www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 19 Sept, 2019 1:13

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 1165 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 73, 74, 75, 76, 77, 78  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 29 Juun, 2016 20:54 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17120
2108 ja 2141 olid hammaslatiga, aga need tulid hiljem...

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 29 Juun, 2016 21:20 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
Invaliidikärud SZA ja SZD.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 29 Juun, 2016 21:24 
Eemal
Uudistaja

Liitunud: 23 Okt, 2013 19:34
Postitusi: 26
Asukoht: Ida-Virumaa
Need on õiged aga üks sõjaväeriistapuu oli ka. Zapaka mootoriga 3 kohaline, juhi iste keskel, lahtine, vintsiga, mõeldud haavatute transpordiks, 2 kanderaami mahtusid sisse külgedele, neljarattavedu, hästi madal.
Vene kroonu Dobele "Utšepkas" 1978. õnnestus proovida aga marki ei mäleta.
Jäi meelde sest et mingi kapten esitas sama küsimuse: "Mis on ühist invaliidikärul ja sellel isendil?"


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 29 Juun, 2016 21:34 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
Lahinguväljatransportöör LuAZ-967 siis. Üks peaks siiani Eestis alles olema. Mõned aastad tagasi veel oli.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 30 Juun, 2016 0:57 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 08 Okt, 2004 17:59
Postitusi: 2639
Asukoht: Viljandi
Haa, seda LuAZ-i sain ma ka ükskord proovida, just selle Tšernobõli häire puhul, kui kogu vetlabori tehnika garaažidest välja kupatati. Ei mäleta enam, mis agregaat sellele peale oli monteeritud, vist oli mingi mootorpump. Jeeli-jeeli mahtusin rooli taha ära, sihuke pisike mardikas, mootori hääl oli ka nagu rohkem tsikli või muruniiduki moodi. :wink:

P.S Aga tollel oli juhiiste siiski vasakul, mitte keskel. Mõni teine LuAZ-i mudel?

_________________
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!

...kui jahimees oled, klikka siia!!!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 30 Juun, 2016 9:13 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
Rool keskel oli amfiibil LuAZ-967.
Pilt

Vasaku rooliga oli maastur LuAZ-969
Pilt

ja LuAZ-969M
Pilt

Läbivuselt olid LuAZ-d fantastilised. Seda tänu väikesele massile ja kõrgele kliirentsile, mis oli saavutatud rattareduktorite kasutamisega.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 30 Juun, 2016 9:32 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26557
Tsiteeri:
Need on õiged aga üks sõjaväeriistapuu oli ka. Zapaka mootoriga 3 kohaline, juhi iste keskel, lahtine, vintsiga, mõeldud haavatute transpordiks, 2 kanderaami mahtusid sisse külgedele, neljarattavedu, hästi madal.
Vene kroonu Dobele "Utšepkas" 1978. õnnestus proovida aga marki ei mäleta.
Jäi meelde sest et mingi kapten esitas sama küsimuse: "Mis on ühist invaliidikärul ja sellel isendil?"


Kas siis tavalisel Luaz-il oli ka lattrool?
Tavalisel sapakal (mille baasil Luaz ehitati) oli igatahes tavaline tigurool, mäletan, et nendel oli selline probleem, et kui etteotsa minev juhtmepunt oli lahti (seal oli spetsiaalne plekist kate selle peal), siis keris ennast roolikardaani vahele ja enesele ülatuseks avastasid, et rool ei keeragi - nt vasakpöördel trammi nina eest.

Mul on selline "rooli kadumise" lugu juhtunud ühe Audiga, millel olid vasak ja parem roolivarras eri pikkusega, lukksepp ajas need sassi ja selle tulemusena pööras auto ühele poole pea rattad põiki (niiet poolteljed ragisesid), teisele poole ainult natuke. Avastasin selle Vineerikombinaadi ees üle trammitee vasakpööret tehes Volga pole poole, trammi nina all :lol:

Tsiteeri:
Läbivuselt olid LuAZ-d fantastilised. Seda tänu väikesele massile ja kõrgele kliirentsile, mis oli saavutatud rattareduktorite kasutamisega.


