www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 17 Aug, 2019 20:49

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 1165 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 21 Juun, 2016 22:11 
Foorumil
Liige

Liitunud: 23 Okt, 2005 21:43
Postitusi: 215
Pooleks käival tagasillal ei olnud ülekannet 6,83.See oli 53 tüüpi silla ülekanne, mida
kasutati 52-l, 66-l, paz-672 ja osadel 53-l.See siis EOD tabelile täienduseks.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 27 Juun, 2016 13:32 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26352
Gaz-51/52 on auto, mis õpetab juhi väga hästi pedaalide ka käigukangiga ringi käima. Autokoolis sai omal ajal loendamatu arv tunde sellisega sõidetud ja see sünkroniseerimata käiguvahetus omandatud perfektsuseni. Sõitsin mõni aeg tagasi uue MAN-iga, müügiesindaja kõrval ja vana küsis, et kuskohast sa sedasi sõitma oled õppinud, et käigukang käis väikse sõrmega sisse, autokoolist tulnud tegelased täna pidid murdma nii, et proovisõidul tekib hirm, et murravad kangi küljest :D

Kuna Gaz-idel tahhomeetrit polnud, siis vahetati käiku kõrva järgi, abiks rusikareegel, et 2000 pööret minutis=vali hääl ja 2500 pöörtet=kurdistav undamine (loe viimane aeg, enne kui pilpad lendavad). :lol:

Teine positiivne asi (kui seda positiivseks saab nimetada) oli ülimalt kerge vändast käivitamine, mis tulenes madalast surveastmest ning väikestest käivituspööretest. Õigete käivitusvõtetega läks 51/52 mootor käima poole vändapöördega. Näiteks 412 mossel või 2101 kopikal võisid ennast lolliks vändata.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 27 Juun, 2016 14:02 
Foorumil
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 08 Okt, 2004 17:59
Postitusi: 2636
Asukoht: Viljandi
Kapten Trumm kirjutas:
Gaz-51/52 on auto, mis õpetab juhi väga hästi pedaalide ka käigukangiga ringi käima. Autokoolis sai omal ajal loendamatu arv tunde sellisega sõidetud ja see sünkroniseerimata käiguvahetus omandatud perfektsuseni.
...Kuna Gaz-idel tahhomeetrit polnud, siis vahetati käiku kõrva järgi...

See vahegaasi ja vahesiduri andmine muutus mõne aja pärast nii automaatseks, et enam ei pidanud käiguvahetuse ajal üldse mõtlema või tuure kuulama, kõik käis tunde järgi. Ja käiguvahetamisel ragina kuulmine oli ekstreemne juhtum. :wink: Ma kasutasin sageli sidurit ainult kohalt võtmiseks, muu käiguvahetus käis ilma sidurita. Ja raginat oli haruharva.

_________________
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!

...kui jahimees oled, klikka siia!!!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 27 Juun, 2016 14:55 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Dets, 2006 22:43
Postitusi: 9400
Asukoht: Metsas / Ämbris
jackpuuk kirjutas:
51-te korduvalt vändaga poriaugust välja keritud.


Ma väntasin 52-e koos juustukoormaga Tallinn-Tartu mnt Paide ristmikult minema (plokikaane tihend läks ja üritasin veereda nii kaua, et saab ehk ära keerata, aga jäi kurivaim poolpõiki ristmiku pöördele), sest Paide miilitsa liiklusinspektorid tulid ja käskisid käru kiiremas korras ristmikult kaugemale organiseerida 8)
Umbes 10 meetri kanti sai vändatud vist.

Mingi osa väntasin niisama enne, kui tabasin küünlad maha keerata :mrgreen:

*

Osadel uuematel 52 käigukastidel olid mingid käigud sünkronisaatoriga juba (mitte kõik ja ei mäleta millised).
Üks selline isend õnnestus lühiajaliselt kasutusele võtta. Sellele vaatamata oli see topeltsidurdamine vahegaasiga nii veres, et läks vanamoodi edasi.

Troll kirjutas:
No vaat kus on erinevad kogemused sama automargiga. Ma sõitsin ETKVL-s kuus aastat ühe ja sama 52-ga ja kogu selle aja jooksul polnud mul ÜHTEGI Fucsi poolt kirjeldatud riket!


Ilmselt tuleb põhjuseid otsida sellest, et meil autobaasis anti koolist tulnud tegelastele alati kõige jubedamad kärud. Vanad tegijad sõitsid meil korralike riistapuudega. Meil võis kolonnis olla mingi 20-30 "kiisut". Neist ca 10 GAZ52, neist omakorda ca 5-6 kunagised kapimasinad, mis käisid uute juhtide tulekul käest-kätte. Ülejäänud olid GAZ53-ed. 53 peale uuekesi ei lastud. Korralike 52-tega (tehase omad ja üks või kaks juhti olnud) sõitsid juba vanemad halliseguste juustega härrased ja üks daam.

Sama oli II kolonnis, kus olid lisaks tavalistele 52-53-dele ka need "Tartu imed" (leivamasinad, piimapütid ja piimalaborid). Kõige hullemad kärud anti noortele juhtidele ja need istusid poole tööajast üldiselt remondis.

Varuosade poliitika oli samasse auku.
Vanad olijad said enamasti laost tehase uusi jubinaid. Teised mingeid kapi-, parandus- või lammutusjääke.

Manus:
ATB2_1985.JPG
ATB2_1985.JPG [ 67.29 KB | Vaadatud 4649 korda ]

_________________
Kohustuslik riigikaitseõpetus väldib hilisemaid ERROR-eid riigikaitses !
Pilt


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 27 Juun, 2016 15:10 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26352
Gaz-51 jt mootorite põhjal valmistati mitmeid "spetsiaalmootoreid", mida ümbritseb müstika uduloor - seda peamiselt ingilsekeelse neti info nappuse tõttu.
Tegelikkus oli märksa lihtsam, venelased on neid "spetsiaalmootoreid" (nt BTR-60-l "Dvigatel spetsialnõi 40") ja tavalisi 51 ja 52 tükke võrrelnud ning jõudnud järeldusele, et müstika oli teinud oma töö, 70-st saadi 90 hingematvat hobujõudu, paigaldades sinna äkilisema nukkvõlli (mis oli küll "40" tähistusega, kuid tõenäoliselt lihtsalt Gaz-12 mootorist pärinev). Selline tegevus niigi pöördeid mitte armastavale mootorile toob kaasa selle veelgi kiirema lagunemise, kasutajad on öelnud, et BTR-60 pidi omama kommet väntvõllide murdumiseks koormuse all (tavaliselt suurematel õppustel). Selliselt saadud lisavõimsus tuleb kõrgetel pööretel, madalatel pööretel võib jõudu äragi kaduda.

Gaz-51 mootori vastavaid variante kasutati enne Gaz-53 mootori tulekut ka kaatrite mootorina, hetkel pole aega otsida, milles seisnes vahe automootoriga. Gaz-53 mootoritest oli küll veesõidukitele mõeldud ja kohandatud eraldi versioon, mis oli madalamate pööretega (vist 90 hobujõudu ja 2800 pööret). Tavaliselt oli erisus teatud osade mootorile monteerimises (nt paisupaak) ja veega jahutatav õlijahutus. Muuhulgas oli selle mootori kasutaja (enne 53 mootori tulekut) minuarust kõige ilusam venelaste tehtud paat ehk väike tiiburkaater Volga-70, mille omanikuks oli üks USA president (NSVL kinkis) ja mida müüdi ka ekspordiks.

