Kas N Liidus oli ka midagi head?

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
mart2
Liige
Postitusi: 5127
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas mart2 »

Eile tuli lastega juttu NLiidu aegadest, palkadest ja sellest, mida poest sai. Eks nemadki olid kuskilt kuulnud, et kuigi palgad olid madalad, siis hinnad olid odavamad.
Tegin neile väikese võrdluse suhtarvudest (80-ndate nõuka palk-hind vs. projekteeritav praegune palk-hind):
Palgaks võtsin pere oma naise keskmise 85-ndal - 100 rbl ja praegu 1100 neto
- keskklass sõiduauto: Žiguli (5500rbl - 46 kuupalka ) vs auto praegu Škoda Superb (20490€ - 18,6 palka)

muud hinnad lihtsustatud proportsioonis palkadega:
- pudel viina 4,12rbl vs. projekteerituna ~41,2 € (? :shock: )
- pudel õlut 0,33 rbl vs. projekteerituna ~3,3€ (!)
- pakk piima 0,14rbl vs. 1,4€
- m/v televiisor Rekord- 1 kuupalk (100rbl - Kiviõlist 1986) vs Samsung UHD 4K 50' - 0,50 kuupalka (579€ - OnOff).
Arvestused on lihtsustatud ja kes tahab, võib siit ise mõtetes jätkata.

See siin oli minu pere kohta ja olid inimesed, kes elasid paremini ning need, kes said vähem palka.
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5193
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Manurhin »

Ära võrdle Žigulit Superbiga. Neid 40 + aastat vanu Žigulle liigub maakohtades veel praegugi, aga no ma tahaks näha, kas mõni tänapäevane auto 25 aastatki vastu peab. Jah, kui kogu elektroonika seest välja rookida ja nt. kusagilt garaažinurgast leitud Volga juppide peale ümber ehitada, siis ehk küll :mrgreen:.
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
Dr.Sci
Liige
Postitusi: 3304
Liitunud: 30 Okt, 2015 11:59
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Dr.Sci »

mart2 kirjutas:Eile tuli lastega juttu NLiidu aegadest, palkadest ja sellest, mida poest sai. Eks nemadki olid kuskilt kuulnud, et kuigi palgad olid madalad, siis hinnad olid odavamad.
Tegin neile väikese võrdluse suhtarvudest (80-ndate nõuka palk-hind vs. projekteeritav praegune palk-hind):
Palgaks võtsin pere oma naise keskmise 85-ndal - 100 rbl ja praegu 1100 neto
- keskklass sõiduauto: Žiguli (5500rbl - 46 kuupalka ) vs auto praegu Škoda Superb (20490€ - 18,6 palka)

muud hinnad lihtsustatud proportsioonis palkadega:
- pudel viina 4,12rbl vs. projekteerituna ~41,2 € (? :shock: )
- pudel õlut 0,33 rbl vs. projekteerituna ~3,3€ (!)
- pakk piima 0,14rbl vs. 1,4€
- m/v televiisor Rekord- 1 kuupalk (100rbl - Kiviõlist 1986) vs Samsung UHD 4K 50' - 0,50 kuupalka (579€ - OnOff).
Arvestused on lihtsustatud ja kes tahab, võib siit ise mõtetes jätkata.

See siin oli minu pere kohta ja olid inimesed, kes elasid paremini ning need, kes said vähem palka.
Korduvalt arutusel olnud teema. 100 rubla kuus polnud mitte keskmine palk vaid tunduvalt väiksem, "Eesti NSV rahvamajandus 1985. aastal", väljaandja Eesti NSV Statistika Keskvalitsus, andmetel oli see 214 rubla ja 30 kopikat. See-eest 1100 neto on keskmine palk 2019 küll.
Ühistransport oli odavam. Mingi aeg oli trammipilet 3 kop, hiljem oli buss-troll-tramm kõik 5 kopikat. 100 rubla eest sai 5000 bussipiletit, 200 eest 10000, 1100 eest 1100 kui ühiskaardile laadida. Takso oli 20 kop/km, praegu on .69€, sisseistumise tasu 0.20 vs 3.35 - 5 k m otsa peale teeb see siis 1.20/6.8 - keskmise palga saajatel pole vahet. Ajaleht oli 3 kop, televisioon tuli antennist ilma mingite võrgutasudeta, sh ka Soome oma, ja kommunaalkuludest ei maksa hakata rääkimagi. Ning pakendimajandus oli paremini korraldatud kuna 0.33 õllepudeli hinnast maksis pudel 20 kopikat ja õlu 13, praegu maksab õlu 1.30 ja pudel/purk 0.10...
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Lemet »

Ja bensuliiter maksis 32 kopikat, kooperatiivkorteri kvartalimaks oli erinevatel korteritel 135 rublastt 250 rublani, raadiod-telekad-pedumasinad-külmkapid olid kui kallid? Neid, jah, ei ostetud iga päev Aga keeduvorsti kilo maksis 2.20, piim 20 kop. Ja pisut ebakorrektne on vehelda siin 1985 aasta palgaga, võtame parem näiteks sügava nõukogude aja, 1979 aasta oma- 174 rubla. Ülaltoodud toiduhinnad on just sellest ajast.
Et ühistransport oli toona odavam- tulge maa peale. Täna on tasuta, mis aga loomulikult ei tähenda, et see ka tegelikult tasuta oleks. Nii ka nõukogude ajal.

Veel pisut toiduaineid ja nende hindu. Tänased suudab vast igaüks ise taha tuletada. Nagu ka suhte palka nii toona kui täna.

400-grammine kondentspiimaplekk- 55 kop.
Sealiha kilo 2-2.20 riiklikus poes, 3-5 rubla kooperatiivis ja turul
Tatar, kilone pakk 52 kop
Pakk india teed- 90 kop
Lahustuv kohvi- 6 rubla purk
kompvek Kara-Kum- 4 rubla kilo
Kümme muna- 0.90-1.20
200-grammine majoneesipurk 33 kopikat
Kartulikilo 12-15 kopikat
Normaalne vein (niivõrd-kuivõrd) 2.10-4 rubla.

Ja nüüd rehkendama selle va nõuka elu "headust ja odavust"...
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36435
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Kriku »

Manurhin kirjutas:ma tahaks näha, kas mõni tänapäevane auto 25 aastatki vastu peab
25 aasta pärast saadki näha.

Mitte et see kuidagi teemasse puutuks.
maksipoiss
Liige
Postitusi: 1744
Liitunud: 24 Okt, 2014 20:33
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas maksipoiss »

Manurhin kirjutas:Ära võrdle Žigulit Superbiga. Neid 40 + aastat vanu Žigulle liigub maakohtades veel praegugi, aga no ma tahaks näha, kas mõni tänapäevane auto 25 aastatki vastu peab. Jah, kui kogu elektroonika seest välja rookida ja nt. kusagilt garaažinurgast leitud Volga juppide peale ümber ehitada, siis ehk küll :mrgreen:.
Ja ega see, et mõni fänn neil maksku mis maksab hinge sees hoiab neist veel head autot ei tee (mul isal ka mitu tükki neid) . Siin https://www.auto24.ee/used/2739391 üks hea hinnaga müügis :D .
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Lemet »

Arvestades seda, kui oslju vajasid kätemäärimist toonased zigullid/mossed ja kui palju tänased Superbid seda vajavad, panustaks mina küll igal juhul 40 aastat vana Superbi peale.

Edit: mis vindiga sellele müüdavale esmane register 1970 aasta jaanuariks on saadud, kui esimesed tulid konveierilt ülepea alles aprillis?
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Walter2
Liige
Postitusi: 3979
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Walter2 »

40 aastat vana Superb on surnud igast otsast kuna sellised autod ei pidanud nii kaua vastu pidama kui isalt pojale pärandatavad Zigulid või mossed mida iga külasepp oskab parandada. Erinevad ajastud ja erinevad põhimõtted autode projekteerimisel.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Lemet »

Et siis näiteks galvaniseerimata kerega Zigull/mosse oli määratud kestma isslt pojale, aga Superb on 25 aastaga surnud mis surnud... :mrgreen:
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Walter2
Liige
Postitusi: 3979
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Walter2 »

Kere kereks - kes vähegi viitsis siis kallas oma kopika või mosse grafiitõli täis ja kestavad tänaseni (uskumatu aga tõsi) - vag elektroonika ja muud sõlmed pole projekteeritud kestma nii kaua kuna turumajandus dikteerib - tänapäeval ei ehita mitte insenerid autosid vaid raamatupidajad.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Lemet »

Mmmm...mossel tuli näiteks veepumpa vahetada stabiilselt 50 000 takka (heal juhul), Cliol (mis pole teadagi mingi kestvusauto) pole seda muret olnud 200 000 juures. Šarniirid olid kuluartikkel (tavapärane oli TO1 käigus 1-2 vahetada, s.t 10 000 läbisõitu) Berlingol läks üks vahetusse 120 000 pealt. Küünalde/õlide/soendusmootorite/amordi-vedrupukside vahetussagedusest ma'p piuksatagi. Aga loomulikult olid lada/mosse tegijad ja tänased autod on saast mis saast... :mrgreen:
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36435
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Kriku »

Ma ka väga tagasihoidlikult juhiks tähelepanu, et tehnika eluiga arvestatakse ikka töötundides või sõidukilomeetrites, mitte eluaastates nagu kahe- või neljajalgsetel...

Mitte et see üldsegi teemasse puutuks :|
Walter2
Liige
Postitusi: 3979
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Walter2 »

Kriku kirjutas:Ma ka väga tagasihoidlikult juhiks tähelepanu, et tehnika eluiga arvestatakse ikka töötundides või sõidukilomeetrites, mitte eluaastates nagu kahe- või neljajalgsetel..
Tehnika eluiga mis on loodud enne tarbimisühiskonna teket loetaksegi aastakümnetes. Endalgi üks liikur mille vanus on kohe-kohe 100 aastat ning ei näita kuskilt väsimuse märke. Ilmselge saast ju? :mrgreen: Miskipärast usun et 40-50 aastaseid ladasid või mossesid kohtab sagedamini tulevikus kui samavanuseid Superbe või Passateid, parandage kui eksin. Viimased ei ole lihtsalt projekteeritud niikaua kestma. Ning sõlmi mis neil saab pe....e minna on neil ikka kilodes rohkem kui ladal või mossel. Samuti ei oma nad mingit investeerimisväärtust kui võimalikud youngtimerid. Ning kumb on saast e. kumb omab paremat tarbimiskvaliteeti ei oma mingit tähtsust - ladasid ei saagi suberbidega võrrelda mingis ergonoomikas, passiivses ohutuses või tarbimiskvaliteedis, lihtsalt niivõrd erinevas kontekstis loodud sõidukid. Omas ajas olid nad siiski samm edasi võrreldes muu liikurpargiga. Ladasid pärandatigi isalt pojale, kas ka Superbide puhul see õnnestub, kahtlen.... :mrgreen: Pigem püütakse 10 aasta möödudes sellest vabaneda a lá hallmetallikdiisel.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36435
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Kriku »

Selle optimistliku noodiga teemavälise arutelu ka lõpetame.
mart2
Liige
Postitusi: 5127
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas mart2 »

Kriku kirjutas:Selle optimistliku noodiga teemavälise arutelu ka lõpetame.
Nõus.
Lihtsalt selgituseks, et ei arvestanud oma lihtsustatud võrdluses eluiga vaid palga ja ostuhinna hetkesuhet ning siiani ei saa aru, kust tulevad nees kõrged keskmised palgad Nõuka ajal?
Ei mina ega minu lähedased selliseid "rahamägesid" ei näinud... :dont_know:

Ilmselt siis oligi nii, nagu peale Presidendi juttu arutati, et meil olid siin Eestis erinevad lapsepõlved... :cry:
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist