www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 21 Sept, 2019 14:31

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 1165 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 74, 75, 76, 77, 78  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 13 Juul, 2016 21:54 
Eemal
Liige

Liitunud: 03 Veebr, 2009 17:21
Postitusi: 335
Kapten Trumm kirjutas:
Oma ajastu kohta oli 53 mootor ikka üsna high-tech asi, alumiiniumi veoauto mootori jaoks poleks kapitalist raisanud.

Tegelikult oli tol ajal tõsine haitekk ikkagi Kamaz, olid vist mingid lisakursused vaja läbida vms.

_________________
Per aspera ad astra!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 14 Juul, 2016 1:49 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 08 Okt, 2004 17:59
Postitusi: 2642
Asukoht: Viljandi
Motronicus kirjutas:
Tegelikult oli tol ajal tõsine haitekk ikkagi Kamaz...

https://www.youtube.com/watch?v=idYH89NJ6U4

:D

_________________
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!

...kui jahimees oled, klikka siia!!!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 14 Juul, 2016 9:23 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26573
Kamaz oligi vene veoauto kohta haitek, Kamazi tulekuga viidi sisse terve rida tehnilisi uuendusi, mis ka "tavalisematel" masinatel kasutamist leidsid. Üks selline oli nt tänapäevane vedruakumulaatoreid kasutav "ohutu" pidurisüsteem. Kui õhusurvet polnud, siis sõita ei saanud ja kui surve kadus, siis läksid tagarataste pidurid peale (kust maha sai neid mutrivõtme ja suure vaevaga). Taolised pidurkambrid levisid hiljem ka Maz-idele ja Zil-idele. Ka oli Kamazi mootor päris edumeelne võrreldes nt Maz-i omaga. Kamazile loodi isegi eraldi mootoriõli M-10G2K (viimane tähistabki Kamaz). Siis kordistiga käigukast ja veel hulk asju, mis ei meenu.

Seda värki sai autokoolis vähe tudeeritud, aga kuna meil sellist autot polnud, siis kahjuks teooria tasemel.

Huvitava kurioosumina - Kamazi V8 mootorist loodi ka väiksem, "öko" V6 diiselmootor, millega varustati uus Kaz (kõva K-ga) ehk Kolhiida põllumajandusele mõeldud 4x4 veok, kuid see vist kuskil kasutusse ei jõudnud. "Algne" Kaz oli Zil-130 mootoriga (ja väga kehv kvaliteet põhivarustuses kah).

Kamazile tehti "ümberõppekursusi" seepärast, et ta oli Zil-idest ja 500-seeria Mazidest märksa keerulisem ja nõudis kasutajalt/remontijalt rohkem ajumahtu.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 14 Juul, 2016 11:31 
Eemal
Liige

Liitunud: 03 Veebr, 2009 17:21
Postitusi: 335
Kapten Trumm kirjutas:
Kamaz oligi vene veoauto kohta haitek, Kamazi tulekuga viidi sisse terve rida tehnilisi uuendusi, mis ka "tavalisematel" masinatel kasutamist leidsid. Üks selline oli nt tänapäevane vedruakumulaatoreid kasutav "ohutu" pidurisüsteem. Kui õhusurvet polnud, siis sõita ei saanud ja kui surve kadus, siis läksid tagarataste pidurid peale (kust maha sai neid mutrivõtme ja suure vaevaga). Taolised pidurkambrid levisid hiljem ka Maz-idele ja Zil-idele. Ka oli Kamazi mootor päris edumeelne võrreldes nt Maz-i omaga. Kamazile loodi isegi eraldi mootoriõli M-10G2K (viimane tähistabki Kamaz). Siis kordistiga käigukast ja veel hulk asju, mis ei meenu.

Seda värki sai autokoolis vähe tudeeritud, aga kuna meil sellist autot polnud, siis kahjuks teooria tasemel.

Huvitava kurioosumina - Kamazi V8 mootorist loodi ka väiksem, "öko" V6 diiselmootor, millega varustati uus Kaz (kõva K-ga) ehk Kolhiida põllumajandusele mõeldud 4x4 veok, kuid see vist kuskil kasutusse ei jõudnud. "Algne" Kaz oli Zil-130 mootoriga (ja väga kehv kvaliteet põhivarustuses kah).

Kamazile tehti "ümberõppekursusi" seepärast, et ta oli Zil-idest ja 500-seeria Mazidest märksa keerulisem ja nõudis kasutajalt/remontijalt rohkem ajumahtu.
Seda Kamazi mootorit kasutati ka muudel veokitel, nt ZIL-133'l ja mingi Urali variant ka veel.
Keeruline oli veok sellepärast, et väljatöötamisel kaasati hulganisti välisjõude Euroopast ja USAst. Seega, selgelt neetud kapitalistide kättemaks ausatele nõukogude kodanikele.

_________________
Per aspera ad astra!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 14 Juul, 2016 12:32 
Eemal
Liige

Liitunud: 07 Veebr, 2009 13:28
Postitusi: 618
Wikipedia järgi kasutatakse, peale 93nda aasta Kama3 mootoriosakonna maha põlemist, Uralidel Jamz-236/8 diisleid.

_________________
“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.”


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 14 Juul, 2016 12:40 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26573
Tsiteeri:
Keeruline oli veok sellepärast, et väljatöötamisel kaasati hulganisti välisjõude Euroopast ja USAst. Seega, selgelt neetud kapitalistide kättemaks ausatele nõukogude kodanikele


Kui võrrelda Kamazi nt 500 seeria (nende ümara kabiiniga) Maz-idega, siis sõitmine oli nagu teise maailma sattumine (positiivses võtmes).
Kamaz oli tunduvalt vaiksem, kabiin oli mugavam (vist kabiini vedrustus), juhtseadmed käisid eriliselt higistamata. Kui seal poleks seda turbovaba diislit (mis raske koorma vedamiseks tahab koledalt pööret saada), siis sõitis nagu 80ndate lääne samasugune veoauto. Võrreldes selle koledalt pläriseva ja vibreeriva Mazi mootoriga kamsa mootor lausa nurrus kohe :)

Sõiduki kasutamise rahaline efekt võis olla hoomatav, sest ta võttis diislit samapalju kui Gaz-53 bensiini, kuid vedas 2,5 korda suuremat koormat (jutt madelautost siis).

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 14 Juul, 2016 22:35 
Eemal
Liige

Liitunud: 03 Veebr, 2009 17:21
Postitusi: 335
Kapten Trumm kirjutas:
Tsiteeri:
Keeruline oli veok sellepärast, et väljatöötamisel kaasati hulganisti välisjõude Euroopast ja USAst. Seega, selgelt neetud kapitalistide kättemaks ausatele nõukogude kodanikele


Kui võrrelda Kamazi nt 500 seeria (nende ümara kabiiniga) Maz-idega, siis sõitmine oli nagu teise maailma sattumine (positiivses võtmes).
Kamaz oli tunduvalt vaiksem, kabiin oli mugavam (vist kabiini vedrustus), juhtseadmed käisid eriliselt higistamata. Kui seal poleks seda turbovaba diislit (mis raske koorma vedamiseks tahab koledalt pööret saada), siis sõitis nagu 80ndate lääne samasugune veoauto. Võrreldes selle koledalt pläriseva ja vibreeriva Mazi mootoriga kamsa mootor lausa nurrus kohe :)

Sõiduki kasutamise rahaline efekt võis olla hoomatav, sest ta võttis diislit samapalju kui Gaz-53 bensiini, kuid vedas 2,5 korda suuremat koormat (jutt madelautost siis).
Korras auto puhul nii suurt vahet ei mäleta. Kamass oli loomulikult üle.
Vähemalt oli selle va "paksu toriseja" kabiin avar. 11 nolgimoodi noort meest mahutas vajadusel. Testitud. Täpsemalt isendiks oli MAZ-5549. Lörises küll jah, kuid sellel oli oma võlu.

_________________
Per aspera ad astra!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 14 Juul, 2016 22:53 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
KamAZ-i kogemus on mul väga väike. Riigipanga EV kontori soomustatud rahaveomasinaga pidin ülevaatusel käima. Niipalju on meeles, et gaasi andmisel tuli selline kõlisev heli mootorisse sisse. Pidi olema seetõttu, et väntvõll pöörles rull-laagritel. MAZ-i torin oli pehme.
Veel oli eriti sadulaga KamAZ-ide viga, et libedaga kippusid kurvis otse minema. See 8 rattaga tagasildade käru ei tahtnud pöörata. Ja kui veel sadul määrimata oli... :cry:


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 15 Juul, 2016 9:51 
Eemal
Liige

Liitunud: 11 Mär, 2009 23:58
Postitusi: 77
Motronicus kirjutas:
Korras auto puhul nii suurt vahet ei mäleta. Kamass oli loomulikult üle....


53-e norm oli suvel 26 ja külmal ajal +10%. Kalluritel ja lühema otsa meestel arvestati ka mootori tunde, oli vist 4+l/h luba maha kanda. Uumeatel el.süüte ja uue karpaga mudelitel oli reaalne number isegi 24. Sovhoosi põllumajanduslikel koos 5-6tn koormatega 40+...
Kamazi kõige väiksem number oli spetsis 24l/100-le aga see oli tehase andmetel, kui mälu ei peta, siis kiirusel 40km/h. tegelik kulu oli sadul+ 20tn haage (see 9m valgevene raske ja mitteveerev kärakas) 35-40. Seega samas suurusjärgus mõlemad.
Samas...
´94-st oli au raha kühveldada Scaniaga, 8l mootorit, 18tn täismassi, täis koorem ja Tartu-Tallinn otsad+ 5-6h linnasõitu. 23-25 oli reaalne kulu. ETK kaupu veeti tollal veel Zilide ja Kolhidadega (sh ka 1 uue kabiini ja eelmainit V6 kamza diisliga). Nende juhid süüdistasid mind lausvaletamises... Kolhida norm Tallinna otsale oli 200l (400km)... Ringtee pikendusel, metsa vahel võeti ikka minnes mõni 53 vms "lipsu" otsa, et "kulusid optimeerida" .

_________________
Ulan-Ude40, 75274


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 15 Juul, 2016 10:26 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26573
Selline väike näide sama aja ökopillist, militaar Mercedes 1017A (elik 4x4). Peal mingi paar tonni kraami, suurõppuse ca 400 km läbisõidu (millest 300 km maanteel 70-80 kmh ehk selle masinaga suht "põhjas"), maastikurehvidega, kütusekulu tankimise järgi (palju kütust sisse läks enne püstoli kinni löömist) ca 14 liitrit 100 km peale. Olin üllatunud.

Mootor on seal ca 6 liitrit, turbodiisel, 125 kW ja väljalaskeaasta oli vist 1979.
70-80 peal kipub seal tahhomeeter juba rohelisest alast välja, eks kui oleks lohistatud 5. käiguga 60-70 vahel, usun, et liiter-poolteist oleks veel vähem saanud.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 03 Okt, 2016 14:58 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26573
Briti ajakiri Autocar katsub Lada Samarat 1987. aastal

https://www.flickr.com/photos/triggersc ... 677413212/

Eriti hea koht
"Tahhomeetri puudumise tõttu (varastel Samaratel polnud tahhomeetrit, see ilmus sinna kuskil 1990ndate keskel) pidasime ohutuks pöörete arvuks 6600 pööret minutis, kuid ta läheb 7000 pööret kõrvulukustava kergusega". :lol:

Kütusekuluks (1,3 liitrine baasmudel, 3-ukseline kere) saadi keskmiselt 7,3 liitrit 100 km peale. Tippkiiruseks saadi tuule abita 151 kmh ja taganttuulega 154 kmh (tehas lubas vanasti: 148 kmh). Hind 5053 naela kodus ukse taga - märkimisväärselt kallim kandilistest Ladadest.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 18 Okt, 2016 20:34 
Eemal
Liige

Liitunud: 28 Aug, 2007 3:06
Postitusi: 2217
Siin varemalt mainitud turboCivic müügis, kogu tehtud tööde leht kah olemas. Ikka ulme kõvasti liigub see.
Eelmise omaniku poolt on selle alla pandud 300 000 Eesti krooni + praeguse omaniku "eurokopikad" :twisted:.
Auto andmed siis:Autol on hetkel 354hp/300nm rattast 0,95bar turborõhu juures.
Auto24ringil on auto sõitnud 1.26.582

Autot kaalusäästu eesmärgil autot lõigatud ei ole. Küljes on carbon kapot, orig. kapoti saab kaasa. Küljes on kergeks lõigatud ja polükarbonaat klaasiga tagaluuk, orig. luugi saab kaasa. Pigimatt on autost eemaldatud (nii palju, kui seda seal oli).