Kes vene keeles viitsib otsida, võiks siia panna vanakooli bensiinimootorite materjale. Teen algust lingiga, kus on kättesaadav "Dvigatel Spetsialnõi 49B"
http://www.volga-hydrofoil.net/engine/m ... az_49b.pdf

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 27 Juun, 2016 16:41 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Dets, 2006 22:43
Postitusi: 9400
Asukoht: Metsas / Ämbris
Ma võin ajamääratlusega eksida, aga minu teada teeb või tegi veel hiljaaegu mingi UKR tehas kahveltõstukeid GAZ 52 mootoritega.

_________________
Kohustuslik riigikaitseõpetus väldib hilisemaid ERROR-eid riigikaitses !
Pilt


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 27 Juun, 2016 16:43 
Foorumil
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 08 Okt, 2004 17:59
Postitusi: 2636
Asukoht: Viljandi
Fucs kirjutas:
Osadel uuematel 52 käigukastidel olid mingid käigud sünkronisaatoriga juba (mitte kõik ja ei mäleta millised).

GAZ-53-l olid kolmas ja neljas käik sünkroniseeritud, GAZ-52 kohta ei oska öelda, ise sellise käigukastiga masinaga kokku ei puutunud.

_________________
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!

...kui jahimees oled, klikka siia!!!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 27 Juun, 2016 16:57 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26352
Tsiteeri:
Ma võin ajamääratlusega eksida, aga minu teada teeb või tegi veel hiljaaegu mingi UKR tehas kahveltõstukeid GAZ 52 mootoritega


Aga miks mitte - kui tõstmist on vähem (st palju käivitusi ja külmalt töötamist), töö on õues siis täidab see 52 mootor selle ülesande hiilgavalt.
Töötamisel töriseb mootori enamasti madalatel pööretel ja jõudu on tühikäigust alates - ka sobilik.
Arhailine bensiinimootor oma madala kasuteguriga tähendab, et soojust tekib palju ja mootor läheb suht kiiresti soojaks, erinevalt moodsatest diislitest, mis tühikäigul ei lähegi soojaks. Ja uus mootor maksab nii vähe, et selle hinna eest ei saa ühele lääne diiseltõstukimootorile isegi tihendite komplekti.
Analoogsetel põhjustel töötavad ka Belaruss traktorid tänini ja töötavad kindlasti ka tulevikus, natukese seasita välja vedamiseks laudaks pole mingit 4 korda kallimat John Deere masinat otstarbekas osta.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 28 Juun, 2016 16:50 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Dets, 2006 22:43
Postitusi: 9400
Asukoht: Metsas / Ämbris
Kurjam küll, ma olen GAZ53, GAZ66, PAZ672 ja KAVZ-ikuga ka omajagu ringi rallinud ja hakkasin mõtlema, et kas ajasin äkki miskit lootusetult segi juba siin.

Hakkas huvitama :D
Nagu arvata võis, siis eesti keeles inf suht puudulik.
Otsisin vene keeles. Leidsingi vene Wikist ka GAZ52 ülevaate.

Algul lugesin, et justkui nagu kõikidel oleks olnud sünkronisaatoritega käimakotid, aga ma ju tean, et sedapidi kohe kindlasti polnud....
Tsiteeri:
Коробка передач с тремя парами косозубых шестерен постоянного зацепления (шестерни первой и задней передач — прямозубые) имела синхронизатор на третьей и четвертой передаче. Для включения заднего хода необходимо было преодолеть дополнительное усилие пружины, рычаг имел два колена.


...ja siis paar rida madalamal
Tsiteeri:
Коробка передач ставилась от ГАЗ-51А, синхронизаторы отсутствовали, все шестерни — прямозубого зацепления. Для включения заднего хода необходимо было поднять «собачку» на рычаге; сам рычаг имел один небольшой изгиб у основания. Также выпускались короткобазные модификации ГАЗ-52 с коробкой передач с синхронизаторами на третьей и четвёртой передаче.