Kas seal mitte tagadiferentsiaal polnud ka lukustatav? Keskdifrit tal polnud, põhisild oli esimene (esivedu) ja vajadusel pandi jaotuskastist tagasild "jäigalt" järgi (st sedasi võis sõita ainult pehmel pinnasel).

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 30 Juun, 2016 13:50 
Eemal
Liige

Liitunud: 07 Veebr, 2009 13:28
Postitusi: 618
Kapten Trumm kirjutas:
Autokoolis klassis seisid seina ääres meil nii Gaz-53 kui Zil-130 mootoriplokk ja käigukast.
Siiani mäletan, kui "kõrgtehnoloogiline" oli Gaz-i tehnika, plokki ja käigukasti jaksas täismees ikka tõsta.
Zil asjad olid rasked kui kuradid ja Zili kasti (kuigi see oli 5-käiguline erinevalt Gaz-ist) sünkronisaatorite imedisaini üle sai praktikumi ajal ajusid nikastatud.
Zil-130 mootor kaalus mälu järgi pea 600 kilo, Gaz-53 oma aga alla 300. Gaz-i mootori põhjal tehti ka 5,5 liitrist mootorit (pikema kolvikäigu ja jämedamate kolbidega) 195-220 hobujõudu Tsaikade ja "organite" Volgade tarbeks. Ja 4,7 liitrist busside jaoks.

Kuidas nende Zil malmkärakatest tehti Zil sõiduautode mootoreid, võib vaid imestada - millised on sellise auto sõiduomadused, kui ninas on 600 kilone mootor. Vähemalt esimestel Zil-idel oli mootor veoauto põhine, hiljem tekkis mingi moodsam, ülanukkvõllidega asi.

Oma ajastu kohta oli 53 mootor ikka üsna high-tech asi, alumiiniumi veoauto mootori jaoks poleks kapitalist raisanud.

No samas, miks mitte malmist kui Fordi Bigblock v8 kaalus ka alla 300 kg?
Tsiteeri:
The FE block was cast using a thinwall casting technique. Instead of relying on large quantities of metal being poured into molds in unnecessary thicknesses, Ford engineers determined the proper amount of metal actually needed and re-engineered the casting process to allow for consistent dimensional results pour after pour. This resulted in less metal being used, lower cost of materials for Ford and lighter engines. A Ford FE from the factory weighed 650 lb (295 kg) with all iron components. With an aluminum intake and aluminum water pump this weight could be reduced to under 600 lb (272 kg)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_FE_engine

_________________
“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.”


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 01 Juul, 2016 13:22 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26557
NSVL-s toorainet jagus, sestap oli ka täisalumiiniumist mosse mootor samas kaalus kui malmist plokiga Lada mootor. Eriti jagus musta rauda.
Mäletan, et mosse mootoril on sepistatud väntvõll, samal ajal Ladal oli valatud. Tihedaks taotud metall on raskem ja kapitalist (Fiat) ei teinud ühtegi asjata liigutust, ei materjali ega töö osas. Kuni 5000 pööret pruugitaval tavamootoril pole tegelikult vajadust sepistatud väntvõlli kasutada, valumalmist kõlbab ka. See on nii kergem kui ka odavam.

Läänes on seda ka näha, mingit moodi suudeti Opel teha samasuurest mersu või bemmi mudelist 200 kilo raskem, ilma et ta seejuures tugevam oleks.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 02 Juul, 2016 19:14 
Eemal
Liige

Liitunud: 28 Aug, 2007 3:06
Postitusi: 2217
See metssiga (luazik), sellel oli tõesti tagasilla lukustus jäik, seetõttu tuli ettevaatlikult ringi käia. Küll jäid need läbivuselt vene kroonu Uaz-ikutele alla. Minu arvates põhiprobleemideks liiga väike rataste läbimõõt ja samas jõetu mootor (ehkki kroonu omad olid 50 hp, mõned isegi 55). Väänet pole, kui aga pöörded üles ajasid, siis kas pani siduri põlema või kaevas ennast kohe liiva sisse. Rääkimata Gaz-66 või Zil-131 läbivusest, 66 suudab sellest metslitsist ikka kordades rohkem, rääkimata siis "villisest". Ilma sidurita kohalt saada tegelikult pole võimalik (normaalselt toimiva bentsumootori puhul), st. ilma vähimagi raginata. Aga Bellaruss võib tühikäigul ka ise kõige aeglasema käigu sisse võtta, kui käiguvahetus kulunud ja kang valesse asendisse ripakile jäänud (2X oma elus näinud punuma pistnud russi).

_________________
sitt päev, kellele kurdad


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 02 Juul, 2016 23:28 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 04 Veebr, 2012 14:49
Postitusi: 2043
Asukoht: Harjumaa
Njah, lgp ksf kipub siin vist nüüd võrdlema m-i näpuga... Luazik oli kahtlemata kõva läbivusega, aga sõltub millega võrreldes. :wink:
Kahtlemata peavad lgp väited paika, mis puudutab Kiisu66... Uazikule olen ise selle äpukesega ära teinud. Kapoti all muidugi midagi muud, kui Vee. 8)
P.S. Üks lahe sõber üritas oma Uazikuga, mis varustet Mazda Xedose V6 mootoriga, ruineerida Wranglerit.
Vennike pidi pärast kõva ponnistust hea näo säilitamiseks kõvad joogid tegema... :wink:

_________________
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.


Viimati muutis Kulibin, 03 Juul, 2016 0:37, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 02 Juul, 2016 23:57 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
Tsiteeri:
Ilma sidurita kohalt saada tegelikult pole võimalik (normaalselt toimiva bentsumootori puhul), st. ilma vähimagi raginata

Kas pean nüüd solvuma, kuna nimetatakse otse valetajaks? :(
Mis siis ikka, jätkan häbematult valetamist ja väidan, et just seda tegin. 8)
ZiL-157 R6 mootori tühikäik oli võimalik reguleerida väga madalatele pööretele. Tahhomeetrit sel polnud, kuid pakuks, et alla 500 pöörde minutis kindlasti. Kuna ülekanne sidurivõllilt vahevõllile oli aeglustav, pöörles vahevõll ja tagurpidikäigu hammasrattaplokk veelgi aeglasemalt. 1. käigu järsult sisselöömisel selliste pöörete juures mingit raginat ei käi, ainult kõlks kui sirgete hammastega hammasrattad hambuvad. Järgmise töötaktini pöörleb väntvõll koos raske hooratta ja siduriga inertsist. Edasi on "delo tehniki".


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 03 Juul, 2016 0:22 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 04 Veebr, 2012 14:49
Postitusi: 2043
Asukoht: Harjumaa
Zahari mootori tühikäigupöörded õnnestus viia ikka hulga madalamale kui 500. Olen kohanud eksemplari, mis tiksus rahulikult ilmselt pool sellest ja kuulda polnud midagi. Kui toetusid vastu, siis alles said aru, et see kurat käib ju ... Ja sellajal olin ma muusik, mitte vana ja kurt nagu praegu. :evil:

_________________
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 03 Juul, 2016 17:15 
Eemal
Liige

Liitunud: 28 Aug, 2007 3:06
Postitusi: 2217
Jah, vanakooli mootorid on nii vaikse käiguga, et nagu öeldakse: "ventika tiiviku pealt võib silma järgi mootoripöörded ära lugeda". Seega EOD juttu julgen isiklikult täiesti tõepäraseks pidada. Nagu juba minu poolt mainitud, kui "russal" kast kulunud, siis paneb ilma näppimata ise punuma.

_________________
sitt päev, kellele kurdad


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 04 Juul, 2016 8:51 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26557
Mida väiksem surveaste ja mida väiksemad nukkvõlli kraadid, seda vaiksemalt käib.
Lisaks nii vanadel mootoritel polnud ka mingeid nõudeid tühikäigu heitgaasidega, seal on aga nii, et rasvase seguga on võimalik pöördeid alandada (rasvase seguga saab rohkem kruttida, enne kui hakkab vahele jätma ja värisema mootor). Sõidutautodel, kui CO'd mitte vaadata, andis lihtsalt segukruvi sättimisega saada pöörded hästi maha ja mootori vaikselt käima, kuid siis jälle ülevaatajatele CO näit ei sobinud.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 1165 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 73, 74, 75, 76, 77, 78  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 8 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt