Mulle ei mahu näiteks eriti pähe, milleks on vaja eraldi merepiirivalvet ja mereväge, kui mõlemad on täpselt samade hädadega. Varsti lõpevad need NL aegsed laevad otsa ja edasi on....
Lootsikaatrid ei ole veeteede ameti omad, selleks on riigi ettevõte AS Eesti Loots, kes elatab end lootsitasudega.
Üksainus jäälõhkuja on natuke nõrk õigustus mitme mereametkonna olemasoluks. Selle võib vabalt anda sellele riigi lootsifirmale ja maksta jää lõhkumise eest.
Minuarust võiks olla ainult merevägi, kelle ülesanne on nii merepiiri valve, hüdrograafia kui ka võimalikud sõjalised operatsioonid.
Naftakoristus merel ei ole mitte EVA, vaid piirivalve ülesanne.
Ja ligi 30 erineva enamikus vana küna asemel on vaja kümmekond moodsat universaalset laeva, millest pool on raskelt relvastatud.
Pole kuulnud ühtki tehnilist ega rahalist argumenti, miks ei võiks raketikaater piiri valvata? Rahu ajal võtad lihtsalt raketid välja. Paistab merelt tulevatele külalistele liiga militaarne või?
Kui praegu esitada küsimus, milliste jõududega kavatsetakse vastu asuda nt võimaliku äkkdessandi ohule, siis vaatavad kõik kuiva pilguga üksteise otsa, siis vaatavad Brüsseli poole ja ei ütle midagi.
Praegusel juhul seisab enamik mereväe laevu kai ääres, käies heal juhul korra kuus merel. Merepraktikat pole ollagi, rääkimata sõdimisest. Kütust vähe, muud hädad, pole ohvitsere, pole kaadrimadruseid.
Samal ajal sõidab kümmekond piirivalvelaeva igapäevaselt, on suur häda, kuskohast saada meremehi. Nende laevadega sõda ei pea, miine ei otsi ja päästetööd ei tee.
Veeteede ametil on miskised natuke sõjaväe dessantlaeva meenutavad kiirekäigulised praami moodi asjad....
Laevade kinnipidamise õigus on nii EVA-l kui Piirivalveametil. Esimene võib kinni pidada laeva enda ohutuse kontrolliks, teine territoriaalvetes viibimise seaduslikkuse kontrolliks. Mõlemal on oma juhtimiskeskused.
Kokkuvõttes vähemalt 30 laeva nime väärivat alust, enamik vanad, tahavad varsti väljavahetamist. Neist pooled seisavad valdavalt kai ääres.
Minu arusaamise järgi peaks miinitraaler tulema toime meremärkide panekuga ja hüdrograafiatöödega, raketikaater piiril patrullimisega.
Mis puudutab ajateenijaid laevadel, siis tasuks meenutada, et kogu NL piirivalve sõitis ajateenijatega, piirivalvekaatril oli ohvitsere väga vähe. Ajateenijad on ilmselt nõus ka rannas naftat koristama, et kasarmus niisama mitte vedeleda.