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%90%D0%97-52


Ma juba hakkasin siin oma ajude lupjumise kohta karmimaid diagnoose panema algul 8)
Ega viimasel ajal on mul osade asjade mäletamisega juba tõsine probleem kah :mrgreen:

_________________
Kohustuslik riigikaitseõpetus väldib hilisemaid ERROR-eid riigikaitses !
Pilt


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 28 Juun, 2016 18:53 
Eemal
Liige

Liitunud: 03 Veebr, 2009 17:21
Postitusi: 335
Troll kirjutas:
Kapten Trumm kirjutas:
Gaz-51/52 on auto, mis õpetab juhi väga hästi pedaalide ka käigukangiga ringi käima. Autokoolis sai omal ajal loendamatu arv tunde sellisega sõidetud ja see sünkroniseerimata käiguvahetus omandatud perfektsuseni.
...Kuna Gaz-idel tahhomeetrit polnud, siis vahetati käiku kõrva järgi...

See vahegaasi ja vahesiduri andmine muutus mõne aja pärast nii automaatseks, et enam ei pidanud käiguvahetuse ajal üldse mõtlema või tuure kuulama, kõik käis tunde järgi. Ja käiguvahetamisel ragina kuulmine oli ekstreemne juhtum. :wink: Ma kasutasin sageli sidurit ainult kohalt võtmiseks, muu käiguvahetus käis ilma sidurita. Ja raginat oli haruharva.
Vahegaas sidurit näppimata?
Sidurita sünkroniseerimata käike vahetades on raudselt ragin taga. Tuurides GAZ53'ga maanteel 3-4 käigu vahel jah saab sidurita hakkama. Kuid käike allalapates tundus vahegaas ka kõrgemate käikude puhul kuidagi kastile sõbralikum, seda enam, kui sünkronisaatorid olid kulunud.

_________________
Per aspera ad astra!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 28 Juun, 2016 20:00 
Foorumil
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 08 Okt, 2004 17:59
Postitusi: 2636
Asukoht: Viljandi
Motronicus kirjutas:
Vahegaas sidurit näppimata?
Sidurita sünkroniseerimata käike vahetades on raudselt ragin taga.

Täpselt nii, ilma sidurita. Ja gaasi annad tunde järgi õigel kiirusel, siis pole mingit raginat. Kõik see tuleb aastatepikkuse kogemusega. Mul soovitas isa (kes oli eluaegne pikamaa autojuht) seda ilma sidurita käiguvahetust harjutada, juhuks kui sidur tee peal tuksi läheb. GAZ-52-ga mul seda ei juhtunud, kuid mõned aastad hiljem Ikarus-bussiga läks seda oskust vaja: viewtopic.php?p=393182#p393182

_________________
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!

...kui jahimees oled, klikka siia!!!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 28 Juun, 2016 20:44 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
Tsiteeri:
Vahegaas sidurit näppimata?

Just-just. Sõjaväes tegin oma ZiL-157K-ga kihlveo peale sellise triki, et sidurit kasutamata võtsin kohalt, vahetasin raginata kõik käigud 1-st 5-ni ja alla tagasi. 2-5 käik on sel masinal küll sünkroniseeritud, kuid vahegaasita allapoole vahetades või viiteta neutraalis ülespoole vahetades ei lähe käigud sisse.
Sidurita, töötava mootoriga, mitte starteriga kohalt võtmiseks tuli tühikäigupöörded väga madalateks reguleerida. Siis kiirelt sünkroniseerimata 1. käik sisse lüüa ja gaasi anda. Selline võte oli võimalik, kuna R6 mootor andis piisava pöördemomendi juba madalatel pööretel. V8 mootoriga ZiL sellist trikki ilmselt ei võimaldaks.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 29 Juun, 2016 13:33 
Eemal
Liige

Liitunud: 03 Veebr, 2009 17:21
Postitusi: 335
Troll kirjutas:
Motronicus kirjutas:
Vahegaas sidurit näppimata?
Sidurita sünkroniseerimata käike vahetades on raudselt ragin taga.

Täpselt nii, ilma sidurita. Ja gaasi annad tunde järgi õigel kiirusel, siis pole mingit raginat. Kõik see tuleb aastatepikkuse kogemusega. Mul soovitas isa (kes oli eluaegne pikamaa autojuht) seda ilma sidurita käiguvahetust harjutada, juhuks kui sidur tee peal tuksi läheb. GAZ-52-ga mul seda ei juhtunud, kuid mõned aastad hiljem Ikarus-bussiga läks seda oskust vaja: viewtopic.php?p=393182#p393182
Väga täpselt peab siis ajastama, kuid kui "oled autoga kokkukasvanud", siis miks mitte. Sünkroniseeritud kast on ka nõks andestavam.
Mina igatahes "paksu torisejat" sedasi küll ei piinanud, seda enam, et see apastraat oli kaks kapi juba läbinud, kõik oli niigi õhk-õrn.

Mõni aeg tagasi sai käidud Pranglil. Kohalikud teevad saaretuuri just erinevate "kiisudega", 51'st kuni 66'ni. Läbi mere, liivaluited jne, läbivuse osas kena võrdlusmaterjal.

_________________
Per aspera ad astra!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 29 Juun, 2016 18:33 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26352
Autokoolis klassis seisid seina ääres meil nii Gaz-53 kui Zil-130 mootoriplokk ja käigukast.
Siiani mäletan, kui "kõrgtehnoloogiline" oli Gaz-i tehnika, plokki ja käigukasti jaksas täismees ikka tõsta.
Zil asjad olid rasked kui kuradid ja Zili kasti (kuigi see oli 5-käiguline erinevalt Gaz-ist) sünkronisaatorite imedisaini üle sai praktikumi ajal ajusid nikastatud.
Zil-130 mootor kaalus mälu järgi pea 600 kilo, Gaz-53 oma aga alla 300. Gaz-i mootori põhjal tehti ka 5,5 liitrist mootorit (pikema kolvikäigu ja jämedamate kolbidega) 195-220 hobujõudu Tsaikade ja "organite" Volgade tarbeks. Ja 4,7 liitrist busside jaoks.

Kuidas nende Zil malmkärakatest tehti Zil sõiduautode mootoreid, võib vaid imestada - millised on sellise auto sõiduomadused, kui ninas on 600 kilone mootor. Vähemalt esimestel Zil-idel oli mootor veoauto põhine, hiljem tekkis mingi moodsam, ülanukkvõllidega asi.

Oma ajastu kohta oli 53 mootor ikka üsna high-tech asi, alumiiniumi veoauto mootori jaoks poleks kapitalist raisanud.

Tsiteeri:
Mõni aeg tagasi sai käidud Pranglil. Kohalikud teevad saaretuuri just erinevate "kiisudega", 51'st kuni 66'ni. Läbi mere, liivaluited jne, läbivuse osas kena võrdlusmaterjal.


On õnnestunud kunagi võitmatu Nõuka armee kesk-aasiast pärit sõjamehi ajada taga mööda metsa, UAZ-i kastis. Aasta oli vist 1991 siis. Ütleme, et Uazi läbivus ületas tublisti kirsades tsurkade läbivust ja kätte me need ka lõpuks saime. Päris uhke on meenutada hiljem, mõelge ajal, kui kaitseväest ei teatud midagi, vene sõdurid põgenesid kabuhirmus :D

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 29 Juun, 2016 19:51 
Eemal
Uudistaja

Liitunud: 23 Okt, 2013 19:34
Postitusi: 24
Asukoht: Ida-Virumaa
Mosu meestele link:
mosseliiga.ee/materjal/SoiduautodMoskvits1986.pdf
Üks küsimus ka: CCCP Breznevi kuldajal 1970-1982 (suhteline) oli neil 2 hammaslatt roolisüsteemiga nn. sõiduautot. Mis nimed?
Ma vist panen selle küsimuse viktoriini teemasse.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 1165 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt