Vanem tehnika, memuaarid jne.

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Tegelane5
Liige
Postitusi: 799
Liitunud: 07 Veebr, 2009 12:28
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Tegelane5 »

Kapten Trumm kirjutas:Autokoolis klassis seisid seina ääres meil nii Gaz-53 kui Zil-130 mootoriplokk ja käigukast.
Siiani mäletan, kui "kõrgtehnoloogiline" oli Gaz-i tehnika, plokki ja käigukasti jaksas täismees ikka tõsta.
Zil asjad olid rasked kui kuradid ja Zili kasti (kuigi see oli 5-käiguline erinevalt Gaz-ist) sünkronisaatorite imedisaini üle sai praktikumi ajal ajusid nikastatud.
Zil-130 mootor kaalus mälu järgi pea 600 kilo, Gaz-53 oma aga alla 300. Gaz-i mootori põhjal tehti ka 5,5 liitrist mootorit (pikema kolvikäigu ja jämedamate kolbidega) 195-220 hobujõudu Tsaikade ja "organite" Volgade tarbeks. Ja 4,7 liitrist busside jaoks.

Kuidas nende Zil malmkärakatest tehti Zil sõiduautode mootoreid, võib vaid imestada - millised on sellise auto sõiduomadused, kui ninas on 600 kilone mootor. Vähemalt esimestel Zil-idel oli mootor veoauto põhine, hiljem tekkis mingi moodsam, ülanukkvõllidega asi.

Oma ajastu kohta oli 53 mootor ikka üsna high-tech asi, alumiiniumi veoauto mootori jaoks poleks kapitalist raisanud.
No samas, miks mitte malmist kui Fordi Bigblock v8 kaalus ka alla 300 kg?
The FE block was cast using a thinwall casting technique. Instead of relying on large quantities of metal being poured into molds in unnecessary thicknesses, Ford engineers determined the proper amount of metal actually needed and re-engineered the casting process to allow for consistent dimensional results pour after pour. This resulted in less metal being used, lower cost of materials for Ford and lighter engines. A Ford FE from the factory weighed 650 lb (295 kg) with all iron components. With an aluminum intake and aluminum water pump this weight could be reduced to under 600 lb (272 kg)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_FE_engine
[i]“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.” [/i]
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Kapten Trumm »

NSVL-s toorainet jagus, sestap oli ka täisalumiiniumist mosse mootor samas kaalus kui malmist plokiga Lada mootor. Eriti jagus musta rauda.
Mäletan, et mosse mootoril on sepistatud väntvõll, samal ajal Ladal oli valatud. Tihedaks taotud metall on raskem ja kapitalist (Fiat) ei teinud ühtegi asjata liigutust, ei materjali ega töö osas. Kuni 5000 pööret pruugitaval tavamootoril pole tegelikult vajadust sepistatud väntvõlli kasutada, valumalmist kõlbab ka. See on nii kergem kui ka odavam.

Läänes on seda ka näha, mingit moodi suudeti Opel teha samasuurest mersu või bemmi mudelist 200 kilo raskem, ilma et ta seejuures tugevam oleks.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
jackpuuk
Liige
Postitusi: 2243
Liitunud: 28 Aug, 2007 2:06
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas jackpuuk »

See metssiga (luazik), sellel oli tõesti tagasilla lukustus jäik, seetõttu tuli ettevaatlikult ringi käia. Küll jäid need läbivuselt vene kroonu Uaz-ikutele alla. Minu arvates põhiprobleemideks liiga väike rataste läbimõõt ja samas jõetu mootor (ehkki kroonu omad olid 50 hp, mõned isegi 55). Väänet pole, kui aga pöörded üles ajasid, siis kas pani siduri põlema või kaevas ennast kohe liiva sisse. Rääkimata Gaz-66 või Zil-131 läbivusest, 66 suudab sellest metslitsist ikka kordades rohkem, rääkimata siis "villisest". Ilma sidurita kohalt saada tegelikult pole võimalik (normaalselt toimiva bentsumootori puhul), st. ilma vähimagi raginata. Aga Bellaruss võib tühikäigul ka ise kõige aeglasema käigu sisse võtta, kui käiguvahetus kulunud ja kang valesse asendisse ripakile jäänud (2X oma elus näinud punuma pistnud russi).
sitt päev, kellele kurdad
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Kulibin »

