Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas toomas tyrk »

Oli <subj> reale märgitud teemast juttu seal vene ja lääne tankide võrdluse teemas. Möödunud nädalavahetusel, vanu ajakirju sortides ja äravisates jäi pihku üks möödunud sajandi "Radio", milles oli lühike lugu 10R nimelisest tankiraadiojaamast. Ei midagi erilist (1984. a. kirjutatud lugu, aga ühe asjaosalise poolt), kuid tuletas mulle selle jutu meelde, ning andis mõned märksõnad, mille abil guugeldades sai paremat infi. Lugesin ja pole kade - jagan siin ka. Ütlen kohe hoiatuseks ette, et sellest ei tule mingit pikka lugulaulu, paar kolm postitust vast. Samuti - kuigi sai omal ajal tipis automaatikat tudeeritud ja ka erialal töötatud - ausalt, minu ajal raadiolampidega enam eriti ei tegeletud ja seetõttu sel alal vaid nõrgad teoreetilised teadmised. Kui jutus miskit nihu kisub, siis ärge pikalt irvitage vaid parandage!

Aga alustaks üsna kaugelt, ehk sõdadevahelise N Liidu raadiotehnika kolmest põlvkonnast...

Punaarmee raadiovarustuse uurijad nimelt jagavad selle 2. maailmasõja eelse nõukogude raadiotehnika arengu kolme perioodi, mis oli konkreetselt seotud nende kodumaise tööstuse võimekusega ühte või teist sorti raadiolampe toota. Esimene periood algas kahekümnendate aastate keskel, kui N Liidul õnnestus sõlmida prantslastega leping litsentsi alusel volframkatoodiga lampide tootmiseks. Siis valmisid ka esimesed N Liidus konstrueeritud ja toodetud sõjaväeraadiojaamad, mis olid aga üsna kogukad ning ka suure energiavajadusega. See nn. RKKA raadiovarustuse esimene süsteem ("Первая система радиовооружения войск связи РККА" - vene keeles neile, kes tahavad ise lisaks guugeldada, esimest sõna vahetades leiab ka järgmiste kohta lisainfi) koosnes suurtest raadiojaamadest, mis olid kas raudteevagunites, spetsiaalsetel vankritel või siis kantavad (või peaks siin ütlema, et teisaldatavad), mitme eraldi plokina.

Selle esimese süsteemi jaoks loodi 1927. a. raadiojaamade numbriline tähistussüsteem, kus eraldati oma numbrid ka tankiraadiojaamadele (71, 72 ja 73), kuid tegelikkuses ühtegi tankiraadiojaama ei valminud ja need numbrid seisid lihtsalt kasutamata.

Ahjaa - esimese põlvkonna raadiojaamad töötasid pikklainealal (DV, kes veel vene aja tähistusi mäletab).

Nn teine põlvkond sai alguse 1931. a. kui alustati baariumkatoodiga lampide tootmist. Uued lambid olid juba palju ökonoomsemad, saatjad/vastuvõtjad väiksemad ning ka kasutatavate sageduste hulk kasvas. Lisaks pikk- ja kesklainele said osad raadiojaamad ka lühilaine moodulid. Teise põlvkonda kuulusid ka esimesed tankiraadiojaamad 71-TK, kus 71 oli juba tankiraadiotele eraldatud nr, T seal järel dubleeris veelkord, et tegu on tankiraadiojaamaga ning K lõpus tähendas seda, et sel oli ka lühilaine moodul (korotkovolnovaja). Seda toodeti vähemasti kolmes versioonis: 71-TK-1 (alates 1933. a.), 71-TK-2 (alates 1935. a.) ja 71-TK-3 (alates 1939. a.). See viimane modifikatsioon oli tootmises kuni 1941. a. välja ning ka esimesed T-34 tankid (mis üldse said raadiojaamad) said omale 71-TK-3 jaamad. Kõiki neid jaamu tootis Moskvas asunud Ordžonikidze nimeline tehas nr. 203.

"Kolmas laine" algas 1937. a. kui N Liidus alustati mitmete USAst ostetud raadiodetailide tootmist. Nimelt kirjutati 1935. a. lõpus USAs alla leping firmaga RCA (Radio Corporation of America) kaasaegsete metall- ja klaaskorpuses raadiolampide tootmiseks. Sama firma müüs N Liidule ka selle esimesed TV saatejaamad (ja pani need ka ülesse), samuti mitmete olmeraadioseadmete tootmiseks skeemid ja tehnoloogiad jms. mis siis aastatel 1937-40 seeriatootmisse lasti. Tegu oli siis ühe osaga suurest USAst tehnoloogiate ja seadmete ostmise kavast, mille eest maksmiseks läks mitmetel aastatel suurem osa kasvatatud teraviljast ning mille "kõrvalnähtuseks" oli ka Ukraina näljahäda.

Jänkidelt ostetud seadmetel hakati tootma ka N Liidus väljatöötatud raadiolampe. Põhiline oli tehnoloogia, selle abil võis juba teha mida iganes. See juba nõukogude konstruktorite loodud kolmas põlvkond sisaldas ka väikesegabariidilisi ning vaid 2V katoodi küttepingega lampe, mis sobisid hästi igasuguste väikeste ja patarei/akutoiteliste raadiojaamade jaoks. Ameerikast olid ostetud litsentsid vaid 6,3 V katoodi küttepingega lampide tootmiseks.

Lisaks lampide litsentsidele ja tehnoloogiatele osteti USAst veel komposiitmaterjalidest takistite ning pressitud vilgust kondensaatorite tootmisõigused. Takistite litsentsi ja tehnoloogia müüs International Resistance Company, kes need vilkkondensaatorite tootmisõigused maha müüs - seda pole veel leidnudki. Igatahes võimaldasid uued komponendid konstrueerida kompaktsemaid ning väiksema voolutarbega raadioseadmeid. Ning nende baasil konstrueeritud sõjalise otstarbega asjad hakkasid tootmisse jõudma 1939. a. alates.

Siinkohal aga - järgneb...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotetest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas toomas tyrk »

Tankiraadiojaamade ehituse alal oli siis seis 1941. a. alguseks järgmine.

Ainsaks seeriatootmises olnud jaamaks oli endiselt 71-TK-3, mida tehas nr 203 tootis 400 tk kuus. Kuna raadiojaamad pandi ainult komandöritankidele (mis moodustas toodetud tankide koguarvust 10-15%), siis arvuliselt see toodang rahuldas. Küll aga oli tõsiseid probleeme selle raadiojaama kvaliteediga. Esimeseks probleemiks oli, et see kippus ülekuumenema. Peale 20-30 minutilist töötamist pidi jaam sama pika perioodi maha jahtuma. Leningradis "Svetlana" tehases toodetud II põlvkonna lambid olid üsna viletsa kvaliteediga ning läksid tihti katki. Aga ka nende toodetud kogused olid üsna väikesed ning lambid olid defitsiit juba rahuajal. Lisaks puudus 71-TK-3 komplektil hiljem üldtuntuks saanud kõrimikrofon ja kõrvaklappidega müts. Mikrofon oli raadiojaama küljes ning püüdis kogu tankisisest müra. Radisti kõrvaklapid olid ka üsna algelised ning lasid samuti seda müra läbi, mis tegi sidepidamise liikumiselt praktiliselt võimatuks. Samuti oli side raadius väga väike. Ametlike paberite järgi pidi 71-TK-3 tagama side seistes 30 km kaugusele ning liikudes 15 km, tegelikkuses oli võimalik kahepoolset sidet pidada vaid mõne km raadiuses, ja sedagi vaid seisvast tankist. Liikumisel, nagu mainitud, oli müra liiga suur. Kusjuures ka elektriline müra, kuna kõik tankide elektriseadmed olid varjestamata. Eriti hull oli lugu vanemates bensiinimootoriga tankides, T-34 diiselmootoritel polnud vähemalt elektrilist süüdet.

Kuidas selline asi üldse võimalik sai olla? Tegemist oli ilmselt suhtumise küsimusega. Ja mitte selle venelaste tavalise "pohlad kõik" suhtumisega, vaid punase väejuhatuse suhtumisega raadiosidesse üldse. Raadiotehased allusid elektrotehnikatööstuse rahvakomissariaadile, mis ei kuulunud aga riigikaitseliste rahvakomissariaatide hulka. Seega said oma tarned teises järjekorras, raha eraldati neile teises järjekorras, inimeste värbamisel said seda, mis "rikkamatest" üle jäi. Ja - kuna tegemist ei olnud riigikaitseliste ettevõtetega - sõja puhkedes pidid minema üle teisele toodangule.

Nii see 1941. a. suvel toimuski. Leningradis lampe tootnud tehas "Svetlana" lõpetas nende tootmise ning asus tootma mürske, granaate ja tääke. Selle tulemusel lõpetas ka Moskvas asunud tehas nr 203 tankiraadiojaamade tootmise, kuna lampe enam ei tulnud. Veel enam - lõpetati ka remondikomplektide valmistamine, nii et võimatuks muutus ka olemasolevate raadiojaamade töös hoidmine (kuidas oligi nende Svetlana lampide töökindlusega). Selle jama tulemusel ei toodetud N Liidus 1941. a. augustist kuni 1942. a. maini mitteühtegi tankiraadiojaama!
Lemet
Liige
Postitusi: 19913
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotetest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas Lemet »

41. aasta hilissuvest 42. aasta kevadeni oli Piiteri ja Moskva tehastel ilmselgelt miljon muud muret kui tankide raadiojaamade ja nende lampidega mässata
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotetest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas toomas tyrk »

Lemet kirjutas:41. aasta hilissuvest 42. aasta kevadeni oli Piiteri ja Moskva tehastel ilmselgelt miljon muud muret kui tankide raadiojaamade ja nende lampidega mässata
Loe veelkord mis seal eespool kirjas oli. See tootmispaus ei tulenenud tehaste kolimisest ega muudest sõjaga seoses tekkinud segadustest. See oligi nii planeeritud - sõja puhkedes tuli raadiolampide tootmine lõpetada ja muud "vajalikumat" toodangut tootma asuda.

Tankide tootmist aga sõja puhkedes lõpetada ei kavatsetud.
Lemet
Liige
Postitusi: 19913
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas Lemet »

Mark Solonin on teemast(tankiraadiojaamadedt ja üldse RKKA radiofitseerimisest) arvanud sedapidi...
...Что же касается того конкретного вопроса, связанного с радиостанцией, с рацией на танке, это довольно любопытная вещь. Я хочу только почитать маленький кусочек одного документа, просто он у книге у меня есть, и поэтому я его просто сейчас прочитаю. Американцы в 42-м году на своем известном испытательном полигоне испытывали наш Т-34 и написали отчет, и в этом отчете они, отметив общеизвестные достоинства Т-34, и не совсем известные, как, например, американцы написали: «Прицел, — а это все-таки оптика, это тонкая технология, — лучший в мире, не сравним ни с одним из существующих или разработанных в Америке». А по поводу радиостанций, которых якобы не было, по мнению нашего слушателя, американцы написали: «Компактная радиостанция и очень удачно расположенная в машине». Ну, отчет, может быть, я сам придумал и сам написал, но на любой фотографии, на любой кинохронике вы можете видеть поручневую антенну… 

Д. ЗАХАРОВ: На довоенных танках. 

М. СОЛОНИН: Это такие поручни, такая трубочка на подпорочках вокруг башни старого танка Т-26, БТ, начиная с БТ-5, это невооруженным глазом видно, что рация была. Но вопрос этот чем еще интересен, что он выводит нас еще на одну, более общую вещь. Общее место всей традиционной историографии было про эти злополучные провода, которые перерезали немецкие диверсанты, не мерянные толпы немецких диверсантов перерезали все провода и вся армия осталась без связи. А вот в опубликованном, по-моему, где-то в 95-м году, был большой сборник, специалисты знают, 1941-й год, фонд «Демократия» его издавал, огромное количество документов, там, в частности, был один из отчетов НПО Генштаба, который они посылали в Политбюро на начало января, то есть за полгода до войны, а заводы продолжали работать и рации делать, так вот за полгода до начала войны в Красной Армии было 40 фронтовых радиостанций, то есть по восемь штук на пять будущих фронтов, 845 штук армейских радиостанций, то есть 50 радиостанций на одну общевойсковую армию, и даже полковых, то есть радиостанций самого нижнего уровня, 5 тыс. 909 штук, то есть примерно четыре радиостанции на один полк — это то, что было в натуре и продолжали еще работать заводы и продолжали делать. Причем самая слабенькая из вот этих радиостанций перечисленных, 5-АК, полковая, имела радиус действия 25 км и 50 «морзянкой». Учитывая, что полоса обороны полка это 3-4 км, то есть покрывалось все прекрасно. Еще одна интересная статья была такая «Причины разгрома наших войск в Белоруссии», исследователи — советские традиционные историки очень жаловались, что такая была низкая обеспеченность, что ротными радиостанциями была обеспечена Красная Армия всего лишь на 70%. Вы вслушайтесь: ротные радиостанции. То есть предполагалось наличие радиостанций на уровне роты — не армий, роты. Но их было мало, их было всего лишь 70% от нормы. И после этого обсуждается вопрос о перерезанных проводах. 
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas toomas tyrk »

No Solonin on siiski kirjanik, mitte ajaloolane (hoolimata lõpetatud kõrgkoolist), mis on väga ilmekalt näha ka toodud tsitaadis. Ühtegi reaalset arvu ega dokumenti ei esita. Viitab mingitele paljudele fotodele ja kroonikatele.

See T-34 testimise Ameerika raport on eriti huvitav stoori. Sellest on liikvel palju legende ja juttu, aga mitte raportit ennast. Vt näiteks siit St levitatakse seal testimisel kaasas olnud tehniku GRUle kirjutatud raportit, aga ameeriklaste koondraporteid ei ole avalikustatud. Kuigi need on ka Venemaal arhiivis olemas. Viited arhiiviandmetele on loo kommentaarides. Telli omale koopiad, kui oled kõva käsi.

Mis aga puutub T-34 ja KV-1 testimisse Ameerikas, siis see toimus 1943. a., mitte 1942. Raadiojaamad neil tankidel ei olnud kindlasti enam 71-TK-3, vaid midagi 3. põlvkonnast. Kas 10R või 9R. Nendest kahest raadiojaamast aga juba järgmistes postitustes. 10R enne ja 9R pärast. Aga seda juba homme. Täna ei viitsi eriti...
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5192
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas Manurhin »

10RT kohta natuke pildimaterjali: http://rw6ase.narod.ru/00/prper/10rt.html
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
Lemet
Liige
Postitusi: 19913
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas Lemet »

Toomas, väite Solonini kirjanikuksolemise kohta jätan sinu südametunnustusele. Mid aga puutub sellesse artiklisse 80ndate keskelt, siis 2010 aastal on selles olevaid andmeid lahatud temaatilises foorumis. Kood viidetega...kui kellelegi peaks huvi pakkuma

http://forum.qrz.ru/261-sredstva-svyazi ... armii.html
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas toomas tyrk »

Niisiis - ameeriklaste käest oli ostetud uue põlvkonna raadiolambid, kondensaatorid ning takistid ja aeg oli käes nende baasil ka midagi militaarset kokku panna. Aastatel 1939-40 töötati Teaduslike Uurimiste Instituudis nr 20 välja uus raadiojaam KRSTB (КРСТБ - Кварцевая РадиоСтанция Танкового Батальона), ehk siis tankipataljoni kvartsraadiojaam. Nagu nimestki näha - raadiojaamas kasutati kvartsil sageduste stabilisaatorit, mis ühest küljest tagas stabiilsed sagedused, kuid teisalt - oli ka selle raadiojaama peamiseks probleemide allikaks. N Liidus lihtsalt kaevandati kvartsi väga väikestes kogustes ning selle saadavus oli väga kehva.

Selle instituudis väljatöötatud KRSTB alusel loodigi seeriatootmiseks mõeldud mudel 10R. Selle mudeli esimeste sammude kohta on üsna vastuolulist infot. Ühelt poolt on juttu, et see pidi seeriatootmisse jõudma selles samas Moskva tehases nr 203. Kus seda aga tegelikult ei olevat toodetud. Teisal räägitakse, et seeriatootmine valmistati ette Leningradis Kozitski nimelises tehases, kus olevat valminud 50 raadiojaamast katsepartii. Kuid selles ajakirjas "Radio" avaldatud artiklis väitis too Kozitski tehase endine insener Manajev, et nende tehas sai ülesande 10R ehitama hakata alles 1941. lõpus, kui nad olid juba Siberisse Omskisse evakueeritud. Igatahes valmis 1941. a. aga kusagil esimene 50 raadiojaamast katsepartii. Võimalik, et siiski seal samas tehases nr 203. Kuid evakueerimise järel viimases seda tootma ei hakanud.

Ülesanne 10R seeriatootmisse juurutada anti 1941. a. sügisel hoopis Leningradist evakueeritud Kozitski nimelisele raadiotehasele nr. 210, mille insenerid aga raadiojaama enne seeriatootmisse laskmist oluliselt moderniseerisid. 10R oli kaks eraldi kvartside plokki - 15 kvartsi saatjale ning teine 15 vastuvõtjale. Saatjal ja vastuvõtjal oli mõlemil kaks fikseeritud sagedust kahepoolse side pidamiseks, mis oluliselt lihtsustas radistide tööd. Ja tänu kvartsidel sagedusstabiliseerimisele - sagedused ka ei ujunud, ja neid oli tõesti võimalik lihtsa nupuvajutusega vahetada. Vastuvõtjal oli võimalik sagedusi ka sujuvalt muuta, muu side jälgimiseks. Ja raadiojaamas kasutati jänkidelt hangitud raadiolampi RCA-411, mis N Liidus oli tootmises tähise G-411 (Г-411) all. Kozitski tehases moderniseeritud raadiol loobuti ühest kvartside plokist - saatja ning vastuvõtja kasutasid mõlemad sama 15 kvartsiga plokki. Ameerika litsentsi alusel toodetud lampide asemel võeti kasutusele juba N Liidus nende alusel väljatöötatud analoogid 6P3 või siis 6P6 (6П3, 6П6) ning ka saatjale lisati sujuvalt reguleeritav sagedusvahemik. Seeriatootmisse jõudis see 10RK (K nagu Kozitski nimeline) raadiojaam aga alles 1942. a. lõpus. Kuigi tegemist oli sel ajal tehniliselt kõige täiuslikuma ning ka kasutusel kõige mugavama tankiraadiojaamaga - selle tootmisarvud jäid üsna väikesteks. Kuni sõja lõpuni jõuti valmistada 10RK, 10RK-26, 10RT-26 ja 10RT-12 modifikatsioone kokku vaid 8500 eksemplari. Suurimaks piirajaks nende tootmisel oli just kvartside saadavus. Kuid tänu oma tehnilisele täiuslikkusele jäi see raadiojaam tootmisse veel kuni 1956. aastani. Ning veel kaua aega peale tankide pealt relvastusest mahavõtmist leidsid need raadiojaamad kasutamist ALMAVÜs ja ka kolhoosides-sovhoosides.

Sõja ajal said aga enamus tanke hoopis 9R nimelised raadiod, millest aga edaspidi...
Lemet
Liige
Postitusi: 19913
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas Lemet »

Sellesama tootmise kohta...
к концу 1940-го года завод выпустил опытную партию радиостанций КРСТБ в количестве 50 штук.К началу войны практически завод был подготовлен к выпуску радиостанций этого типа.Но развернуть производство в полную силу не удавалось из-за плохого снабжения горным хрусталём.Основная масса этого продукта тогда производилась в Боливии, а посему например у США проблем в этом плане было меньше.После начала войны стало ясно, что улучшения не будет, а посему совместная группа состоящая из разработчиков радиостанции КРСТБ и представителей завода в июле 1941 года приступила к модернизации этой радиостанции.В постановлении о присуждении Сталинской премии 1943 года за создание этой радиостанции указаны следующие товарищи:
Финн А.А. гл.инженер, Новиков Н.И. ст.инженер НИИ-20, Гальперин Е.Р. инженер завода 203 и Народицкий И.А. инженер завода 210.
11 июля 1941 года выходит Постановление ГКО № 99 "Об эвакуации промышленных предприятий" в соответствии с которым для эвакуации завода в Омск необходимо было отправить в 1-ую 800 вагонов и во 2-ую 230 вагонов.
Всего необходимо было отправить 18 эшелонов, но успели отправить только 10.
До Омска дошли только 7, а 8-й, 9-й и 10-й попали под бомбёжку под Тихвином.
В 8-м эшелоне находилась основная часть предвоенных архивов и производственной документации, которая и сгорела практически вся.
Производственная документация по производству радиостанции КРСТБ этой участи избежала, поскольку находилась в составе 1-го эшелона прибывшего в Омск 3 августа.6 сентября в Омск прибыли 6 и 7-ой эшелон. Всего на тот момент было эвакуировано 847 человек и 746 единиц оборудования, которое было размещено на 9-ти производственных площадках.
Группа конструкторов в Ленинграде продолжала разрабатывать документацию на новую радиостанцию.Начиная с декабря в Омск небольшими группами начинают вывозиться оставшиеся в Ленинграде работники завода, вначале самолётами, затем по дороге жизни.В январе 1942 года самолётами была переправлена основная часть подготовленной документации, а в феврале "для усиления"(так значится в документах) прибыл в Омск Народицкий И.А. которому на месте пришлось её перерабатывать исходя из фактически имеющейся в наличии комплектации( в том числе и менять типы радиоламп).Всего в зимний период дополнительно в Омск прибыло около 200 человек и в конце марта в Ленинграде осталось на заводе около 100 человек(по другим источникам 85).
Ну а даты когда и какие радиостанции начали выпускать я уже указывал.
Добавлю лишь для статистики. Всего за период войны в Омске было изготовлено 8500 танковых радиостанций. 
Tundub, et tehas töötas sioski evakueerimiseni erialaselt ja mingit tootmise lõpetamist polnud plaanis
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas toomas tyrk »

Nagu kirjutasin juba oma eelmises postituses - selle eelseeria tootmise osas on vastuolulisi andmeid.

Minu refereeritud artiklis "Radio" nr 12, aastast 1984, kirjutab doktor tehnitšeskihh nauk E Manajev, kes sel ajal töötas Kozitski nimelises tehases, et raadiojaama 10R seeriatootmise ülesanne anti nende tehasele alles 1941. a. sügisel, kui nad olid juba Omskisse evakueeritud. Siis algas ka mudeli 10RK väljatöötamine. Varem olevat 10R pidanud tootma "mingi Moskva tehas".

Kui vaatad seal neid raadioajaloo raamatu lk samas sinu viidatud foorumis, siis seal oli kirjas, et 10R seeriatootmist pidi alustama see sama tehas nr 203, kuid tegelikult ei teinud seda. (Hiljem, evakueeritult sai tehasest nr 203 raadiojaamade 9R põhiline tootja).

Nii et väga võimalik - see katsepartii valmis siiski Moskvas, mitte Kozitski tehases.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas toomas tyrk »

Lemet kirjutas:
Tundub, et tehas töötas sioski evakueerimiseni erialaselt ja mingit tootmise lõpetamist polnud plaanis
Raadiolampide tootmise lõpetas Leningradi tehas Svetlana, kellele oli seoses sõjaga ette nähtud teised ülesanded. Võta ja loe uuesti...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas toomas tyrk »

kõrvaline müra teemast kustutatud. Aga jätkaks siiski tankiraadiotega.

Nimelt oli siis kuni 1941. a. põhiline tankide raadiojaamade tootja Moskva tehas nr 203. Mis ilmselt pidi alustama ka uue mudeli 10R tootmist, kuid ei tulnud sellega erinevatel põhjustel toime, nii et see mudel anti tootmiseks hoopis tehasele nr 210, nagu nägime varasemas postituses. Kuid kohustust tankidele raadiojaamu toota ei võetud sellelt tehaselt nr 203 kohe mitte ära.

Tankraadiod olid aga tehase nr 203 ainult ühe tsehhi toodanguks. Samas tehases toodeti ka mitmesugust muud raadiotehnikat, muuhulgas ka lennukitele mõeldud raadiojaamu RSI-4 (РСИ-4, радиостанция самолета-истребителя).

Siinkohal teeks väikese kõrvalepõike lennukiraadiojaamade valdkonda. Nimelt olid raadiojaamade kasutus ka lennukeil sel ajal N Liidus üsna algusejärgus. Seda eriti just hävituslennukeil ning muul väiksemal mudrul. Ja algselt pandi ka neil raadiojaamad peale vaid osadele lennukeile. Et komandörilennukil oli raadiojaam, millega sidet pidada, ja juhitavad pidid siis jälgima komandöri ning tegema nii nagu too ees tegi. Järgmine etapp oli aga see, et osadele lennukeile pandi peale nii vastuvõtjad kui saatjad, ning osadele ainult vastuvõtjad. Nii et komandör sai käsklused juhitavatele edasi anda raadioteel. Ja alles päris sõja lõpus said kõik hävituslennukid nii vastuvõtjad kui saatjad. Ning RSI-4 oligi ainult vastuvõtja.

Ennetamaks siin jälle mingeid väiteid, et ma jura ajan - alles 1942. a. augustis anti välja käskkiri, mille järgi kõik toodetud hävituslennukid pidid saama RSI-4 vastuvõtjad ning iga kolmas hävituslennuk ka saatja RSI-3. Veel 1943. a., kui alustati La-5F hävituslennukite tootmist, siis läksid need tehasest välja nii, et iga teine lennuk oli varustatud ainult RSI-4 vastuvõtjaga. Vahepeal oli lennuväe taktika muutunud, hävituslennukid tegutsesid paaridena, mitte enam kolmikutena. Millal täpselt hakati kõiki N Liidus toodetud hävituslennukeid nii vastuvõtja kui saatjaga varustama - see kuupäev on mul veel avastamata. Aga ilmselt jäi see kusagile 1944. a. sisse. Kui muidugi mitte arvestada lend-lease'i lennukeid, mis tulid kõik vastuvõtja/saatja komplektidega.

See RSI-4T (T-nagu Tankovõi) saigi uue 9T nimelise tankiraadiojaama vastuvõtjaks. Väliselt suurt vahet ei teegi, ilmselt mingid spetsiifilised erinevused siiski olid. Tankid said siiski kõik omale ka saatjad, mis olid eraldi plokis. Need saatja plokid saidki Moskvast Sarapulisse evakueeritud tehase nr. 203 toodanguks. ilmselt esialgu kasutati ka omatoodetud RSI-4 vastuvõtjaid, hiljem hakkas tehas saama vastuvõtjaid Novosibirskist, kuhu oli evakueeritud Voroneži tehas Elektrosignal (nr. 590).

Üritasin otsida ka selle 9R saatja kohta mingit tehnilist infot, kuid seni midagi eriti pädevat ei ole ette jäänud. Peale sisseskännitud sõjaaegse kasutusjuhendi. Küll tuli aga välja mingeid vaidlusi, et 9R olevat olnud inglaste tankraadiojaamade WS-19 litsentsi alusel toodetud koopia. Mis aga ilmselt ei pea paika, kuid võimalik, et midagi "laenatut" neil sees on. Igatahes oli 9R märgatavalt tehnoloogilisem kui seda oli 10R ning tänu sellele toodeti ka oluliselt suuremas koguses. Seeriatootmine algas 1942. a. märtsis, sama aasta lõpuks toodeti juba üle tuhande raadiojaama kuus. 1944. a. (mis ilmselt oli ka tootmise tipp) toodeti üle 23000 raadiojaama 9R, mis teeb peaaegu 2000 tk kuus. Sel ajal saab juba tõesti rääkida sellest, et kõik tankid said omale ka raadiojaamad peale. Kusjuures (puhttehniliselt rääkides) - tegelikult ei saanud ka siis kõik tankid omale raadiojaamu. Näiteks kergetanke T-70 toodeti kuni nende tootmise lõpuni (1943. a. oktoobris) komandöri versioonis (9R raadiojaamadega) ning tavaversioonis (ilma raadiojaamadeta). Ei "upgrade'inud" neid keegi ka hiljem kõiki komandöritankideks. Ilmselt võib täie kindlusega öelda, et 1944. a. said kõik uued toodetud tankid ja liikursuurtükid tehases omale raadiojaamad peale.

Veel peaks ära mainima, et tankidele toodeti sõja ajal ka kolmandat raadiojaama - 12RT. Tegemist oli siis jalaväeraadiojaama 12RP tankidele kohandatud versiooniga. Mõlemit versiooni ehitas paralleelselt tehas nr. 326. Millal täpselt selle tankiversiooni tootmine algas - ei viitsi praegu välja otsida. Jalaväeversioon läks seeriasse 1941. a. oktoobris-novembris. Tanki versioon ilmselt 1942. a. jooksul. 1943. a. tootis tehas neid enam-vähem võrdsetes kogustes - 7600 jalaväe jaama ning 5800 tankijaama.
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5192
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas Manurhin »

Veel üks lehetäis militaarotstarbelist raadiotehnikat, pilte ka neist, millest siin teemas juttu on olnud. Lisaks NSVL omadele ka lääneliitlaste ja Saksa päritolu kraam: http://www.rkk-museum.ru/excursions/exb1.shtml
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Nõukogude tankiraadiotest (2. ms kontekstis)

Postitus Postitas toomas tyrk »

Võtsin veel vaevaks tuulata lend-lease'i paberites, et näha, kas liitlastelt ka tankiraadioid hangiti või üritati hankida (kõike soovitut teatavasti ju ei tarnitud). Allikatena kasutasin kahte airforce.ru lend-leas'i saidil olevat dokumenti.

1. N Liidu tarnete protokollid
http://lend-lease.airforce.ru/documents ... tocols.pdf
Siin peaks siis nende N Liidule tarnete kokkuleppimiste konverentside kaupa olema kirjas kõik asjad, mida N Liit küsis, ning samuti, mida siis lubati saata.

2. Lend-leas'i saadetised
http://lend-lease.airforce.ru/english/d ... /index.htm
Need on siis USA poolt Lend-Lease Act'i alusel kõigile välispartneritele tehtud tarned. Minu tähelepanu pälvisid sealt
Part I - Principal Countries
Signal - Index, Airborne radio
Signal - Airborne radio, Airborne radar, Ground radio
Signal - Miscellaneous

Lühidalt öeldes - tankiraadiotest oli infot äärmiselt vähe. Üldiseks reegliks võiks öelda, et raadiojaamade hangete osas - mida N Liit küsis, seda tarniti. Esialgu ei kiputud eriti tarnima radareid ja raadiopeilingaatoreid, aga 1944-45 protokollis lubati ka neist enamust tarnida.
Aga - tankiraadioid eriti ei küsitudki.
Tarneprotokollide järgi on N Liidule tarnitud vaid
SCR-210 - 152 tk
SCR-245 - 87 tk
Ilmselt siis täienduseks/asenduseks tarnitud USA tankidel olnud raadiotele.

Palju legende liigub brittide tankraadiojaama WS-19 N Liidule tarnimise kohta. Seda ilmselt põhjusel, et kui Kanadas hakati seda tüüpi raadiojaamu tootme, siis neile Kanada firmadele (kes reaalselt tootmist alustasid) esitati nõue toota WS-19 skaalad ning sildid kakskeelsetena. Inglise/vene. Väidetavalt just lend-lease'i vajadusi silmas pidades.
Reaalselt ei olnud neis N Liidu tarneprotokollides (kus näidati ära ka brittide ja Kanada poolt võetud kohustused) kusagil juttu raadiojaamade tarnetest Kanadast N Liitu. Kui need kirillitsas kirjadega raadiod kunagi N Liitu jõudsid, siis ainult koos briti tankidega.

Veel üritasin leida, kas N Liit sai USA käest kvartsi kristalle. Mäletatavasti oli 10R raadiote tootmisel probleemiks, et N Liidu kodumaised kaevandused ei suutnud pakkuda piisavalt kvartsi. Suurim kvartsi kaevandaja oli sel ajal Guatemala, kust need USA omakorda ära ostis. Või oli see Kolumbia? No igatahes Kesk-Ameerikast need tulid ning kaevandused olid USA käpa all.

N Liidu tarneprotokollidest ei leidnud ma mingit jälge kvartsidest. USA poolt tarnitud lend-lease'i asjade hulgas olid need aga täiesti olemas. Britid olid saanud USA käest üle miljoni kvartsi kristalli (kahjuks ei selgu dokumendist, kas loodusliku kristalli, või juba resonaatori jaoks parajaks lõigatud, aga suurt vahet pole - kogus on piisavalt suur), N Liidu kohapeal oli seal tabelis aga ilus ümargune null. Nende kahe dokumendi kõrvutamisel (läbirääkimiste tegelikku ajalugu siiski teadmata) eeldaks ma, et N Liit isegi ei küsinud kvartsi kristalle USA käest.

Kokkuvõtvalt väidaks ma, et N Liit ei seadnud tankiraadiojaamade tootmist kunagi nii olulisele pulgale, et selle jaoks midagigi liitlaste käest hankida. Need oli Tööliste ja Talupoegade Punaarmee juhtkonna jaoks siiski "nice to have" lisavidin, mitte "must have" varustus.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 16 külalist