F-35 olevikust ja tulevikust

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Walter2
Liige
Postitusi: 3979
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Walter2 »

Kruss kirjutas:koju ei jõua pärast dogfighti üle poolte.
:D no von Richthofeni ajad peaksid vist ammu möödas olema. Targemad võiksid täpsustada aga mõiste dogfight kaasaja lennunduses ei ole ju see mis varem kui õhulahingus oma vaenlast üldjuhul visuaalselt ei näegi? Mulle kui võhikule on raske uskuda et peale muu arsenali ammendumist minnakse tänapäeval viimase meeleheitliku võimalusena pardakahuritega teineteise kallale.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
nimetu
Liige
Postitusi: 7574
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas nimetu »

Lääne insenerid tegid juba kaheksakümnendatel lähivõitluse simulatsioone, milles kasutati nö "supermanööverdavaid" hävitajaid igasuguste viimsel tasemel omadustega. Tulemuseks oli see, et kaotuste suhe tavaliste hävitajate vastu oli 40/60. Järelduseks oli, et lähivõitlust tuleks igal võimalikul viisil vältida, sest kaotused oleksid lihtsalt liiga jõhkrad. Sellest tulenevalt on juba aastakümneid keskendatud väga tõsiselt kaugmaa vahendite arendamisele. Teatud tasemest alates pole manööverdusvõime arendamisel lihtsalt mingit mõtet, sest tulemus ei muutu oluliselt.
Kasutaja avatar
Tux
Liige
Postitusi: 1327
Liitunud: 30 Okt, 2005 21:13
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Tux »

Absoluutselt! Tee katse ja proovi 100 km/h sõitvast autost lasta näiteks teeäärset liiklusmärki (tee see katse mõtteliselt - proovi sihtida ja päästa, ära hakka relva või selle maketiga vehkima, sellest võidakse väga valesti aru saada). Proovi seda teha kurvis ja sirgel. Siis proovi sama asja vastutuleva autoga sirgel ja kurvis. Nii saad ettekujutuse sellest kui raske see oli vastasele pihtasaamine esimeses ilmasõjas, kus kiirused olid 100-200 km/h. Teises ilmasõjas olid kiirused paar korda suuremad, tänapäeval on veel suuremad. Pane tähele, et kui sa pead samal ajal ka rooli keerama, siis on olukord veelgi keerulisem. Sellepärast ongi see venelaste supermanööverdavate lennukite promo paras pullikaka, kuna õhulahing on nagu kümnevõistlus, kus sa pead kõik alad mingil normaalsel tasemel ära tegema, kui sa aga mõnel alal täiesti läbi kukud, siis on su võistlus põhimõtteliselt kohe läbi. Selle kümnevõistluse aladeks on: lennukiirus, kandevõime, lennuki remonditavus ja tema hooldusvajadus, olemasolevad relvad (raketid, pommid), piloodi oskused, toetuse logistika, muu õhutoetus nagu lendavad radarid ja kogu infosüsteem, mis operatsioone toetavad, jne. Ainuüksi manööverdavus ei loe mitte-kui-midagi!
See planeerimine on ülimalt oluline, kui teises ilmasõjas lendas korraga paarsada pommitajat mingit objekti ründama, siis tuli nende lendu kuidagi juhtida ja koordineerida, et nad oma pommid ka õigesse kohta viskaksid. Tihti eksiti ka ära ja visati pommid alla seal kus juhtus. Tänapäeval on lahingute juhtimine paljuski elektrooniline ja siin on suur vahe, kas sa saadad välja kaks lennukit või korraga sada. Selleks, et need sada lennukit omavahel suurel kiirusel kokku ei põrkaks on vaja teha tööd! Luurelennukid, elektroonilise võitlusega tegelevad lennukid, radarlennukid, tankerid, ründelennukid, hävituslennukid, tiibraketid jne. peavad kõik ajaliselt ja ruumiliselt sünkroniseeritult lendama, muidu on tulemuseks kaos. NATO-l on see praktikas läbiproovitud oskus olemas, venelastel ilmselt mitte, sest me pole näinud praktikas ühtegi suuremat venelaste operatsiooni, kus osaleksid kümned lennukid korraga.
Tagantjärele tarkus on täppisteadus!
nimetu
Liige
Postitusi: 7574
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas nimetu »

Pentagon ja Lockheed jõudsid oma tülis lõpuks lahenduseni ja F-35 tarneid jätkatakse. Huvitav kumb siis rohkem järgi pidi andma? Mina pakuks, et Pentagonil oli kokkuvõttes jämedam ots.
http://www.janes.com/article/79887/pent ... t-of-f-35s
Kasutaja avatar
erick
Liige
Postitusi: 152
Liitunud: 03 Juul, 2015 14:17
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas erick »

Kruss kirjutas:ok. tekkis küsimus. milleks realselt on vaja vertikaalset õhkutõusmist ja maandumist merel maal. realselt palju võtab maandumine kütust lahing moona arvelt.
kui lpalju lühendab aega realselt vert maamdumine min max kiirust. et mul jääb mulje et nato peksab tühja samas murjablinskid arendavad kiirust ja manööverdamist. koju ei jõua pärast dogfighti üle poolte.
Võiks liituda 21. sajandi aviatsioonimõttega. F-35 näeb Su-35 radaril ära kusagil 300km kauguselt, Su-35 omakorda alles umbes 35km kauguselt. Kuna F-35 kannab rakette, mille lennuulatus küündib kuni 180km juurde (AIM-120 D), siis võid ise ette kujutada, et F-35 lükkab sujuvalt just selliselt kauguselt nt 2-3 sellist raketti teele, need liiguvad 4900km/h, ehk distantsi 180km läbivad 2min12sek ajaga. F-35 juhib raketi sihtmärgini ise märkamatuks jäädes ja alles viimases rünnakufaasis lükkab rakett oma aktiivradari tööle. See on esimene moment kui Su-35 piloot üldse teadlikuks saab, et keegi on tema pihta tulistanud - 4-6 sekundit enne tabamust. Ja kui õnnestubki esimene kuidagi ära petta, siis 1-2 tulevad kohe veel. Ühe raketi kill probability, ehk tapva tabamuse tõenäosus on 77%. See võib olla väiksem, kui rakendatakse vastumeetmeid, ent efektiivsete vastumeetmete rakendamiseks venelastel aega ei jää. Seega kahe raketiga on praktiliselt 100% tõenäosus Su-35 alla lasta.

F-35 aga hoiab rahulikult distantsi ja lendab märkamatuks jäänuna oma teed edasi, võibolla isegi mitte kordagi 100km kaugusele tulles Su-35-le - jättes Vene piloodi, kui ta tabamuse üle peaks elama, valge kupli all nuputama, et kuidas ta oleks pidanud selle duelli võitma oma ometi nii ülekaalukat lähivõitluse eelist kasutades...
nimetu
Liige
Postitusi: 7574
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas nimetu »

Paar uudist F-35ga seoses.
Esimene hea uudis on see, et teine Jaapani F-35 võeti teenistusse. Kuu lõpuks loodetakse kokku saada seitsmest lennukist koosnev üksus.
http://www.janes.com/article/80168/japa ... a-air-base
Teine uudis viitab ühe USA demokraatliku partei liikme püüdele keelustada F-35 müük Türgile seniks kuni nad lõpetavad "NATO koostöövõime nõrgendamise, NATO ressursside paljastamise vaenulikele tegelastele ja NATO liikmete turvalisuse nõrgendamise". Sealhulgas on ka nõue, et Türgi ei hangiks kaitsevarustust riikidest, mis on USA sanktsioonide all (huvitav küll kellele sellega vihjatakse :D ).
http://www.janes.com/article/80158/us-l ... -to-turkey
Raske uskuda, et selline range eelnõu saaks mõlemalt leerilt piisavalt toetust. Kuigi põhimõtteliselt on idee õige.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4866
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Nagu arvata oligi kasutas Iisrael F-35e esimesena lahingus. Arvatavasti siis Süürias Iraani objektide purustamisel.

https://www.reuters.com/article/lockhee ... SJ7N1PG02E
Israeli media further quoted Major-General Amikam Norkin as saying: “We are flying the F-35 all of the Middle East and have already attacked twice on two different fronts”.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4866
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Norral 6 hävitajat käes (aasta lõpuks kasvab number 9-le);

https://twitter.com/Forsvarsdep/status/ ... 5999760385

Järjest enamates õhuvägedes hakkab selle lennuki opereerimine rutiiniks saama. Kui mai alguses lendasid kodumaal 6+ lennukiga vaid Iisrael ja Itaalia, siis kuu lõpuks lisanduvad sinna siis Norra ja Jaapan, juunis Inglismaa (B mudel) suvel USA Merevägi (C mudel). Aasta lõpust/järgmisest aastast riburadapidi Austraalia, Lõuna-Korea, Madalmaad (ning kahjuks ilmselt ka Türgi).
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Viimati peeti täiemõõdulist õhusõda USA-ga 1991 Lahesõjas. Juba siis (AIM-120 seal ei osalenud) moodustasid ameeriklaste lähilahingurelvade võidud (AIM-9, kahur) väikse vähemuse (6 juhtumit 42-st). Seega venelaste claimid lähilahingutest ei tundu vett pidavat. Lisaks läheb sinna hulka ehk 3 võitu põhjusega "ground", kus maapinna lähedal manööverdamine viis alla kukkumiseni.

http://www.rjlee.org/air/ds-aakill/

Kui vaadata nende lahingute animatsioone (Dogfights of Desert Storm näiteks), siis AIM-9 kasutamise variandid olid
1. sihtmärk "hüppas välja" ootamatult lähedaselt lennuväljalt (mida AWACS ette näha ei saanud)
2. SARH keskmaaraketid ei tabanud ja sihtmärk tuli läbi
3. hea (soojus)nähtavuse tingimustes kasutati AIM-9 "beyond visual range", kaugus ju 18 km.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4866
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Kel norra keel suus siis väike "sisevaade" Norra test/treening pilootidega USAs, selle aasta veebruarist:

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... uFk_zvunq8
manjabes
Liige
Postitusi: 401
Liitunud: 17 Jaan, 2006 21:05
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas manjabes »

Vägisi kipub keelele ebaõiglane võrdlus Luftwaffe Eurofighteritega, aga ka F-35 lennukõlbulikkusega paistab probleeme olema. Hoolimata nimelt selle ennetamiseks kasutatavast umbepeenest logistikasüsteemist/tarkvarast:
https://www.defensenews.com/air/2018/06 ... -upgrades/
nimetu
Liige
Postitusi: 7574
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas nimetu »

Artiklis väidetakse, et see on pigem Kaitseministeeriumi planeerimise probleem:
GAO offered one explanation for the problem: the Defense Department simply didn’t take into account the time necessary to put parts under contract and produce them when it was doing its budget planning.
Sakslaste probleemid olid palju sügavamad. Puudus oli kõigest - alates varuosadest kuni relvastuseni. Lisaks, osasid juppe polnud enam võimalik saadagi, sest tootja osteti üles.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Ennevanasti koosnes sakslaste Geschwader (anglosaksi Wing, vene polk) kahest lennukite eskadrillist (Staffel) ja ühest tehnilisest eskadrillist (mis lennukeid teenindas maa peal).
Eurofighteri aegne Geschwader koosneb ühest lennukite Staffelist ja teisest tehnilisest staffelist.
Kui VF hävituslennuväe polk koosneks täna ühest eskadrillist, oleks nalja kui palju.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Lemet »

Huvitav lugemine F-35 tootmiskulude kohta.

https://bmpd.livejournal.com/2018/06/10/
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4866
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Lemet kirjutas:Huvitav lugemine F-35 tootmiskulude kohta.

https://bmpd.livejournal.com/2018/06/10/
Tõesti päris asjalik kokkuvõte GAO raportist.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 10 külalist