Njah, lgp ksf kipub siin vist nüüd võrdlema m-i näpuga... Luazik oli kahtlemata kõva läbivusega, aga sõltub millega võrreldes. :wink:
Kahtlemata peavad lgp väited paika, mis puudutab Kiisu66... Uazikule olen ise selle äpukesega ära teinud. Kapoti all muidugi midagi muud, kui Vee. 8)
P.S. Üks lahe sõber üritas oma Uazikuga, mis varustet Mazda Xedose V6 mootoriga, ruineerida Wranglerit.
Vennike pidi pärast kõva ponnistust hea näo säilitamiseks kõvad joogid tegema... :wink:
Viimati muutis Kulibin, 02 Juul, 2016 23:37, muudetud 1 kord kokku.
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
EOD
Liige
Postitusi: 4694
Liitunud: 12 Jaan, 2006 15:57
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas EOD »

Ilma sidurita kohalt saada tegelikult pole võimalik (normaalselt toimiva bentsumootori puhul), st. ilma vähimagi raginata
Kas pean nüüd solvuma, kuna nimetatakse otse valetajaks? :(
Mis siis ikka, jätkan häbematult valetamist ja väidan, et just seda tegin. 8)
ZiL-157 R6 mootori tühikäik oli võimalik reguleerida väga madalatele pööretele. Tahhomeetrit sel polnud, kuid pakuks, et alla 500 pöörde minutis kindlasti. Kuna ülekanne sidurivõllilt vahevõllile oli aeglustav, pöörles vahevõll ja tagurpidikäigu hammasrattaplokk veelgi aeglasemalt. 1. käigu järsult sisselöömisel selliste pöörete juures mingit raginat ei käi, ainult kõlks kui sirgete hammastega hammasrattad hambuvad. Järgmise töötaktini pöörleb väntvõll koos raske hooratta ja siduriga inertsist. Edasi on "delo tehniki".
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Kulibin »

Zahari mootori tühikäigupöörded õnnestus viia ikka hulga madalamale kui 500. Olen kohanud eksemplari, mis tiksus rahulikult ilmselt pool sellest ja kuulda polnud midagi. Kui toetusid vastu, siis alles said aru, et see kurat käib ju ... Ja sellajal olin ma muusik, mitte vana ja kurt nagu praegu. :evil:
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
jackpuuk
Liige
Postitusi: 2243
Liitunud: 28 Aug, 2007 2:06
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas jackpuuk »

Jah, vanakooli mootorid on nii vaikse käiguga, et nagu öeldakse: "ventika tiiviku pealt võib silma järgi mootoripöörded ära lugeda". Seega EOD juttu julgen isiklikult täiesti tõepäraseks pidada. Nagu juba minu poolt mainitud, kui "russal" kast kulunud, siis paneb ilma näppimata ise punuma.
sitt päev, kellele kurdad
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Mida väiksem surveaste ja mida väiksemad nukkvõlli kraadid, seda vaiksemalt käib.
Lisaks nii vanadel mootoritel polnud ka mingeid nõudeid tühikäigu heitgaasidega, seal on aga nii, et rasvase seguga on võimalik pöördeid alandada (rasvase seguga saab rohkem kruttida, enne kui hakkab vahele jätma ja värisema mootor). Sõidutautodel, kui CO'd mitte vaadata, andis lihtsalt segukruvi sättimisega saada pöörded hästi maha ja mootori vaikselt käima, kuid siis jälle ülevaatajatele CO näit ei sobinud.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Motronicus
Liige
Postitusi: 341
Liitunud: 03 Veebr, 2009 16:21
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Motronicus »

Kapten Trumm kirjutas:Oma ajastu kohta oli 53 mootor ikka üsna high-tech asi, alumiiniumi veoauto mootori jaoks poleks kapitalist raisanud.
Tegelikult oli tol ajal tõsine haitekk ikkagi Kamaz, olid vist mingid lisakursused vaja läbida vms.
Per aspera ad astra!
Kasutaja avatar
Troll
Liige
Postitusi: 3173
Liitunud: 08 Okt, 2004 16:59
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Troll »

Motronicus kirjutas:Tegelikult oli tol ajal tõsine haitekk ikkagi Kamaz...
https://www.youtube.com/watch?v=idYH89NJ6U4

:D
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kamaz oligi vene veoauto kohta haitek, Kamazi tulekuga viidi sisse terve rida tehnilisi uuendusi, mis ka "tavalisematel" masinatel kasutamist leidsid. Üks selline oli nt tänapäevane vedruakumulaatoreid kasutav "ohutu" pidurisüsteem. Kui õhusurvet polnud, siis sõita ei saanud ja kui surve kadus, siis läksid tagarataste pidurid peale (kust maha sai neid mutrivõtme ja suure vaevaga). Taolised pidurkambrid levisid hiljem ka Maz-idele ja Zil-idele. Ka oli Kamazi mootor päris edumeelne võrreldes nt Maz-i omaga. Kamazile loodi isegi eraldi mootoriõli M-10G2K (viimane tähistabki Kamaz). Siis kordistiga käigukast ja veel hulk asju, mis ei meenu.

Seda värki sai autokoolis vähe tudeeritud, aga kuna meil sellist autot polnud, siis kahjuks teooria tasemel.

Huvitava kurioosumina - Kamazi V8 mootorist loodi ka väiksem, "öko" V6 diiselmootor, millega varustati uus Kaz (kõva K-ga) ehk Kolhiida põllumajandusele mõeldud 4x4 veok, kuid see vist kuskil kasutusse ei jõudnud. "Algne" Kaz oli Zil-130 mootoriga (ja väga kehv kvaliteet põhivarustuses kah).

Kamazile tehti "ümberõppekursusi" seepärast, et ta oli Zil-idest ja 500-seeria Mazidest märksa keerulisem ja nõudis kasutajalt/remontijalt rohkem ajumahtu.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Motronicus
Liige
Postitusi: 341
Liitunud: 03 Veebr, 2009 16:21
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Motronicus »

Kapten Trumm kirjutas:Kamaz oligi vene veoauto kohta haitek, Kamazi tulekuga viidi sisse terve rida tehnilisi uuendusi, mis ka "tavalisematel" masinatel kasutamist leidsid. Üks selline oli nt tänapäevane vedruakumulaatoreid kasutav "ohutu" pidurisüsteem. Kui õhusurvet polnud, siis sõita ei saanud ja kui surve kadus, siis läksid tagarataste pidurid peale (kust maha sai neid mutrivõtme ja suure vaevaga). Taolised pidurkambrid levisid hiljem ka Maz-idele ja Zil-idele. Ka oli Kamazi mootor päris edumeelne võrreldes nt Maz-i omaga. Kamazile loodi isegi eraldi mootoriõli M-10G2K (viimane tähistabki Kamaz). Siis kordistiga käigukast ja veel hulk asju, mis ei meenu.

Seda värki sai autokoolis vähe tudeeritud, aga kuna meil sellist autot polnud, siis kahjuks teooria tasemel.

Huvitava kurioosumina - Kamazi V8 mootorist loodi ka väiksem, "öko" V6 diiselmootor, millega varustati uus Kaz (kõva K-ga) ehk Kolhiida põllumajandusele mõeldud 4x4 veok, kuid see vist kuskil kasutusse ei jõudnud. "Algne" Kaz oli Zil-130 mootoriga (ja väga kehv kvaliteet põhivarustuses kah).

Kamazile tehti "ümberõppekursusi" seepärast, et ta oli Zil-idest ja 500-seeria Mazidest märksa keerulisem ja nõudis kasutajalt/remontijalt rohkem ajumahtu.
Seda Kamazi mootorit kasutati ka muudel veokitel, nt ZIL-133'l ja mingi Urali variant ka veel.
Keeruline oli veok sellepärast, et väljatöötamisel kaasati hulganisti välisjõude Euroopast ja USAst. Seega, selgelt neetud kapitalistide kättemaks ausatele nõukogude kodanikele.
Per aspera ad astra!
Tegelane5
Liige
Postitusi: 799
Liitunud: 07 Veebr, 2009 12:28
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Tegelane5 »

Wikipedia järgi kasutatakse, peale 93nda aasta Kama3 mootoriosakonna maha põlemist, Uralidel Jamz-236/8 diisleid.
[i]“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.” [/i]
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Keeruline oli veok sellepärast, et väljatöötamisel kaasati hulganisti välisjõude Euroopast ja USAst. Seega, selgelt neetud kapitalistide kättemaks ausatele nõukogude kodanikele
Kui võrrelda Kamazi nt 500 seeria (nende ümara kabiiniga) Maz-idega, siis sõitmine oli nagu teise maailma sattumine (positiivses võtmes).
Kamaz oli tunduvalt vaiksem, kabiin oli mugavam (vist kabiini vedrustus), juhtseadmed käisid eriliselt higistamata. Kui seal poleks seda turbovaba diislit (mis raske koorma vedamiseks tahab koledalt pööret saada), siis sõitis nagu 80ndate lääne samasugune veoauto. Võrreldes selle koledalt pläriseva ja vibreeriva Mazi mootoriga kamsa mootor lausa nurrus kohe :)

Sõiduki kasutamise rahaline efekt võis olla hoomatav, sest ta võttis diislit samapalju kui Gaz-53 bensiini, kuid vedas 2,5 korda suuremat koormat (jutt madelautost siis).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Motronicus
Liige
Postitusi: 341
Liitunud: 03 Veebr, 2009 16:21
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Motronicus »

Kapten Trumm kirjutas:
Keeruline oli veok sellepärast, et väljatöötamisel kaasati hulganisti välisjõude Euroopast ja USAst. Seega, selgelt neetud kapitalistide kättemaks ausatele nõukogude kodanikele
Kui võrrelda Kamazi nt 500 seeria (nende ümara kabiiniga) Maz-idega, siis sõitmine oli nagu teise maailma sattumine (positiivses võtmes).
Kamaz oli tunduvalt vaiksem, kabiin oli mugavam (vist kabiini vedrustus), juhtseadmed käisid eriliselt higistamata. Kui seal poleks seda turbovaba diislit (mis raske koorma vedamiseks tahab koledalt pööret saada), siis sõitis nagu 80ndate lääne samasugune veoauto. Võrreldes selle koledalt pläriseva ja vibreeriva Mazi mootoriga kamsa mootor lausa nurrus kohe :)

Sõiduki kasutamise rahaline efekt võis olla hoomatav, sest ta võttis diislit samapalju kui Gaz-53 bensiini, kuid vedas 2,5 korda suuremat koormat (jutt madelautost siis).
Korras auto puhul nii suurt vahet ei mäleta. Kamass oli loomulikult üle.
Vähemalt oli selle va "paksu toriseja" kabiin avar. 11 nolgimoodi noort meest mahutas vajadusel. Testitud. Täpsemalt isendiks oli MAZ-5549. Lörises küll jah, kuid sellel oli oma võlu.
Per aspera ad astra!
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 0 külalist