhancement is a US military GPS augmentation system.
It is not available for civilian use.

Galileo (NMEA Not known / possibly not yet assiged)
Proposed EU counterpart to GPS, currently being deployed and not yet operational.

IRNSS (NMEA not known)
Indian Regional Navigation Satellite System.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 10 külalist