Mingi võrdlus ka juurde, et kui kiire see auto on sirgel. Need ajad on sõidetud vana tänavarehviga, mis kuni 100km/h ei saa jõudu maha. Sooja R888 rehviga saab ka 2. käiguga (60-100km/h) ilusti jõu maha, siis on numbrid kindlasti väiksemad aga seda ei ole jõudnud mõõta.
0-100km/h ~5,9sek
0-200km/h ~15,2sek
100-200km/h ~9,3sek

Võrdluseks 100-200km/h:
Honda Civic Type-R 07' (201hp) 23.0sek
Mitsubishi Evo XI (290hp) 14,9sek
BMW E46 M3 (343hp) 12,4sek
Audi R8 06' (420hp) 10,6sek
Porsche 996 GT3 (360hp) 10,2sek
Nissan GT-R 08' (480hp) 8.7sek

Spec list on inglise keeles, andke andeks. Auto läheb müüki ka väljapoole Eestit.
Praeguse seisuga on auto juba talveund magamas aga soovikorral saab veel ta garaashist välja tuua ja tõsisele huvilisele näidata.

Auto hind: 12 900€
Kontakt: 50 40 174

Engine/Gearbox
Engine management Hondata S300
Sleeved block
Blockguard
CP pistons
Eagle rods
Cylinder head ported
Cranecams cams, springs, retainers
Integra Type-R valves
Precision turbo
Integra Type-R intake manifold
Custom made exhaust manifold
3" exhaust
Innovate wideband lambda
AEM fuel rail, 750cc injectors
Bosch 044 fuel pump
Hasport engine mounts
Ingalls Engine Torque Damper
Cusco Master Cylinder Brace
Koyo aluminium radiator
Tenzo R covers
Lithium battery (1,9kg)

Fidanza lightweight flywheel
ACT clutch
Quaife differential (LSD)
Tenzo R Quick shifter

Brakes/Suspension
4-pod front brakes + Ferodo DS pads
Tenzo rear Big Brake kit + EBC green pads
Liqui Moly Racing Brake Fluid
Cusco 24mm sway bar (rear)
DC Sports strutbar (front, rear)
Z10 traction bar
Energy suspension bushing kit
Koni adjustable coilovers
Blox Competition Front Camber Kit
ASR rear subframe brace
D2 Racing rear camber kit
D2 Racing rear lower control arms

Interior
RRS steering wheel
Sparco Pro 2000 competition seats (front)
RRS 6-point harness (driver)
RRS 4-point harness (passenger)
Integra Type-R rear seats
AutoMeter Pro-Comp oil pressure, oil temp, turbo gauge
Innovate wideband gauge
Cusco 4-point roll cage (bolt-on)

Exterior
Angel eye front headlights
Carbon bonnet
Civic Type-R (EK9) rear wing
17" Velox PG-5S forged wheels (~5,7kg/piece)
17" Kosei K1-TS whees for circuit (~6,3kg/piece)
205/40 17" Toyo R888 competition tires
Buddy Club bodykit

Power
261kw / 354whp / 300nm @ 0,95 bar
(original 118kw / 160hp / 150nm)

_________________
sitt päev, kellele kurdad


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 20 Okt, 2016 14:34 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 13 Jaan, 2010 19:32
Postitusi: 3319
Asukoht: Põllul
Kapten Trumm kirjutas:
Gaz-51/52 on auto, mis õpetab juhi väga hästi pedaalide ka käigukangiga ringi käima. Autokoolis sai omal ajal loendamatu arv tunde sellisega sõidetud ja see sünkroniseerimata käiguvahetus omandatud perfektsuseni. Sõitsin mõni aeg tagasi uue MAN-iga, müügiesindaja kõrval ja vana küsis, et kuskohast sa sedasi sõitma oled õppinud, et käigukang käis väikse sõrmega sisse, autokoolist tulnud tegelased täna pidid murdma nii, et proovisõidul tekib hirm, et murravad kangi küljest :D

Kuna Gaz-idel tahhomeetrit polnud, siis vahetati käiku kõrva järgi, abiks rusikareegel, et 2000 pööret minutis=vali hääl ja 2500 pöörtet=kurdistav undamine (loe viimane aeg, enne kui pilpad lendavad). :lol:


Isa õpetas päris nõukaaja lõpul mind JERAZ bussiga sõitma. Load olin just saanud, kusjuures enne autokoolis kopika rooli istumist polnud ühegi autoga sõitnud! Sõiduõpetaja näitas Võru linnas suuna kätte ja nii ta läks... 8)
Aga isa oli jah saanud uue tööauto - ikkagi B kategooria (enne olid GAZ -51, 53 jne) ja lasi ka mind proovima. Kolmekäiguline kast ja vahegaas saivad enamvähem selgeks, kusjuures kasu oli sellest ootamatult hiljem. Nimelt lagunes mu diiseloopeli sidur ära ja oli vaja Tallinnas remondis käia. Kodust läks allamäge kolmandaga käima, aga linnavahel proovis mitte punasesse sõita. Kui ikkagi oli vaja foori tagant minna, siis esimene sisse ja starterit. Ja linnas käisin ilma sidurita kaks korda, sest esimest korda ei võetud jutule... :D

P.S.
Tänapäevalgi laksin Golfiga puht laiskusest ülespoole ilma sidurita - näpuotsaga...

P.S.S.Hakkasin huvi pärast kogu teemat algusest peale lugema:
Troll kirjutas:
Ma töötasin 90-ndate algul mõnda aega linnaliini bussijuhina (need kollased "Ikarused") ja mul läks ühes peatuses sidur läbi, hüdraulikasilinder kutu. Buss rahvast täis, moblasid sel ajal veel suurt käibel polnud, helistada sai alles lõpppeatusest ja nii ma sõitsingi ilma sidurita sinna välja! Kuidas? Peatuses mootor seisma, kui reisijad peal, siis uksed kinni, teine käik sisse (esimest Ikarusel tavaliselt ei kasutatudki) ja siis starterit. See oli Ikarusel nii vägev, et vedas bussi liikvele ja mootori käima. Edasi käis käiguvahetus tunde järgi, tuli mootori tuure jälgida. Ja ei mingit raginat. Lõpppeatuses helistasin varubussi kohale ja sõitsin ise tühjalt samamoodi ilma sidurita baasi. Olin seda ilma sidurita käiguvahetust varem GAZ-52 peal huvi pärast katsetanud ja ka seal sai normaalselt hakkama.

Tuleb tuttav tunne ette... 8)
Ja tuli meelde, kuidas 1991 aastal oma Soomest soetatud Jaapani diiselkaubikuga ilma sidurita lenskast kilulinna jõudisn. Soomest ümber lahe tulin. Narvas silla peal vedas kenasti veel viiendaga mäest üles, kuigi silla peal vähendasin 30 ni (ja kong oli kasutatud rehve laeni täis) Eestipoolne piirikontroll päris kinni ei pidanud, viipas ainult, et sõida edasi. Aga kusagil Virumaal olin nii läbi omadega, et pidin masina seisma jätma ja tukastama
Et uuesti hoog sisse saada, kasutasin ühte kohapeal väljamõeldud trikki... (starteriga ei osanud käik sees tookord veel proovida ja maa oli kah lage)
Pakkumisi? 8)

_________________
"Vaated ja veendumused pärinevad tunnetemaailma sügavikest ja loogika on enamasti vaid kuuleka intellekti abivalmis instrument põhjendamiseks ja õigustamiseks"
"Maul halten und warten diner!" (lõuad pidada ja lõunat oodata!)


Viimati muutis Svejk, 24 Okt, 2016 6:43, muudetud 3 korda kokku.

Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 23 Okt, 2016 23:14 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 09 Jaan, 2007 1:05
Postitusi: 3282
Asukoht: Tartu
Kapten Trumm kirjutas:
Kamaz oligi vene veoauto kohta haitek, Kamazi tulekuga viidi sisse terve rida tehnilisi uuendusi, mis ka "tavalisematel" masinatel kasutamist leidsid. Üks selline oli nt tänapäevane vedruakumulaatoreid kasutav "ohutu" pidurisüsteem. Kui õhusurvet polnud, siis sõita ei saanud ja kui surve kadus, siis läksid tagarataste pidurid peale (kust maha sai neid mutrivõtme ja suure vaevaga). Taolised pidurkambrid levisid hiljem ka Maz-idele ja Zil-idele.

Nendesamade "ohutute" pidurite tõttu lendas üks Kamaz-propaanipütt vastu taevast. Kes seda vana asja enam täpelt teab, aga nii palju, kui mina kuulnud olen, tahtnud mehed vist gaasiga väikest äri teha ja autotsisternist mõned teada-tuntud punased balloonid ära täita. Aetud Kamaz-pütt ja ballooniveok - GAZ 52 või 53 (see vana hea "rest") - kusagile kõrvalisse kohta põlluservale lähestikku ja asutud toimetama. Mis seal täpselt juhtus, pole teada, mehed läinud vahepeal vist veidi eemale. Igatahes märkasid ühel hetkel, et kuiv kulu autode all põleb! Jooksid ligi, haarasid tulekustutid... Neist ükski ei töötanud. Resti juht kargas autole sanga ja kimas minema, Kamazil juba hakkasid kummid tuld võtma. Aga hüppas sellegi juht rooli, sai mootorigi veel käima, aga tuli oli pidurivoolikud juba läbi põletanud ja meeleheitlikust rapsimisest hoolimata autot paigalt võtta ei õnnestunud. Auto hakkas juba üsna korralikult põlema ja nii ei jäänudki juhil muud üle kui kähku veidi eemale joosta ja põlluäärse maaparanduskraavi põhja pikali visata. Ikka üsna tükk aega andnud oodata, enne kui lõpuks see ilmkärakas ära käis. Küllap oli keegi ka tsisterni avariiventiile kuidagi "ratsionaliseerinud", tegelikult peaks need liiga suure surve korral avanema ja üleliigse vungi välja laskma. Püti tagumine ots lennanud ikka üsna kaugele minema, esimene pühkis kabiini oma teelt ja ühtlasi lõikas ka mootori pealmise osa nagu relakaga maha. Keskmine, silindrikujuline osa olnud samuti keevisõmblusest lahti rebenenud ja nagu pinnalaotus laiali.

Kunagi sai seda lugu kusagil seltskonnas räägitud ja vaata nalja! Tuli välja, et üks mees, kes kuulma juhtus, töötanud tol ajal kohalikus tuletõrjes. Teade põlevast vedelgaasiveokist olnud mingil moel neilegi kohale jõudnud. Nemad sõitnud muidugi kohe välja, suits olnud juba kaugemalt näha. Mehed tuletõrjeautos olnud kangesti kahevahel: ühest küljest peaks nagu pedaali põhja vajutama ja üritama päästa, mis veel päästa annab. Teisest küljest... Pütt ikka juba jupp aega põlenud, ca. 5 tonni gaasi sees (ma täpselt enam ei mäletagi, palju Kamazi tünni mahtus) ja ega nii väga ei tahaks sellisele pommile nagu ligi minna :twisted:. Ligi minekust nad ka pääsesid - kui sündmuskohani jäi ehk vast kilomeeter maad ja vahele veel üks väike metsatukk, oli näha, kuidas taevasse kerkis koos võimsa tulekeraga üsnagi tuumaseene-laadne moodustis.

_________________
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!

"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.
PostitusPostitatud: 17 Nov, 2016 16:23 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 13 Jaan, 2010 19:32
Postitusi: 3319
Asukoht: Põllul
Pilt

_________________
"Vaated ja veendumused pärinevad tunnetemaailma sügavikest ja loogika on enamasti vaid kuuleka intellekti abivalmis instrument põhjendamiseks ja õigustamiseks"
"Maul halten und warten diner!" (lõuad pidada ja lõunat oodata!)


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 1165 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 74, 75, 76, 77, 78  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 6 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt